Creedence Clearwater Revival - Bayou Country (1969)

Label: Fantasy

1. Born on the Bayou (5:10)
  2. Bootleg (2:58)
  3. Graveyard Train (8:32)
  4. Good Golly Miss Molly (2:38)
  5. Penthouse Pauper (3:37)
  6. Proud Mary (3:07)
  7. Keep on Choogling (7:40)
  8. Bootleg [Alternate Take] * (5:48)
  9. Born on the Bayou [Live in London] * (4:48)
  10. Proud Mary [Live in Stockholm] * (2:51)
  11. Crazy Otto [Live at the Fillmore] * (8:48)
avatar van Brutus
Iets minder dan het debuutalbum, maar zeker de moeite waard.

avatar van Mille Vinyl
Een echte klassieker ! 5 sterren Die blues stem van Fogerty gaat door merg en been !!!

avatar van deedee
Op deze plaat de eerste hits van eigen hand en wat voor. Born on the Bayou is een onovertroffen nummer dat onheilspellend 'doorboegied'. Wat een sound. Wat mij betreft de meest geslaagde CCR song. Proud Mary is natuurlijk ook een topper. Weer een bewijs dat nummers vooral eenvoudig moeten zijn. Door velen gecovered en een hit bij het kampvuur. Iedereen speelde dat akkoordenschema op zijn gitaar.

sugartummy
moviefreak, dit is geen bluegrass album, al mag je het van bill monroe zo noemen hoor. aerogp, good golly.. rockte al lekker bij little richard, maar de versie van CCR mag er ook zijn. rottingdale, graveyard train runs on to long and tends to be a bit boring. verder een lekker album

avatar van Metalhead99
Dit tweede album van CCR gaat er ook weer in als pap. Wat een lekkere easy listening rock is dit! De melodieën zijn makkelijk en blijven hangen, de teksten zijn catchy. De kwaliteit van de band is sterk en de stem van John Fogerty vind ik fantastisch.

avatar van frolunda
Geweldig album,prachtige hoes........de contactsleutel omdraaien en op play duwen.....verder geen woorden aan vuil maken.

avatar van Dibbel
Zeker zo goed als het debuut, deze tweede van CCR.
Met als extra een van hun allerbeste nummers en dat is natuurlijk het zompige en slepende Born On The Bayou.
En natuurlijk de klassieker Proud Mary.
Graveyard Train en Keep On Chooglin' zijn lekkere lange en groovende nummers en Penthouse Pauper en Bootleg meer dan aardig.
Alleen Good Golly Miss Molly heb ik nog nooit een geweldig nummer gevonden en helaas dus ook niet van Creedence.

Op vinyl, Canadese persing.
Komt net aan 4 sterren.

avatar van nlkink
De vaak wat moeilijker tweede plaat, een verschijnsel waar Creedence Clearwater Revival ook niet aan kon ontkomen. Het nummer dat ik altijd skip is 'Graveyard Train'. Veel te lang en te geforceerd. Het gaat maar door. Verder is de cover van 'Good Golly Miss Molly' ook niet erg geïnspireerd. Hoogtepunt is voor mij 'Born On The Bayou', één van mijn absolute lievelingsnummers van CCR. Heb 'm jaren geleden in de setlist van mijn groep weten te krijgen en hij gaat er nooit meer uit. Het is bij optredens een beetje onze signature song geworden. Van 'Proud Mary' krijg ik ook geen genoeg en ik heb altijd een zwak voor 'Bootleg' en 'Penthouse Pauper' gehad. 'Keep On Chooglin' is oké en wordt gered door het aanstekelijke enthousiasme waarmee het gespeeld wordt.

In 1 woord : heerlijk

Mijn eeste echte creedence clearwater revival kennismaking maar er staan nog 3 platen in de wachtrij.

Ben nu aan het luisteren en echt onder de indruk
man wat een lekkere broeierige sound brengen deze heerschappen voort.

avatar van Ernie
Op naar de 4,5* voor dit meesterwerk.

Vandaag origineel aangeschaft en daarjuist nog eens in de auto beluisterd.

Born on the Bayou, Graveyard Train & Proud Mary zijn de favo's maar dat doet nix af aan de rest van de plaat want die is ook heerlijk!

avatar van teus
Ernie schreef:
Op naar de 4,5* voor dit meesterwerk.

Vandaag origineel aangeschaft en daarjuist nog eens in de auto beluisterd.

Keep on Chooglin! Ernie

teus schreef:

Keep on Chooglin! Ernie

Dat doe ik zeker
Heb al 4 CD's van hen nu. Vanavond luisteren naar het debuut en Cosmo's Factory...

Laatst gescoord op originele vinyl persing. Wat een heerlijke sound. CCR moet je sowieso op vinyl luisteren. Dan komt het zompige bluesrock geluid het meest tot zijn recht.
Tis lastig om de eerste 6 platen van CCR naast elkaar in te schalen, ze zijn allemaal ijzersterk.

Op Bayou country wordt vooral flink gejamd. Waar andere platen wat meer catchy hits bevatten. Het is mij om het eender.

avatar van Karma_To_Burn
Het debuut van deze heren kon ik al waarderen maar dit 2de album is voor mij nog een stuk beter! Het debuut had nog nummers voor mij die ik wat minder vond maar dit album kent voor mij geen slappe nummers, het is een heerlijke zit en een mooi swingend geheel!
Heerlijke blues/rock die hier en daar lekker lang wordt uitgerekt, heerlijk!!

4,5.

avatar van RuudC
De eerste van vier albums die ik voor aanvang van deze marathon nog niet kende. Bayou Country heb ik nooit gekocht omdat er geen in het oog springende klassiekers op staan. Proud Mary ken ik natuurlijk wel, maar de titel zelf, zei me niks.

Het broeierige en zompige van het debuut zit er nog steeds wel in. Ik mis wel een mastodon in de vorm van een Suzy Q en daardoor scoort het vervolg minder punten, maar daar staat tegenover dat dit album zeker geen teleurstelling is. Born On The Bayou is een erg lekkere opener. Dat vindt mijn veertien maanden oude dochtertje ook. Daar valt goed op te swingen! Daarna wordt het wel iets minder, maar het kenmerkende CCR-geluid blijft intact. Er valt niets aan af te dingen dat dit erg lekkere bluesrock is met zo'n athentieke raspzanger als John Fogerty.

Proud Mary herkende ik uiteraard wel, maar dit heb ik altijd een van de zwakkere songs van de band gevonden. De gospelthematiek heeft me nooit wat gedaan. Doe mij dan maar Keep On Chooglin', wat met het jamkarakter veel toffer klinkt. Bayou Country is een album dat niet zozeer scoort vanwege de songs, maar het relatief hoge kwaliteit die je continu hoort.

Tussenstand:
1. Creedence Clearwater Revival
2. Bayou Country

avatar van lennert
Nog steeds een lekker album, al valt het wel op dat de sfeer hier beduidend minder rauw of swampy klinkt dan op het debuut het geval was. Born On The Bayou is in ieder geval een fantastische opener waarop de sfeer van het debuut er nog wel goed inzit, maar andere hit Proud Mary is al beduidend poppier. Geen probleem, nog steeds een goede song en nog steeds een lekker consistent album. Het debuut heeft tot nu toe gewoon nog meer mijn voorkeur.

Tussenstand:
1. Creedence Clearwater Revival