Bryan Ferry - Boys and Girls (1985)

Label: EG

1. Sensation (5:07)
  2. Slave to Love (4:23)
  3. Don't Stop the Dance (4:22)
  4. A Waste Land (1:10)
  5. Windswept (4:23)
  6. The Chosen One (4:51)
  7. Valentine (3:48)
  8. Stone Woman (5:12)
  9. Boys and Girls (5:09)
avatar van Cor
Cor
Heeft na al die jaren nog steeds niets aan kracht ingeboet. Klinkt ook absoluut niet gedateerd. Mooie eigen sfeer van broeierige intimiteit.

avatar van Snakeskin
Nog steeds een erg leuke plaat.

Zonder twijfel zijn beste.

avatar van gaucho
Ligt lijnrecht in het verlengde van Avalon - ik vind Slave to love zelfs ronduit een kopie van het titelnummer van het laatste Roxy-album. In die zin trekt Ferry de muzikale lijn van het latere Roxy Music hier gewoon door.

Maar is dat erg? Nee, want op Avalon viel er ontzettend veel te genieten en hier is dat niet anders. Uitstekende popsongs die vooral een meerwaarde krijgen door het prachtig gemixte, afgewogen klankbeeld, dat nog eens extra wordt opgehemeld door de weemoedige croonerstem van Ferry, die de nummers zingt zoals alleen hij dat kan.

Het dansbare werk springt op het eerste gehoor meer in het oor, maar ik vind vooral de afsluiters van beide plaatkanten - resp. het tweeluik A waste land/Windwept en het titelnummer - van een bijna onaardse schoonheid. Die geven hun geheimen minder snel prijs dan de overige nummers, maar blijken bij iedere beluistering ware groeibriljantjes.

Zijn beste? Nou, ik had die eer altijd aan Let's stick together gegund, maar nu ik de tracklist daarvan bekijk, zie ik dat er toch wel erg veel covers tussen zitten, inclusief eigen gerecycled werk (Sea breeze). En dit hier zijn allemaal originelen - dus ja, dat maakt dit album inderdaad tot Ferry's beste soloplaat.

avatar van TEQUILA SUNRISE
Mooi album van Bryan Ferry wat in het verlengde ligt van Avalon.
Opnametechnisch prima, met uitstekende nummers onder begeleiding van enkele
zwaargewichten zoals David Gilmour, Mark Knopfler & Nile Rodgers.
Don't Stop The Dance & Stone Woman zijn wel de knallers op deze plaat.