Suede - Autofiction (2022)

Label: BMG

1. She Still Leads Me On (4:08)
  2. Personality Disorder (4:00)
  3. 15 Again (3:24)
  4. The Only Way I Can Love You (4:07)
  5. That Boy on the Stage (2:35)
  6. Drive Myself Home (4:29)
  7. Black Ice (2:45)
  8. Shadow Self (3:33)
  9. It's Always the Quiet Ones (4:12)
  10. What am I Without You? (6:17)
  11. Turn Off Your Brain and Yell (5:54)
  12. Still Waiting * (2:50)
  13. The Sadness in You, the Sadness in Me * (4:28)
  14. Days Like Dead Moths * (3:42)
  15. The Prey * (3:34)
avatar van Erwin.c
aERodynamIC schreef:
De setlist van gisteren toont aan dat ze dit hele album integraal spelen, gevolg door een tweede deel met 3 nummers van het debuut, 2 van Coming Up, 1 Dog Man Star, 1 Sci-Fi Lullabies, 2 Bloodsports en 2 Night Thoughts.

Ben benieuwd zaterdag.

edit: vanavond wederom het hele album en wat wisselingen in deel 2 (met nu o.a. Life is Golden en Animal Nitrate). Dog Man Star 2 keer, The Blue Hour 2 keer, Night Thoughts 1 keer, Bloodsports 1 keer, Coming Up 2 keer, Head Music 1 keer, Sci-Fi Lullabies 1 keer en het debuut 3 keer.

3 x Dog Man Star zelfs Eric, We Are The Pigs, The Two Of Us en New Generation.

Erwin.c schreef:

3 x Dog Man Star zelfs Eric, We Are The Pigs, The Two Of Us en New Generation.

Weet ik, je quote nu de nummers die ik in Londen zag voorbijkomen op setlist.fm (avond 1 en 2 aldaar). Ik kon donderdag nog niet opschrijven wat er zaterdag in de Melkweg werd gespeeld uiteraard

Wat we nu wel weten is dat in Amsterdam tot nu toe de minste nummers werden gespeeld (scheelt overigens niet veel). Ik vond het publiek ook wat aan de tamme kant, maar dat kan aan mij liggen natuurlijk. Iedereen was achteraf wel enthousiast.

avatar van Erwin.c
aERodynamIC schreef:

Ah, dacht dat de edit net was toegevoegd.
Ik vond het publiek eigenlijk wel enthousiast!

Erwin.c schreef:
Ah, dacht dat de edit net was toegevoegd.

Editten kan maar heel kort

Ik vond dat het publiek niet altijd echt goed meeging met Brett. Beetje tam, maar ik zag dat de gemiddelde leeftijd ook niet bepaald laag was dus misschien was dat het wel

Wel grappig: vooraf een drankje gedronken in hotel American en daar kwam ik de band tegen. Heb ze met rust gelaten verder, een goede show gewenst en dat leverde me een zuinig duimpje van Brett op en de rest reageerde helemaal niet

Wat een fantastische plaat! In elk nummer zit wel een heerlijk refrein of een geniale hook. Had wel eens eerder van de band gehoord, maar nog nooit echt goed naar geluisterd.
Voorlopig 4,5 ster, maar kan best weleens 5 worden.

avatar van 4addcd
Al jaaaaren niet meer in de gaten gehouden en nu weer wakker geschud door hoge klassering van het nieuwste album op MuMe. Daar moest naar geluisterd worden dus.
De kracht en energie spat er nog steeds vanaf. Wat zeg ik? misschien wel meer dan vroeger! Overdonderd door de eerste nummers, maar moet er gaandeweg het album wel aan wennen dat zang en instrumenten best stevig zijn ingemixed waardoor het wat too much wordt voor mij. Had ik vroeger soms ook al. Ik word een soort van ‘moe’ door de sound. Zal de leeftijd wel zijn. Nummers zijn echt puik en zitten geweldig in elkaar. Niet heel erg moeilijk, maar gewoon iedere keer raak.
Even nog geen rating. Eerst de sound in laten dalen. Kan even tijd kosten, maar de zin om er vaker naar te gaan luisteren is er. Sowieso een meer dan aangename verrassing.

Zaterdag 22 oktober optreden bij "Later with Jools Holland" op BBC 2.

Was afgelopen zaterdag bij het concert van Suede in de oude zaal van de Melkweg. Ze begonnen met het spelen van het nieuwe album. Heb zelden zo'n energiek en goed concert meegemaakt. Autofiction werd bijzonder warm ontvangen door het publiek. Brett Anderson is een held!
Grote klasse dat een band die al bijna 30 jaar meegaat nog met zo'n ijzersterk album komt.
Hulde!

Suède....een band uit mijn jeugd maar kon mij nooit bekoren. Dus altijd links laten liggen. Tot nu op MuMe opeens dit album op de voorgrond stond.
Reviews gelezen en toch nieuwsgierig geworden......
FUCKING HELL!!!! wat een album.....voel me weer terug in de goede jaren negentig wat een sound, wat een energie, wat een songs, wat een speelplezier.....
Voor mij tot nu toe album van .2022

avatar van Harribo
Ik vond het optreden bij Jools Holland leuk om te zien.
Maar ik kreeg het zelf bijna benauwd toen ik Brett zag zingen. Net alsof hij het laatste stukje energie eruit perst om een aantal noten toch te halen.

Misschien was het zijn dag niet maar misschien is het beter voor zijn gestel als hij stopt met zingen?.
Hoe fijn ik Suede en dit album ook weer vind.

avatar van vigil
Ik vind dit album toch wel een flinke Dog Man Star vibe hebben, dat is positief want dat is mijn favoriet van de band.Qua sound, qua donkerte, qua hoes en ook wel qua de indringende manier van zingen van onze vriend Brett. Ik vind het 2de deel van t album, 6 t/m 11, het sterkst. Soort van 3,5 vs 4,5 en dan kom ik op een 4 uit al zit er zeker nog rek in. De blauwe sterretjes heb ik gezet bij 6, 10 en 11 3n een evt 4de sterretje zou op dit moment naar Shadow Self gaan.

Gewoon top

avatar van Lost
Een echt rockende, jagende punky plaat van deze Indie-britpop veteranen…. Een plaat die voor mij een aparte status in hun oeuvre heeft… ze blijven de hele plaat gas geven en in hun andere platen zaten veel meer pop en rustpunten. Gewoon zeer goed gedaan van Suede!