Weval - Remember (2023)

Electronic
Label: Technicolour

1. Remember (4:04)
  2. Everything Went Well (4:59)
  3. Losing Days (5:04)
  4. Where It All Leads (3:56)
  5. Don’t Lose Time (6:13)
  6. Never Stay for Love (3:42)

met Eefje de Visser

7. Day After Day (4:35)
  8. Changed for the Better (5:46)
  9. I Saw You (3:15)
  10. Is That How You Feel It (2:58)
  11. Forever (5:36)
avatar van Zwammer
Dit maakt nieuwsgierig. Artwork van het vinyl ziet er alvast prachtig uit: weval.bandcamp.com/album/remember/

avatar van sj0n88
Changed for the Better en Forever zijn heerlijke pareltjes. Het nummer met Eefje heeft bij mij nooit aan de hooggespannen verwachtingen kunnen voldoen.

avatar van remcodurez
Vandaag 'Don’t Lose Time' onderweg in de auto opgezet en ik was direct omver geblazen. De productie is weer weergaloos. Wat me telkens opvalt is hoe goed ze elk element weten te plaatsen in het geheel.

Een nummer dat duidelijk een groeier zal blijken en waar nog veel te ontdekken valt. Verder sluit ik me aan bij mijn bovenganger. Enkel het nummer met Eefje doet me net iets minder dan de eerdere releases.

avatar van Mausie
Mausie (crew)
Don’t Lose Time is echt geniaal, ze hebben weer een nieuwe dimensie toegevoegd aan de Weval sound. Psyched!

Mausie schreef:

Oja lekker..Electronica met internationale uitstraling.

avatar van remcodurez
Slechts enkele keren per jaar wordt ik echt weggeblazen door een nummer.
Don’t Lose Time doet dit met verve. Ik kan maar geen genoeg krijgen van het detailwerk dat deze twee heren erin gestoken werd.

avatar van remcodurez
Everything Went Well nu ook te beluisteren.

Funky nummertje

avatar van repelstefan
Weval al lang niet meer geluisterd maar eerlijk gezegd best verrast door hoe lekker ze (nog steeds) klinken.

avatar van Venceremos
Eefje doet een Sevda. Beste ooitever harerzijds.

avatar van Nestul
Op het eerste gehoor een leuk album, hoewel op momenten ook een beetje saai. Misschien groeit dat nog. Bij Changed For The Better zing ik heel zachtjes 'Would I Lie To You?'

avatar van sinusfiction
Venceremos schreef:
Eefje doet een Sevda. Beste ooitever harerzijds.

Ik vind het wel wat weg hebben van een Luwten nummer. Maar zeker een fijne track

avatar van Zwammer
Eerste twee luisterbeurten bevallen goed. Nummers zitten productioneel uitstekend in elkaar en vormen een mooi coherent geheel. Spanning zit niet aan de oppervlakte, maar wat meer onderhuids en zorgt daarmee juist voor diepgang. Verder vallen de vele toffe drumpartijen op, soms op achtergrond maar sommigen ook op de voorgrond. Don't Lose Time en Changed for the Better heb ik vooralsnog als favorieten aangevinkt. Verbaast me wel dat ze niet 1 of 2 nummers van de Time Goes EP een plek op dit album hebben gegeven, die tracks hadden hierop zeker niet misstaan.

avatar van sj0n88
Wat een heerlijk album weer. Zoals hierboven al door anderen aangehaald is er enorm veel aandacht voor details. De meeste nummers hebben niet echt een climax, maar desondanks is de opbouw van de nummers wel echt waanzinnig. Vooral ook door de verschillende lagen die in de nummers zijn aangebracht. Struikelblok voor mij blijft toch wel de track met Eefje de Visser. Hoewel zij juist altijd garant staat voor mooie, pakkende zanglijnen vind ik de zang op Never Stay for Love eigenlijk een beetje zielloos en saai. Ook muzikaal levert het nummer weinig spannends op. De overige tien tracks smaken mij vooralsnog wel allemaal goed.

avatar van Mjuman

De vraag die mij bezighoudt, is met name waarom ze weg zijn bij Kompakt? Vanaf de e.p. hiervoor verschijnt hun werk niet meer op dat label, terwijl ze bij de release van het eerste album op dat label echt wel als "a nice catch" werden beschouwd.

Vraag me daarom af welke vooruitgang (dan wel succes) er in die tijd is geboekt. Het komt vaker voor, ook GusGus bijv - maar da's nou niet direct een band die ik de AFAS zie uitverkopen

Vond die ep hiervoor maar zo zo.

Mjuman schreef:

Kompakt is een geweldig label, maar ook wel iets meer gericht op enkel minimal/electronica techno. Technicolour is een sub-label van het grotere Ninja Tune. De kern van het label blijft elektronica, maar wat breder bekeken. Ik vind Weval er wat beter bij aansluiten, aangezien hun arrangementen meer afwijken van de standaard dance-plaat.

Ondertussen het album enkele keren integraal beluisterd op verschillende speakers/headphones en mijn enthousiasme is alleen maar toegenomen. Ik sluit me volledig aan bij de opmerkingen van Zwammer en sj0n88

De opbouw van de nummers is eerder atypisch daar er nooit echt een climax of break of hoofdmelodie aanwezig is, maar de nummers een opeenstapeling zijn van kleinere elementen die naadloos in elkaar overvloeien.
Door het ontbreken van een hook of piek in de nummers worden al snel termen als saaiheid bovengehaald. Maar deze saaiheid is eerder oppervlakkig, vergelijkbaar met de saaiheid die nogal vaak toegeschreven wordt aan klassieke muziek. De doorzetter wordt beloond met een overvloed aan detailwerk dat te ontdekken valt na meerdere luisterbeurten.

'Where It All Leads' begint stilaan uit te groeien tot mijn nieuwe favoriet. Wat een dikke productie.
De samenwerking met Eefje blijft ook hier de mindere. Het nummer is verre van slecht, maar er valt gewoon te weinig te ontdekken tov de andere nummers.

avatar van Mjuman
remcodurez schreef:

Da's een echte misvatting en die kan ik simpel verhelpen: als je kijkt naar de Total-serie, zeg maar de staalkaart van het label, Total 22 (2022) - MusicMeter.nl kun je horen en zien, dat allengs het meer 'poppy' georiënteerde deel daarvan sterk aan het groeien is - ik noem even Perel en Agents of Time. De mythe dat Kompakt dance/techno georiënteerd is, is hardnekkig. Idem mbt Ostgut: - de laatste bundel 12"s op Ostgut, Fünfzehn +1 is op bepaalde tracks beduidend mellow geworden. Het heeft er alle schijn van dat het stilzitten t.g.v. corona wel degelijk impact heeft gehad.

Zelfs een label als Fabric heeft afgelopen jaar een aantal compilaties uitgebracht die sterk retro-getint waren. Meer mid-tempo, mellow, meer aandacht voor vocal is - denk ik - gewoon een teken des tijds. Ik ken Ninja tune sinds eind jaren '90 en toen was daar goed spul te halen. De laatste Bonobo bij, ook op Ninja Tune, vind ik veel te veel liftmuziek. Cinematic Orchestra - To Believe is ook mellow, maar heeft wel e.e.a. te bieden.

Ik denk dat strakke techno gewoon niet zo hip is nu en ik denk ook dat Weval Kompakt niet heeft gebracht wat ervan werd verwacht. Kan het altijd eens voorzichtig navragen bij de store manager als ik weer eens bij Kompakt ben.

Dit album moet ik nog beluisteren - ik al eens zien

Mjuman schreef:

Ken het label Kompakt maar al te goed, volg het al van de begindagen. En ja ze hebben hun series en artiesten waar ze buiten de lijntjes mee kleuren. Ik denk dan ook aan de Pop Ambient releases. Maar het blijft toch in se dance-producties. Ook die Perel en Agents Of Time die je aanhaalt. Als je vb ziet dat een Apparat zijn laatste producties uitkomen op Mute-Records (een veel breder label) en niet op Kompakt of een label als B-Pitch.

Bonobo vind ik persoonlijk een slecht voorbeeld van Ninja Tune. Zijn laatste producties zouden niet misstaan op een label als Defected.

Betere voorbeelden van artiesten/releases die Ninja Tune wel kansen geen en die je op Kompakt niet rap zal tegenkomen, zijn de klassiekere jazz geïnspireerde producties van Floating Points, de uk-punk van Black Country, New Road, Young Father's soul-hip-hop-electronica of de vrolijke elektropop van Little Dragon.

Mjuman schreef:
Ik denk dat strakke techno gewoon niet zo hip is nu

Ik vrees dat het juist eerder 'te hip' is als je de setlists van dj's in de clubs bekijkt of hoort wat er op radio speelt. Kijk ook maar eens naar de line-up van Extrema, of Awakenings dit jaar. één en al strakke techno.

avatar van erwinz
Recensie op de krenten uit de pop:
De krenten uit de pop: Weval - Remember - dekrentenuitdepop.blogspot.com

Weval - Remember
Het Amsterdamse duo Weval laat op haar derde album Remember een uiterst veelzijdig, veelkleurig en spannend elektronisch geluid horen, maar verliest ook de toegankelijke popsong niet uit het oog

Remember is mijn eerste kennismaking met de muziek van Harm Coolen en Merijn Scholte Albers, oftewel Weval. Ik ging er tot voor kort van uit dat de muziek van het Amsterdamse duo niets voor mij was, maar ik vind Remember een fascinerend album. Weval trekt een flinke batterij elektronica uit de kast en slaagt er in om in iedere track weer net wat anders te klinken. Weval schuwt het experiment geen moment, maar is ook niet bang voor popsongs met een kop en een staart. Het zijn songs die putten uit de rijke historie van de elektronische popmuziek, maar het Amsterdamse duo creëert op haar derde album ook een duidelijk eigen geluid. Fascinerend album.

Ik had volgens mij nog niet eerder naar de muziek van Weval geluisterd, terwijl het deze week verschenen Remember toch al het derde album is van het Amsterdamse duo, dat tot dusver ook nog eens kan rekenen op zeer positieve recensies. Mogelijk heb ik me wat laten afschrikken door de etiketten elektronica en dance die vaak op de muziek van Weval worden geplakt, want dat zijn niet de genres waar mijn eerste voorkeur naar uit gaat bij de selectie van nieuwe albums.

Het blijkt in het geval van Weval onterecht, want Remember is een album waar ik juist heel goed mee uit de voeten kan. Dat heeft alles te maken met het tempo waarin de muziek van het Amsterdamse duo zich voortsleept. Op Remember vertrouwen Harm Coolen en Merijn Scholte Albers niet op stuwende beats, maar ligt het tempo over het algemeen laag. Met dance heeft het allemaal niet zo heel veel te maken, want Remember lijkt me geen album dat de dansvloer in vuur en vlam gaat zetten, al gaat het tempo aan het eind van het album nog wel wat omhoog.

Het lagere tempo is zeker niet het enige dat me over de streep trok bij beluistering van het nieuwe album van Weval, want het Amsterdamse tweetal heeft veel meer te bieden. De elektronica heeft door het wat lage tempo al snel een bezwerende uitwerking, maar het is ook elektronica die een breed en veelkleurig palet bestrijkt. Weval heeft zich deels laten beïnvloeden door de elektronica pioniers uit het verre verleden, maar klinkt minstens net zo vaak eigentijds of zelfs wat futuristisch.

Door steeds te kiezen voor andere ritmes en andere klanken is Remember, ondanks het feit dat het tempo vooral laag blijft, een opvallend gevarieerd album. De twee Amsterdamse muzikanten weten steeds weer te verrassen met bijzondere klanken, die variëren van sprookjesachtig en atmosferisch tot vervormd en vervreemdend of psychedelisch en bezwerend.

De flinke batterij aan elektronica op het album wordt gecombineerd met lekker lome en dromerige zang, die prachtig contrasteert met de klanken van alle synths. Door het toevoegen van zang stuurt Weval haar muziek makkelijk de kant op van popsongs met een kop en een staart en dat ontbreekt er nog wel eens aan op albums die in het hokje elektronica worden geduwd.

Dat die elektronica niet alleen mooi kleurt bij de stemmen van Harm Coolen en Merijn Scholte Albers is te horen in de track waarin wordt samengewerkt met Eefje de Visser en dat is een samenwerking die wat mij betreft naar veel meer smaakt. Maar ook zonder Eefje de Visser legt Weval de lat song na song hoog.

Weval maakt op Remember songs met een kop en een staart, maar het Nederlandse duo kiest nooit voor de makkelijkste weg. De songs op Remember zitten knap in elkaar en weten steeds weer te verrassen met bijzondere klanken, opvallende wendingen en fraaie spanningsbogen. Zeker bij niet al te aandachtige beluistering kabbelt de muziek van Weval aangenaam voort, maar pas bij aandachtige beluistering komt Remember tot leven en blijf je maar nieuwe dingen horen in de muziek van Harm Coolen en Merijn Scholte Albers.

Inmiddels heb ik ook de eerste twee albums van Weval beluisterd, maar Remember bevalt me net wat beter. Het heeft even geduurd, maar ik begrijp inmiddels waarom de muziek van Weval zo stevig wordt bewierookt. Erwin Zijleman

avatar van trebremmit
Don’t Lose Time even geluisterd niet echt onder de indruk, het klinkt als Apparat, en die vind ik ook niet zo boeiend meer na Walls. Is de rest net zo?

trebremmit schreef:

Ik zou zeggen geef het tijd. Weval's muziek moet rijpen.

avatar van trebremmit
Waarom, het is niet ontoegankelijk ofzo.

trebremmit schreef:
Waarom, het is niet ontoegankelijk ofzo.

Nee, inderdaad op zich is het vrij toegankelijke muziek (mits je toch wel wat in het electronica genre zit, maar dat is bij jou zeker het geval). Echter is er iets met Weval dat initieel weinig aanspreekt. Bij mijzelf heeft het even geduurd voor ik het helemaal kon vatten. En merk aan reacties dat dat bij meerdere zo is.

Initieel lijkt het vrij simpele electronica die nergens voorzien is van een hook. Maar als je de nummers wat meer kansen geeft en ook vooral op goeie speakers/hoofdtelefoon merk je dat de complexiteit in de details zeer hoog is tov andere vergelijkbare producers/bands. Nummers zijn ook niet echt opgebouwd rond enkele loopjes van begin tot einde, maar vaak omvat één nummer een aanéénschakeling van veranderende melodielijnen, synths, drums etc... Wat het luisterplezier op langere termijn verhoogd.

Je vergelijking met Apparat vind ik echter wel geslaagd. Zelf niet eerder bedacht, maar een nummer als "Don’t Lose Time" heeft wel wat weg van de structuur in het nummer "Arcadia" van Apparat.
Daarnaast gaat de vergelijking ook wel op in die zin dat Apparat zijn muziek en deze van Weval vrij visueel/filmisch is. Apparat heeft hier met zijn filmische producties wat meer officieel kunnen betekenen.

De mannen achter Weval hebben hier echter ook veel talent voor. De clip van het nummer Someday is een uitstekend voorbeeld van dit filmische. Architectuur, film en muziek gaan hier hand in hand, "What's not to love for an architect as myself". Thuis ligt een boek van "Francis D.K. Ching - Drawing, A Creative Process". Al wat visueel in de clip is lijkt wel een samenvatting van alle concepten opgenomen in dit boek. Maar ook muzikaal kan je de structuren die Weval toepast terugkoppelen aan de beginselen uit dit boek.

Ik wijk misschien wat af van het muzikale, maar voor mij vormt deze cross-over tussen esthetische vakgebieden een extra layer, die bepaalde artiesten naar een hoger niveau doet tillen.

Dim
Vrij OK voor op de achtergrond (al mag-ie af en toe wat harder, bijvoorbeeld bij Don't Lose Time). Het in sommige recensies veronderstelde geniale hoor ik er niet in. Wel is een pluspunt dat Eefje in het Engels zingt, is ze eindelijk eens te verstaan.

avatar van Denzradio
Hele fijne plaat!

Sound van Weval vind ik zelf nog het dichtst richting Royksopps Melody AM aanleunen wat een groot compliment betekent. Datgezegd hebbende vind ik deze vooralsnog minder dan de eerste 2, dat groeiaspect nog even in acht genomen wellicht in de toekomst hoger maar voor nu een 3.

En dat is puur op basis van de tracks an sich, iet hoe vernuftig ze in elkaar gestoken zijn.

EDIT : Ik merk nu al dat ik sommige tracks herbeluisteren wil haha, voor mijn gevoel is op dit album juist de tweede helft het sterkst. Changed for the better vind ik echt een heerlijke track, stom genoeg had ik het idee dat Nelly Furtado hier aan het zingen was.

avatar van Johnny Marr
Wat vind je van Eefje in het Engels, Gretz?

avatar van Gretz
Altijd goed