Creedence Clearwater Revival - At the Royal Albert Hall - April 14th, 1970 (2022)

Label: Craft

1. Born on the Bayou (5:12)
  2. Green River (2:57)
  3. Tombstone Shadow (3:38)
  4. Travelin' Band (2:10)
  5. Fortunate Son (2:15)
  6. Commotion (2:44)
  7. Midnight Special (3:37)
  8. Bad Moon Rising (2:19)
  9. Proud Mary (3:00)
  10. The Night Time Is the Right Time (3:11)
  11. Good Golly Miss Molly (2:51)
  12. Keep on Chooglin' (8:37)
avatar van CHIEP
CHIEP (crew)
Released as "The Royal Albert Hall Concert", later discovered it was actually a performance given at the Oakland Coliseum in California in January 1970. Subsequent releases of this concert simply titled "The Concert".
Zeer vreemd dus dat deze versie vasthoudt aan die eerste titel. Volgens Discogs dateert de eerste release trouwens al van 1980.

avatar van Jelle78
De opnames van het Royal Albert Hall concert zijn terug gevonden, dus dit betreft daadwerkelijk het concert dat CCR in de RAH heeft gegeven.

avatar van nlkink
Goed om te vernemen dat de opnames uiteindelijk weer terug zijn gevonden. Dit is een opname die wel met The Concert uit 1980 is te vergelijken. De groep was nog compleet en qua succes zaten ze zo'n beetje aan hun top. Er is wel eens gezegd dat de groep tijdens het concert in de RAH nog beter speelde dan tijdens het concert in het Oakland Coliseum. Nu is er eindelijk gelegenheid om te vergelijken. Maar persoonlijk ben ik al blij dat er na Live At Woodstock uit 2019 toch nog weer een album uitkomt van de groep uit hun toptijd.

avatar van musician
"Zijn teruggevonden."
Ben ik de enige die mij dan altijd afvraag waar ze 52 jaar hebben gelegen?

musician schreef:

Ben ik de enige die mij dan altijd afvraag waar ze 52 jaar hebben gelegen?

Zekers niet. Dat vraag ik me ook altijd af bij verloren gewaande of kwijtgeraakte maar weer teruggevonden tapes. Waar heeft dat spul al die tijd gelegen? Diverse albums met 'lost tapes' die weer teruggevonden zijn heb ik ondertussen in mijn collectie. Vaak zit er bij de liners' notes in een CD boekje wel een verklaring. Ik hoop dat ook bij deze release een verklaring wordt verstrekt.

Heb alvast wat op Google gezocht maar bij het zoeken moet je oppassen dat je niet bij gegevens over The Concert uit 1980 uitkomt, die heette immers aanvankelijk ook Live At The Royal Albert Hall.

Bijgevoegde link geeft geen uitleg over de herkomst van de tapes maar wel wat meer details over de komende release: Creedence Clearwater Revival Live Album and Film Set for Release - ultimateclassicrock.com.

avatar van nlkink
Als de DVD van deze kwaliteit wordt ben ik tevreden:

John Fogerty heeft nooit beter geklonken dan als in zijn Creedence tijd. Ook zijn uitvoeringen van Creedence nummers na het uiteen gaan van de band, vallen in het niet bij deze uitvoeringen uit 1970. Creedence was een top band met de juiste muzikanten (niet altijd de beste muzikanten) die samen een eenheid vormden. John Fogerty zijn stem was in de Creedence tijd een kenmerk voor het rauwere werk zoals Born On The Bayou, Fortunate Son, Travelin' Band en Green River. Toen Tom Fogerty de groep in 1971 verliet werd het live ook minder goed (luister naar Live In Europe). Kortom fijn dat deze opnamen nu officieel ge-remasterd zijn uitgebracht. (Een luxe box met 2cd, dvd, 2lp 45 rpm, boekwerk komt later dit jaar)

avatar van nlkink
Vandaag de CD meegekregen van de platen- en CD-zaak in mijn woonplaats, als dank voor bewezen diensten. Heb de CD nu een paar keer beluisterd en kan alleen maar zeggen dat dit album een volwaardige toevoeging is aan de discografie van de groep. Absoluut beter dan Live In Europe, maar qua geluidskwaliteit ook beter dan The Concert uit 1980, wat korte tijd werd aangezien voor het Royal Albert Hall concert.
De keuze uit livemateriaal van Creedence Clearwater Revival is weer iets groter geworden. Wie nog geen live albums heeft van deze groep zou deze als instapper kunnen aanschaffen, en ik zou zeggen, neem dan gelijk Live At Woodstock ook mee.
Hele kleine teleurstelling is voor mij persoonlijk is dat in het bijgevoegde boekje niet uit de doeken wordt gedaan waar de tapes al die jaren hebben gelegen en hoe ze uiteindelijk zijn gevonden. Ik vind dat jammer want vaak levert het een mooi verhaal op. Wel een paar aardige recensies uit 1970, wat fotomateriaal en een replica van de originele poster met de aankondiging van de concerten in de RAH.

avatar van keest
Op Deezer staat 2011 als jaar van de uitgave.
Klinkt geweldig.

Niks aan toe te voegen. Klinkt echt super!!

Ook ik ben natuurlijk blij met het vinden en de remaster van dit Royal Albert Hall Concert. En een een goed tot zeer goed concert is het. Alleen haalt het toch niet het niveau van dit recent uitgegeven concert:
Creedence Clearwater Revival - Live at Woodstock (2019) - MusicMeter.nl
Dat blijft voor mij de 'holy grail'.

avatar van philtuper
west schreef:
Alleen haalt het toch niet het niveau van dit recent uitgegeven concert:
Creedence Clearwater Revival - Live at Woodstock (2019) - MusicMeter.nl
Dat blijft voor mij de 'holy grail'.

Als dat de holy grail is weet ik nu welke van de twee ik moet kopen!

avatar van metalfist
Het is best confronterend om bij mijn review van april 2021 bij Live in Europe het volgende te zien staan: Het concert van John Fogerty in het Sportpaleis is ondertussen al voor de 2e keer uitgesteld, om een reden die u allen wel bekend zal zijn, maar het geeft me wel de gelegenheid om nog eens wat meer in zijn oeuvre te grasduinen. We zijn ondertussen alweer meer dan twee jaar verder, maar eindelijk is het morgen zover! John Fogerty in het Sportpaleis en om dat te vieren besloot ik eens één van die andere liveplaten te luisteren. Ik twijfelde nog tussen de Woodstock release of deze At the Royal Albert Hall, maar ik heb eerlijk gezegd wel een zwak voor dit soort teruggevonden platen. Live in Europe was trouwens niet echt mijn ding, maar deze At the Royal Albert Hall is dat wel! De stem van Fogerty heeft zelden beter geklonken, de band speelt erg strak en qua setlist is dit wel een erg fijne avond. Beetje kort wel en ik mis zo'n nummer als Hey Tonight - wat bij Live in Europe zowat mijn favoriete nummer is - maar met onverwoestbare klassiekers zoals Proud Mary, Fortunate Son en Bad Moon Rising kun je an sich weinig verkeerd doen. Ik ben alleszins benieuwd of Fogerty morgen ook afsluit met Keep on Chooglin'. Het is niet meteen mijn favoriete nummer van deze plaat, maar het is voor mij ondertussen onlosmakelijk verbonden met het einde van een Creedence concert. Er kwam trouwens ook nog een deluxe versie uit met daarop allemaal nummers uit de tijd van The Blue Velvets en The Golliwogs (vroege incarnaties van Creedence Clearwater Revival), maar gevoelsmatig is dat wat een vreemde toevoeging aan dit concert.

avatar van spoiler
Ik zag dit concert gisteren op tv bij Arte Duitsland.
Wat een geweldig concert zeg. Ik heb alleen de dubbele best of LP van CCR, maar deze gaat ook in huis komen.