Camel - A Live Record (1978)

Label: Decca

1. First Light * (5:27)
  2. Metrognome * (4:23)
  3. Unevensong * (5:36)
  4. Skylines (5:43)
  5. A Song Within a Song (7:10)
  6. Lunar Sea (8:58)
  7. Raindances * (2:33)
  8. Never Let Go (7:29)
  9. Chord Change * (6:52)
  10. Ligging at Louis' (6:39)
  11. Lady Fantasy: Encounter / Smiles for You / Lady Fantasy (14:24)
  12. Spoken Introduction by Peter Bardens (1:10)
  13. The Great Marsh (1:44)
  14. Rhayader (3:07)
  15. Rhayader Goes to Town (5:11)
  16. Sanctuary (1:10)
  17. Fritha (1:22)
  18. The Snow Goose (3:02)
  19. Friendship (1:39)
  20. Migration (3:51)
  21. Rhayader Alone (1:50)
  22. Flight of the Snow Goose (3:00)
  23. Preparation (4:10)
  24. Dunkirk (5:28)
  25. Epitaph (2:33)
  26. Fritha Alone (1:24)
  27. La Princesse Perdue (4:44)
  28. The Great Marsh (1:57)
  29. The White Rider * (8:48)
  30. Another Night * (6:35)
totale tijdsduur: 1:37:45 (2:17:59)
avatar van echoes
Mssr Renard schreef:

Ik heb twee extra livedubbelaars op vinyl in de kast. Eén van de 1977-Raind Dances-tour en één die de songs uit 1974 compileert (door de bonustracks samen te voegen met de verkeerd getitelde On thecRoad 1972).

Ik weet wel van het bestaan van aardig wat live cd's, maar deze 2 dubbel elpees waar je het over hebt zegt me helemaal niks. Heb je daar meer info over?

echoes schreef:

On the Road 1974

en

Live in London

Ik had mij vergist, die tweede is een enkelaar en betreft twee shows (1977 en 1975).

avatar van echoes

On the Road 1974

en

Live in London

Thanks! Die tweede heb ik, maar die eerste ken ik inderdaad niet. Daar moet ik maar eens naar op zoek.

echoes schreef:

Ook al is het onofficieel, die platen op het Verne-label zijn erg fraai, qua vormgeving, achtergrondinfo etc. Ik heb ook een gave dubbelaar van Barclay James Harvest met allemaal oud, onuitgebracht spul.

avatar van Hans Brouwer
Hans Brouwer schreef:
Camel: natuurlijk heb van deze band gehoord maar... ik ken dus echt helemaal niets van ze. Zou het voor mij wat zijn? Zo ja, is "A Live Record" dan inderdaad een goed album om kennis te maken met Camel?
U allen dank voor uw welgemeend advies. Met "A Live Record" en "Mirage" is mijn Camel ontdekkingsreis begonnen. Camel? Het smaakt naar meer, het smaakt naar veel meer...

avatar van Running On Empty
Hans Brouwer schreef:

Probeer ook Moonmadness en Nude eens. Misschien daarna ook Stationary Traveller, Harbour Of Tears en Dust And Dreams.

Hans Brouwer schreef:

Je zou ook de live albums Coming of Age en Live at the Royal Albert Hall kunnen overwegen.
Laatstgenoemde opname is van 2018 en omspant eigenlijk het gehele Camel tijdperk met een integrale uitvoering van het Moonmadness album.
CoA bevat een prachtige integrale vertolking van Harbour of Tears dat ik een van de betere meer recente Camel studioalbums vind.

Naar aanleiding van de berichten hierboven heb ik dit album een aantal malen herbeluisterd als geremasterde dubbel CD die ik bij de bibliotheek heb geleend. Ik heb hem namelijk al als dubbel LP en tevens de originele CD uitgave uit 1993.
Inderdaad, de extra tracks en de opgepoetste geluidskwaliteit (hoewel het origineel ook niet slecht klinkt) geven het een meerwaarde.
Camel was trouwens niet helemaal tevreden met deze remaster, vanwege iets met de drums, maar eea klinkt prima.
Ook erg mooi zijn de orkest arrangementen in het Snow Goose gedeelte. David Bedford was hiervoor verantwoordelijk en als je goed luistert hoor je tijdens Dunkirk soms wat atonaliteit bij de blazers, een van zijn handelsmerken. Maar het blijft beperkt en stoort allerminst. Daardoor krijgt het net wat meer 'edge'.
Ook La Princesse Perdue profiteert van de orkestbijdrage.
Al met al heb ik besloten mijn score te verhogen naar 5, want dit is in mijn ogen (oren) toch wel het beste Camel live album dat is samengesteld uit gedeelten van zes concerten. De jazzy uitvoering van Never Let Go is werkelijk waanzinnig goed.

Progfan2019 schreef:
De jazzy uitvoering van Never Let Go is werkelijk waanzinnig goed.

Jazzy of funky? Ik vind het eerder een disco-funk-versie. Helemaal in de stijl van die tijd.

Mssr Renard schreef:

Je hebt gelijk, funky is een betere omschrijving.

avatar van Running On Empty
Progfan2019 schreef:
Je hebt gelijk, funky is een betere omschrijving.

De versie van Never Let Go op deze A Live Record is geweldig, maar die van de 1981 tour is zo mogelijk nog swingender of funkier. Destijds zond de KRO het concert uit 1981 in Nijmegen uit en ik wist niet wat ik hoorde. Heb de tape nog steeds. Deze versie kun je ook vinden op de CD On The Road 1981 van de Nude Tour.

A Live Record blijft natuurlijk wel een tijdsmonument, zo’n klassieke live dubbelaar liefst op vinyl uit de 70er jaren.

avatar van Mssr Renard
Ja, zo eeuwig jammer, dat Camel Productions niet aan vinyl doet. Zodoende mis ik toch een hoop livemateriaal nu.

Ik heb wel twee liveplaten (op piratenlabels) uit de jaren 1974 en 1977.

avatar van daniel1974nl
Een prachtige cd met schitterende nummers / uitvoeringen. Maar wel een ongelofelijk bij elkaar geharkt zootje qua bron waar de opnames vandaan komen en zou het toch zo mooi zijn als als de hele concerten direct waren uitgebracht van al deze nummers en we daar niet weet ik hoeveel jaar op moeten wachten ?

Zeker de remaster kent zoveel verschillende bronnen, bezettingen en jaartallen dat het net is of ze de ruimte op de cd's gewoon zo volledig mogelijk wilden benutten en verder nergens anders naar keken.

avatar van jorro
Camel was ook zo'n band die populair was op mijn middelbare school. De albums Camel, Mirage, The Snow Goose en Moonmadness stonden bij menigeen op de plank.

En dat dan draaien op een Thorens draaitafel, een Denon versterker en speakers van KEF, of in mijn geval Tandberg.

Veel van die drie albums is terug te vinden op dit live album uit 1978. En ook live gespeeld spat de perfectie ervan af. Het waren vaak lange nummers (soms gesplitst in meerdere delen) en dus ook een live album van 2 uur en een kwartier. Opgenomen tijdens een tournee in thuisland Engeland. De band bestaat nog en Andy Latimer en Colin Bass zijn nog steeds bandlid.

De band is bij het grote publiek nooit aangeslagen. Tenminste niet in Nederland. Waarom weet ik niet. Misschien toch wat te alternatief?

Dit nu weer eens streamen is dus een feest van herkenning. Een aantal songs is opgenomen met de London Symphony Orchestra. Ik vind het altijd wel wat hebben zo'n groot orkest er bij.

Een must have voor de liefhebber van de vier genoemde albums uit de beginjaren van de band.