Doe Maar - De Beste (2022)

Pop / Ska
Label: Music On Vinyl

1. Sinds 1 Dag of 2 (32 Jaar)
  2. Smoorverliefd
  26. De Laatste X
  27. Alles Gaat Voorbij
  28. Walska
avatar van Poles Apart
Is dit niet gewoon een heruitgave van de CD uit 1991 met extra nummers? Waarom dan niet die versie op de site van bonustracks voorzien?

avatar van spoiler
Gewoon heruitgave inderdaad.
Deze hoort hier niet thuis.

Track 20: Hi Hi ? Het zal vast grappig zijn

avatar van Jazper
aERodynamIC schreef:
Track 20: Hi Hi ? Het zal vast grappig zijn

Lol+lol

spoiler schreef:
Gewoon heruitgave inderdaad.
Deze hoort hier niet thuis.

Andere hoes.....zelfde idee.

Andere tracklist...dus toch Andere uitgave?

lennon schreef:
Andere hoes.....zelfde idee.

Andere tracklist...dus toch Andere uitgave?
Nope, de uitgave uit 1991 behoort nu aangepast te worden met de 10 extra tracks die er nu op staan. Albums die later extra tracks erbij krijgen worden ook aangepast en aangevinkt als bonustracks. De hoes van de originele uitgave is de hoes die telt, niet deze. Eens dat dit een totaal overbodige toevoeging is.

musicfriek schreef:

Dus..omdat de titel hetzelfde is...moet dat maar zo?

Hoeveel artiesten zijn er met een best of die overeenkomen en alleen door een andere titel wel benoemd kunnen worden?

Dit is gewoon een nieuwe beste van... dus volledig terecht op deze site wat mij betreft

lennon schreef:
Ach ja, laat de crew maar beslissen. Blijft een heruitgave met extra tracks.

B.Robertson (crew)
Doe Maar - De Beste (1991)

Doe Maar - De Beste (2 LPs) - recordsonvinyl.nl

De eerste is alleen op CD en cassette uitgebracht en de tweede alleen op LP.
Daarin ligt het verschil en daarom kon het mijn goedkeuring verdragen.

'Doe Maar Net Alsof' en 'Heroïne' zie ik overigens niet in de tracklist van die LP, uitgerekend mijn favoriete stukken.

Waarom niet op zijn minst de moeite genomen een ander hoesje te ontwerpen?! In mijn ogen is deze uitgave een zwaktebod en voegt het nagenoeg niets toe.

avatar van gaucho
Nou ja, wat-ie toevoegt is natuurlijk het feit dat-ie nu ook op LP verkrijgbaar is. Dat was nog niet eerder het geval.
En het hoesje ís iets anders dan de CD-versie uit 1991, al scheelt het niet veel. En fantasieloze ontwerpers komen bij een Doe Maar-verzamelaar al gauw uit op die roze-gifgroene kleurencombinatie, die door een schuine streep in tweeën wordt gedeeld. O ja, een een foto van de groepsleden natuurlijk, want anders snapt niet iedereen dat dit het bandje van Ernst en Hennie was. En die andere twee natuurlijk. Waarbij het veelzeggend is dat op deze hoesfoto nog de eerdere drummer René van Collem staat afgebeeld en op de CD-versie uit '91 de latere drummer Jan Pijnenburg - ha, toch wéér een verschil tussen deze twee releases ontdekt

Die foto oogt op deze afbeelding nogal korrelig trouwens. Dat belooft wat voor de weergave op de LP-hoes.

Ik vind ook dat de 1991-versie hier gewoon moet worden aangevuld met de bonustracks van deze uitgave. Andersom gebeurde het in het verleden ook veelvuldig: dat een bestaande (verzamel-)LP werd aangevuld met extra tracks en zo werd uitgebouwd tot CD-lengte. Om maar een enkel voorbeeld te noemen: deze plaat uit 1976 werd twintig jaar later uitgebouwd tot een CD-versie met twee keer zoveel tracks. De CD-versie dan ook maar apart vermelden op de site?

B.Robertson schreef:

Toegegeven, dit zou dan nog het verschil kunnen maken: als er nummers van de oorspronkelijke uitgave zijn weggelaten, zou je met enige fantasie nog kunnen spreken van een andere samenstelling.

B.Robertson (crew)
gaucho aan de hand van volgende voorbeeld zal ik proberen mijn goedkeuring te verklaren:

Bob Dylan - His Ultimate Top 40 Collection (2019)

Bob Dylan - His Ultimate Collection (2019)

Die eerste is een 2CD en die tweede als enkele LP een aftreksel daarvan. Toegegeven, 'You Ain't Goin Nowhere' kan ik niet op die 2CD terugvinden, maar daar gaat het even niet om. Iemand heeft dergelijke releases ooit bestaansrecht op de site gegeven omdat het als 'vinyl only' een op zichzelf staande release was, oid. Mijn eigen aanwinsten van Elvis Presley en Herman Brood dan maar ook toegevoegd en laatstgenoemde kwam me niet op verwijderverzoeken te staan. Dus ging ik er bij Doe Maar vanuit dat het een beetje hetzelfde idee, hetzelfde principe was.

avatar van mjk87
Kortom, je dacht: doe maar.

B.Robertson schreef:

Het is niet helemaal hetzelfde principe, want die Doe Maar-CD verscheen ruim dertig jaar eerder, en bij een andere platenfirma. Maar ik vind dat Dylan-album op LP, méér nog dan deze van Doe Maar, echt een rechtstreekse afgeleide van de CD-versie. Van die CD zouden de titels dan eigenlijk als bonustracks aangemerlt moeten worden. Want het blijft voor mij dezelfde uitgave op twee verschillende geluidsdragers.
Volgens dezelfde redenering zou je kunnen stellen dat CD-only-releases die zijn gebaseerd op wat ooit een verzamel-LP was - die zijn er namelijk ook in overvloed, hierboven verwijs ik er al naar eentje, nl. die BTO-verzamelaar - ook een afzonderlijke vermelding op de site zouden moeten krijgen.

Het enige pro-argument dat ik voor jullie keuze zou kunnen bedenken is dat de vinyl-release op zich de tongen losmaakt bij de MuMe'ers. Mensen hebben het over de tracklist, de pers- en geluidskwaliteit, de uitvoering van de hoezen etc. Er komen dus berichten bij te staan die voor geïnteresseerden best lezenswaardig zijn en die bij de CD-versie minder passend zijn. Dus vooruit maar, ik leg me erbij neer. Maar ik blijf het enigszins inconsequent vinden.

B.Robertson (crew)
Ik heb de CD erbij gepakt (en meteen ook maar opgezet). Ik mis er nog één: 'Nooit Meer Slapen', maar niettemin is die plaat gewoon een rip-off van de CD. Die 2LP volgt qua volgorde de lijn van 'Sinds 1 Dag of 2 (32 Jaar)' t/m 'Doris Day', en plakt daar wat andere nummers tussen die dus prima als bonustrack zouden fungeren. Daarna husselt men het middengedeelte van de CD wat door mekaar, laat 'Heroïne' en 'Doe Maar Net Alsof' weg, plaatst 'Bella Donna' achter 'De Bom' en 'Macho', en eindigt niet meer dan logisch met 'Alles Gaat Voorbij' en 'Walska'. '1 Nacht Alleen' heeft men daarentegen bijvoorbeeld niet een eind naar voren gehaald. Zou geen grote moeite zijn die extra nummers van de 2LP tussen de CD te plakken derhalve.

avatar van Poeha
musicfriek schreef:

Die tracklists zijn sowieso niet hetzelfde, want hun fijnste tracks Heroïne en Doe Maar Net Alsof staan hier niet op, evenals Nooit Meer Slapen.
Dus alleen daarom is deze toevoeging al te billijken.
Maar verder laat ik deze uitgave aan mijn huiske voorbij gaan.

Poeha schreef:
Dus alleen daarom is deze toevoeging al te billijken.
Ach, mij boeit me deze release geen biet, de meningen hierover blijven verdeeld, soit.

avatar van captino
Om ruim 31 jaar later met een heruitgave te komen, vind ik geen gek idee. Alleen die hoes was in 1991 al fantasieloos. Nu, al is hij toch anders, is het totaal niet om aan te zien. De extra nummers, maakt het interessant om aan te schaffen.

Maar nee, ik heb alles wel. En je zult zien, dat Hoes het weer lukt een paar ´mislukte mix´ nummers van 4US op deze uitgave te zetten. Doe Maar is mijn favoriete Nederlandse band, maar alle ´best of´ overzichten vind ik altijd niets toevoegen en zelfs amateuristisch overkomen. De Doos van Doe Maar uit 2012 is een goed voorbeeld.

avatar van GrafGantz
Neal Peart schreef:
Ik heb toch meer met Frank Boeijen dan met Doe Maar.

Bedankt voor deze zinvolle bijdrage.

GrafGantz schreef:

Bedankt voor deze zinvolle bijdrage.

Graag gedaan!!

avatar van Jazper
Voor mij staat Doe Maar wel op gelijk niveau met Goh Lee Kwang.

avatar van Chameleon Day
Neal Peart schreef:

Chameleon Day schreef:

Nou, toe maar…..zing eens een toontje lager!

Kom op.... we doen dit voor het goede doel.

avatar van Mjuman
Chameleon Day schreef:

Nou, toe maar…..zing eens een toontje lager!

Doe maar niet - Frank heeft zondag het hoogste woord in de Ronda (wordt ie 65). Mooiste herinnering aan Doe Maar: Peter Kruder die Nederwiet erin mixt tijdens zijn dj-set op het Drum Rhythm Festival (A'dam) - een van de weinige keer dat Doe Maar van schrijver dezes een vinkje kreeg - een ander keer was met Wethouder Hekkink uit Juinen als gastvocalist

avatar van Premonition
Thuiswedstrijd dus, Mjuman. Daar ben je natuurlijk bij…

avatar van Mjuman
Premonition schreef:
Thuiswedstrijd dus, Mjuman. Daar ben je natuurlijk bij…

Jazeker, mijn lief is fan en ik kan ook wel 't een en 't ander waarderen - zeker zijn latere werk, vanaf As.

Qua Doe Maar heb ik ooit als redacteur van de schoolkrant Henny Vrienten geïnterviewd toen hij bij lokale beroemdheden Les Cruches speelde

Mjuman schreef:

Kijk dat is nou leuk!