Killing Joke - Night Time (1985)

Label: EG

1. Night Time (4:55)
  2. Darkness Before Dawn (5:18)
  3. Love Like Blood (6:48)
  4. Kings and Queens (4:38)
  5. Tabazan (4:34)
  6. Multitudes (4:56)
  7. Europe (4:35)
  8. Eighties (3:50)
  9. Eighties [Kid Jensen Session - 17 / 4/84] * (2:51)
  10. New Culture [Kid Jensen Session - 17 / 4/84] * (3:09)
  11. Blue Feather [Kid Jensen Session 17 / 4/84] * (4:30)
  12. All Play Rebel [Kid Jensen Session - 17 / 4/84] * (3:18)
  13. A New Day [7") (Non-Album Single A-side] * (4:11)
  14. The Madding Crowd [Single B-side] * (5:13)
  15. Blue Feather [Joke Mix] * (4:00)
  16. Love Like Blood [Gestalt Mix] * (5:13)
  17. Kings and Queens [Geordie's Dub Mix] * (4:58)
avatar van orbit
Het verbindt meteen wel bands die ik anders nooit met elkaar zou hebben geassocieerd

avatar van Arno
orbit schreef:

Luister Life Goes On van The Damned!! Dáár heeft Nirvana letterlijk Come As You Are vandaan, veel meer dezelfde sfeer en identieke baslijn! KJ heeft daar dus ook (op veel kortere termijn) zijn Eighties van ge"leend"..

Warempel, je hebt gelijk. Lief Goes On had ik nog niet gehoord.

avatar van dazzler
Issue is ook dat Nirvana Killing Joke altijd als een invloedrijke band citeerde.

Achteraf hebben leden van beide bands nog wel met elkaar gemusiceerd.

De extended mix van Eighties is trouwens schitterend.
Je kan hem hier vinden. Killing Joke - RMXD (2008)

Binnenkort verschijnt een nieuw album in originele line-up.
Dat is geleden van Revelations (1982).

avatar van The_CrY
De grote doorbraak van Killing Joke met de hit "Love Like Blood". Iedereen die de band niet kent, die kent dat nummer wel. Het is ook gewoon een steengoed nummer en een onderdeel van een steengoede plaat. KJ is nóg wat toegankelijker geworden en heeft meer voortgeborduurd op de dansritmes van Fire Dances. Dansmuziek gemengd met rock/punk/new wave/whatever vind ik nog altijd één van de meest interessante mengelingen en platen die dat dus combineren trekken mijn aandacht. Night Time was mijn kennismaking met Killing Joke en nog steeds een van de beste van de band, vind ik. Alleen de hoes bezorgd me hoofdpijn.

Beste nummers: Night Time, Love Like Blood en Tabazan. Maar de rest ook hoor.

The_CrY schreef:

Leuk om je wandel doorheen het Killing Joke oeuvre mee te volgen.

Ken je de extended mix van Eighties? Dat gaat wat voor jou zijn!
Killing Joke - RMXD (2008)

Alsook Changes, de b-kant van Requiem
(bonustrack bij de remaster van het eerste album).

Van dit album kan ik je ook nog Multitudes aanbevelen
in zijn dubvariant The Madding Crowd (b-kant van Kings and Queens).

Die Spartaanse discoritmes met scheurgitaar zijn het unieke kenmerk van deze groep.
Het volgende album vond ik een commerciële knieval. Een aantal sterke songs nog wel,
maar zo soft geproducete dat het schaamrood me op de wangen komt.

Daarna haakte ik af. Tegenwoordig zijn ze goed bezig,
maar neigt hun muziek te veel naar metal ... hou ik minder van.

avatar van The_CrY
Bedankt voor de tip! Ik zal binnenkort de remaster eens aanschaffen voor The Madding Crowd. Die remix van Eighties (net even op youtube geluisterd) is inderdaad wel aardig, alleen ben ik zelf niet zo van de remixen en 12" versies, maar er is wel een heus disco-nummer van gemaakt.

Een commerciële knieval zeg je? Brighter Than a 1000 suns? Ik kan me eigenlijk niet eens meer herinneren hoe die plaat gaat... maar ik ga die weer eens opzetten, tenslotte komt die nu aan de beurt bij mijn "wandel".

avatar van Arrie
dazzler schreef:

Een mod kan deze overbodige posts gerust stofzuigen.

Bij deze.

een echt electro/new wave plaat
typische 'love like blood' gitaargeluid komt hier regelmatig aan bod, zoals in 'darkness before dawn'
love like blood is en zal altijd een klassieker blijven, één van de allerbeste intro's ever!

beste nummers:
Love like blood
darkness
tabazan

avatar van kaztor
Ben Europe weer eens aan het beluisteren.

Deze gasten grossieren in heerlijke riffs.

avatar van steve harris
kaztor schreef:
Ben Europe weer eens aan het beluisteren.

Deze gasten grossieren in heerlijke riffs.
Europe is het beste nummer op dit album, altijd mijn nighttime nummer geweest , zo sfeervol

avatar van Dibbel
Na de woeste eerste platen bereikte Killing Joke met dit bijna vrolijk deurdonderende album ineens het grote publiek.
Te danken aan de hitsingle Love Like Blood die in april 1985 de nummer 8 haalde in de Top-40 en die derhalve ook op de cassettebandjes gezet werd, die meegingen op vakantie naar Spanje die zomer, samen met U2, Big Country, Iron Maiden, The Cure, Talking Heads, Eurythmics, Tears For Fears enz. enz.
Een tamelijk uniek geluid zette Killing Joke met dit album neer, dat voor het eerst ook toegankelijk was en belangrijker nog, ook nog eens beklijvende songs bevatte.
Donderende drums, waaierende staccato gitaarrifs en sfeervolle broeierige synthesizerpartijen en dat in sterke melodieen.
Eigenlijk geen een slecht nummer op deze plaat.
Al blijven Love Like Blood, Tabazan, Kings And Queens en Eighties mijn favorieten.
Op vinyl en CD.

avatar van kaztor
'Vrolijk' zou ik het niet willen noemen.
Ik vind deze plaat eigenlijk iets duisterder klinken dan voorganger Fire Dances, maar de 'vrolijkheid' op die plaat is er wel een van het manische soort...

avatar van dazzler
Zin om mee te spelen met Greatest Hits ?

Muziek >> Muziekgames >> Greatest Hits of (Killing Joke) !

avatar van RogerV
Toch wel zonde dat ik deze band zolang links heb laten liggen. Lekkere stevige rock zonder al teveel gezei. Een stuk luchtiger en prettiger dan veel gezapige rock uit dat decennium. Heerlijke hoekige melodieen en rauw geluid. Die galmende 80's gitaren klinken ook fantastisch.

Love like blood is natuurlijk een typische 80's classic.

In de reeks Songs Die op Elkaar Lijken viel me een paar dagen geleden op
dat de rol die bas en gitaar spelen in het uitstekende Love Like Blood heel hard
doet denken aan The Lebanon van The Human League een paar maanden eerder.

Alsof het Killing Joke nummer gestroomlijnd werd naar het Human League nummer
om het wat toegankelijker te maken. Het werd dan ook een terecht hit natuurlijk.

Doe anders zelf de test eens en vergelijk beide songs.
Het gaat niet om de partittuur, maar om de sfeer die wordt gecreëerd.

avatar van steph b
Je bent nooit te oud om te leren! Dat gaat bij deze plaat zeker op, want deze cd had ik al in 1990 gekocht. Natuurlijk om de klassieker "Love like Blood". Toendertijd spraken de andere nummers me niet zo erg aan. De track "Eighties" kreeg in mijn vriendenkring nog wat "airplay" door de rechtzaak tegen Nirvana (come as you are), maar daar is het ook wel bij gebleven.

Tot een paar dagen geleden toen ik hem weer eens uit de kast gehaald had en in de auto ging draaien. Man, ik ben weggeblazen door dit album! Elk nummer is gewoon erg goed!
Ook als album is het geslaagd, alle nummers hebben dezelfde sound als Love Like Blood. Dat zie ik wel als een positief punt want het luistert heerlijk weg.
Ook hoor ik veel invloeden van Joy Division (gitaar en bas), die ik begin jaren 90 nog niet kende, maar ik denk dat ik door JD veel meer "begrip" kan opbrengen voor de muziek van Killing Joke.

Favorieten: Europe, Eighties, King and Queens en natuulijk Love Like Blood (onverwoestbaar nummer!)

Mooi, steph b!

Nu terug de catalogus in, te beginnen bij voorganger Fire Dances!
(Meer recente albums zijn overigens ook de moeite waard!)

avatar van Castle
steph b schreef:

Dat was ook de tijdsgeest.
Maar dat JD veel invloed had op de tijd en tot op heden, jaa, maar ook een Bowie, Velver Undergorund etc...

Velver Undergorund?

@ kaztor
Ik ga zeker in de rest van hun materiaal duiken! Bedankt voor de tip!

@ Castle
Absoluut was dat de tijdgeest, ik vind sommige delen van Night Time ook best wat op the Cure lijken. De hele sound van Night Time doet me vooral aan de nummers Exercise One en Heart and Soul van Joy Division denken. Maar liggen bij Joy Division eigenlijk ook de roots van de New Wave? Of is dat bij the Cure?

avatar van Chameleon Day
JD natuurlijk....oeps, ligt gevoelig onder de olw'ers.

avatar van dazzler
Ik doe mijn duit in het zakje.

Love Like Blood lijkt op The Lebanon van The Human League.

De tekst van Multitudes zit vol links naar Joy Division.

Far from the multitudes a few will always stand
They don't fit in they don't belong, move on, move on this way
Within DISORDER I assume my role

Laugh and cry as I accept
ETERNAL indolence through ages
'til restless (er stond bijna DEAD) SOULS begin to wake
Perfection within DECADES of dissatisfaction and disillusion
A MEANS TO no END, a means to no end

De hoesfoto's op de single Sanity
van het volgende album doet stilistisch denken aan de single hoes van U2s The Unforgettable Fire
http://diskoduck.cz/shop/images/U2-The-Unforgettable-15235.jpg .

Het kan allemaal toeval zijn, maar Killing Joke zette zwaar in op de markt.
En dat (en dat vind ik het belangrijkste) zonder hun eigen sound te verloochenen.

De nummers liggen goed in het gehoor, de gitaren blijven krassen,
de drums blijven mokerslagen, de bas zit lekker diep, maar vooral de broeierige keyboards
maken het verschil met de vorige albums, al komt het onderschatte Fire Dances aardig in de buurt.

En de riff van Eighties werd gepikt door Nirvana voor Come As You Are natuurlijk.

avatar van steph b
Multitudes zit zeker vol met links naar Joy Division! Dat kan geen toeval zijn.

Ik voel me hier een beetje een groentje die niet veel van muziek weet, maar Chameleon Day, wat zijn olw'ers? Niet lachen he?

avatar van brajoapau
brajoapau (moderator)
steph b schreef:

Olw'ers oftewel Old Wavers, mensen van rond mijn leeftijd (en ouder) die de "New Wave" muziek een warm hart toedragen.

avatar van Chameleon Day
Correctie: olw'ers staat voor "ouwe lullen wavers". Term komt van Mju, de opper olw'er van MuMe. Ik schijn ook tot die categorie te behoren, al voel ik me jeugdig en fris.

avatar van brajoapau
brajoapau (moderator)
Chameleon Day schreef:
Correctie: olw'ers staat voor "ouwe lullen wavers".

Old Wavers = Ouwe Lullen Wavers, niet dan?
Je bent uiteraard maar zou oud als je jezelf voelt.

Dit is trouwens het enige album dat ik van KJ in mijn collectie heb (ook ik heb deze band nauwelijks gevolgd, en buiten de gekende hits niet echt vertrouwd met hun werk).
Hoogste tijd om ook de andere albums eens gaan te (her)beluisteren.
De uitschieter op dit album is voor mij persoonlijk "Love Like Blood", en na al die jaren nog altijd een prachtig nummer.

avatar van namsaap
Killing Joke (en New Wave in het algemeen) is voor mij nieuw terrein. Gisteren deze LP voor een klein prijsje opgepikt bij de lokale vinylhandelaar en hij ligt nu op de draaitafel. En dat zal nog regelmatig gebeuren de komende tijd. Smaakt naar meer!

Niet gekocht toen ie uitkwam, uiteraard wel heel vaak gedanst op love like blood, heb wel de prachtige 12".
Nu weet ik weer waarom ik m toen niet gekocht heb, deze zat bij een net opgepikte partij, elk nummer lijkt op Love like blood, gitaar en zanglijnen.
Ik mag het niet vergelijken met het debuut maar jezus wat een verschil, die is geniaal maar deze verre van dat, vrij vlak, geen slechte plaat maar redelijk tot soms goed. 3 sterren plaat.

avatar van TEQUILA SUNRISE
Tijd niet gedraaid deze plaat, werd wel weer eens tijd. Love Like Blood is grandioos, dat nummer heb ik ook nog als 12- inch in de kast staan. De rest is ook goed, zeker nummers als Night Time & Eighties. Bizar trouwens de gelijkenis tussen Eighties & Come As You Are. Zal tzt hier een waardering op plakken.

avatar van PUbu
Met Come as you are werd toch bedoeld, zonder kleren en andere poespas? Killing Joke was juist van de make up etc etc....lol

NIGHT TIME (1985) 2CD deluxe edition repair shop

Killing Joke is een vervelende groep als het om versies van nummers gaat.
In 2007 verscheen een remaster van dit album met in totaal 9 bonus tracks.

Als je alle releases van tracks die gerelateerd zijn aan het album naast elkaar legt,
kom je tot de vaststelling dat de geboorte van Night Time een moeizaam proces was.

Gedurende het hele jaar 1984 werkt Killing Joke aan de plaat die pas in 1985 het levenslicht zal zien.
Ik probeerde een en ander op een rijtje te zetten van wat ik zelf op dit moment weet over de plaat.
Ik verwijs daarbij regelmatig naar deze remix verzamelaar: Killing Joke - RMXD (2008).

MAART 1984

In maart 1984 verschijnt de single Eighties.

7"A. Eighties (3.35)
7"B. Eighties [the coming mix] (3.33)

12"A. Eighties [serious dance mix] (6.02)
12"B. Eigthies (3.35)
12"B. Eighties [the coming mix] (3.33)

album versie: Eighties (3.51)

EIghties [serious dance mix] (6.02) en Eighties [the coming mix] (3.56) verschenen op RMXD.
De zogenaamde [the coming mix] duurt daar dus ruim twintig seconden langer dan op vinyl.
Het lijkt naar mijn mening trouwens om een soort edit van de [serious dance mix] te gaan.

Het nummer The Madding Crowd dat in 1985 als b-kant van de single Kings And Queens opduikt,
is volgens de credits in het boekje van de remaster al in februari 1984 opgenomen en kan eventueel
beschouwd worden als een nummer dat voor de b-kant van Eighties in aanmerking kwam.

APRIL 1984

In april 1984 neemt Killing Joke een radio sessie op voor Kid Jensen.
De vier tracks verschijnen in 2007 als bonus op de remaster van Night Time.

KJ. Eighties (2.50)
KJ. New Culture (3.09)
KJ. Blue Feather (4.28)
KJ. All Play Rebel (3.17)

Van deze vier tracks zijn er drie nieuw.

New Culture en All Play Rebel zullen nooit het daglicht zien als reguliere Killing Joke release.

Blue Feather keert in 1985 terug in instrumentale vorm als b-kant van Love Like Blood.
Die instrumentale versie wordt dan kortweg [version] genoemd.

Op de remaster van Night Time vinden we de nooit uitgebrachte [joke mix] van Blue Feather.
Dat blijkt een vocale versie die volgens de credits uit de album sessies van Night Time zou stammen.

Het remix album RMXD uit 2007 biedt zelfs een [extended mix] aan van Blue Feather.
Die lijkt op een combinatie van de instrumentale versie (de lange intro) en de vocale versie.
Het instrumentale Blue Feather [version] wordt op deze CD Blue Feather [dub] genoemd.

Blue Feather [version] (4.07)
Blue Feather [joke mix] (3.59)
Blue Feather [extended mix] (4.56)

Betekent dit alles misschien dat Blue Feather ooit als single release aangestipt stond?

JUNI 1984

In juni 1984 verschijnt de single A New Day.
Producer is net zoals bij Eighties en het album Night Time Chris Kimsey.

7"A. A New Day (3.50)
7"B. Dance Day (3.40)

12"A. A New Day [dub mix] (4.20)
12"B. A New Day (4.08)

Dance Day is een licht afwijkende b-kant versie van A New Day.
Net als bij Eighties kennen 7" en 12" release slechts varianten van één titel.

Opvallend is dat de 12" b-kant een bijna 20 seconden langere versie is van de 7" a-kant.
Het is dan ook die versie die vermoedelijk op de CD remaster (4.10) is terug te vinden.

De RMXD CD biedt zowel Dance Day (4.03) als A New Day [dub] (4.48) aan.
Beide tracks duren dus opnieuw ongeveer 20 seconden langer dan de vinyl versies.

AUGUSTUS / SEPTEMBER 1984

Killing Joke trekt met producer Chris Kimsey de studio in voor hun vijfde langspeler.
Tot nu toe zagen de volgende nummers in één of andere vorm het levenslicht in 1984.

Eighties / New Culture / Blue Feather / All Play Rebel / A New Day

Enkel Eighties blijft behouden voor het album.
De single A New Day krijgt geen plaats in de tracklijst.

New Culture en All Play Rebel verdwijnen uit het zicht.

Van Blue Feather wordt een vocale [joke mix], instrumentale [version] en [extended mix] opgenomen.
Alleen de instrumentale [version] ziet aanvankelijk het levenslicht als b-kant van de single Love Like Blood.

En het al in februari 1984 opgenomen The Madding Crowd wordt herwerkt tot Multitudes.

JANUARI 1985

Pas vier maanden na de opname sessies verschijnt een nieuwe single die het album aankondigt.
Misschien is Blue Feather in de tussentijd met zijn drie versies verloren gegaan als mogelijke single.

Love Like Blood wordt een stevige top 10 hit.

7"A. Love Like Blood (4.14)
7"B. Blue Feather [version] (4.07)

12"A. Love Like Blood [version] (6.42)
12"B. Love Like Blood (4.14)
12"B. Blue Feather [version] (4.07)

12"A. Love Like Blood [gestalt mix] (5.05)
12"B. Love Like Blood (4.14)
12"B. Blue Feather [version] (4.07)

album versie: Love Like Blood (6.50)

De 12" versie van Love Like Blood wordt gewoon [version] genoemd.
De zogenaamde [gestalt mix] is een alternatieve dub-achtige remix van de hit.

Opvallend is dat op deze drie releases Blue Feather enkel maar in zijn instrumentale versie opduikt.
Vermits een vocale versie [joke mix] en een [extended mix] voorhanden waren, had dat anders gekund.

MAART 1985

Merkwaardig dat na de grote hit Love Like Blood slechts één verdere single het daglicht ziet.

7"A. Kings And Queen (3.35)
7"B. The Madding Crowd (5.05)

12"A Kings And Queens [a right royal mix] (4.39)
12"B Kings And Queens (3.35)
12"B The Madding Crowd (5.05)

album version: Kings And Queens (4.41)

Op de remaster van Night Time vinden we ook nog een onuitgegeven versie terug.

Kings And Queens [Geordie's Dub Mix] (4.57)

Bij The Madding Crowd is "remixed by Killing Joke" te lezen.
Wellicht een aanwijzing dat de opname uit februari 1984 opnieuw gemixt werd.

De CD versies van The Madding Crowd en de [gestalt mix] van Love Like Blood
duren 10 seconden langer dan hun vinyl versies. Opnieuw die tijdsverschillen dus.

De 7" versies van Love Like Blood en Kings And Queens vind je op de veramelaar The Singles (1979-2012).
Maar opnieuw met opvallende tijdsverschillen: Love Like Blood (4.22) en Kings And Queens (3.44).

Wie meer informatie heeft over de genesis van het album Night Time mag me dat altijd laten weten.

avatar van Rumour
dazzler schreef:
In 2007 verscheen een remaster van dit album met in totaal 9 bonus tracks.

Het is behoorlijk killing (joke intended) voor de luisterbeleving om op de remaster afsluiter Eighties te laten opvolgen door de Kid Jensen session van... Eighties. Had die dan eveneens als afsluiter van de bonustracks geplaatst na de b-sides etc.