Sofia Kourtesis - Madres (2023)

Peru
Electronic / Dance
Label: Ninja Tune

1. Madres (3:56)
  2. Si Te Portas Bonito (5:01)
  3. Vajkoczy (4:10)
  4. How Music Makes You Feel Better (4:43)
  5. Habla con Ella (3:24)
  6. Funkhaus (5:52)
  7. Moving Houses (4:54)
  8. Estación Esperanza (5:16)

met Manu Chao

9. Cecilia (4:39)
  10. El Carmen (5:24)
Mausie (crew)
Si Te Portas Bonito, werkelijk prachtig weer. Uitkijken naar dit album, wel jammer dat de releasedatum in de herfst is.

avatar van Kos
Kos
Had gehoopt dit wat leuker te vinden dan ik het doe.
Beetje niks aan de hand muziek.

avatar van sj0n88
De eerste twee luisterbeurten bevallen mij uitstekend! Ook al is het herfst, wintertijd en november.

Ik vind Estacion Esperanza met de Manu Chao recyclage en bijhorende klokgeluidjes een tof nummer, maar of ik hier een heel album wil van gaan beluisteren... nee eigenlijk.

Mausie (crew)
Eerste luisterbeurt zit erop en ik kan concluderen dat de kwaliteit van de singles gewoon wordt doorgetrokken op de rest van het album. Heerlijk warme sound. Vanavond live aanschouwen, ben benieuwd.

Die afsluiter

avatar van AOVV
Mooi, warm, knus, gezellig plaatje van Sofia Kourtesis. Her en der, zoals ook op haar Bandcamp-pagina, valt één en ander te lezen over de ontstaansgeschiedenis van dit album, en dat zijn toch wel sterke verhalen. Een straffe, activistische dame van Peruviaanse origine die nu echter in Berlijn woont - haar geboorteland is zij uiteindelijk moeten ontvluchten omdat haar queerness, en dan druk ik me heel zacht uit, niet bepaald werd gewaardeerd aldaar.

Maar goed, de muziek zelf dus, en alle perikelen en zielenpijn van Kourtesis hoor je hier wel in terug, maar ik hoor vooral hoop en liefde. De eerste vier tracks vormen het hoogtepunt van de plaat, heerlijke zomerse vibes die mij het huidige miezerige weertje even doen vergeten.

En weet je wat? Ik gooi het prachtig contemplatieve La Perla er meteen achteraan!

4 sterren

avatar van sj0n88
Mausie schreef:
Die afsluiter

Inderdaad een van de vele hoogtepunten op dit album. Alleen Moving Houses voelt voor mij als onnodige opvulling.

avatar van erwinz
Recensie op de krenten uit de pop:
De krenten uit de pop: Sofia Kourtesis - Madres - dekrentenuitdepop.blogspot.com

Sofia Kourtesis - Madres
Madres, het debuutalbum van Sofia Kourtesis, krijgt vooral het etiket house opgeplakt, maar de elektronische muziek van de muzikante uit Peru zit echt vol hele bijzondere en zeer aangename verrassingen

Het debuutalbum van de tegenwoordig vanuit Berlijn opererende Sofia Kourtesis is de afgelopen twee maanden bedolven onder de zeer positieve recensies, waardoor het album nu ook opduikt in meerdere jaarlijstjes. Het album leek me in eerste instantie vooral geschikt voor de dansvloer, maar hoe vaker ik naar Madres luister, hoe meer bijzondere dingen ik hoor. Sofia Kourtesis heeft haar muziek voorzien van avontuurlijke impulsen en bijzondere invloeden en is ook de goede popsong niet vergeten. Iedereen die Madres opzij schuift zonder er goed naar te luisteren, doet zichzelf uiteindelijk te kort. Sofia Kourtesis is een graag geziene gast in de jaarlijstjes over 2023 en dat is volkomen terecht.

Madres van Sofia Kourtesis is volgens de Amerikaanse website Paste het beste debuutalbum van 2023. Het eind oktober verschenen album duikt ook op in veel reguliere jaarlijstjes, waardoor ik het de afgelopen weken meerdere keren vluchtig beluisterde. Telkens concludeerde ik echter dat het op de dansvloer gerichte album, dat vooral in het hokje house wordt geduwd, zich te ver buiten mijn muzikale comfort zone bevond.

Dat veranderde toen ik het album voor de afwisseling met oortjes beluisterde tijdens het wandelen. De beats van Madres bleken niet alleen zeer geschikt voor het opstuwen van het tempo, maar ook de rest van het album kwam op bijzondere wijze tot leven. Inmiddels luister ik veel vaker naar het album en begrijp ik waarom de critici zo enthousiast zijn over het album.

Sofia Kourtesis is een oorspronkelijk uit Peru afkomstige producer en DJ, die inmiddels is neergestreken in Berlijn. Het verhaal achter Madres is een bijzonder verhaal. Vlak na het overlijden van haar vader werd ook de moeder van Sofia Kourtesis ernstig ziek. Een noodzakelijke operatie leek te risicovol, waardoor het de verwachting was dat ze spoedig zou overlijden. Sofia Kourtesis zocht echter contact met de beroemde neurochirurg Peter Vajkoczy, die het wel aandurfde en de moeder van Sofia Kourtesis en hiermee ook de muzikante zelfs weer een nieuw leven gaf. Het album is zowel aan Peter Vajkoczy als de moeder van Sofia Kourtesis opgedragen en is een ode aan het leven.

De muziek van de muzikante uit Peru is elektronisch en gericht op de dansvloer, maar Madres klinkt wat mij betreft toch anders dan de meeste andere albums in het genre. Sofia Kourtesis maakt hier en daar gebruik van stevig aangezette beats, maar heeft haar muziek ook voorzien van subtielere percussie, wat zorgt voor spannende ritmes.

Ook het gebruik van elektronica is niet zo standaard als op veel andere album in het genre. De elektronische impulsen zijn redelijk licht, waardoor Madres het niet alleen goed doet op de dansvloer, maar ook op de achtergrond. Wanneer je het album met de koptelefoon beluistert hoor je pas goed hoeveel bijzondere accenten Sofia Kourtesis heeft toegevoegd aan de lagen elektronica op haar debuutalbum, waarna het album de fantasie begint te prikkelen en op bijzondere wijze tot leven komt.

Madres verwerkt ook nog eens bijzondere invloeden uit met name de Latijns-Amerikaanse muziek, die de muziek van Sofia Kourtesis weer een andere kant op duwen. En omdat de muzikante uit Peru haar songs voorziet van smaakvolle zang en Spaanstalige teksten, komen ook de liefhebbers van popsongs met een kop en een staart aan hun trekken bij beluistering van het album.

Zoals gezegd hoorde ik er bij eerste beluistering niet zo veel bijzonders in, maar inmiddels komen de warme klanken van Madres bij meerdere gelegenheden tot zijn recht. Sofia Kourtesis opereert in een genre waarmee ik echt heel weinig heb, maar haar debuutalbum weet zich op verrassende en zeer fraaie wijze te onderscheiden van de meeste andere muziek in dit genre. Madres gaat het vast geweldig doen wanneer de temperaturen weer richting zomerse waarden gaan, maar ik ga er de komende weken ook flink wat wandelingen en donkere winteravonden mee opluisteren. Erwin Zijleman