Doe Maar - De Beste (2022)

Pop / Ska
Label: Music on Vinyl

1. Sinds 1 Dag of 2 (32 Jaar) (3:18)
  2. Smoorverliefd (3:15)
  3. Tijd Genoeg (4:04)
  4. Dansen Met Alice (2:46)
  5. Radeloos (4:04)
  6. Belle Hélène (2:47)
  7. Zoek het Zelf Maar Uit (3:05)
  8. Vergeet Me (2:50)
  9. Is Dit Alles (5:20)
  10. Doris Day (3:48)
  11. De Eerste X (2:26)
  12. Nederwiet (6:53)
  13. Rumah Saya (4:04)
  14. Pa (3:33)
  15. Doe Maar Net Alsof (6:18)
  16. Regen (3:11)
  21. Hé Hé (4:39)
  22. Okee (3:03)
  23. Nachtzuster (3:35)
  24. Bella Donna (3:13)
  25. 1 Nacht Alleen (4:01)
  26. Bij Elkaar (3:51)
  27. De Laatste Keer (4:55)
  28. Alles Gaat Voorbij (3:28)
  29. Walska (1:20)
avatar van gaucho
Nou ja, wat-ie toevoegt is natuurlijk het feit dat-ie nu ook op LP verkrijgbaar is. Dat was nog niet eerder het geval.
En het hoesje ís iets anders dan de CD-versie uit 1991, al scheelt het niet veel. En fantasieloze ontwerpers komen bij een Doe Maar-verzamelaar al gauw uit op die roze-gifgroene kleurencombinatie, die door een schuine streep in tweeën wordt gedeeld. O ja, een een foto van de groepsleden natuurlijk, want anders snapt niet iedereen dat dit het bandje van Ernst en Hennie was. En die andere twee natuurlijk. Waarbij het veelzeggend is dat op deze hoesfoto nog de eerdere drummer René van Collem staat afgebeeld en op de CD-versie uit '91 de latere drummer Jan Pijnenburg - ha, toch wéér een verschil tussen deze twee releases ontdekt

Die foto oogt op deze afbeelding nogal korrelig trouwens. Dat belooft wat voor de weergave op de LP-hoes.

Ik vind ook dat de 1991-versie hier gewoon moet worden aangevuld met de bonustracks van deze uitgave. Andersom gebeurde het in het verleden ook veelvuldig: dat een bestaande (verzamel-)LP werd aangevuld met extra tracks en zo werd uitgebouwd tot CD-lengte. Om maar een enkel voorbeeld te noemen: deze plaat uit 1976 werd twintig jaar later uitgebouwd tot een CD-versie met twee keer zoveel tracks. De CD-versie dan ook maar apart vermelden op de site?

avatar van captino
Om ruim 31 jaar later met een heruitgave te komen, vind ik geen gek idee. Alleen die hoes was in 1991 al fantasieloos. Nu, al is hij toch anders, is het totaal niet om aan te zien. De extra nummers, maakt het interessant om aan te schaffen.

Maar nee, ik heb alles wel. En je zult zien, dat Hoes het weer lukt een paar ´mislukte mix´ nummers van 4US op deze uitgave te zetten. Doe Maar is mijn favoriete Nederlandse band, maar alle ´best of´ overzichten vind ik altijd niets toevoegen en zelfs amateuristisch overkomen. De Doos van Doe Maar uit 2012 is een goed voorbeeld.