The Jimi Hendrix Experience - Electric Ladyland (1968)

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk
Label: Reprise

1. ...And the Gods Made Love (1:23)
  2. Have You Ever Been (to Electric Ladyland) (2:10)
  3. Crosstown Traffic (2:27)
  4. Voodoo Chile (15:00)
  5. Little Miss Strange (2:52)
  6. Long Hot Summer Night (3:28)
  7. Come On (Part 1) (4:09)
  8. Gypsy Eyes (3:44)
  9. Burning of the Midnight Lamp (3:40)
  10. Rainy Day, Dream Away (3:42)
  11. 1983... (A Merman I Should Turn to Be) (13:39)
  12. Moon, Turn the Tides... Gently Gently Away (1:02)
  13. Still Raining, Still Dreaming (4:26)
  14. House Burning Down (4:33)
  15. All Along the Watchtower (4:01)
  16. Voodoo Child (Slight Return) (5:13)
MatthijsBudding
IllumSphere schreef:

Al moet ik toegeven dat de kans klein is dat hij in mijn top tien zal verschijnen. Ik heb het gevoel dat andere platen dat verdienen, maar dat maakt uiteraard deze plaat er niet minder op.

avatar van Fleppie
Een van de meest invloedrijke albums uit de rockgeschiedenis. Heb nog een origineel exemplaar uit '68.
En hoor toch nu pas de (bijna schaamteloos) geleende intro/melodie in Metallica's 'The Unforgiven 2'
(en Iron Maidens 'Children of the damned') van '1983... (A Merman I Should Turn to Be)'.

avatar van Funky Bookie
Heerlijke plaat.
De heerlijke uitgebriede solo's maken dit album voor mij beter dan de voorganger.
Hoogtepunten zijn beide versies van Voodoo Chile waarop het magistrale spel van Steve Winwood ook niet onvermeld mag blijven.
Verder vind ik 1983 heerlijk in zijn bijna jazzy benadering.
Jimi levert hier ook (het eerste?) bewijs dat Bob Dylan een uitstekend componist is, maar het uitvoeren aan anderen moet overlaten.

avatar van lennon
Met sommige dingen ben ik rijkelijk laat. Zo ook het luisteren van Hendrix. Doordat ik Prince fan ben heb ik dit uiteraard meerdere malen geprobeerd, aangezien mijn kleine held in vele opzichten is geïnspireerd door Hendrix. Op een of andere manier kwam ik er nooit in. Kon niet zoveel met de stem, en kon het niet lang horen.

En op een dag pakte ik Are you experienced nog maar eens op, en toen viel het kwartje!

Dus ik was klaar voor meer, en dan bedoel ik zijn reguliere albums, want er is wel heel veel live spul te krijgen, maar daar kan ik nog niet zo veel mee. Band of Gypsies vind ik wel leuk, maar daar heb ik wellicht meer tijd voor nodig.

Anyway, na de nodige zoektocht heb ik een vinyl exemplaar van dit album gevonden (met de blote dames) en draai m helemaal grijs! Wat een plaat zeg, het duurt effe, maar dan heb ik ook wat.

Voodoo Chile is wel het absolute hoogtepunt van deze plaat, die eigenlijk vol staat met top muziek!

Dikke 4,5 sterren!!!!!!!! BAM!

avatar van MDRAIJER
Jongens, kom even op... Er is al anderhalf jaar niks meer gepost bij dit album.

Mijn stem rust vooral op de nummers die ik heel erg goed vind zoals; Voodoo Chile, Burning of the Midnight Lamp, 1983, All Along the Watchtower & Voodoo Child (Slight Return). De rest is zeker ook goed maar maken wat minder indruk t.o.v. de nummers die ik net noemde. Ik vind het mooi hoe Jimi "fillers" op z'n album heeft die nog steeds van zo'n hoge kwaliteit zijn, in tegenstelling tot de meeste bands van die tijd.

Daarom de 4.5*.

Jimi. Held.

avatar van RuudC
Ik luister gewoon regelmatig naar dit album.

avatar van Lontanovicolo
Één van de beste gitaristen ooit, fantastisch album met een zeer mooie orginele hoes die hier helaas niet geplaatst is

Lontanovicolo schreef:

Gelukkig maar want Jimi was er zelf niet blij mee!

avatar van Jake Bugg
Vandaag op vinyl gekocht, in Duitsland gedrukt maar de binnenzijde van de sleeve geeft een andere tracklisting weer dan de platen zelf. Die van de platen komt overeen met de lijst hierboven. Speciaaltje dus.

Kende het albul natuurlijk wel al, maar op vinyl geeft net dat beetje meer.

Ik heb dit album in twee versies: deze en de andere met vage foto. Laat Instagram de foto met naakte dames nu verwijderen want niet netjes

Hoe dan ook: vandaag 50 jaar oud alweer!

Overigens krijgt dit album een reissue met de foto zoals Hendrix het oorspronkelijk wilde hebben maar wat compleet genegeerd werd.

avatar van Funky Bookie
Ongelooflijk hoe goed sommige albums zelfs na 50 jaar nog zijn.

avatar van RuudC
Niet dat Jimi Hendrix de plank misgeslagen heeft, maar op Electric Ladyland is hij met zijn Experience band weer op de goede weg. Het drietal heeft duidelijk een bepaalde koers voor ogen en dat is een heerlijk psychedelische bluesrockplaat. Zeker in combinatie met de uitstraling die het heeft, komt het geheel lekker over. Een proloog met de titel ...And The Gods Made Love is al een schot in de roos. Let wel, dit album komt wat mij betreft het beste tot zijn recht in de avond, lekker comfortabel achterover liggen. Met de dreunende klanken en de ogen dicht kan ik me het spetterende begin goed voorstellen. Door naar Electric Ladyland waar zich met Crosstown Traffic de eerste klassieker ontpopt. Heerlijk nummer. Voodoo Chile is een prachtige livetrack die je het gevoel geeft dat je erbij bent. Door het hoge improvisatiekarakter komt het heel spontaan over en Jimi bewijst zich wederom als tekstschrijver. Het feest gaat gewoon door, maar kent weer een climax met Burning Of The Midnight Lamp tot en met 1983. Ik zit er bijna van te balen dat ik geen goede joint tot mijn beschikking heb. De beste songs zijn voor het laatst bewaard. All Along The Watchtower verpulvert het origineel van Bob Dylan. Jimi's gitaarpartijen behoren tot de beste die ik ooit gehoord heb. Ook Voodoo Chile (slight Return) is een terechte klassieker. Electric Ladyland is een buitenaards goede plaat waar meer visie in schuilt dan op het eerste gehoor lijkt. Ik vraag me af of Jimi Hendrix dit ooit had kunnen overtreffen.

Tussenstand:
1. Electric Ladyland
2. Are You Experienced
3. Axis: Bold As Love

avatar van lennert
Na het tegenvallende Axis: Bold As Love gaan Hendrix en kornuiten op Electric Ladyland weer lekker los. Twee nummers van 15 minuten, een aantal geslaagde singles en vooral lekker veel sfeerwisselingen zorgen ervoor dat het album een erg fijne zit is. Van de singles blijft All Along The Watchtower verreweg een van mijn favoriete Hendrix-tracks (inderdaad beter dan Dylan's origineel), maar de schoonheid van 1983... (A Merman I Should Turn to Be) verraste me helemaal. Absolute parel!

Tussenstand:
1. Electric Ladyland
2. Are You Experienced
3. Axis: Bold As Love

avatar van Teunnis
lennert schreef:

Met afstand Jimi's beste wat mij betreft

avatar van lennon
Laatst de nieuwe versie van Classic Albums zitten kijken van dit album. Het verlengde deel maakt t niet beter, die docu. Vind m langdradig, al geeft ie wel wat leuke feitjes.

Zet liever de plaat NAV die uitzending maar weer op en geniet van wat Hendrix op plaat heeft gezet. Het blijft fenomenaal. wat een muziekjaar, 68.. en dan hadden ze 67 en net op zitten... Mooie tijden!

aERodynamIC schreef:
Hoe dan ook: vandaag 50 jaar oud alweer!

Dat is dan ook de 50th anniversary edition die ik gisteren binnen kreeg uit the USA (scheelt nogal in aanschaf). Lees net dat die oorspronkelijke foto gemaakt is door... Linda McCartney. Die met de dames trouwens door Dave Montgomery (dus niet andersom ). Voorin het boek zie je ook de brief van Jimi met handgetekende voorstel voor deze cover:
The Jimi Hendrix Experience - Electric Ladyland (CD, Album, Reissue, Remastered, Stereo) | Discogs

De nieuwe remaster van de originele 2-track master tapes klinkt hoe dan ook fabeltastisch! De 3 CD's en Blu-Ray zitten verpakt in een mooi boek met fraaie foto's, handgeschreven lyrics en uitgebreide toelichting.

west schreef:

Ik lees vooral veel slechte verhalen over het geluid.. Mooi dat jij het anders ervaart.

lennon schreef:

Nou, ik had dat ook gelezen. Maar dat gaat vooral over het concert van CD3. En die moet ik nog draaien...

Heb jij het ook over de remaster gelezen? Dat zou mij dus echt verbazen. Hoewel: er zijn altijd mensen voor wie het niet goed (genoeg) is.

@lennon e.a. Nog even over het geluid van het concert Live at the Hollywood Bowl op CD3 van de boxset. Dat is inderdaad behoorlijk bootleg te noemen! Maar: het is wel een geweldig, heftig en ruig concert. Liever iets echt goeds, dan audiofiel geluid. Dat konden ze hier ook niet van brouwen denk ik. Wel is het vreemd dat Foxey Lady er half (?!) op staat. Ook laten ze alle soundchecks horen, dus ik zou the Introduction overslaan en niet voor de LP box gaan, maar die op CD. Als je 'm voor een mooie prijs kunt vinden.

avatar van spinout
De track tijden van 1983 en Moon vind ik vreemd hier. Waarschijnlijk overgenomen van Spotify, maar op mijn dubbel cd staat dat 1983 4.50 duurt en Moon 9.46. Wie heeft het hier bij het rechte eind?

Ik beluister deze plaat nadat ik pas 'Band of Gysys' heb beluisterd. Met dat album heb ik iets, ook omdat het één van de eerste platen van Jimi Hendrix was die ik in bezit had. En als tiener echt mijn best moest doen om dat album te doorgronden en te waarderen. Dit album pas veel later gekocht. Ik heb de 1997 versie van MCA en eigenlijk pas een paar jaar in mijn bezit. Ik heb wel enkele verzamelplaten met alle hits en die draai ik iets meer. Maar na de aanschaf van de cd 'Band of Gypsys" (de grijsgedraaide plaat had ik al vanaf ijn 15e) en ook commentaar hier op MM gezet toch deze Electric Ladyland opgezet. Hij staat in de top 250, dus als velen gezien als een bepaalde mijlpaal. Ik kan daar ver in mee gaan, maar het pakt me minder dan 'Band of Gypsys". Aangezien het officieel een dubbelaar was ben je er ook wel een tijdje mee zoet. En niet alles vind ik interessant. Ik merk dat ik bij bepaalde nummers wat afhaak of betre gezegd wat weg droom en dat heb ik niet bij 'Band of gypsys'. Deze plaat is wel wat afwisselender, vandaar dat ik de hoge score ook wel begrijp. En er staat 'All along the watchower op" één van mijn lievelingsnummer van Hendrix. Ook het nummer 1983 vind ik bijzonder goed. Ik neig mede daardoor toch naar 4 sterren, net zoveel als 'Band of gypsys' , 3,5 vind ik net te weinig.

avatar van iemand74
Er wordt soms wel wat geklaagd over bepaalde remasters. Ik luister nu het reguliere album van de 50th anniversary remaster. Vind het goed klinken, iets minder troebel en dof, maar ook niet zo'n scherpe, digitale koppijnremaster zoals er ook wel gemaakt worden.

avatar van dumb_helicopter
Dit beviel me minder dan dat ik vooraf ingeschaald had. AATW en beide VC waren me goed bekend en zijn favorieten, maar de rest komt helaas niet tot aan de enkels. Degelijk, dat wel, maar te weinig gebald en in your face. Nu is het soms te veel gitaarkunstenarij zonder echt emotie over te brengen.

gemaster schreef:
Prachtige cd inderdaad. Alleen er zitten wel wat minpuntjes aan. Voodoo Chile is echt een verschrikkelijk nummer(niet de Slight Return, want die is fenomenaal). Een 16 minuten durende bluesjam is mij echt iets teveel van het goede. De cd kakt sowieso wat in tijdens het middenstuk. Favoriete nummer blijft All Along The Watchtower. 4 sterren.

Huh, Voodoo chile is juist typerend Jimi Hendrix; fenomenaal!

avatar van Davidus
Ligt het aan mij of hoor/zie ik overeenkomsten tussen 1983 en Sing this all together (see what happens)...

Davidus schreef:

Vanaf 4:32

avatar van jorro
Naar mijn mening het beste album van TJHE. Volgens Best Ever Albums echter is 'Are you Experienced' het beste TJHE album (38) in de eeuwige lijst en is dit album op 73 het tweede.
Muziek waar ik altijd lgoed voor ga zitten, het liefst met een koptelefoon op. Het lekkerste van het album komt het laatst, All Along the Watchtower en Voodoo Child (Slight Return) zijn ook wat mij betreft de prijsnummers met een voorkeur voor die laatste song.
In de lijst over 1968 staat dit tweede in de 100 Greatest Albums of 1968 en 3e in de chart over 1968 van Best Ever Albums.

avatar van WoNa
Het album recentelijk gewoon weer eens een paar keer gedraaid. Er zijn weinig albums waarvan ik zou willen dat ik meer dan ***** zou mogen geven, maar dit is er een van. Wat me het meeste opviel, is hoe ik de complexere stukken, die ik als jonge tiener voor het eerst hoorde op mijn verzamel LP 'Pop History' en niets van begreep, steeds beter ga vinden. Het album groeit nog steeds en dat is wel een prestatie na zoveel jaar.

(Op 'Pop History' stonden m.n. nummers van Electric Ladyland and 'Band of Gypsys'. Beide albums kocht ik pas in de jaren 90 op cd, met een hoes van Gered Mankowitz, dus een derde cover.)

avatar van EttaJamesBrown
Oeps! Op mijn cassettebandje had ik 1983 ingekort naar 4 minuten. Nu pas hoor ik de lange versie weer (en snap waarom ik in 1990 het middenstuk heb weggelaten).

avatar van Reijersen
Ik beluisterde dit album n.a.v. dit topic.

De naam en faam is mij wel bekend. En dat de man heel goed gitaar schijnt te spelen is mij ook weleens ten gehore gekomen. Hele platen luisteren is echter een andere zaak. Met best veel plezier heb ik naar dit album geluisterd. Hendrix laat veel facetten van zijn muzikale kunnen doorklinken. Zo is het sexy, broeierig, grooved het en natuurlijk de invloeden van blues. Of de meer jazzy invloeden op Rain Day, Dream Away bijvoorbeeld die ik zeer te genieten vind. Natuurlijk zitten er ook nummers bij die mij minder liggen en dat is vooral als het voor mijn gevoel gaat om snerpende gitaren om het snerpend gitaren.

avatar van ZAP!
De (blues / rock) songs an sich vind ik nog steeds niet zó bijzonder, maar die uitvoeringen (productie, gitaren, bas, drums, zang)... f*-in' A

avatar van metalfist
Ik ben de laatste tijd terug wat meer naar Jimi Hendrix aan het luisteren dankzij de herontdekking van het fenomenale Band of Gypsys en het viel me op dat ik Electric Ladyland nog niet gereviewed had. Het is het slotstuk van het oeuvre dat ten boek stond als The Jimi Hendrix Experience en vroeger vond ik het de minste plaat in de trilogie. We zijn echter ondertussen zo'n 15 jaar verder en misschien kon ik er deze keer meer mee? Wel, daar kan ik kort in zijn: nope. Er staan absoluut geweldige nummers op deze Electric Ladyland. De cover van All Along the Watchtower is geweldig (en dat zeg ik niet zo vaak over een Bob Dylan cover) en voor nummers als Crosstown Traffic, Long Hot Summer Night en Gypsy Eyes mag je me altijd wakker maken. House Burning Down is misschien wel één van de beste nummers die in deze formatie zijn uitgekomen en over Voodoo Child (Slight Return) moet ik zelf niets zeggen om mijn waardering te laten blijken. Het is echter al hetgeen dat ertussen zit dat me compleet uit het album haalt. Dat Hendrix graag een potje jamt is me uiteraard gekend, maar ik vind het hier allemaal nogal oeverloos. Is het echt nodig dat 1983... (A Merman I Should Turn to Be) bijna een kwartier duurt? Het middenstuk pakte me toen niet en het pakt me nu nog altijd niet. Het is dan misschien ook niet zo verwonderlijk dat ik Axis: Bold as Love vroeger (en nu) nog altijd met kop en schouders boven de rest vind steken. In een ideale wereld had Electric Ladyland ook getrimd geweest tot een plaat van pakweg 3 kwartier en (indien ze natuurlijk de juiste keuzes hadden gemaakt) dan had Axis wel eens van de 1e plaats verstoten kunnen worden. Het heeft niet mogen zijn.

avatar van BoyOnHeavenHill
Het meesterwerk van Jimi Hendrix, de plaat waarop hij zijn muzikale visie volledig heeft kunnen verwerkelijken alvorens verder te gaan richting... ja, wat? De jazz? Hoe dan ook, ik kan de hoge waardering wel begrijpen, maar er in mee gaan kan ik absoluut niet, want er staat voor mij teveel middelmatig werk op: Crosstown traffic, Long hot summer night, Come on – het zijn nog nèt geen opvullertjes, maar voor m'n plezier zet ik ze niet op, en Reddings stompzinnige Little miss Strange is echt te flauw voor woorden (inclusief het gitaarspel, het lijkt wel alsof Redding daar zelf de gitaarpartijen heeft ingespeeld). Pas op het einde van kant 2 komt het album op niveau, met de killer-riff van Gypsy eyes en het slepende maar interessante Burning of the midnight lamp (hoewel de sound van dat laatste nummer wat mij betreft te zompig is, zeker wanneer dat koor erbij komt).
        Voor mij is het kant 3 die dit album echt speciaal maakt. Rainy day dream away begint een beetje gemaakt-relaxed maar komt na twee minuten in de juiste stemming en zet een minuut later nog even een "pratende" gitaar in als sfeervolle voorbereiding op het volgende nummer, en dat 1983... (a merman I should turn to be) is wat mij betreft samen met Voodoo child (slight return) het absolute hoogtepunt van het hele album. De rondcirkelende gitaren, de precieze drums en de vervormde stemmen passen perfect bij de half sprookjeachtige half apocalyptische tekst, en eens te meer verbaas ik me over Hendrix' onzekerheid over zijn eigen zangstem, want hij brengt hier perfect alle nuances over van iemand die ingetogen maar zelfverzekerd zijn plan ontvouwt. Daarna is het de beurt aan psychedelische geluidseffecten die gelukkig nèt niet te lang doorgaan, want na een kleine zes minuten is Hendrix' gitaar weer te horen tegen een voorzichtige achtergrond van een rustige ritmesectie, Chris Woods fluit en Hendrix' eigen feedback-effecten. Er is ruimte voor een bassolo, er volgt een laatste couplet, daarna nog wat geluidseffectjes die een heel eigen tracknummer hebben gekregen (althans volgens de meeste track-indelingen – zie verderop), en op het eerste nummer van kant 4 mag het feestje nog even doorgaan middels een lange jam van gitaar en orgel. Deze 22 minuten vormen voor mij het hart van het album en de voornaamste reden waarom ik het eigenlijk draai.
        Nou, die vierde kant is natuurlijk ook niet slecht, met na de opener nog het marsritme en de furieuze gitaarsound van House burning down, daarna Hendrix' bejubelde cover van All along the watchtower (Dylan schijnt zelfs gezegd te hebben dat het nummer vanaf deze cover niet meer van hèm maar van Hendrix was) en tenslotte de verzengende afsluiter Voodoo child (slight return), dat ik persoonlijk oneindig veel liever hoor dan de ietwat melige jam op kant 1 waar maar geen einde aan lijkt te komen. En wat All along the watchtower betreft, dat zit bij de Favorieten vrij stevig in het zadel op de eerste plaats, maar ik moet bekennen dat ik Dylans oorspronkelijke akoestische versie toch prefereer, en voor een echt opwindende elektrische versie luister ik liever naar de briljante en zeer opzwepende uitvoering met The Band op Before the flood.
        Op mijn CD (een remaster door Joe Gastwirt, zonder jaartal, met de bordeauxrode hoes met een bewerkte rood-oranje close-up van Hendrix' gezicht en geen blote dame in zicht) duurt 1983 5:43 en Moon turn the tides 8:53, dus niet respectievelijk 13:39 en 1:02 zoals op de tracklisting hierboven. Dat lijkt me ook een veel logischer opsplitsing omdat Hendrix vanaf dat 5:43-punt weer gitaar gaat spelen, maar volgens de Engelse wikipedia is die 13:39/1:02-indeling toch de juiste, althans volgens "the 1968 international Polydor Production album". Discogs geeft geen uitsluitsel wanneer je op de allereerste persingen zoekt; misschien dat iemand hier nog een origineel exemplaar uit 1968 heeft en daarbij de "tussengroeven" van kant 3 kan bekijken?