The Jimi Hendrix Experience - Electric Ladyland (1968)

4,27

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk
Label: Reprise

1. ...And the Gods Made Love (1:23)
  2. Have You Ever Been (To Electric Ladyland) (2:10)
  3. Crosstown Traffic (2:27)
  4. Voodoo Chile (15:00)
  5. Little Miss Strange (2:52)
  6. Long Hot Summer Night (3:28)
  7. Come On (Part 1) (4:09)
  8. Gypsy Eyes (3:44)
  9. Burning of the Midnight Lamp (3:40)
  10. Rainy Day, Dream Away (3:42)
  11. 1983... (A Merman I Should Turn to Be) (13:39)
  12. Moon, Turn the Tides... Gently Gently Away (1:02)
  13. Still Raining, Still Dreaming (4:26)
  14. House Burning Down (4:33)
  15. All Along the Watchtower (4:01)
  16. Voodoo Child (Slight Return) (5:13)
399 BERICHTEN 5 MENINGEN

MatthijsBudding
IllumSphere schreef:

Al moet ik toegeven dat de kans klein is dat hij in mijn top tien zal verschijnen. Ik heb het gevoel dat andere platen dat verdienen, maar dat maakt uiteraard deze plaat er niet minder op.

avatar van Fleppie
Een van de meest invloedrijke albums uit de rockgeschiedenis. Heb nog een origineel exemplaar uit '68.
En hoor toch nu pas de (bijna schaamteloos) geleende intro/melodie in Metallica's 'The Unforgiven 2'
(en Iron Maidens 'Children of the damned') van '1983... (A Merman I Should Turn to Be)'.

avatar van Funky Bookie
Heerlijke plaat.
De heerlijke uitgebriede solo's maken dit album voor mij beter dan de voorganger.
Hoogtepunten zijn beide versies van Voodoo Chile waarop het magistrale spel van Steve Winwood ook niet onvermeld mag blijven.
Verder vind ik 1983 heerlijk in zijn bijna jazzy benadering.
Jimi levert hier ook (het eerste?) bewijs dat Bob Dylan een uitstekend componist is, maar het uitvoeren aan anderen moet overlaten.

Met sommige dingen ben ik rijkelijk laat. Zo ook het luisteren van Hendrix. Doordat ik Prince fan ben heb ik dit uiteraard meerdere malen geprobeerd, aangezien mijn kleine held in vele opzichten is geïnspireerd door Hendrix. Op een of andere manier kwam ik er nooit in. Kon niet zoveel met de stem, en kon het niet lang horen.

En op een dag pakte ik Are you experienced nog maar eens op, en toen viel het kwartje!

Dus ik was klaar voor meer, en dan bedoel ik zijn reguliere albums, want er is wel heel veel live spul te krijgen, maar daar kan ik nog niet zo veel mee. Band of Gypsies vind ik wel leuk, maar daar heb ik wellicht meer tijd voor nodig.

Anyway, na de nodige zoektocht heb ik een vinyl exemplaar van dit album gevonden (met de blote dames) en draai m helemaal grijs! Wat een plaat zeg, het duurt effe, maar dan heb ik ook wat.

Voodoo Chile is wel het absolute hoogtepunt van deze plaat, die eigenlijk vol staat met top muziek!

Dikke 4,5 sterren!!!!!!!! BAM!

avatar van MDRAIJER
Jongens, kom even op... Er is al anderhalf jaar niks meer gepost bij dit album.

Mijn stem rust vooral op de nummers die ik heel erg goed vind zoals; Voodoo Chile, Burning of the Midnight Lamp, 1983, All Along the Watchtower & Voodoo Child (Slight Return). De rest is zeker ook goed maar maken wat minder indruk t.o.v. de nummers die ik net noemde. Ik vind het mooi hoe Jimi "fillers" op z'n album heeft die nog steeds van zo'n hoge kwaliteit zijn, in tegenstelling tot de meeste bands van die tijd.

Daarom de 4.5*.

Jimi. Held.

avatar van RuudC
Ik luister gewoon regelmatig naar dit album.

avatar van Lontanovicolo
Één van de beste gitaristen ooit, fantastisch album met een zeer mooie orginele hoes die hier helaas niet geplaatst is

avatar van Franck Maudit

Lontanovicolo schreef:

Gelukkig maar want Jimi was er zelf niet blij mee!

avatar van Jake Bugg
Vandaag op vinyl gekocht, in Duitsland gedrukt maar de binnenzijde van de sleeve geeft een andere tracklisting weer dan de platen zelf. Die van de platen komt overeen met de lijst hierboven. Speciaaltje dus.

Kende het albul natuurlijk wel al, maar op vinyl geeft net dat beetje meer.