Riverside - Rapid Eye Movement (2007)

Polen
Rock / Metal
Label: Inside Out

1. Beyond the Eyelids (7:56)
  2. Rainbow Box (3:37)
  3. 02 Panic Room (5:29)
  4. Schizophrenic Prayer (4:21)
  5. Parasomnia (8:10)
  6. Through the Other Side (4:06)
  7. Embryonic (4:10)
  8. Cybernetic Pillow (4:46)
  9. Ultimate Trip (13:13)
  10. Behind the Eyelids * (6:18)
  11. Lucid Dream IV * (4:33)
  12. 02 Panc Room [Remix] * (3:24)
  13. Back to the River * (6:29)
  14. Rapid Eye Movement * (12:39)
avatar van Ayreonfreak
Omayyad schreef:

Sinds wanneer is deze Poolse (namaak)rommel geniaal?

daar word je inderdaad moe van. En om terug te komen op je vraag: De band is geniaal, dat mensen die niet houden van poolse namaakrommel, dat niet begrijpen. Dat is wel duidelijk.

avatar van FreekHeining
Ik word echt zo moe van al die mensen die lopen te zaniken dat Riverside een kloon is van Pink Floyd, Anathema, Opeth, Porcupine Tree enz.
(Pink Floyd 4 evaaa till I die, en alles dat er iets weg van heeft moet dood!)
Zo'n gedachte.
Ik luister Riverside en Anathema allebei veel en ik vind t totaal geen klonen oid. Natuurlijk wel invloeden etc, Anathema is niet voor niks een grote liefde van ze.
Zekfde geldt voor Opeth en Porcupine Tree etc...

En dan speelt Riverside een cover van Pink Floyd, (Back To the River), is het sneu of slecht/jatwerk whatever... Ga toch weg, het is gewoon goed gespeeld en erg lekker.

Kap gewoon met dat gezeur, elke band heeft invloeden van andere bands, en Riverside heeft gewoon een eigen stijl en sound.

Als je het niks vind, das prima, maar die domme argumenten van namaak/kloon/bagger etc. zijn nu wel bekend...

Danku.

AMEN! Maargoed, je hebt wel gelijk.

FreekHeining schreef:
(Pink Floyd 4 evaaa till I die, en alles dat er iets weg van heeft moet dood!)
Zo'n gedachte.
Zekfde geldt voor Opeth en Porcupine Tree etc...

Danku.

Sinds wanneer mag ik hier niet gewoon mijn mening zeggen? Als je daar niet tegen kunt, moet je niet op een forum gaan zitten. Dat jij dat domme argumenten vindt, zegt meer iets over jou dan over mij. Misschien stel ik gewoon wat hogere eisen aan muziek voor iets wat geniaal genoemd kan worden? Wel eens daarover nagedacht?

Dat jij Riverside klaarblijkelijk wel geniaal vindt, is uiteraard jouw goed recht, evenals het mijn recht is om deze Poolse (namaak)rommel (let wel... namaak staat tussen haakjes, dus of het al dan niet namaak is, ik vind het gewoon rommel) niet geniaal te vinden.

Misschien een ideetje om eerst de argumenten eens aan te horen van mensen die er een andere mening op na houden dan de jouwe in plaats van allerlei overhaaste conclusies te trekken dat ik enkel en alleen omdat de band sterk op andere bands lijkt tot de slotsom van rommel bent gekomen. Dat de band naar mijn mening zeer duidelijk de stijl van anderen kopieert, is immers lang niet het belangrijkste argument om deze muziek rommel te vinden.

ThirdEyedCitizen schreef:

Ach.... ik zou het eerder om willen draaien.

Volgens mij gaat het er niet zozeer om dat jij dit, om welke reden dan ook, rommel vind. Het irriteert de meeste mensen, en mij soms ook wel om eerlijk te zijn, vooral dat dat steeds zo nodig herhaald moet worden. Waarom je tijd verspillen aan het herhaaldelijk onderuit halen van Riverside? Schrijf liever iets over een band die je wel goed vind, dat lijkt mij een stuk interessanter

Omayyad
Dat kan best zijn, maar het kan mijns inziens weinig kwaad om af en toe wat tegengas te geven tegenover de superlatieven die hier over deze band geopperd worden.
Overigens geef ik enkel commentaar op de mening dat Riverside geniaal is. Ik vind dat (lichtelijk) overdreven en vandaar ook mijn reactie.

Dat mag. Graag had ik alleen gezien dat die mening wat genuanceerder gebracht werd. Als mensen een band geniaal vinden, om dan vervolgens te zeggen dat het namaakrommel is, dan weet je wat je jezelf op de hals haalt, in een topic vol grote bewonderaars. Terwijl als je gewoon zegt dat het niet je ding is en rustig uitlegd waarom, dat meestal gewoon gerespecteerd word.

ThirdEyedCitizen schreef:

Goed... het was misschien inderdaad wat kort door de bocht, en ik kan de reacties ook best voorstellen op mijn nogal prikkelende stelling (dat was ook de bedoeling).

Ik had alleen niet verwacht dat er enkel op het woordje namaak - nota bene tussen haakjes gezet - gereageerd wordt. Ik ken genoeg bands die de originaliteitsprijs niet verdienen, maar die naar mijn mening wél kwaliteit leveren.

Ik zal - indien gewenst - later wat uitgebreider hierop terugkomen met argumenten waarom ik deze muziek niet kan waarderen...

Omayyad schreef:

Ik zeg nergens dat je niet je mening mag zeggen. Ik zeg dat je het niks mag vinden, das prima, ik doel ook niet alleen op jouw uitspraak van poolse (namaak)bagger. Alleen op het herhalen van de meningen dat het een kloon is van de reeds genoemde goede bands. Dat jij het bagger vind is prima, alleen je onderbouwd het niet, en het prikkeld idd mensen die het wel goed vinden.

En ik hoor ook zeker argumenten van andere aan, maar dat van jou kan ik geen argument noemen btw.
Maargoed je hebt jezelf daarna al uitgelegd, en onderbouwd en het maakt mij ook niks uit eigenlijk.

Mij hoor je ook nergens zeggen dat ik Riverside geniaal vind. Dat zijn iemand anders zijn woorden. Ik vind Riverside een hele goede band met een eigen geweldige sound. In hoeverre je in 2007 kan spreken van een eigen sound is nog maar de vraag, maar het is zeker geen namaak/kloon/ripoff van iets anders.

Ieder z'n eigen smaak, rommel of geen rommel, kloon of geen kloon, je kan er eindeloos over blijven discussiëren, je kunt iemands smaak of mening toch niet wederleggen/veranderen.

avatar van Ayreonfreak
Dat geniale, was van mij......(-: En ik neem er niets van terug.... Mijn smaak, mijn mening. Zo ieder zijn mening. Het feit dat ik Dreamtheater niet goed vind, en dat ik ze muziek vind maken dat soms tot in den treure wordt door geprutst, kunnen sommige mensen ook niet begrijpen. Maar goed, ook een persoonlijke smaak...

avatar van Snappy
Ik ben de cd nu voor het eerst aan het beluisteren. Wel wennen hoor. Ik ben bij de tweede nummer beland. Niets lijkt op hun voorgaande cd's. Klinkt niet raar maar wel vreemd. Ben benieuwd waar dit naartoe gaat.

avatar van Casartelli
Casartelli (moderator)
Snappy schreef:
Klinkt niet raar maar wel vreemd.

Ja, ik begrijp het wel, maar ik snap het niet.

avatar van Snowblood
Casartelli schreef:

Ja, ik begrijp het wel, maar ik snap het niet.

avatar van UmmaGumma 44
Waar Second Life gestopt is, gaat deze plaat verder... zo is de trilogie aan het einde gesloten als je het intro van Out of myself weer als outro hoort...

Op dit moment zijn 02 Panic Room, Schizophrenic Prayer en Parasomnia voor mij de betere nummers!

avatar van StuF
tikkeltje overgeproduceerd misschien (vooral de zang is flink onder handen genomen), daar houd ik bij wat rauwere muziek niet zo van. verder een lekker album.

Leuk is dat...., album moet nog uitkomen, en toch al zo'n uitvoerige discussie.
Eerste indruk: muzikaal mooi geproduceerd en de rustige nummers springen er voor mij uit. De stem van Mariusz is een belangrijke factor bij deze band en dat komt er wat mij betreft bij deze ceedee er het best uit

avatar van charlezzz
yikes!!! blimey!!!

krijg deze net binnen van amazon:
We've noticed that customers who have purchased or rated music by Porcupine Tree have also purchased Rapid Eye Movement: Limited Edition by Riverside. For this reason, you might like to know that Rapid Eye Movement: Limited Edition will be released on 1 October 2007.

als de duitsers nederland binnen vallen, en ze vinden de bestanden van amazon, dan ben ik mooi de lul

avatar van Agony
Omayyad schreef:

Misschien een ideetje om eerst de argumenten eens aan te horen van etc. etc..
Ik lees een hoop kabaal in je postings en vervolgens vraag je om met argumenten te komen, waar jezelf ook niet mee komt... dus waarom zou Riverside rommel (weinig respectvolle uiting bovendien) zijn. ....!? Ik ben erg benieuwd

avatar van Nakur
Ik ben een Riverside liefhebber van dag één. Dat wil zeggen, ik heb de Poolse import van het debuut en de fanclub release van Voices In my head. Het debuut gaan ze niet snel meer overtreffen, nadat ik REM voor het eerst heb geluisterd. Opvolger Second Life Syndrome klonk meer metal en gladjes dan het atmosferische debuut. REM ligt héél dicht tegen het geluid van SLS aan en dat vind ik jammer. veel rifjes en gitaarsolo's stukken komen me wel heel erg bekend voor. Dat is misschien hun eigen geluid en je hoeft niet vernieuwend bezig te zijn om kwaliteit te leveren (zie ook the Flower Kings, Porcupine Tree, Neal Morse etc) maar dit gaat me nét te ver.

Het klinkt als een lekkere plaat en ik ga hem zeker wel kopen. maar het is nergens wereldschokkends. Ik had méér verwacht.

Ik heb echt eenzelfde gevoel over deze plaat als de nieuwe Porcupine Tree.
Ik geef over een paar luisterbeurten een stem, zoals het er nu nar uit ziet zal dat een 3,5* worden.

Dit zou een groeiplaat moeten wezen volgens velen. Dat doet ie niet, dat groeien. Ik keer er weleens naar terug, maar kan vervolgens mijn aandacjt niet vasthouden.Dat weerhoud me vaak om hem op te zetten, ik keer er niet automatisch graag naar terug. 3.5* voor nu.

voltazy
en de limited edition binnen
nu kan ik rustig het orgineel gaan beluisteren . Al duidelijke verschillen hoorbaar met de mp 3's trouwens, qua kwaliteit en geluid.

Geweldig album!
Ik mis hier echter de toevoeging van CD2 welke ook erg goed is.
Ik ben nog niet zo goed thuis in het toevoegen van albums e.d.

avatar van VanDeGriend
Omdat ik de vorige twee cd's prima vind, kon ik deze natuurlijk niet laten liggen. Luister hem nu voor het eerst en eerste indruk is prima. Ik snap best dat het niet origineel gevonden wordt. Mij best. Voor een niet metalhead is dit gewoon goed te pruimen. Net niet teveel gitaar geneuzel en een zanger die dan misschien niet een al te karakteristiek stemgeluid voort brengt maar in ieder geval probeert te zingen.

Over de bands die als referentie genoemd worden heb ik wel wat te melken. Anathema en Opeth vind ik beiden weer niet leuk en volgens mij ook een slagje steviger.... Pink Floyd? Zo nu en dan een ver verwijzinkje (zoals ook op SLS). PT ken ik niet goed genoeg maar als die vergelijkbaar zijn, zal ik ze een uitchecken.

Dat iemand Riverside niks vindt, kan natuurlijk ook. Maar rommel is wel wat al te sterk geformuleerd.....? Daarvoor lijkt me het songmateriaal toch allemaal net te sterk voor. Tevens is hoorbaar erg veel aandacht geschonken aan een fraaie productie. Helpt ook nog dat die Poolse knapen sympathiek voor de dag komen na hun optredens.Het bevalt mij eigenlijk allemaal weer wel.

voltazy
voor de mensen die het album nog willen gaan aanschaffen:

probeer de limited edition te krijgen, daar staat het nummer rapid eye movement op van dik 12 minuten, wat een geweldig nummer is.

avatar van FreekHeining
Net de limited besteld bij Bol, voor 21:00 besteld, morgen in huis! Hopelijk is dat zo. Ben erg benieuwd naar de bonus nummers.

Agony schreef:

Dat ik niet met argumenten ben gekomen waarom ik de muziek van deze band rommel vind, komt door het gegeven dat de 'discussie' volgens mij was afgelopen... Bovendien ben ik van mening dat dit niet de plek is om een algemene discussie te voeren over de muziek van dit gezelschap...

Dat ik de muziek van Riverside rommel vind, mag dan volgens jou weinig respectvol zijn, maar daarbij dient wel te worden aangetekend dat ik puur en alleen op de muziek van deze Polen doel. Het zijn immers best aardige lui en ik ben van mening dat het weinig kwaad kan dat ik hun muziek rommel vind. Dat is namelijk 'gewoon' mijn mening over de muziek van deze band.

Bovendien is het naar mijn weten ook niet noodzakelijk om met respect over de muziek van een bepaalde band te praten, zolang dat respect er maar wel is jegens de fans van deze muziek.

Agony schreef:

Als je nog steeds geïnteresseerd bent in mijn argumenten waarom ik de muziek van Riverside rommel vind, wil ik dat best doen. Ik zal deze dan posten in de algemene artiestenentry van Riverside...

VanDeGriend schreef:

Opeth is wel wat steviger, maar Anathema is (zeker sinds de laatste platen) toch wat minder stevig geworden.