Editors - EBM (2022)

2. Picturesque (5:09)
  3. Karma Climb (5:18)
  4. Kiss (7:50)
  5. Silence (5:40)
  6. Strawberry Lemonade (6:17)
  7. Vibe (3:39)
  8. Educate (6:50)
  9. Strange Intimacy (6:24)
avatar van coldwarkids
Gisteravond toch maar de plaat uit de seal gedaan omdat ik erg benieuwd was aangaande de singles. Silence is een mooi nummer en op Strawberry Lemonade beukt Blanck Mass er aardig in. Daar laat hij zich het best op horen.

avatar van Slowgaze
Lieve kijkbuiskinders, help me eens even: waarom komt die hoes me zo bekend voor?

Slowgaze schreef:

Misschien deze? OMD - History of Modern (2010) - MusicMeter.nl

Nu geluisterd.

Allemaal wel leuk, maar een heel album is dan toch net iets te veel. Dan zet ik liever die heerlijke bandjes uit de 80's op.

Slowgaze schreef:

Hij doet mij denken aan The Seldom Seen Kid van Elbow!

avatar van Sven Vermant
1,5
Dit is niet het geluid waarom ik de Editors zo goed vond.

Vind het niks maar een ander zal het wellicht wel aanstaan. Nog even laten bezinken maar een hoog cijfer wordt het niet.

avatar van Juul1998B
Oeiii, een geweldige mispeer van de editors. Het enige nummer dat mij nog enigzins interesseert is silence.
Ze gaan hier op de 80s synth pop tour, wat niet perse een slecht ding is. Het punt is alleen dat zij dit geluid niet goed kunnen overbrengen imo. Het klinkt fout, simpel en gedateerd.
Ik mis de oude editors, met het oude vertouwde gitaargeluid.
Snel vergeten en door!

avatar van LittleBox
Vermoeiende, overdreven jaren 80-bombast. Jammer.

Mmmm.. niet vernieuwend, maar wel lekker. Beter wat er vandaag allemaal wordt uitgebracht (vanuit mijn oogpunt )

avatar van coldwarkids
Valt me ietwat tegen, had gehoopt op heel veel Heart Attack nummers. Silence ook nog mooi. De rest middelmaat. Violence was sowieso beter uitgewerkt qua songs en sfeer. Blanck Mass is niet persee een vooruitgang als nieuw bandlid voor de sound van deze band.

avatar van vanwijk
Heb er een eerste twee luisterbeurtjes opzitten en ik word hier wel weer gelukkig van. Ik vind, in retrospect, Violence een wat minder album.
Ik snap de referenties richting de jaren ‘80 en het gekke is dat ik met die periode vrijwel niets heb, ben er meer een van de late ‘60 en gehele ‘70.
Ik houd wel van het tempo van de eerste nummers! Klinkt goed. Ben dus niet zo negatief als verschillende anderen. Smaken verschillen. We komen er later op terug.

avatar van Michiel Cohen
1,5
Het is een keer mooi geweest. Hoog tijd om er mee te stoppen.

Michiel Cohen schreef:
Het is een keer mooi geweest. Hoog tijd om er mee te stoppen.

Wat mij betreft dus het tegendeel, doorgaan, vooral doorgaan!

avatar van AstroStart
Nee, op de kunstschool zetten ze dit niet op, maar het album luistert lekker weg en iig niet zo zielloos als Violence. De nummers zullen live ook goed uit de verf komen. Vanaf de eerste minuut vol gas. Naast de singles springen Picturesque en Strawberry Lemonade er uit.

avatar van Barney Rubble
De plaat begint goed met Heart Attack, maar daarna presteert de band weinig meer. Holle composities die ondanks het schreeuwerig bombasme futloos overkomen. Zet de nummers van deze plaat eens af tegen een Papillion en je bemerkt direct dat er iets misgaat. Daar hoor je direct een drive die hier jammerlijk ontbreekt. Spijtig, maar dit is inderdaad een misser.

avatar van Bert Wasbeer
Zoals altijd groots en galmend maar toch anders als de rest van het oeuvre. De band mikt hiermee wellicht wel heel expliciet op de massa, maar ik kan m goed hebben merk ik.

avatar van mr.oizo
Heart attack kon me nog enigszins boeien, de rest is echt flinterdun. De lichtvoetige jaren '80 sound maakt het er niet beter op.

Ik zet spontaan 'Lights' op van debuut The Back Room. (als je dat album vergelijkt met dit gedrocht springen de tranen je in je ogen)
Wat is dat toch met bands uit deze periode? Ze zijn allen zoekende naar een nieuwe sound (niets mis mee!), maar in 9 van de 10 gevallen doet het me niets. Ik noem een Interpol, Killers en nu Editors die al jaren laten zien dat je beter op je hoogtepunt kunt stoppen.

Ben het overigens niet eens met de opmerking hierboven dat dit beter is dan wat er tegenwoordig wordt uitgebracht . Genoeg moois te vinden.

avatar van WesleyX16
Ja jammer Interpol, Editors... die kennen we van vroeger. Gelukkig komt er heden ten dagen nog zat goede muziek op de markt... Ik vind het niet slecht wat ze doen. Maar echt spannend is het ook niet. Dus ja, mijn interesse vervlakt bij deze twee bands.

avatar van JVT
JVT
Heel erg matig dit, de nieuwe sound bevalt me ook totaal niet. Editors duwt zichzelf zo toch in het vergeethoekje en was vooral ‘vroeger’ een leuke band.

En over de opmerking dat dit beter is dan wat er tegenwoordig uit komt, absoluut niks van waar. Er komt heel erg veel goeie muziek uit, das het positieve effect van bands die lang niets te doen hadden tijden een paar jaar lockdown zonder live concerten.

avatar van WesleyX16
JVT schreef:

Dat wordt zo vaak gezegd. Niet iedereen heeft "honger" naar nieuwe muziek en vinden het wel voldoende wat ze kennen van vroeger. En dat is prima. Maar ik ontdek wekelijk veel goede muziek, die de oudere artiesten vaak naar de achtergrond plaatsen. En dat gebeurt dus in dit geval ook duidelijk met Editors.

avatar van JVT
JVT
Er komt wekelijks zoveel goede muziek uit dat het eigenlijk amper bij te houden is en alles voldoende te kunnen luisteren. Deze editors laat ik dus lekker links liggen, een keertje luisteren was meer dan genoeg.

avatar van philtuper

En gelijk heb je, Lalo!

avatar van Juul1998B
JVT schreef:

Hey, lalo salamanca jij ook hier?
Ben het verder helemaal met je eens.
Met de toevoeging dat de meeste nummers hap slik nummers zijn

avatar van Alicia
Op een verstopt Duran Duran riedeltje en een van Depeche Mode geleend synthloopje na, hoor ik op deze plaat eigenlijk nauwelijks iets van die vermeende 'eighties' synthpop. En hoor ik zelfs geen Editors meer. Dat geeft ook verder niks… maar EBM bevat ook nog eens negen zeer matige liedjes. En begint hier - wat mij betreft - pas de echte creatieve armoede. Ach ja, anderzijds is het natuurlijk wel zo dat hoge bomen veel meer wind vangen.

Maar niet getreurd. Voor de synthpop/wave/post-punk/ popmuziek liefhebber is er vast nog wel wat ander leuks te vinden. Ook uit dit muziekjaar. Met name uit dit muziekjaar!

En anders draai ik gewoon nog een keer The Back Room of In This Light and on This Evening.

Met weemoed weliswaar.

avatar van vanwijk
Niks geen weemoed wat mij betreft. We zijn een dagje verder en ik krijg hem maar niet van de tafel. Heerlijke plaat. Messcherpe opener en daarna een drietal lekkere nummers. Silence brengt even de nodige rust. De stem van Smith klinkt fantastisch.
Om Allmusic te citeren “ a Homeric ballad in which Smith soars through the cosmos on a delicate rainbow of synth and chimes before crashing to the earth in a meteor shower of over-driven electric guitar squelch and digital distortion”. “It’s a bold, deeply emotive moment, evoking the heartfelt style of Peter Gabriel”.
Ook Strawberry Lemonade klinkt geweldig en is een mooie aanzet tot het tweede deel van het album.
Kortom, ik handhaaf mijn vier sterretjes.
En ja, er wordt heel veel mooie nieuwe muziek gemaakt, zeker waar! Maar voor mij zijn bands als Editors en ook The Killers voorlopig nog niet afgedaan.

avatar van Bosdavid
Editors is altijd de moeite van het beluisteren waard en live zijn ze altijd goed. [/quote]
Omdat Papillon één van de grootste wanstaltige wangedrochten is die ooit op deze aardkloot is uitgescheten. Zelfs Muse zou zich dik kapotschamen voor dat nummer, wat jij GrafGantz? [/quote]

Werkelijk? Ik vind Papillon toch een stuk beter dan Uprising, niet te zwijgen van heel Simulation Theory alsmede tenminste het grootste deel van Will Of The People.

Wel heel erg streng zijn jullie voor onze vrienden Editors. Dit is absoluut een lekkere plaat. Niks mis mee, maar gewoon in de juiste context plaatsen.

Kijk, de echte jaren 80 bands doen het gewoon een paar tandjes venijniger dan de toch altijd wat gladde stadion sound aanpak van de latere Editors. En DAF, Front 242 en Nitzer Ebb invloeden die belangrijk zouden zijn geweest bij dit album, ja, dat is echt nogal vergezocht. Dit is geen underground of leftfield, absoluut niet.

Depeche Mode lijntjes (Kiss) en Sisters of Mercy (piano outro Kiss) en New Order gitaartjes, die hoor je hier wel all over the place. En dat is goed gedaan, maar wordt nergens beter dan een slimme rip off van het origineel. Niet top, wel lekker.

In this light and on this evening zou ik willen zeggen dat de muziek van EBM mij daar ook aan doet denken. Verder aan bijvoorbeeld New Order, maar ik vind het vooral goed als een band het af en toe over een wat andere boeg durft te gooien. Waarbij het toch herkenbaar Editors blijft, al is het alleen al door de kenmerkende zang van Tom. Nummers als Heart Attack, Karma Climb, Kiss en Silence zijn erg fijn.

avatar van Pinsnider
Regelmatig kan ik me vrolijk maken over mensen die de moeite nemen om lekker een nieuwe plaat van een -in hun ogen- veel te groot geworden act al bij voorbaat tot op de bodem af te branden. Zie Muse, Coldplay, en consorten. Dan staan er teksten als "Ik ben al afgehaakt na -vul titel tweede album in- en tegenwoordig zijn er veel interessantere nieuwe bandjes...". Bij deze plaat snap ik echter volledig dat mensen die lyrisch waren over de eerste platen volledig afhaken. Wat is dit een ongelofelijke bak herrie. Na beluisteren heb ik meteen 100 pushups gedaan (terwijl ik er normaal maar 10 volhoud) en daarna ben ik 25 keer naar boven en beneden gerend, met het schuim langs mijn mondhoeken... Maar ook met de conclusie dat ik dit echt fantastisch vind. Een heerlijke combi van -vaker aangehaald- oude helden met toch ook een heerlijk hedendaags elektronisch sausje. Helemaal top. En ook leuk dat onze oudste van 15 en zijn vrienden he-le-maal lyrisch zijn!! De Editors zijn klaar voor een nieuwe generatie haha.

avatar van Barney Rubble
Ik vind de geldingsdrang van sommige gebruikers dan weer grappig. Klaarblijkelijk is het niet afdoende om een mening te poneren. Andermans mening moet ook even door het slijk gehaald worden. Uiteindelijk is het echter eigenlijk allemaal simpel: sommigen waarderen een plaat, anderen hebben er minder mee. Bij de volgende discussie geldt weer precies het omgekeerde . C'est ça.

avatar van Mjuman
Pinsnider schreef:
Regelmatig kan ik me vrolijk maken over mensen die de moeite nemen om lekker een nieuwe plaat van een -in hun ogen- veel te groot geworden act al bij voorbaat tot op de bodem af te branden. Zie Muse, Coldplay, en consorten. (...)

Vroeger dacht ik altijd dat het eenvoudiger was om de Samariakloof op Kreta te overwinnen - en geloof me da's een stevige tippel - dan de generatiekloof te overbruggen. Zelfs Googlemaps en TomTom weten 'em niet te vinden en ook in de Atlas van de Belevingswereld is ie onvindbaar. Laten we daarom het heugelijke feit vieren dat dit album zo te lezen prima voldoet om die kloof te overbruggen.

Je moet welhaast een door Covid geteisterde cynicus zijn om vervolgens te opperen dat dit album zo maar op de lijst kan komen van toptien albums van music for those in denial of the mid-life crisis. Gelukkig ben ik niet zo iemand en kan ik dit album veilig aan mijn jonge neef aanraden