REZN - Solace (2023)

Rock / Metal
Uitgebracht in eigen beheer

1. Allured by Feverish Visions (7:32)
  2. Possession (5:55)
  3. Reversal (7:44)
  4. Stasis (7:40)
  5. Faded and Fleeting (3:31)
  6. Webbed Roots (7:52)
avatar van ProGNerD
Was even blijven liggen, maar vanochtend (eindelijk) een 1e luisterbeurt gegund; dat had ik eerder moeten doen: wat een heerlijke plaat !

Deze ontdekking deel ik graag met jullie ABDrums, legian en Ayreonfreak. En het zou zomaar kunnen dat ook Alicia hier wel iets mee kan...

En uiteraard in het algemeen: voor liefhebbers van avontuurlijke stoner met een wat doomy sfeer een echte aanrader

avatar van Alicia
Ik ga straks een poging wagen...
Bedankt voor de tip, ProGNerD!

avatar van Alicia
Dromerige en avontuurlijke shoegaze doom met een scheutje psychedelica en zang in de hogere registers. Het zijn mooie contrasten in een lekker traag tempo in combinatie met ultra lage tonen. En zonder dat het geheel ook maar iets van ongeduld veroorzaakt. Want met zoveel mooie details kun je je eenvoudigweg niet gaan vervelen.

Het allemooiste is evenwel dat heldere, twangy gitaartje. Ow... en dan komt er plots een hele fraaie saxofoonsolo voorbij dwarrelen. Zo mooi!

Als ik vleugels had zou ik nu hoog boven de Oostenrijkse Alpen of nog beter... hoog boven de Rocky Mountains zweven. Maar ik heb geen vleugels, dus wordt het een zweefvliegtuigje.

Je kunt natuurlijk ook lekker blijven dromen met je zondagse koptelefoon op en een kopje thee... wel zo veilig.

Prachtig!

avatar van ProGNerD
Je bent er aardig ingedoken zie ik in je posts bij de eerdere albums Alicia. Mooi dat je zo enthousiast bent: geniet ervan (dat doe ik ook... )

avatar van Alicia
Ja... het zou zonde zijn als REZN hier onopgemerkt zou blijven. De band is intussen flink gegroeid en ziet kans om veel betere composities aaneen te smeden tot een fraai geheel. Luister maar naar de overgangen. Opvallende details (synths, incidenteel een mooie melodieuze saxofoon, laag brommende bassen, het twangy gitaartje) laat de psychedelische doom/stonermetal band uit Chicago toch net even anders klinken.

Ik hou bijvoorbeeld niet echt van instrumentale nummers in pop/rock/metal, maar de opener Allured by Feverish Visions is prachtig. Heel sfeervol ook.

Alleen dacht ik in het begin een stelletje zangeressen te horen.
Heel apart. Maar eenmaal gewend krijg je er vanzelf andere beelden bij.

avatar van ProGNerD
Helemaal mee eens, en ik was ook verrast op de artiestenlijst geen zangeressen tegen te komen toen ik een recensie las nadat ik het album voor de 1e keer beluisterd had...

avatar van ABDrums
Al bij het horen van de eerste noten wist ik genoeg. Dit doet me ontzettend denken aan deze briljante plaat. In het verlengde daarvan doen de hardere secties op deze plaat me erg aan Sleep denken. Beide bands worden versterkt door de meesterlijke bassist Al Cisneros

Om heb ik toentertijd een poosje op me in moeten laten werken, alvorens ik dat ten volste kon waarderen. Dat geld ook voor Sleep. Het is zeer repetitieve muziek met onnoemelijk veel lagen en inventieve arrangementen. Deze plaat valt ook binnen die traditie, heb ik zo het idee.

Voorlopig houd ik het op vier sterren.

avatar van Ayreonfreak
Prachtig!

Webbed Roots is: Throes of Dawn...

avatar van legian
Ik ben een beetje laat, maar het is inderdaad een heerlijk sfeervolle plaat. Ze sleuren je als luisteraar met gemak mee in het muzikale landschap en die 40 minuten vliegen voorbij.

avatar van ProGNerD
Vrijdag a.s. is er een nieuwe release: een split album met Vinnum Sabbathi: Silent Future => zeker checken !

Inmiddels toegevoegd aan de dBase: REZN & Vinnum Sabbathi - Silent Future

avatar van Lynchworld
Als King Buffalo fan zag ik REZN regelmatig als grote referentie voorbij komen. Dus fiets op en luisteren maar. Maar oh, wat een ervaring. Lekkere doomy spacey stuff. Sleept lekker van begin tot eind, vooral het jazzy randje is knap. Kwam niet verrassend uit mijn spotify wrap 2023 als m'n meest gehoorde groep. Heb ook spontaan alle vinyls gekocht van deze band. Check it out!