The Jimi Hendrix Experience - Electric Ladyland (1968)

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk
Label: Reprise

1. ...And the Gods Made Love (1:23)
  2. Have You Ever Been (to Electric Ladyland) (2:10)
  3. Crosstown Traffic (2:27)
  4. Voodoo Chile (15:00)
  5. Little Miss Strange (2:52)
  6. Long Hot Summer Night (3:28)
  7. Come On (Part 1) (4:09)
  8. Gypsy Eyes (3:44)
  9. Burning of the Midnight Lamp (3:40)
  10. Rainy Day, Dream Away (3:42)
  11. 1983... (A Merman I Should Turn to Be) (13:39)
  12. Moon, Turn the Tides... Gently Gently Away (1:02)
  13. Still Raining, Still Dreaming (4:26)
  14. House Burning Down (4:33)
  15. All Along the Watchtower (4:01)
  16. Voodoo Child (Slight Return) (5:13)
tsjong schreef:
Ik verplicht mezelf nu toch meer aandacht aan dit album te geven, want na het zien van de docu maakt het me helemaal gek. Het is toch handig dat mensen je op de genialiteit wijzen. Was trouwens ook een weekje terug begonnen met een biografie over Hendrix, dus zal zijn hele discografie wat extra aandacht geven. Verwacht wel dat de stemmen iets gaan stijgen.

Zeker doen, want dat dit een klassieker is staat buiten kijf. Hendrix is één van de redenen waarom ik onlangs een elektrische gitaar heb aangeschaft.

BobbieMarley
Don Cappuccino schreef:
Het is dan ook mijn eerste impressie. Ik schrijf het album echt niet af maar ik hoorde er nu compleet geen klassieker in. Ik ga ook zeker naar het album luisteren wat Kronos mij aanraadt.

Ik ben benieuwd of je jouw oordeel nog gaat bijstellen. Dit album hoort gewoon absoluut tot de klassiekers in de popmuziek.

avatar van Droombolus
Als er maar genoeg mensen blijven herhalen dat het een klassieker is wordt het een self fulfilling prophecy en blijf je als verdwaald schaap behandeld worden ( als je mazzel hebt ) als je daar je kanttekeningen bij plaatst.

avatar van heartofsoul
Heerlijk, al die verschillende opvattingen over wat topalbums en/of klassiekers zijn ! Eén van de redenen om dit forum regelmatig te bezoeken. Ik schaar me, voor wat "Electric Ladyland" betreft aan de kant van de enthousiastelingen. Reden: de dopey, psychedelische sfeer, de geslaagde eksperimenten, Jimi gaat hier behoorlijk los, maar het blijft (in mijn oren) gestrucureerd.

avatar van Droombolus
En ik blijf van mening dat je kunt horen dat het opnames zijn die over een te lange tijd verspreid gemaakt zijn waardoor er te veel verschillen in aanpak en geluid zijn om echt van een samenhangend geheel te kunnen spreken. Zet Burning Of The Midnight Lamp maar eens naast Voodoo Chile ( Slight Return ) en je hoort psies wat ik bedoel ........

En het "samenhangend geheel" lijkt me nou net een belangrijk kriterium voor een Classic Album. Maar da's slechts mijn 2 centen ......

avatar van heartofsoul
Het is best mogelijk dat ik minder kritisch luister dan jij, Droombolus. Voor mij is muziek beluisteren (om het even of het nu pop, jazz, klassiek of Charles Aznavour betreft) een emotionele ervaring, en op die ervaring (die uiteraard mede beínvloed wordt door mentale overwegingen) baseer ik mijn beoordeling. Op het forum loopt over dit onderwerp een uitgebreide discussie. We (de users van dit forum) hebben allemaal een beetje andere oren.

BobbieMarley
Droombolus schreef:

. Dit album wordt anders door de meeste critici gezien als het beste album van Hendrix. Misschien is het wel voor jou een self fullfilling prophecy dat het geen klassieker is

avatar van freakey
Volgens mij hoeft een klassieker ook geen coherent album te zijn, meer een album waarna de normen binnen de muziekwereld blijvend zijn veranderd = Electric Ladyland (overigens hoeft een klassieker wat mij betreft ook niet perse een 5* album te betekenen...)

heartofsoul schreef:
Het is best mogelijk dat ik minder kritisch luister dan jij, Droombolus. Voor mij is muziek beluisteren een emotionele ervaring, en op die ervaring baseer ik mijn beoordeling. Op het forum loopt over dit onderwerp een uitgebreide discussie. We (de users van dit forum) hebben allemaal een beetje andere oren.

Ook voor mij is muziek beluisteren een emotionele ervaring en ik begin pas kanttekeningen te plaatsen als ik in die beleving gestoord wordt door wat er op een album gebeurd. En gelukkig hebben we allamaal andere oren, anders zou het een saaie bedoening worden .....

Droombolus schreef:

Dit is helemaal geen belangrijk criterium, hoor. Een klassieker moet oftewel revolutionair zijn (The Beatles), moet een bepaalde sfeer meegeven, moet vooral een andere dimensie aan dingen geven en technisch moet het dik in orde zijn. En het is niet omdat ik zeg moet dat het daarom perse moet zijn.

avatar van Rarara
ik ben geen echte liefhebber hoewel ik wel van stevige gitaar solo's houdt. zo op het eerste oor komt mij dit album eerder als een serie opnames over dan echt een eenheid, een echt 'album'. Wellicht komt het door de laatste 2 mega solide klassiekers die zo bekent en sterk zijn dat ze de hele album lijken te dragen. Elke kenner zal nu protesteren kan ik me zo voorstellen maar voor mij bevestigd dit toch een beetje wat ik al van Hendrix dacht. een ongelofelijke creatieve gitarist maar geen liedjes schrijver. heerlijke freaken op de gitaar is het belangrijkst. hoewel ik zijn zangtalent zeker niet weg wil vlakken. Vergis ik me of zijn de echte Hendrix liefhebbers ook zelf gitarist?
schitterende hoes natuurlijk!

Rarara schreef:
....Vergis ik me of zijn de echte Hendrix liefhebbers ook zelf gitarist?

Nop, me drummer... wel linkshandig overigens....

avatar van Stijn_Slayer
Rarara schreef:
Vergis ik me of zijn de echte Hendrix liefhebbers ook zelf gitarist?

Veel gitaristen hebben hem hoog zitten, al zijn er ook veel die zijn spel te slordig vinden.

Rarara schreef:
Vergis ik me of zijn de echte Hendrix liefhebbers ook zelf gitarist?

In mijn geval is het dankzij Hendrix dat ik ook de liefde heb gevonden voor de gitaar. George Harrison zit er ook iets voor tussen, maar Hendrix heeft zijn passie doorgegeven aan mij dankzij zijn muziek.

avatar van ChiefRocka
Electric Ladyland was het eerste album van Jimi Hendrix dat ik volledig beluisterde. Daarvoor hoorde ik regelmatig wel enkele nummers voorbij komen. En was ik dus al wel redelijk op de hoogte van de talenten van Jimi Hendrix. Maar wat een indruk liet de man op mij achter toen ik dit album voor het eerst hoorde. Het album bied flink wat afwisseling. Luistert in z'n totaal heerlijk weg in mijn ogen. En sinds de dag dat ik het album gekocht heb, is het altijd 1 van de meeste gedraaide albums uit mijn collectie geweest.

avatar van dazzler
Hoe komt het dat de UK hoes met de blote vrouwen het op MuMe al zo lang uitzingt.
Het is dan nog eens een hoes die Jimi zelf maar niks vond. De orginele hoes is gewoner.

Electric Ladyland - Wikipedia, the free encyclopedia - en.wikipedia.org

Ik ga mij eens wagen aan een correctie.

avatar van Oldfart
Hoe komt het dat om de zoveel tijd er weer iemand op de proppen komt met het zeuren over de hoes.
De hier afgebeelde hoes is de originele.
Smaak doet hier toch niet ter zake?

Verder is het hoe en waarom hier al uitvoerig aan de orde geweest.
Ik ben tegen een correctie. Want die zou historisch onjuist zijn.

avatar van dazzler
Omdat ik die discussie niet terugvind in dit pagina's dikke topic.

Ik begrijp enkel dat de blote vrouwen een iets vroegere UK release is.
En ik dacht dat Jimi Hendrix een Amerikaan was en dus de US release telde.

Dat heeft verder niets met smaak te maken (ik gebruik dat argument helemaal niet).

Oldfart schreef:
Dikke kul knul; in heel europa is de blote dames hoes uitgebracht, en van controverse heb ik destijds niets gemerkt. De amerikaanse hoes was later: Releasedatum lp: US: 25 oktober 1968, label Reprise (2RS 6307), UK: 16 september 1968, label Track (613 008/9) een maand en 9 dagen later.

Gaat de datum aan het land van oorsprong vooraf is hier de vraag?

avatar van freddze
Een apart geval dit. Meestal wordt de plaat eerst uitgebracht in het land van de artiest zou je zo denken, maar hier dus niet.

Dit is trouwens wat Jimi zelf wou: What Jimi Hendrix wanted...

avatar van dazzler
Blijft MuMe bij de UK cover die weliswaar een maand en negen dagen eerder verscheen
of hoort hier de originele US cover te staan, aangezien Jimi Hendrix toch een Amerikaan was?

Dat is wat mij interesseert.

Feit is, wat Oldfart zegt, dat iedereen in Europa vertrouwd is geraakt met de madammen.
Maar vandaag kan je het album nergens meer kopen met de UK hoes, wel met de US hoes.

avatar van freakey
Ik vind deze wel mooier....

avatar van Oldfart
freddze schreef:

Zo apart is het niet.
Je haalt twee dingen door elkaar freddze; Hendrix is weliswaar geboren Amerikaans staatsburger, maar de band; de Jimi Hendrix Experience, was een Britse band, daar samengesteld, daar begonnen met spelen*, met verder Britse musici, Brits managent, Brits platen contract etc.
De Experience was in Europa al bijna een jaar 'hot' toen de belangstelling in Jimi's thuisland pas echt begon.
Pas na zijn optreden op het Monterey Popfestival begon de doorbraak 'thuis' .

Dus kwamen de platen van de Experience eerst uit in de UK/ Europa.
Dus dat is ook het antwoord op dazzlers vraag.
Dus is de hoes die er nu prijkt voor een Nederlandse muzieksite kul.
Los van het feit of freakey hem mooier vindt.

*eerlijkheidshalve dient te worden gezegd dat de eerste optredens in Parijs waren; maar dat is in ieder geval ook niet de USofA.

Over het waarom van de 'naakthoes' zijn meerdere verklaringen die de ronde doen.
De ene versie zegt dat de beoogde fotoos niet op tijd waren, een tweede versie zegt dat men de kwaliteit onder de maat vond.
Het betrof fotoos die Hendrix zelf had uitgekozen en die gemaakt waren door Linda Eastman, inderdaad die Linda.
Het klopt dat de naakthoes buiten medeweten van Hendrix is gemaakt, maar het is en blijft de hoes zoals die hier uitkwam.

avatar van Casino Boogie
Heerlijk album dit, voor mij misschien wel de beste rockplaat van de jaren '60. Of het nu opnames over een lange periode zijn of niet, het staat als een huis. Moeilijk om hier 4 favo nummers van te benoemen. In ieder geval 1983, Voodoo Chile, Cross Town Traffic en Burning...doe ik de rest nog te kort ook!

avatar van IllumSphere
Het is officieel, deze plaat is de beste plaat van de heer Hendrix. Het klinkt een stuk warmer, sfeervoller en technisch hoogstaand(er?) dan alle reguliere en posthumous platen die ooit zijn uitgebracht van heer Hendrix. En al heb ik de laatste weken veel beweerd dat Hendrix misschien niet de beste artiest was, dit album blijft geweldig. Hoe vaak ik wel niet moet letten op die geweldige gitaar riffs en in mijn kop me dat zelf zie doen is ongelofelijk. En vooral bij 1983... (A Merman I Should Turn to Be) betrap ik me daar heel vaak op.

Al moet ik toegeven dat de kans klein is dat hij in mijn top tien zal verschijnen. Ik heb het gevoel dat andere platen dat verdienen, maar dat maakt uiteraard deze plaat er niet minder op.

avatar van ricardo
Ik heb deze plaat in 2 versies gehad, heb nu de nieuwste geremasterde versie en die vind ik echt supererieur klinken aan de 'oudere' geremasterde versies.

Authentikiteit maakt mij niet uit, ik geniet het meest van het beste geluid, ook als het om jaren 60 albums gaat.

Sommigen kunnen het meest genieten van een stoffig en krakend geluid bij dit soort albums, maar geef mij maar een zo helder en zuiver mogelijk geluid, pas dan kun je echt horen hoe goed deze plaat eigenlijk is.

avatar van Ronald5150
"Electric Ladyland" is mijn favoriete studioalbum van Jimi Hendrix en zijn Experience. Op deze plaat is zijn ontwikkeling tot wasdom gekomen. Waar ik op "Are You Experienced?" en "Bold As Love" soms moeite had om me door de experimenteerdrift van Hendrix te worstelen is "Electric Ladyland" van begin tot eind een fantastische luisterervaring.

Jimi Hendrix heeft wellicht wel twee van de mooiste bluessongs op zijn repertoire staan in "Red House" en "Voodoo Chile". Deze laatste is absoluut een van de hoogtepunten van "Electric Ladyland". Overigens vind ik Hendrix het beste als hij de blues speelt en gelukkig hoor ik dat constant terug op "Electric Ladyland". Ook het orgelspel van Steve Winwood is overigens geweldig op "Voodoo Chile".

Hoogtepunten stapelen elkaar op. Jimi Hendrix klinkt vocaal beter dan ooit en zijn zang is op "Electric Ladyland" geen punt van ergernis meer (wat ik soms wel had op zijn vorige studioplaten). Zijn gitaarspel is en blijft fantastisch, maar op "Electric Ladyland" is het mooier dan ooit, gefocust en effectief. Ondanks dat de blues de overhand heeft hoor ik vele stijlen terugkomen op "Electric Ladyland", waaronder rock en funk. Vooral dat laatste is hoorbaar op "Gypsy Eyes". Als Jimi zingt "Well I realized, I've been hypnotized, I love your gypsy eyes" en tegelijkertijd met die funky riff strooit, dan heb ik kippenvel.

"Rainy Day, Dream Away" heeft een ongekend heerlijke groove, zoals Jimi zelf ook verkondigd tijdens het nummer. Het gitaarspel is bluesy en funky tegelijk. "Stil Raining", Still Dreaming" borduurt er heerlijk op voort. En dan komt die cover, de cover van Bob Dylan's "All Along the Watchtower" Dit is een van die weinige uitvoeringen die het origineel overtreft. Sorry Bob, maar Jimi's uitvoering staat op eenzame hoogte. De intro riff grijpt je direct bij je keel en laat je niet meer los. Het afsluitende "Voodoo Child (Slight Return)" is een van de bekendste gitaar riffs allertijden en heeft een heerlijke psychedelische tekst: "Well I'm standing next to a mountain, and I chop it down with the edge of my hand. When I pick up all the pieces and make an island, I might even raise a little sand"

"Electric Ladyland" is een absolute klassieker van een van de beste, zo niet de beste, gitarist allertijden. Deze plaat verveelt nooit, en elke keer als ik "Electric Ladyland" hoor met mijn koptelefoon op, hoor ik weer iets nieuws. "Electric Ladyland" is een plek om telkens weer terug te keren, want deze plaat is niet zomaar een verzameling muziek, maar een belevenis die het gevoel van een fysieke plek oproept. Onweerstaanbaar en verslavend!

sugartummy
de opener stinkt natuurlijk(net als op axis); have you ever been.. is toch wel lichtelijk saai; cross town traffic is fantastisch; voodoo chile stroomt als een lome rivier door je bloedvaten, heerlijk!; still raining is het vervolg op rainy day, wat merkwaardig genoeg op cd2 staat, het roept een gevoel van "relax maaaan" op; house burning down is een goed, maar geen super liedje; all along is goed, maar ik prefereer net als noel redding de versie van dylan;voodoo chile(-) is hendrix op z'n best ; little miss strange is een noel redding nummer waar hendrix electrische gitaar over gespeeld heeft, ik vind het een leuk nummer ondanks de typische engelse zang van redding; long hot summer(zie house burning); come on is een fantastische blues ; gipsy eyes is zo goed als purple haze; burning of the midnight heeft een apart gitaargeluid die ik zeker weet te waarderen; rainy day(zie still raining);1983 en moon zijn stukken muziek waar ik geen genoeg van krijg. behoren tot het mooiste wat hendrix heeft voortgebracht.

Lazarus Stone
lekker onsamenhangend album, Winwood, trage voodoo, turn the tides gently away.
100 sterren, minstens..

MatthijsBudding