Bryan Ferry - Boys and Girls (1985)

Label: EG

1. Sensation (5:07)
  2. Slave to Love (4:23)
  3. Don't Stop the Dance (4:22)
  4. A Waste Land (1:10)
  5. Windswept (4:23)
  6. The Chosen One (4:51)
  7. Valentine (3:48)
  8. Stone Woman (5:12)
  9. Boys and Girls (5:09)
Inderdaad wel 1 van zijn betere solowerken . Ferry leeft zich uit in romantische sferische pop . Voorzien van lekkere ritmes en een soort van exotische structuren .
Daarbij zitten de liedjes goed inelkaar en slaat hij als 1 van de pioneers van Art/glamrock helemaal geen modderfiguur in de 80er jaren .
Het is ook hier niet meer de experimentele Ferry en dat blijf ik wel jammer vinden .
Je hoopt nog wel eens op wat lyrische nummers die in sfeer alle kanten op schieten . Dat boek blijkt gesloten en waar Roxy stopte , gaat Ferry verder . Eens te meer een bevestiging dat hij de grote man achter die band was .

Father McKenzie
Deze productie staat me geheel aan, hier is ontzettend werk van gemaakt, zelfs een minder nummer klinkt nog erg goed, maar ja, wat een muzikanten spelen hier op mee...
Prachtplaat, misschien wel zijn allerbeste??

Gregson
Father McKenzie schreef:
Prachtplaat, misschien wel zijn allerbeste??

Mijn inziens zeker zijn beste!

avatar van musicfriek
Ik blijf me verbazen over de hoge waardering hier. Zo glad geproduceerd dat het glazuur van mijn tanden springt Slave to Love en Don't Stop the Dance vind ik veruit de zwakste singles uit het Bryan Ferry/Roxy Music repertoire...

musicfriek schreef:

Daarom hou ik ook zo van het latere werk van Roxy Music. Glad noem ik dit niet, wel zéér goed uitgebalanceerd. En zeemzoet zoals jij het wil laten doorschijnen (glazuur springen??) zou ik dit zeker niet noemen, tja, smaken zullen altijd verschillen, maar ik zéér blij met die van mij zulle, kameraad!

avatar van musicfriek
Misschien moet ik gewoon stoppen met vergelijken met Roxy Music albums uit beginperiode, want het staat voor mij vast dat dit er zeker niet aan kan tippen muzikaal gezien. Maar automatisch doe je dat toch.

avatar van LucM
De sound is wel gepolijst maar past goed bij de zang van Bryan Ferry. Al hou nog meer van zijn werk met Roxy Music in zijn beginperiode, Bryan Ferry is ongetwijfeld een klasbak.

Je kunt de solo albums van Sting ook niet vergelijken met The Police.
Zo ook bij Bryan Ferry en Roxy Music.
Persoonlijk sta ik wel achter de muzikale ontwikkeling die hij door maakt.
Zijn stem leent zich zeer goed voor de Lovesongs op dit album.

Verder wil ik nog vermelden dat hij al vanaf 1976 (met Roxy Music en solo, dus al 33 jaar) dit soort muziek maakt; dus blijkbaar is dit meer zijn ding als waar hij zich de eerste paar jaar mee bezig hield.

avatar van musicfriek
Wel met het verschil dat ik Sting solo beter vind dan zijn werk met The Police. Jammer dat Bryan Ferry met het soort muziek gestopt is wat me beter beviel.

Maar het gaat er om dat ze beide een totaal andere kant op gingen.
Blijkbaar voelden ze zich beperkt in hun oude band.

P.S. Ik heb dus weer meer met The Police, maar het ging om het voorbeeld.

avatar van muziekhater
musicfriek schreef:

Je bedoelt, zo mooi geproduceerd dat het haast niet te geloven is! Don't stop the dance zwak? Voor mij juist één van mijn favoriete nummers aller tijden!!

stuart
Ikvnd Bryan Ferry in de 80's mooier dan in de 70's, hoewel ik een geheel album van hem/Roxy Music niet helemaal kan waarderen; goede nummer worden wel wat afgewisseld met mindere, maar Don't Stop The Dance vind ik zeker één van zijn beste/mooiste met die lekkere/heerlijke 'beat'....(ik zelf heb het mooiste van Avalon , deze en Bête Noire op één schijffie gebrand; zwoel sfeertje.... ).

Father McKenzie
Prachtig album, heb het zonet nog herbeluisterd, omdat ik vandaag Ferry & C° naar de i-pod ga rippen.
Dit kan zich naast Avalon van Roxy Music zetten.
Voor mij is blijkbaar zowel solo als met Roxy Music de latere, wat sommigen neerbuigend "hun gladde periode" noemen, de betere!
Het is maar waar je van houdt, vanneigenst(*)!!
Yeah!

(*) vanneigenst is Vlaams voor; natuurlijk, uiteraard...

avatar van musician
Rechtstreeks vervolg van Ferry op het Roxy music album Avalon.

Vraag mij niet waarom Roxy music dit album niet kon maken en waarom het een solo-plaat moest worden van Ferry (de eerste sinds de reünie van Roxy music in 1979); misschien wilde Bryan Ferry aantonen dat hij eigenlijk Roxy music wás.

Wellicht hadden Phil Manzanera en Andy MacKay even genoeg van het minimalistische, enigszins swingende rock stilleven dat al vanaf 1979 uit de pen van Bryan Ferry kwam en wilden ze weer eens een echte absurdistische, vernieuwende rockplaat maken.

Misschien wel met een terugkeer van Brian Eno.

Het woord dat altijd past bij Bryan Ferry is stijl. Dat was al zo in 1972 en dat is nu nog steeds zo. Stijl, goede smaak. Het past er heel goed bij, dat hij anno 2010 ook reclame maakt voor wat stijve, maar sportieve kleding voor een van de betere warenhuizen in Engeland.

Zo'n man is hij, zo moeten ook zijn cd's klinken. In z'n soort voldoet Boys and girls aan al deze eisen. Ferry is in 1985 in zekere zin ook nog vernieuwend bezig, iets dat ook bij hem past. Hij was eerder niet voor niets één van de lichtende voorbeelden voor een groep als Japan.

De strakke productie (Rhett Davies), de goede composities, het toch enigszins dansbare karakter én toch ook de uit het verleden meegetorste blijvende aanwezigheid van weemoed en verlangen maken van Boys and girls een redelijk aantrekkelijke cd.

We moeten niet vergeten, dat Ferry voor dit soort projecten kosten nog moeite spaarde, met de aanwezigheid van gitarist David Gilmour maar ook Mark Knopfler, Neil Hubbard en Nile Rodgers.

Maar het heeft voor mij persoonlijk niet dezelfde kracht als de eerste vijf Roxy music cd's, moet ik eerlijk zeggen; aan de andere kant moet je je afzetten van de claim dat Bryan Ferry constant een stroom van typische rockalbums als Country life zou moeten blijven maken.

Bryan Ferry ging mee met z'n tijd en wilde laten horen dat hij méér kon dan dat. Ik zal ook eerlijk zeggen dat hij mij hier meer bevalt dan ten tijde van zijn voorlaatste solo-cd (The Bride stripped bare) of de twee Roxy music cd's vóór Avalon (Manifesto, Flesh and blood). Dus in die zin vind ik dat er zelfs nog sprake is van een soort opleving.

Bête noir sluit het drieluik met Avalon en Boys and girls overigens waardig af, voor wie nog een vergelijkbaar album zoekt. Het wordt érg minimalistisch ten tijde van Mamouna en Taxi, hoewel het toch ook in zekere zin vernieuwend blijft.

Sensation 4,0
Valentine 4,0
Stone woman 4,5
Boys and girls 4,0

avatar van devel-hunt
Bryan Ferry's Boys and girls kwam uit in de hete zomer van 1985 en past nog precies in die sfeer. Ook konden miljoenen mensen wereldwijd kennismaken met Boys and girls via zijn optreden op Live aid, hetgeen de gigantisch verkoopcijfers zonder twijfel een enorme push hebben gegeven.
De CD zelf is in niets veroudert of gedateert gaan klinken, warm, zwoel en zeer muzikaal, herenleed op het hoogste niveau. Het had zo een Roxy plaat kunnen zijn maar het was Ferry zelf die de beslissing nam Roxy Music op te heffen en zijn solo carriere nieuw leven in te blazen, hetgeen hem met Boys and girls bijzonder goed lukte. Vanaf de opener, Sensation tot de typisch Ferry ballad Boys and girls weet de plaat de aandacht vast te houden.

YouTube - Brian Ferry Boys & Girls@ Live Aid 85

avatar van musician
devel-hunt schreef:
(...) Het had zo een Roxy plaat kunnen zijn maar het was Ferry zelf die de beslissing nam Roxy Music op te heffen en zijn solo carriere nieuw leven in te blazen... (...)
Enig idee waarom of hadden ze gewoon geen zin meer in elkaar?

avatar van devel-hunt
Bryan Ferry voelde zichzelf artistiek beperkt door Roxy music, om diezelfde rede heeft hij ook in 1976 de stekker uit de groep getrokken. Er was geen ruzie of wat dan ook, alle Roxy leden zijn regelmatig op Ferry platen terug te horen.
Bovendien voegde Roxy music vanaf Manifesto niet zoveel meer toe, het waren min of meer Bryan Ferry platen geworden met Roxy music als begeleidingsband.

avatar van Hans Brouwer
Op "Boys and Girls (1985)" is het nummer "Valentine" te vinden. Het is vandaag 14 februari. Valentijnsdag. De commercie viert hoogtij deze zondag. Geliefden gaan uit eten, geven elkaar geschenken en wat niet meer...... Maar toevallig is het vandaag ook onze 25e trouwdag. Mijn vrouw Charlotte en ik zijn op 14 februari 1985 met elkaar getrouwd. Gisteren hebben wij dat gevierd met dochters, familie, vrienden en kennissen door middel van een dinercruise op een rondvaartboot, de Flying Enterprise, van Rederij Lovers door de Amsterdamse grachten. Dit alles heeft niets te maken met het album "Boys and Girls (1985)" van Bryan Ferry. Of toch wel een klein beetje. Ik heb voor deze gelegenheid een paar cd 's gebrand met nummers die wij de afgelopen 25 jaar mooi zijn gaan vinden. En daar hoort ook "Valentine" bij van heer Ferry. Afkomstig van zijn, nog steeds, allerbeste solo album "Boys and Girls (1985)". Ik wens U allen een gezellige Valentijnsdag. En ik zou zeggen: verwen uw geliefde maar eens extra deze 14e februari!!

avatar van dazzler
Ik durf het niet met zekerheid meer beweren,
maar volgens mij is er hier opnieuw met de hoes geprutst.

Ik heb het vinyl album in mijn collectie en een jaar geleden
heb ik alle hoezen op deze site die ik in mijn collectie had gescreend
en indien nodig verbeterd (vaak samen met freddze).

Dit is de vinylhoes die hier nu voor mijn neus ligt.
Images for Bryan Ferry - Boys And Girls - discogs.com

Hij is naderhand nog eens gecorrigeerd inderdaad.

avatar van dazzler
Met dank aan de crew voor het opnieuw plaatsen van de vinyl hoes.

avatar van reptile71
Alleen qua tinten klopt de hoes nu nog niet helemaal, moet meer blauwgetint zijn. Die huidskleuren springen er niet zo uit op de LP-hoes.

Wat een genot blijft deze plaat toch, ook na zoveel jaren. Het is een lekkere zachte wollen deken die je om je heen legt waar je je heerlijk in mag nestellen. Hoe glad afgewerkt de productie ook mag zijn, het stoort me in zijn geheel niet, sterker nog: ik hou echt van deze plaat en van hoe hij klinkt.

avatar van Madjack71
Ik heb Bryan Ferry altijd ietwat een glad mannetje gevonden, die mij deed denken aan de vieze man van Koot en de Bie.
Onzin tuurlijk, deze man is zowat een legende en muzikaal daarbij.
Zijn periode met Roxy Music staat ook niet ter discussie, zij het dat hij solo niet dat succes heeft kunnen evenaren. De laatste tijd wat lp's van deze man in huis gehaald en het mag gezegt, Ferry weet mij te verrassen met prima muziek en sfeervolle nummers. Ook dit Boys and Girls heeft hij een 'eigen geluid' die door heel het album heen geurt. Dat maakt het ook aangenaam om naar te luisteren. De hits Slave to Love en Don't stop the Dance blijven ruimhartig overeind na 25 jaar, alsook de rest, juist misschien ook door de consequente sfeer van het album.
Mooie plaat.

Ludwig
Gladde plaat met een paar goeie nummers. Er staan ook wat tegenvallers op en daarmee vind ik dit een gemiddeld album.

Father McKenzie
Misschien wel Ferry's beste; Kan zich moeiteloos naast Roxy Music's Avalon plaatsen. Niets dan topsongs, wat mijn perceptie betreft.

avatar van Madonna
Als 13 jarige maakte het nummer "Slave tot Love" en de geweldig mooie videoclip (very Stylish) een onuitwisbare indruk op mij. Het is eigenlijk nooit weggegaan. "Wie is die man men die intrigerende stem en knappe uiterlijk?".... "Oh, is dat Bryan Ferry!? Zanger van Roxy Music". .... Het nummer "Avalon" vond ik altijd al prachtig. Deze CD verveelt mij nooit. En nog ontdek ik soms weer wat nieuws waar ik dan op ga letten. Van begin tot eind zit elk nummer loei strak in de productie. Tot op de dag van vandaag klinkt de CD tijdloos. Vind het echt een beauty. Love it!!! Mijn nummer 1.

Wat een heerlijk album is dit zeg. Als 12 jarig jochie Don't stop the dance op single gekocht, en tot aan een aantal jaar terug eigenlijk nooit verdiept in de man zijn werk.

Gedeeltelijk spijt van, want dit album is gewoonweg heerlijk. Maar er zijn ook een aantal albums die me dat gevoel absoluut niet geven.

avatar van Jan Wessels
Madjack71 schreef:

Bryan Ferry speelt in de film Breakfast on Pluto een vieze (oudere) man op zeer overtuigende wijze..

Maar on topic: vanavond de cd weer eens een draaibeurt gegeven. Het blijft een prachtig album waarvan de twee hits niet eens de beste zijn. Het middenstuk van de cd gaat van A Waste Land via Windswept naar The Chosen One. Een prachtige opbouw naar het mysterieuse The Chosen One. Wát een nummer!

avatar van Dibbel
Had zo maar het volgende album van Roxy Music kunnen zijn.
Perfect geproduceerde sophisticated popmuziek.
En met mooie liedjes.
De 2 hitjes Slave To Love (nummer 36 in juni 1985) en Don't Stop The Dance (nummer 32 in september 1985) zijn inderdaad niet eens de beste nummers.
Dat zijn misschien wel Valentine, Stone Woman en Boys And Girls.
Bijzonder sfeervolle plaat voor bij de open haard met wollen deken, maar doet het ook in de zomer goed met een roseetje.
Klinkt ook nu nog als een klok.
Ga hem binnenkort nog eens een paar keer inleggen, maar voorlopig zeker weer 4 sterren en ben er nu ook nog niet helemaal opnieuw weer uit wat de mooiste nummers zijn.

Op LP en CD.

Het is natuurlijk wel superglad - als je het vergelijkt met de eerste Roxy albums, maar klinkt heel goed en de nummers staan als een huis