Guilty Simpson - Ode to the Ghetto (2008)

Label: Stones Throw

1. The American Dream (2:10)
  2. Robbery (3:20)
  3. She Won't Stay at Home (1:55)
  4. Footwork (3:29)
  5. Ode to the Ghetto (3:27)
  6. Get Bitches (2:19)

met Mr. Porter

7. I Must Love You (3:16)

met Noelle Scaggs

met Mr. Porter

13. Yikes (2:05)
  14. The Real Me (2:44)
  15. Kill 'Em (3:10)
  16. Almighty Dreadnaughtz (5:02)

met Super MC, Krizsteel en Konnie Ross

avatar van thomzi50
Toch wel een tof album. Het heeft een paar luisterbeurten nodig, Guilty Simpson is geen fantastische rapper, maar het album heeft wel een leuke, unieke stijl. Het is rauwe straatrap, en toch zorgvuldig geproduceerd.Titeltrack is mijn favoriet. Dikke 3*

avatar van Rhythm & Poetry
Rhythm & Poetry schreef:
Behoudens het laatste nummer is dit gewoon een goed album. De wat 'drukkere' producties liggen mij goed in het gehoor. En Guilty doet mij dus denken aan een Ice Cube (in zijn betere dagen). Laatste nummer is een kwelling aan mijn oren, maar misschien wen ik daar ook nog wel aan. Dit album heeft groeiprotenties naar de 4. Begin maar met een 3,5.

Wil er nog aan toevoegen dat ik de producties nu echt voel. Recht voor je raap, volume maximaal open zetten en genieten. Prachtig album van Guilty en een echet Stones Throw aanwinst.

JustaRascal
Wow, dit album wordt echt met de luisterbeurt beter. Nu een 4.5.

avatar van Shelter
Het is echt een album dat steeds maar beter wordt...maar sowieso vind ik die "alternatievere" beats best dope en Guilty's stijl is een hate it or love it stylo...maar ik vind het echt vet.
Live vind ik hem echt de shit... zelden zo'n goed verstaanbare mc live meegemaakt die het publiek volledig onder controle heeft (heb hem gezien op Splash Hiphopfestival in Amsterdam).
4* met potentie tot hoger... Eerste keer dat ik luisterde neigde ik overigens naar 3,5* en dat is inmiddels dus al gestegen.

avatar van Dociz
Heerlijk album. wam voor mij enigszins als een verassing. Guilty is niet de beste MC, maar heeft toch een bepaald charisma, dusdanig dat ik er zonder moeite een heel album naar kan luisteren.

Vooral "She Won't Stay at Home" vind ik erg sterk en wanneer ik in de file in mijn auto zit en de beat komt erin bij "The future" , spuit de adrenaline door mijn aderen en trek ik bekijks van medeweggebruikers die wel bewegingsloos achter het stuur zitten

Rene1979
wat en heerlijk album is dit.. Echt weer zo'n heerlijk detroit product!
Wordt elke keer beter als je het luistert!

4.5

Relax
Ik ging er ff snel doorheen maar het lijkt wel erg opelkaar allemaal nietwaar?

avatar van Osiris Apis
Als je er snel doorheen gaat, wel ja.

aire.

Relax
Hij lijkt kwa stem best op Ice Cube.

Tekstueel gezien vind ik dit niet best... het lijkt teveel op die hedendaagse lyrics dat je op TV ziet verschijnen.

En ik merk die cliché ik ben arm en kom uit de ghetto attitude.

Beats zijn wel lekker, zou dat de reden zijn tot die hoge gemiddelde?

Relax schreef:

En ik merk die cliché ik ben arm en kom uit de ghetto attitude.

Met als groot verschil dat hij oprecht klinkt en 'het leven in de getto' niet romantiseerd.

Relax
Niet romantiseerd?? kom op man... hij blijft er maar trots over praten en over de praktijken die er gebeuren... dat kennen we nu al wel.

aire.
Heb je de titel van het album wel gelezen?

Ja dus?

Omdat de titel het al aangeeft kan ik nog wel klagen over het gemiddelde.
De teksten vind ik gewoon slecht en cliché, de beats zijn daarentegen erg goed.. maar daar kan ik niets mee als de teksten tenenkrommend overkomen...

Dus ik neem het aan als een middelmatig album.

Improvision
Ik ga akkoord met Relax.

Hij brengt het wel chill en de beats zijn goed, dus het ligt wel aangenaam in het oor. Maar tekstueel stelt het niet zo veel voor.

avatar van Kos
Kos
Ik vind sommige producties heerlijk, maar sommige ook echt geen zak aan. Zo'n track als Footwork heb ik het liefst.

Relax schreef:

Dan moet je toch echt eens goed naar het nummer The Real Me luisteren. Tussen over je afkomst rappen en die afkomst romantiseren zit een groot verschil.

Kos schreef:
Zo'n track als Footwork heb ik het liefst.

Heerlijke beat idd! Die 1 minuut durende 'outro' is ge-wel-dig .

pascal83 schreef:

Al 10394839x op TV gehoord.. niets speciaals.

Overtuigen lukt je niet bij mij om zijn lyrics te waarderen, ze zijn donders clichè en dat weet je maar al te best!

(cijfers zijn geen feit)

ze zijn donders clichè

En op Cormega - The Realness dan?

avatar van Gyzzz
Cormega vind ik vooral behoorlijk spitsvondig in zijn zinsconstructies. Hij brengt eenvoudige dingen, cliché's misschien, op een hele logische, strikte manier. Bijna altijd de juiste woordkeuze.

Deze man ken ik overigens niet echt.

Gyzzz schreef:

Ja, ik vind Cormega raptechnisch ook erg fijn, maar van zijn teksten (originaliteit) moet hij het niet hebben.
Maar omdat Relax vindt dat Guilty Simpson veel clichés gebruikt, ben ik benieuwd waarom hij Cormega dan wél erg goed vindt, want zo slecht is Guilty Simpson niet.

Relax schreef:
[Al 10394839x op TV gehoord.. niets speciaals.

The Real Me heeft geen clip ...

Relax
Ik had het over de inhoud.

En Guilty Simpson heeft 50 Cent inhoud..... hij moet het ook van de beats hebben, de beats geef ik een 4 en die raps geef ik een 1... maar vind het wel aardig om het op een 3* te houden.

Cormega vind ik gewoon Nas / Mobb Deep like in hun oude tijden, zijn vocabulair, flow en manier van rappen.

Sowieso vind ik Guilty Simpson ook geen moeilijke flow hebben o.i.d., gewoon erg laidback waar je nou niet echt skills voor hoeft te hebben.

Dat vind ik, jullie hoeven dat niet te vinden.

avatar van nega
Moet een keer nog luisteren naar dit plaat. Ode to the ghetto vind ik in iedergeval echt een dikke track.

avatar van Shelter
ok smaken verschillen maar GS heeft 50 cents inhoud????
Ik hoop dat het een overstatement was, want je doet de man toch echt onnodig verbaal geweld aan als je het mij vraagt.
50 cents mag zijn veters nog niet strikken, ik ga niet claimen dat GS nu zulke geweldige teksten heeft maar de vergelijking met 50... shitttt

Relax
Ik vind het in veel manieren op die van 50 Cent lijken... tja.
50 Cent heeft dan wellicht vaker zinnen die letterlijk nergens opslaan af en toe, maar als het gaat om inhoud en rijm dan vind ik ze beide op hetzelfde niveau.

avatar van dilladawg
Ik vind dit alnum toch wel erg lekker klinken, Guilty is misschien niet de meest begaafde mc, maar het staat er.
Favorite track:
I must love you, wat een beat (J Dilla).
Slechtste track vind ik Get Bitches.

Rene1979
Relax schreef:
Ik vind het in veel manieren op die van 50 Cent lijken... tja.

Guilty en 50??
Die vergelijking heb ik niet helemaal.
Guilty is in mijn ogen van een beter en hoger nivo als 50...
Zeker dit album is gewoon baas.

avatar van dilladawg
wat is Black Milk toch een talent zeg, the real me is egt prachtig.
guily komt daar ook erg hard.