Riverside - Rapid Eye Movement (2007)

Polen
Rock / Metal
Label: Inside Out

1. Beyond the Eyelids (7:56)
  2. Rainbow Box (3:37)
  3. 02 Panic Room (5:29)
  4. Schizophrenic Prayer (4:21)
  5. Parasomnia (8:10)
  6. Through the Other Side (4:06)
  7. Embryonic (4:10)
  8. Cybernetic Pillow (4:46)
  9. Ultimate Trip (13:13)
  10. Behind the Eyelids * (6:18)
  11. Lucid Dream IV * (4:33)
  12. 02 Panc Room [Remix] * (3:24)
  13. Back to the River * (6:29)
  14. Rapid Eye Movement * (12:39)
avatar van Kasperbert
Een nieuw album van Riverside. Eerlijk gezegd al een aardig tijdje uit het oog verloren, ik vind het ook lang niet meer zo leuk als vroeger, maar toch ben ik wel benieuwd naar het derde en laatste album uit de Reality Dream trilogie. Jammer om geen Reality Dream nummer meer ertussen te zien, dat waren toch wel hoogtepuntjes van Out of Myself en Second Life Syndrome. Toeval overigens dat het laatste nummer precies 13 minuten en 13 seconden lang is?

avatar van c-moon
Aha! Een nieuwe release van Riverside !
Dat werd tijd zou ik zo zeggen

't laatste nummer had best ook nog tracknummer 13 gedragen, dan was het volledig geweest

avatar van Lukas
Hee, een nieuwe R.E.M.?

avatar van Snowblood
Weet al wat ik voor mijn verjaardag ga vragen!

avatar van Pruut
Weer een mooie hoes! Heeft wel wat weg van die van Second Life Syndrome, maar ach. Laatst heb ik in het vliegtuig de beide Riverside's weer eens geluisterd en toch beviel het me wel weer, na lang niet meer geluisterd te hebben. Ik ben benieuwd.....

avatar van Snappy
Ben hier erg benieuwd naar!! Vooralsnog heeft Riverside geen slechte plaat afgeleverd. Allemaal briljantjes. Dus deze wordt weer ongeluisterd aangeschaft.

Ik luister ze niet zo vaak meer, maar ik kijk hier toch heel erg naar uit. Ga ze dit jaar waarschijnlijk ook nog 2x live zien, dus al met al blijft Riverside zeker onder de aandacht bij mij.

avatar van Paulus53
Na één keer luisteren komt het me qua stijl allemaal weer heel bekend voor. Klinkt goed. Ik durf er geen punten aan te geven; moet eerst nog minstens 2 x beluisteren voordat ik eventueel aanwezige briljantjes kan ontdekken. Ik kom er nog op terug.

Heb het album net binnen en beluisterd en ik kan zeggen dat ik het een zeer goed album vindt. 4 sterren is zeker op zijn plaats!!
Ik ben benieuwd hoe dit album live gaat klinken. Een paar nummers heb ik al gehoord in Ittervoort eerder dit jaar.
Op een slecht optreden heb ik de heren nog niet kunnen betrappen!

Dit album verschijnt als ltd. digipack met wat extra nummers, dus nog meer de moeite waard om te kopen!!

avatar van Waldo Jeffers
Lukas schreef:
Hee, een nieuwe R.E.M.?

het album Riverside van R.E.M.?? Had wel beter geklonken, dat is een feit...

avatar van Casartelli
Casartelli (moderator)
Frappant trouwens hoeveel mensen hier al iets geschreven hebben in de trant van "ja, was een goede plaat, dat Second Life Syndrome... maar eigenlijk luister ik hem nooit meer".

avatar van Exfrozen
Casartelli schreef:

HOHO Second Life Syndrome wat een goede plaat ik luister hem nog steeds
Het eerste wat ik ga doen als ik thuis ben is pindakazen. Ben benieuwd.

avatar van jellylips
klinkt vooralsnog na twee luisterbeurten vrijwel volledig in de lijn van de vorige twee platen. Niet dat daar iets mis mee is. De single '02 Panic Room' kende ik al langer, best stoer nummer door die industrial beat en de hypnotische baslijn. Ik ga er nog geen punten aan geven uiteraard, eerst even laten bezinken. Dat dit album uiteindelijk erg in de smaak gaat vallen bij mij is geen twijfel over mogelijk.

avatar van FreekHeining
Vandaag voor het eerst, meteen een stuk of 5x helemaal geluisterd.
Op dit moment zit er nog geen uitschieter voor me bij, maar het is tot nu toe een heel goed album. Het is niet vernieuwend t.o.v. de andere 2 uit de trilogy, maar dat hoeft ook niet en zou ook raar zijn vind ik, omdat een trilogy bij elkaar hoort en dus niet heel erg kan afwijken ofzo.

Riverside is goed zoals ze nu zijn, dus waarom vernieuwen en hun stijl aanpassen e.d.? Voor hun volgende album kunnen ze dat van mij part best doen.

Ook een leuk detail.
In het laatste nummer: UItimate Trip, hoor je op het eind hetzelfde storende radio fragment met de 'California nog wat' melodie uit het allereerste nummer van de trilogy: The Same River.
Erg grappig detail, geeft denk ik goed weer dat het allemaal in een droom gebeurd oid. Luisterd radio, valt in slaap, word wakker en je hoort de radio weer. Dus allemaal in paar sec. net als echte dromen maar seconden duren.

avatar van FreekHeining
Waarom die 2 sterren Cygnus?

avatar van Cygnus
1,5
FreekHeining schreef:
Waarom die 2 sterren Cygnus?

Zoals een andere user hierboven al aanhaalt ligt deze plaat volledig in lijn met de eerdere twee platen, en dat is nu net de reden dat deze net als de andere twee platen 2* van me krijgt. Ik vind de eerste twee platen mislukte Pink Floyd/Porcupine Tree-klonen. Ik heb ze inmiddels twee keer live gezien, waarbij ik bij het horen van dat van Shine On You Crazy Diamond gejatte intro al huilend wilde weglopen. Toch heb ik de platen beluisterd (er moet gezien de waarderingen op MuMe toch iets goed aan zijn, dacht ik), maar dat heb ik er niet in kunnen horen.

Deze plaat voegt m.i. niets maar dan ook helemaal niets toe aan wat Riverside al eerder heeft uitgebracht. Ik snap dat de Riverside-fanclub hier laaiend enthousiast over is, maar ik vind het vooral meer van hetzelfde.

avatar van Casartelli
Casartelli (moderator)
Graag wilde ik aan bovenstaand helder betoog nog even het volgende toevoegen: Riverside spreekt mij ook niet aan en sommige andere mensen weer wel, daar is verder niks mis mee.

Wat mij echter wel bevreemdt (vooral bij de hype rond het vorige album) is het volgende: er waren diverse mensen die beweerden met prog min of meer klaar te zijn omdat de muziek niets meer toevoegde en dergelijke...

Nou is dat deels wel begrijpelijk, aangezien veel van de zich wat meer in de kijker spelende bands inderdaad relatief conservatief spelen om zichzelf 'progressief' te mogen noemen. Originaliteit is natuurlijk ook maar één van vele denkbare criteria en, net als in de meeste andere muziekstromingen, scoren ook in de prog veel bands op dat punt niet echt hoog.

Anderzijds wordt er nog steeds wel zeer boeiende (en ook nog vernieuwende) prog gemaakt. Deze waterige (en vaak nogal pathetische) mix van wat bands als Porcupine Tree, Anathema en Opeth allemaal al eens beter gedaan hebben, zou ik daar echter niet toe willen rekenen. Ik was dan ook met name verbaasd dat de al aangehaalde mensen dát blijkbaar wel doen.

avatar van charlezzz
jat een pool eens een keer geen auto, is het nog niet goed

avatar van Ayreonfreak
Ik heb het album nu 2 keer gehoord en hij bevalt me goed. Toen ik panic room voor het eerst hoorde, vond ik het eigenlijk dat het weer een beetje van het zelfde was als de vorige 2 albums en de EP. Maar nu ik het hele album heb gehoord ben ik toch weer verbaasd over de enorme klasse die deze band tentoonsteld. Een paar ongelooflijk goede nummers als Ultimate trip, Beyond the Eyelids en Parasomnia. Maar alles wel met een duidelijk "Riverside" sound. Herkenbaar, maar toch naar mijn mening uniek in de progwereld. Gooi deze cd niet zomaar in de hoek en luister hem een aantal keren, wat ik uiteraard ook zal doen
Gek genoeg heeft Riverside nog steeds niet de status die het verdient. Wél vindt ik dat het eventuele volgende album iets experimenteler mag zijn, willen de heren de fans blijven boeien.....
Voorlopig nog een voorzichtige 4 punten, maar ik ben er eigenlijk wel van overtuigd dat het gaat stijgen....

avatar van Kasperbert
Soms houd je van die albums waarvan je niet weet wat voor rating je het moet geven. Rapid Eye Movement is een van die platen. Aan de ene kant zou ik me graag bij Cygnus en Casartelli willen aansluiten dat Riverside een mengelmoes is van een snufje Pink Floyd, een eetlepel Porcupine Tree en een scheutje Opeth met enkele Anathema korrels erdoor. Feit blijft echter dat ondanks dit Second Life Syndrome en eigenlijk ook deze plaat wel degelijk fijne platen zijn om naar te luisteren.
Deze plaat heeft van de Riverside albums ongetwijfeld de sterkste opener. Een krachtig metalriff dat lekker in het gehoor ligt. Sowieso geldt dat eigenlijk wel voor alle wat hardere nummers op het album.
Daar waar de harde nummers sterk zijn, laat de plaat echter punten liggen op de rustigere nummers. Deze weten me voorlopig nog niet echt te boeien, alhoewel ze ook absoluut niet vervelend zijn.

Ik twijfel tussen 3 en 3,5* voor dit album. Voorlopig nog maar even het voordeel van de twijfel, aangezien ik het niveau van deze plaat dichter bij Second Life Syndrome vind liggen dan van Out of Myself.

Berichten verplaatst naar Riverside

voltazy
kijk hier erg naar uit

ultimate trip klonk live in ieder geval al geweldig...

voltazy
ik wacht met stemmen tot ik het orgineel heb, met luisteren kon ik daar nog niet mee wachten

Kweenie. Ik vind het voorlopig nog niet veel bijzonders, al is Ultimate Trip wel erg lekker. Het lijkt af en toe wat harder, wat ook wel leuk is. Het is alleen, ik heb het al beter gehoord. Namenlijk op hun vorige album. Verwacht ik dan teveel? Misschien wel, want het is geen slechte plaat. Van een band die met zo'n meesterwerk is gekomen, verwacht ik echter meer dan gewoon een goeie plaat. Ja het klinkt allemaal lekker. Ja, er is kwaliteit. Het doet me alleen iets teveel overkomen als een herhaling van Second Life Syndrome, en dan wel een mindere versie ervan. stem volgt nog.

avatar van Ayreonfreak
Naar aanleiding van "ThirdEyedCitizen" zijn stuk, en die uiteraard van mij al eerder geplaatst, wil ik toch dit nog even kwijt. Ik heb het album nu de hele week gedraaid, en ik kom toch terug op mijn voorzichtige eerste conclussie. Het is een album, dat net als alle geniale albums, even moet groeien. In eerste instantie zei ik dat het niet experimenteel was, maar daar kom ik toch op terug. Nee, er is geen totaal andere weg ingeslagen, maar hij is toch totaal anders als SLS en OOM.... Hij is zeker gewaagder dan het voorgaande, en subtiel gecomponeerd. Hij gaat na een week intensief luisteren naar een 4.5 punten. Ik zou iedereen willen adviseren dit album zeker 4 of 5 keer te luisteren, dan ga je het pas echt waarderen...

Dat ga ik zeker ook doen. Om een album van een artiest in mn top 10 na 2 luisterbeurten al af te kappen kan natuurlijk niet. Maar gewaagder? Wat precies? Ik hoor het niet.

ThirdEyedCitizen schreef:

Tja... Moeilijk uit te leggen.. Er zitten zeker 3 nummers tussen die voor veel fans te "rustig" zullen zijn en ze spelen na mijn mening niet op safe.. Het is denk ik..... subtiel. Maar tot die conclusie kwam ik pas na een aantal luisterbeurten... Maar goed, wellicht ben ik te analytisch bezig en denk ik te moeilijk. Hij bevalt mij gewoon goed en ik ben niet teleurgesteld in dit nieuwe album, dat is het belangrijkste, en laat iedereen zijn eigen mening hier maar plaatsen, wellicht kan iemand anders het beter verwoorden

Het gekke is juist dat ik de rustige nummers wel best nieuw vind. Het is juist het harde werk dat zo hetzelfde op me overkomt, ondanks dat het af en toe nog een streepje harder is. Maar wie weet over een paar beurten..

Omayyad
Ayreonfreak schreef:
Het is een album, dat net als alle geniale albums, even moet groeien.

Sinds wanneer is deze Poolse (namaak)rommel geniaal?

avatar van bonothecat
Omayyad schreef:

Sinds wanneer is deze Poolse (namaak)rommel geniaal?

Sinds wanneer is Riverside Poolse (namaak)rommel? etc.... Ik vind Riverside ook erg goed, maar ik ben me ervan bewust dat de meningen over deze band nogal uiteen lopen....bij deze cd is het kwartje absoluut nog niet gevallen. Voorlopig erg teleurstellend, maar dat vond ik bij de vorige albums ook, en wat zijn die nu goed!