Guy Clark - Old No.1 (1975)

Country
Label: RCA

1. Rita Ballou (2:50)
  2. L.A. Freeway (4:59)
  3. She Ain't Going Nowhere (3:28)
  4. A Nickel for the Fiddler (2:48)
  5. That Old Time Feeling (4:14)
  6. Texas, 1947 (3:13)
  7. Desperados Waiting for a Train (4:32)
  8. Like a Coat from the Cold (3:20)
  9. Instant Coffee Blues (3:19)
  10. Let Him Roll (4:06)
avatar van Willem B
Old No1 is een singer / songwriter klassieker!!

avatar van George
Een klassieker is Old No 1 zeker en vooral ook niet te missen voor bv. Townes Van Zandt fans.

avatar van heicro
Heerlijke luistermuziek van een singer songwriter en vertegenwoordiger van de zg Outlaw Country, ofwel smaakvolle country music met veel rock invloeden en goede teksten.
Guy Clark behoort samen met Waylon Jennings, Jerry Jeff Walker en Willy Nelson tot de top in dit genre.
Beste nummer: L.A Freeway.

avatar van Droombolus
Geweldig ! Alleen het laatste nummer is wat minder ...... Als 2fer met Texas Cooking in een goedkope serie uitgegeven, was mijn beste aankoop in jaren ........

Down_By_Law
Dit is gewoon één van de beste singer-songwriters aller tijden, mag zeker in het rijtje waar Townes Van Zandt en John Prine ook te vinden zijn. 'LA Freeway' is natuurlijk een klassieker, maar eigenlijk is gewoon alles goed. Het laatste nummer vind ik bijvoorbeeld wel weer erg mooi, en goed voor de afwisseling omdat hij daar meer praat dan zingt. Ook bijzonder: hier is een jonge Steve Earle te horen (ook één van mijn helden).

avatar van Bartjeking
Prachtige verhalende songs op deze plaat. Heb hem beluisterd naar aanleinding vaan een concert van Steve Earle waarin hij zei dat deze man samen met Townes van Zandt zijn grootste inspiratiebronnen zijn.

Mijn hoogtepunt: Desperados waiting for a train en natuurlijk L.A Freeway.

avatar van heicro
Nog 1 stem en deze klassieker stormt zomaar de Country top 10 allertijden binnen. Wie? George misschien?

avatar van Droombolus
Down_By_Law mag natuurlijk ook .......

avatar van heicro
Ja hoor. De 20ste stem is binnen 3 uur binnen. Met dank aan Benno.
Het gevolg is een prachtige gedeelde 5e plaats voor..... GUY CLARK.

Benno
Zeer terecht natuurlijk. Als al deze mensen nu ook zouden stemmen op zijn laatste platen...

heicro schreef:

Guy Clark was ik niet enkel vergeten om op te stemmen , maar ook vergeten om bij mijn updates te plaatsen.
Alsnog bedankt voor de tip , Heicro !

avatar van LucM
Guy Clark ken ik enkel van naam - in de lage landen was hij niet zo bekend ondanks het feit dat country in 1975 ook hier populair was - maar ik kan mij goed voorstellen dat hij in de VS erg succesvol was. Dit album moet ik ook eens beluisteren.

avatar van George
Zou ik zeker doen , LucM !
Neem je dan gelijk deze mee ? :
John Prine - John Prine (1971)

Stijn_Slayer
Afgaande op de positieve berichten hier (het zijn niet de minste users!) heb ik deze cd een tijdje geleden blind gekocht. Ik wist natuurlijk wel een beetje wat ik kon verwachten, en als liefhebber van Townes van Zandt en Steve Earle kon dit nooit een miskoop worden.

Uitstekende, intieme country plaat. Constant van erg hoog niveau, met eigenlijk geen enkel minder nummer. Mooi back to basics. Less is more. Dat Steve Earle, Emmylou Harris en David Briggs hun medewerking verlenen zegt wel iets over de kwaliteiten van Guy Clark.

Ik zie George hierboven al terecht John Prine aanraden. Als we toch bezig zijn grijp ik graag even de kans aan om ook Paul Siebel te promoten. Nog zo'n onderschatte country singer-songwriter.

Ik begin vooralsnog met 4*.

Dan ben ik nog even zo vrij om hier de aandacht te vestigen op Joe Ely. Zijn eerste twee albums (Joe Ely en Honky Tonk Masquerade) zijn verkrijgbaar op één cd.

avatar van DBL
DBL
Als je Townes, Earle en Clark kunt waarderen, moet je zeker "Together At The Bluebird" eens opzoeken, met een optreden uit 1995. Prachtige akoestische uitvoeringen van enkele van hun beste songs (ook al was Townes al veel minder bij stem).

Stijn_Slayer
Heb ik al een tijdje bij m'n updates staan. Ik had je berichtje daar al gezien. Joe Ely ken ik nog niet zo heel goed, maar dat lijkt me ook een artiest om achteraan te gaan.

Stijn_Slayer schreef:

Vooral zijn s/t debuut en Honky Tonk Masquerade zijn om te watertanden en bovendien ook nog uitgegeven als 2fer .......

Sven Bersee
Heel aantal keer beluisterd, maar hij valt maar niet. Jammer, want zijn stem ligt me wel.

avatar van Shangri-la
Ben ik even blij dat ie niet valt, dan blijft ie tenminste fier overeind staan want dit is toch een geweldig plaatje hoor.

avatar van LucM
Inmiddels dit album gekocht (samen met de opvolger op één CD) en het valt goed mee. Prachtige, tijdloze countrysongs met sterke verhalende teksten. Favoriete nummers is moeilijk te bepalen maar een zwakke song staat hier ook niet op. In de Benelux deed dit album niets hoewel country in 1975 populair was, ik kan mij wel goed voorstellen dat Guy Clark in de VS wel erg succesvol was.
Van John Prine ga ik mij ook iets aanschaffen.

avatar van George
@LucM , leuk om te lezen dat Guy Clark je bevalt en jij je binnenkort waagt aan John Prine.

Hendrik68
Prima debuut van Guy Clark en helaas ook direct zijn beste. De opvolger Texas Cookin' gaat ook nog, maar dan heb je het belangrijkste wel gehad. De start van dit album is vals met het zwakke Rita Ballou. LA Freeway is echter een klassieker in de countrygeschiedenis, wat een schoonheid kan er soms in een nummer zitten. De 3 volgende nummers zijn al bijna even prachtig. Texas 1947 is dan weer minder, maar er wordt gewoon even gas teruggenomen voor het beste nummer van dit album: Desparados waiting for a train. Het laatste nummer Let him roll doet me nogal aan Townes van Zandt denken en is (misschien daarom) ook heel mooi. Prachtige plaat.

avatar van Droombolus
Even kijken ........ ja hoor, Rita Balou heb ik als een van mijn faves van dit album aangegeven Ik kan daar zo vrolijk van worden !

Hendrik68
Nou dat is hartstikke mooi dat je er vrolijk van wordt. Ik vind het ook geen prutswerk hoor. Het is alleen niet een nummer waarop je deze CD blind koopt, althans ik niet. Zulke nummers zijn LA Freeway en Desperados waiting on a train wel, zo bedoel ik dat. En we geven allebei 4 en een halve ster, dus dat het een machtig mooi werkje is daar zijn we het wel over eens.

avatar van Droombolus
Guy Clark was helemaal aan me voorbij gegaan in de 70s. Ik heb de 2fer met Texas Cookin' helemaal blind gekocht omdat ik er nieuwgierig naar was en omdat ie voor een belachelijke prijs in de bakken stond. Veel uitnodigender dan met Rita Ballou kan zo'n plaat gewoon niet starten IMO

Hendrik68
In 1975 was ik 7 dus ook ik stond toen nog niet bij Fokko Dijkstra om Guy Clark op de koptelefoon te testen. Kwam veel later allemaal. Wel hoorde ik als kind heel veel country. Meest pure country. Ik weet bijna zeker dat dat mijn latere muzieksmaak beinvloed heeft en mij heeft doen terugkeren naar country en aanverwanten. Zo ook Guy Clark. Niet dat hele platte country maar songer-songwriter-achtige country. Prachtig

avatar van BoyOnHeavenHill
Ik was hierop gekomen via Jerry Jeff Walkers cover van Desperadoes waiting for a train op Viva Terlingua!. Ik zie nu dat Walker daarbij twee wijzigingen in de titel heeft aangebracht: Desperadoes in plaats van Desperados en a train in plaats van the train (hoewel die laatste wijziging ook is overgenomen door degene die de titels van de tracks hier heeft ingevoerd, maar volgens mij moet het toch echt the zijn).

Zijn er nog meer mensen van mening dat er een opzettelijke dubbelzinnigheid in de titel van dit album zit -- Old number one versus Old no-one ?

avatar van BoyOnHeavenHill
Met wat ik hier wilde zeggen blijk ik aan te sluiten op bovenstaand "gesprek" tussen Droombolus en Hendrik68. Hoewel ik dit album al een hele tijd ken (wel al op CD gekocht maar nog met guldens betaald) heb ik hem de laatste tijd veel gedraaid, en eigenlijk is dit een absoluut fantastische plaat... op één nummer na, Rita Ballou -- zeker niet slecht, maar niet van het niveau en de intensiteit van de rest van het album. Desalniettemin is de plaat als geheel zó goed dat ik mijn stem van 4* naar 4,5* verhoog. Misschien kom ik ooit nog wel tot de volle 5*, maar van het probleem dat het CD-boekje ook al aanroert ("Sadly his voice was too rough and gravelly to appease the commercially minded radio stations") heb ik zelf ook wel een beetje last.

avatar van henk01
Lekker country schijfje.