An Abstract Illusion - Woe (2022)

Zweden
Label: Willowtip

1. The Behemoth That Lies Asleep (3:22)
  2. Slaves (7:23)
  3. Tear Down This Holy Mountain (11:33)
  4. Prosperity (7:41)
  5. Blomsterkrans (5:51)
  6. In the Heavens Above, You Will Become a Monster (14:28)
  7. This Torment Has No End, Only New Beginnings (9:32)
avatar van ProGNerD
Ik ben zelf nog maar halverwege, maar wil alvast ABDrums, legian en Ayreonfreak taggen om deze ook te gaan checken. Ik luister intussen snel verder...

avatar van legian
Er zit een vleugje doommetal die het geheel voor mij nogal zwaarmoedig laat klinken, Maar Tear Down This Holy Mountain en In the Heavens Above, You Will Become a Monster klinken wel weer enorm intrigerend.

avatar van ProGNerD
Nou, het moet wel heel raar lopen wil deze niet in m'n jaarlijstje eindigen. Heerlijk avontuurlijke, afwisselende progmetal die op mij een min of meer vergelijkbaar effect heeft en gevoel oproept als de ontdekking van Between The Burried and Me, Rivers of Nihil en Mastodon afgelopen jaar => Aanrader !

avatar van ProGNerD
Vanmiddag weer geluisterd en de conclusie blijft stevig overeind wat mij betreft: jaarlijst materiaal !

wat vinden jullie ABDrums, legian, james_cameron, gigage, Eddie ?

avatar van Eddie
Das toevallig ProGNerD deze staat heel toevallig voor vanavond op mijn lijstje om te gaan luisteren. Dank voor de tip, ik ben heel nieuwsgierig. Ik loop een beetje achter, of er komen teveel platen uit die ik wil horen. Als ik ook een tip terug mag geven, ga eens op zoek naar deze, ook genieten geblazen voor de liefhebber van ProgDeath.

avatar van ABDrums
Ik had 'm laatst vluchtig eens beluisterd, maar ik zie al wel dat ik de volgende keer m'n aandacht er goed bij moet houden. Ik laat nog van me horen.

avatar van gigage
Voor mij is die iets te proggy, maar het is knap gemaakt. Bedankt voor de tip, though

avatar van ABDrums
Na een aantal luisterbeurten concludeer ik dat het allemaal bijzonder aangenaam en goed klinkt wat er op deze plaat te horen is. Het prog-aspect, met doordachte composities die verschillende kanten opgaan, enkele dissonante riffs, een verdwaalde cleane zanglijn en een enkele keyboard-riedel lokt mij juist erg aan en maakt ook dat deze plaat me toch erg goed bevalt. Maar me écht bij de strot grijpen doet deze plaat niet. Ik heb ook geen idee waar dat 'm aan ligt.

Ik denk dat ik deze even links laat liggen en dat ik er later op terugkom. Vaak werkt dat als een plaat veel potentie toont, maar het toch allemaal even net niet lekker valt. Kortom; geen negatief woord over deze plaat, want wat er te horen is is gewoon erg goed. Hij klikt echter niet helemaal, dus voorlopig een ruime voldoende; 3,5*.

avatar van Eddie
Ik heb hem een paar keer de revue laten passeren en ik vind het eigenlijk wel een meesterlijk goede plaat. Het is de perfecte mix tussen progressieve metal en black/death metal. Zoveel diversiteit en het toch niet chaotisch laten worden is op zich al knap, als je dan ook nog de spanning vast weet te houden dan ben ik verkocht. Zeker één van de toppers van dit jaar!

Eddie schreef:

Zo is het maar net Ed... ,

avatar van THEMARSVOLTA
Lekkere plaat hoor, misschien ook wat voor Don Cappuccino.

avatar van Don Cappuccino
THEMARSVOLTA schreef:
Lekkere plaat hoor, misschien ook wat voor Don Cappuccino.

Ik heb de plaat ten tijde van de release gehoord (eerste indrukken zijn aan de positieve kant), ergens in de komende dagen eens voor de tweede keer beluisteren en wat bevindingen plaatsen.