Depeche Mode - Memento Mori (2023)

Pop / Electronic
Label: Columbia

1. My Cosmos Is Mine (5:16)
  2. Wagging Tongue (3:24)
  3. Ghosts Again (3:58)
  4. Don't Say You Love Me (3:48)
  5. My Favourite Stranger (3:57)
  6. Soul with Me (4:15)
  7. Caroline's Monkey (4:16)
  8. Before We Drown (4:05)
  9. People Are Good (4:24)
  10. Always You (4:18)
  11. Never Let Me Go (4:03)
  12. Speak to Me (4:35)
avatar van demoman
"My cosmos is mine" staat nu op Spotify! Wow, die zet de sfeer wel, hoor.

avatar van Juul1998B
Wauw, my cosmos is mine is depeche mode op zn best!! Donkere sfeer zeg, i like
Ze kunnen het zeker nog, pfoe

Ik vind dit al twee geweldige nummers.

avatar van pureshores
Ook My cosmos is mine doet Spirits al 200 stappen de vergetelheid in raken.
Wat een heerlijk donker nummer, ik vind deze richting weer een hele goede keuze.

avatar van luigifort
Fijn nummer ja. Organisch, simpel, niet teveel gedoe. Sinds Exciter en een paar songs van PTA hebben ze niet zo effortless geklonken als dit.

avatar van johan de witt
Heel fijn duister en donker nummer
Darkwave!

Darkdave

avatar van Tony
Nu enkele keren de 2 vrijgegeven nummers beluisterd en ik ben aangenaam verrast. Ghosts Again is een puike single die doet denken aan lang vervlogen tijden en het duistere My Cosmos Is Mine wil ik ook graag op repeat zetten. Als dat zo doorgaat gaat gebeuren wat ik eigenlijk niet meer voor mogelijk had gehouden, de collectie DM albums uitbreiden.

avatar van wilder
Top. Echt DM. Zeker 6 keer geluisterd. Het ontroert me in ieder geval zoals dm vaak doet. My cosmos is mine is donker en doet me denken aan de jaren 80/90. Kijk erg uit naar concert in mei.

Cosmos is mine is zeer goed, geen melodie maar top atmosfeer. Het neigt zelfs wel wat naar Recoil. Alan Wilder komt dichter bij dan gedacht . Zou het dit keer dan potverdikke weer eens raak zijn met de mannen, na echt teveel albums met middelmatige blueselectro, lelijke en gezochte distortion en rock and roll crooning? Ik ga er bijna in geloven! En wat ik heel mooi vind is dat er zo breed interesse en aandacht is van iedereen voor deze unieke groep met de unieke eigenschap om mega succes te koppelen aan credibility, én tegelijkertijd dark en cheesy te zijn. Ook bij Uncut zijn ze enthousiast en wat ook wel opvalt: Richard Butler van de Psychedelic Furs schrijft mee aan wat songs las ik, ook Ghosts Again. Hoe dat verder uitpakt? We gaan het horen!

avatar van DjFrankie
DjFrankie (moderator)
Stem verwijderd, album is helaas nog niet volledig te beluisteren

Weekje nog

avatar van Juul1998B
En op dezelfde dag het album van Lana uit, wat een feestdag

This album is mine...
Wagging Tongue heeft dan meer een But Not Tonight sfeertje...

Vince Clarke-vibe bijna

Waar zou Caroline’s Monkey over gaan

Cosmos is mine. Sorry maar dit is wel een heel vreemd nummer. Niks van te maken. Lijkt meer een intro nummer (wat wel past als nummer 1 van de plaat)

Ghost again, vette track, hopelijk klinkt het album meer zoals dit nummer.

Erg benieuwd naar de rest. Toch het eerste album als een duo. Jammer dat de LP zo'n 50€ moet kosten...

avatar van Gert1980
Siht84 schreef:
Jammer dat de LP zo'n 50€ moet kosten...

Die prijzen gaan steeds meer nergens over. Ik ga met RSD voor drie platen en als je dan de prijzen van die platen ziet die RSD Nederland onlangs publiceerde... Ik zal voor mijn drie platen een ruime € 130,- kwijt zijn.
Het is nog geen twee jaar geleden dat ik op zo'n dag voor drie platen € 90,- kwijt was.

Ik koop de laatste tijd dan ook hoegenaamd geen nieuw vinyl meer, met een dag als RSD dus als uitzondering, omdat dat nog collectors items zijn waar ik spijt van ga krijgen als ik ze niet scoor. Maar de gewone releases... ik bedank er momenteel voor.

avatar van davevr
Ik koop nog wel nieuw maar niet van "grote" artiesten. Sylvie Kreusch was 28€, Messidor 32, die zitten rond die 90€ voor 3 platen.

OT : My cosmos is mine is een goed nummer, klinkt als een remix van DM door Massive Attack ten tijden van Mezzanine, Ghosts again vind ik wat minder. NIet slecht hoor, de eighties klinken door.

avatar van Rainmachine
Zozo, Cosmos Is Mine is (lekker) gitzwart donker, daar klinkt Ghost Again bijna lichtvoetig tegenover. Maar beide nummers wel weer heel herkenbaar Depeche Mode. Heb de CD alvast besteld, de vinyl versie vind ik ook te duur op dit moment komt later wel als de CD goed bevalt. Wel goed om te horen dat er nog "oude" wave bands zijn die wel gewoon goede muziek blijven maken. Ik ben erg benieuwd naar de rest van het album.

avatar van Juul1998B
Wel duur inderdaad, 50 euro voor een dubbelaar. Ik heb hem net ook besteld maar dit doe ik niet zomaar voor een artiest haha. Ik vind Depeche Mode het zeker waard om het toch te kopen.

Siht84 schreef:

Ik moet er ook nog aan wennen, maar slecht vind ik het niet. Doet me een beetje denken aan tracks als 'Pipeline' en 'Shouldn't have done that' (respectievelijk op hun 3de en 2de album) - atypische nummers die geen schijn van kans maakten om op single te worden uitgebracht, maar die op een album voor de afwisseling zorgen. Als opener wel een verrassend keuze.

avatar van milesdavisjr
My Cosmos Is Mine vormt een aparte keuze maar is ook weer zo typisch Depeche Mode. Het wat eenvormige refrein staat wat in contrast met de sfeervolle omlijsting. De donkere tinten laten maar weinig ruimte voor enig licht maar dat willen we natuurlijk ook helemaal niet horen bij de muziek van Depeche Mode. Qua arrangementen en inhoud doet de song mij eerder denken aan de soloplaten van Gahan maar dat terzijde. Ik vind het een intrigerende opener van de plaat.

avatar van luigifort
Beetje een mix van Ultra en Sofad en dat is altijd goed

avatar van pureshores
Juul1998B schreef:

En dat is dan de standaard dubbelaar of coloured vinyl?

pureshores schreef:

En dat is dan de standaard dubbelaar of coloured vinyl?

Wel de coloured! Al waren ze beide even duur gelukkig.
Ook nog die van Lana nu. Tja... Vinyls verzamelen is een redelijk dure hobby haha.

avatar van luigifort
Gewoon Spotify heren, niks aan het handje

Nog 48 uurtjes en een beetje wachten

avatar van coldwarkids
Juul1998B schreef:

Wel de coloured! Al waren ze beide even duur gelukkig.

Haha. Het is vinyl en geen vinyls
Deze btw nog niet ingekocht, heb nog geen gelimiteerde oplage gezien, helaas!
Maar klopt, ik verzamel ook vinyl en ben bijna elke maand daar veel geld aan kwijt. Het is het wel waard want het blijft óf evenveel waard of veel meer blijft een leuke investering.

Ghost Again is niet bijzonder maar wel heel erg fijn, btw!

avatar van coldwarkids
Ja we hebben hem gevonden, het skipnummer van dit album. Soul With Me, wat een draakje..
Voor de rest is het niet bijzonder. Ghost Again en Never Let Me Go zijn de nog redelijk opgewekte nummers maar de rest kan me nog niet bekoren.

Instrumentaal gezien zit het sterk in mekaar.