Fennesz - Venice (2004)

Oostenrijk
Electronic
Label: Touch

1. The Future Will Be Different * (1:15)
  2. Rivers of Sand (4:42)

7. Onsay (1:08)
  8. The Other Face (3:25)
  9. Transit (4:59)

met David Sylvian

10. The Point of It All (5:01)
  11. Laguna (2:56)

met Burkhard Stangl

12. Asusu (0:55)
  13. The Stone of Impermanence (6:37)
  14. Tree * (3:22)
Ik heb hier naar geluisterd, maar de eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat ik het maar een saaie bedoening vind. Ik houd best van ambient (Lustmord, Biosphere, BoC, etc.), maar dit doet me echt helemaal niets. En die stem van David Sylvian, daar heb ik ook al zo weinig mee...

Kan iemand me vertellen wat ik hieraan mis?

avatar van Zachary Glass
Helemaal niets - denk ik, Herman.

De één hoort een wereldplaat (of iets van die strekking ), de ander vindt er niks aan. Heeft die ander dan iets gemist? Nope - die ander heeft gewoon een andere smaak, dat is alles

Sietse
Naar mijn mening een van de beste platen van 2004. Minimaal maar toch zo vol.

avatar van Goodfella
Je bent zo te zien helemaal bekeerd Herman? Ik had met Fennesz eigenlijk precies hetzelfde. Het werd me aangeraden door een razend enthousiaste vriend, maar ik kon er uiteindelijk ook maar weinig mee.

Maar zo'n herkansing doet dan toch wonderen. Alleen op het eind vliegt de cd wat uit de bocht, de rest is vooral erg warm en meeslepend. Net als Selected Ambient Works II uitermate geschikt voor de late uurtjes.

Ik heb hetzelfde inderdaad. Het helpt een hoop als je het in de goede omstandigheden draait.

luxaflex
En zo ben ik het weer met Sietse eens! Haha! Absoluut een wereld plaat! Muziek voor in de zomer... dat het zo warm is dat je nauwelijks kan bewegen... en dan Rivers Of Sand [track 1] aanzetten! Fantastisch.
De kracht van Fennesz is zijn gitaar! De manier waarop hij zijn gitaar door de effecten haalt is onwaarschijnlijk knap gedaan! Heel organisch maar toch herkenbaar!
Maar... aangezien er zoiets bestaat als smaak kan ik niets anders zeggen dan: je moet er van houden!

avatar van hpvmars
Dat ik dit album niet eerder gekocht heb, schande. Kwam er eigenlijk op om ernaar te luisteren na het horen van Marijn van Machinefabriek. (tip van pixelfonque)

mij lijkt het wat bombastisch en ik erger mij ook aan het gebrek aan ritme. ik zit in de examens en het weer is niet zo goed, het zal daar wel aan liggen zeker. goede muziek is voor mij nochtans in alle omstandigheden doenbaar.

avatar van Onderhond
Album begint wel leuk maar draait totaal de soep in rond "The Point of It All". Want kan een stem toch een nummer verklooien. Het album komt de dip niet meer te boven en moet dan maar teren op het goede begin, met toch een paar sterke tracks.

Jammer, had meer ingezeten. 3*

(verder vind ik het weinig minimaal, net erg drukke ambient, veel geklooi)

avatar van Gyzzz
Venice, inmiddels al een geruime tijd op nummer 5 in mijn top10 is volgens mij wel de grootste groeiplaat die ik ooit gehoord heb. De eerste keren dat ik het luisterde deed het me helemaal niets. Naarmate ik meer naar ambient ging luisteren, kreeg ik ook meer oog voor de minimale verschillen in nummers, en begon ik makkelijker door de Fennesz' kenmerkende ruis heen te prikken.

Opener Rivers of Sand is misschien wel het mooiste nummer dat ik ken. Het is voor mij een nummer dat móet bestaan, het is eigenlijk niet meer uit mijn hoofd weg te denken. Dit is voor mij in warme tijden de ultieme muzikale weergave van deze warme dagen waarbij je niets hoeft te doen en je rustig onderuitgezakt kunt zitten, en in koudere dagen is dit de kachel die muzikale warmte verschaft. Het nummer begint onmiddelijk al prachtig en vol en zet de toon heel erg goed, met het breekbare en toch zo volle geluid. Dezelfde structuur herhaalt zich op de bijzonderste manieren en geeft me het idee dat in het hele nummer alles wat ik in muziek zoek voorbijkomt, terwijl alles toch over één verknipte basislaag gedrapeerd ligt.
Dan tegen de twee minuten breekt het nummer eigenlijk opnieuw open. Dit openbreken van nummers is een 'tactiek' die Fennesz geweldig beheerst. Hij deed het ook al, nog iets duidelijker op het nummer Cecilia, wat het grote hoogtepunt is van zijn album Endless Summer.

Leuk is ook dat de albumhoes, cd-titel Venice en de songnaam Rivers of Sand eigenlijk al een perfect beeld geven van de klanken die in het nummer voorbijkomen.

Als ik kijk naar andere artiesten in de ambientwereld, kom ik toch voornamelijk bij artiesten die de kou weerspiegelen, door het minimalisme en de lang uitgesponnen geluiden is dit ook gemakkelijker, en dit is waarin Fennesz zich onderscheidt van andere ambient artiesten: het ontzettend volle en zo ook warme geluid van zijn nummers.
Hierin zit 'm ook het verschil met Endless Summer voor mij. Venice is nog iets gepolijster en afgewerkter dan Endless Summer. Endless Summer is goed als je zoekt naar contrasten tussen nummers, maar omdat Fennesz door zijn eigenzinnige stijl nooit te gemakkelijke muziek zal maken, is er ook met een vloeiender geheel nog genoeg te ontdekken met elke luisterbeurt.

Château Rouge bewaart de sfeer van de geniale opener, maar is qua melodie heel erg anders. Het nummer is iets ingetogener, en gaat iets minder sterk los (voor zover dat kan in ambient), maar is alsnog erg goed. Zelfde geldt voor de andere nummers, die allemaal perfect in dezelfde sfeer passen, maar toch ondertussen qua melodie en geluid heel verschillend klinken. Zo valt er niets uit de toon en is het een rotsvast geheel, maar biedt het album ondertussen wel hele verschillende nummers.

Transit doorbreekt de sfeer van het album, omdat dit het eerste en enige nummer met zang is. Echter, als er één zanger is die met zijn stem binnen de sfeer van het album past is het wel David Sylvian. Zijn stem is de vocale equivalent van Fennesz' klanken, en hoewel het nummer enigszins uit de toon valt, is het verder gewoon heel erg sterk.

Afsluiter The Stone of Impermanence is de enige track op het album die echt hard is. Geen zomerse klanken, maar keihard gekras, uiteraard wel met een melodie die eronder verscholen zit. Dit nummer haalt mij op aangename wijze uit de droom die Venice heet. Een album dat precies klinkt zoals de hoes en titel weergeven.

Sietse
Heel mooi omschreven Gyzzzzzz, ik sluit me hier zeer zeker bij aan.

Transit was voor mij een nummer dat mij meer naar David Sylvian deed luisteren. En ik ben echt vanmening dat inderdaad geen andere zanger zo goed bij de muziek van Fennesz past als hij doet. Ook dat enorme warme en zwoele geluid.
Inderdaad hele warme muziek...past goed bij de huidige nazomer.

Kos
Ik kan er niet zoveel mee, is Ambient nu echt niet verder gekomen dan dit . Van die saaie 'soundscapes' of zo (of hoe ze dat ook noemen) Klinkt mij in de oren als Enya muziek zonder zang.

Kos schreef:
Ik kan er niet zoveel mee, is Ambient nu echt niet verder gekomen dan dit .

Welke kant had je verder op gewild dan?

Kos
Meer de Orbital-kant. Misschien is dat niet wat men onder Ambient verstaat, maar ik wel .
M.a.w. ik mis een ritme in deze tracks. Puur en alleen zweverige strings of wat voor mooie sounds dan ook hebben veel meer impact bij mij met een bepaald ritme. Hoeven geen keiharde beats te zijn, maar in ieder geval iets.

Uhm, hoe kun je nu een ambient plaat opzetten en vervolgens klagen dat je de beats mist? Je gaat toch ook geen Nick Drake platen kopen om je vervolgens af te vragen waar de drones blijven?

Overigens lijkt het mij een misvatting dat ritme enkel met een beat (of iets wat daar op lijkt) kan komen. Een pulserende beweging is voor mij ook ritme.

Kos schreef:

Dat kan, maar je stelt nu dus eigenlijk dat ritme en eventuele beats een vooruitgang zijn op de al bestaande ambient. Maar als dat werkelijk zo zou zijn, zou volgens mij geen enkele ambient-artiest meer zijn beatloze ambient maken, want een ritme eronder zetten lijkt me nou niet de grootste kunst aan het geheel.

Het zijn gewoon twee verschillende benaderingen van de muziek, ik vind de beatloze beter (Al noem ik Orbital ook niet echt ambient), maar dat heeft volgens mij weinig met vooruitgang te maken. Ik vind zelfs eerder dat het met beats eronder al snel wat achterhaalder en minder speciaal gaat klinken, bij bijvoorbeeld Tim Hecker/Jetone. Tim Hecker maakt ambient zonder drums of beats onder zijn eigen naam, en mét onder de naam Jetone. Toch vond ik dat er in de muziek van Jetone veel minder te ontdekken viel en onnodig veel houwvast geboden werd door de ritmes. Die maken dat de muziek veel minder zijn eigen gang kan (lijken te) gaan.

Beats en drums hoor ik als ik naar hiphop of andere electronic luister, maar bij ambient bij voorkeur niet

Kos
Dat wat betreft die beats was meer inzake mijn persoonlijke smaak, niet wat ik bedoelde met 'is ambient niet verder gekomen dan dit'.

Daarmee bedoelde ik dat ik hier werkelijk niets nieuws in ontdek. Ik begon al bijna flashbacks naar Ad Visser te krijgen. Misschien mis ik enkele subtiele details, maar in het grote geheel had ik dus verwacht dat moderne ambient een wat originelere stijl had gekregen.

avatar van Gyzzz
Ik ken geen muziek van Ad Visser, maar als je tips hebt van andere ambient die net zo warm en vol als dit klinkt, hoor ik het graag hoor. Wat betreft mijn kennis van de ambientwereld is Fennesz namelijk de allereerste die zo'n warm, broeierig geluid als dit kan creëren, dat is voor mij zeker iets nieuws.

DwarreI
Tim Hecker komt toch het dichtst in de buurt denk ik. Maar omdat dat geen nieuws voor je is raad ik je aan om eens naar Fourcolor te luisteren.

DwarreI
óf Polmo Polpo

avatar van KampF
Circassion is echt ongekende schoonheid!

Sietse
ik weet dat het al een hele tijd terug is maar om nog wat meer warme ambient tips te geven (ik zag fourcoulour al dus kan het niet laten)
Anderegg, Aero, Minamo, Fonica (dus eigenlijk zo ongeveer de hele apestaartje groep zeg maar) Ook Wouter van Veldhoven weet een vrij warm geluid neer te zetten.

avatar van KampF
Nog bedankt voor die tips. Ik stuitte vandaag dus op Circassion, en dat nummer lijkt wel een snikhete luchtsluis met een grote ventilator dr voor. Prachtig geluid! Lang leve de warme ambient, ook in de zomer

avatar van Gyzzz
Heb deze nu weer opstaan, zo met het mooie weer, en ik zit er toch serieus over na te denken om deze weer de top10 in te doen ten koste van Endless Summer. De benadering is hier anders, en deze is wat toegankelijker, minder scherpe randjes, maar voor mij gaat het geluid hier nog wel net wat dieper. Zo'n 'The Other Face' is echt helemaal perfect

Oh en: wanneer komt er weer eens een nieuw volledig solo-album van de hem uit!? Deze is toch alweer van 2004.

avatar van Nakur
Hopelijk van de zomer

avatar van Gyzzz
Op de site van Fennesz staat spring 2008, zie ik nu, maar ik meen me te herinneren dat daar een jaar geleden ook zoiets stond over 2007, dus eerst maar even afwachten.

Sietse
er is iig een nieuwe 7" en die is erg mooi.

avatar van thomzi50
Ik hoorde dit album voor het eerst een paar jaar geleden bij Gyzzz, en toen hoorde ik niet meer dan een blok ruis. Nu mijn score-interesse langzamerhand uitgegroeid is, leek het me tijd om me er nog eens aan te wagen. Met succes. Elke keer dat ik Venice draai, hoor ik er meer in. Intussen een heerlijk, rijk, ontspannend album. Alleen het gezongen nummer blijf ik wat vervelend en overbodig vinden.

avatar van we tigers
Deze zomer een Endless Summer-revival gehad en in dat kader deze ook maar weer gaan draaien. Ook wonderschoon, maar de voorkeur blijft bij Endless Summer

avatar van KampF
Echt heel vaak geluisterd de laatste tijd, veel vaker dan Endless Summer. Ik heb ook niet echt reden meer om dit op 4,5* te houden... De conceptuele uitwerking is geweldig.