menu

Zjef Vanuytsel - De Zotte Morgen (1970)

mijn stem
4,24 (76)
76 stemmen

Belgiƫ
Roots / Folk
Label: Philips

  1. Zotte Morgen (3:38)
  2. Houten Kop (2:38)
  3. De Stad (3:09)
  4. High Society (2:37)
  5. Dag Meisjes (3:08)
  6. Ambians (1:46)
  7. De Nacht (2:32)
  8. Ik Weet Wel Mijn Lief (4:21)
  9. Het Dorp (2:36)
  10. Wie Zijn Ze (2:46)
  11. Sociaal Zijn (2:35)
  12. Je Kunt Niet Zonder de Anderen (3:46)
  13. Hop Marlene (2:48)
totale tijdsduur: 38:20
zoeken in:
EVANSHEWSON
Eersteling van de zingende architect; Vele nummers waren niet weg te branden op de Vlaamse radio, geheel terecht natuurlijk. Wàt een teksten, wat een liedjes. Ongehoorde klasse van deze Vlaamse troubadour.
Kijk, zoals jullie, Nederlanders bijvoorbeeld Cornelius Vreeswijk hebben, heeft Vlaaderen deze formidabele Zjef Vanuytsel. Met niets of niemand te vergelijken, enig in zijn soort.

Ik weet wel mijn Lief, Houten Kop en Zotte Morgen zijn de bekendste liedjes, maar dit is één grote wauw-ervaring, geloof me vrij!

4.5 sterren

****1/2

avatar van c-moon
4,5
Prachtig debuur van onze ZJef !

Een klassieker in het kleinkunst genre (wanneer wordt die categorie nou eens toegevoegd?) en iets meer dan een halfuur genieten van de vele mooie teksten van Zjef ....

Van de nachtelijke uren met veel bier en vertier en gevolgen daarvan een weinig tal uren later, in "Zotte morgen" en "Houten Kop", tot een ode aan het reilen en zeilen in "de Stad", over het ergerlijke van de zogeheten "betere klasse" die zich de "high society" noemen, tot het licht ondeugende "Dag Meisjes".....

"De Nacht" en "Het dorp" zijn nog zon' instant classics zwanger van waarheden als koeien..... en ronduit fantastisch mooi is het romantische "ik wel mijn lief": zo oprecht, zo eerlijk, het lief in kwestie kan de Zjef toch echt niets kwalijk nemen met zulke mooie oprechte ballade...

"Wie Zijn Ze" en "Sociaal Zijn" zijn dan weer opmerkelijk maatschappij-krtische songs, zeker "Sociaal Zijn": we hebben het allemaal zo graag over 'sociaal zijn', maar als het er op aan komt: zijn we dat dan ook.... Sterk sterk en... sterk !

"Je kunt niet zonder de anderen" is ook o zo mooi lied.. de tekst is zo waar en zo erg pakkend... over het simpele gegeven dat we elkaar nu eenmaal toch wel erg nodig hebben en dat af en toe een simpele schouderklop of elk teken van "ik heb je graag" toch zo véél deugd kan doen.... Dat ondanks alle kommer en kwel, de aanwezigheid van die anderen en wat ze voor je betekennen zo erg veel veranderen....

En er is natuurlijk de frivole afsluiter over de wulpse Marlene genaamd ... "Hop Marlene"...

Ik kan me slechtere debuutalbums indenken !!!!

4,5 !!!

(met dank aan SHE PLAYS om mijn toevoeging te corrigeren, zij kreeg de hoes blijkbaar wél goed)

avatar van Cerclezot
4,5
Is deze ook verkrijgbaar op cd?

avatar van muziekobsessie
5,0
Super mooi! Ware concurentie van Jaques brell(zeker hop marlene). Ik hou normaliter niet van nederlandstalige muziek, kan boudewijn de groot niet luchten. Dit raakt me echt heel erg. Ga m zeker op cd bestellen indien mogelijk.

avatar van musicboy
De invloed van Boudewijn is heel opvallend. 'Houten kop' zou zo van de Nederlandse meester kunnen zijn. Nog te vroeg om sterren te geven.

avatar van LucM
5,0
Wellicht één van de beste albums vanuit Vlaanderen : prachtige liedjes met veel afwisseling, prachtige teksten, grote klasse. "Zotte Morgen", "Houten Kop" en "Ik Weet Wel Mijn Lief" zijn nu nog regelmatig gedraaide klassiekers, maar het hele album vind ik gewoon top.

avatar van dazzler
5,0
DE ZOTTE MORGEN 1970
is van zo'n hoog niveau dat het bijna intregraal
voor het beste van Zjef Vanuytsel zou kunnen doorgaan.

Heel wat van deze liedjes werden in de jaren 70 grijsgedraaid
op de Vlaamse radion en zitten in ons muzikaal geheugen gegrift.

De Zotte Morgen zelf is een pastorale klassieker van formaat
en de overgang in Houten Kop heb ik altijd erg geniaal gevonden.
Van landelijke poëzie naar bruine kroegen folk ...

Ik schrijf folk, maar dit album ruikt verduiveld lekker naar jazz.
Jammer dat Zjef die jazz accenten op zijn latere albums weglaat.

De nacht vind ik een juweeltje van een lied.
De perfecte tegenhanger van Zotte Morgen en naar mijn aanvoelen
had het nummer beter gewerkt aan het eind van het album.

In plaats daarvan grijpt Hop Marlene terug naar de kroegmuziek
van Houten Kop ... volgens sommige bronnen ook een single.

Ik Weet Wel Mijn Lief klinkt als een barok kamerorkest.
Het instrumentale arrangement is dan ook bijzonder mooi.

Wij Zijn Ze drukt de jazzpedaal in ... tekstueel tracht Zjef
het Nederlands te laten huppelen zoals Boudewijn De Groot
dat doet op zijn eerste platen. Maar Vanuytsel is geen Lennaert Nijgh.

Je Kunt Niet Zonder de Anderen is een bezinning op muziek.
Vaak gebruikt tijdens catechesemomenten, maar het lied heeft
dan ook een tekst die zo waar is dat je als luisteraar deemoedig
het hoofd moet buigen en je hoed afdoet voor deze kunstenaar.

Een wereldplaat in Vlaanderen.

avatar van Protonos
4,5
Magische plaat! Wonderschone nummers. Samen met Boudewijn de Groot de grootste op het gebied van nederlandstalige muziek.

avatar van vork666
3,5
Ondanks het prachtige titelnummer en enkele andere sterke nummers (De Stad, Sociaal Zijn) kan ik hier geen vier of vijf sterren op knallen. Dag Meisjes en Je Kunt Niet Zonder de Anderen vind ik muzikaal niet erg sterk en in andere nummers komen wat slordigheidjes voor die ik nét niet door de vingers kan zien (bijvoorbeeld de weinig verheffende gitaarinterludes in het verder erg mooie Het Dorp). Al met al overigens nog steeds een indrukwekkend album

avatar van niels94
3,0
Mijn bespreking uit het Niels Tip-Topic. Deze werd me getipt door jassn:

Zjef Vanuytsel schijnt een bekende te zijn in Vlaanderen - of in elk geval bij mensen van een wat oudere generatie. Laat ik nou geen Vlaming zijn en dus nooit van deze man gehoord hebben. Op het album De Zotte Morgen, wat zelfs een kleinkunstklassieker genoemd wordt, beschrijft hij met simpele doch effectieve teksten een boel facetten van het leven vanuit het oogpunt van de gewone man. Zo zet hij met Houten Kop de jaren 70 versie van Brak neer, geeft hij op High Society op ietwat sarcastische wijze commentaar op de zelfingenomen ‘hogere klasse’ en heeft hij het geregeld over vrouwelijk schoon.

Verder begeleidt hij zichzelf en wordt hij begeleidt met veelal traditionele instrumenten als de akoestische gitaar en de piano, een enkele keer versterkt door bijvoorbeeld blazers. Op het instrumentale aspect van de plaat is eigenlijk weinig aan te merken; het begeleidt Zjef Vanuytsel uitstekend door ingetogen of juist energiek te klinken als dat op dat moment gepast is. Verder zingt Zjef zelf prima, luid en duidelijk en eigenlijk nauwelijks met een accent waardoor hij moeiteloos te verstaan is, wat wel fijn is aangezien zijn teksten op dit album erg belangrijk zijn.

Dat gezegd hebbende heb ik hier ook wel iets op aan te merken. Bij wijlen kan ik het gevoel niet onderdrukken dat de teksten een aantal keer toch wel erg knullig overkomen. Vooral bij Houten Kop heb ik hier veel last van, door het “van je hopsa faldera”, maar ook het refrein van Hop Marlene krijgt hierdoor toch ook iets vervelends. Toch overheerst een positief gevoel: deze man is een erg leuke voorloper van artiesten als Daniël Lohues en levert met De Zotte Morgen (wat ook de naam van het hoogtepunt van het album is wat mij betreft) een geslaagd album af.

3,5*

avatar van Broem
3,5
Leuke van MuMe is de grote hoeveelheid inzichten en invalshoeken die je krijgt. Via het album Ploegsteert op deze Zjef gekomen die ik toevallig op vinyl tegenkwam tijdens een 2e hands beurs. Voor een paar euro meegenomen. Zjef staat bekend als de zingende architect en maakt mooie kleinkunst. Krijg sterk een associatie met het werk van Boudewijn de Groot en Herman van Veen. Kritische teksten. Mooi album.

buizen
Momenten van geluk kunnen zo divers zijn van aard maar het voor het eerst ontdekken van een muzikaal juweeltje is er zeker eentje van.

Dit debuutalbam trapt af met het perfecte "De Zotte Morgen". Wauw, wat een verademing moet dat destijds zijn geweest in muziekminnend Vlaanderen! De bij vlagen wat dreigende stem en het subtiel trompettergeschal geven het lied precies de juiste 'kleur'. De song heb ik elders reeds uitvoerig aan bod laten komen. Een dikke 5 sterren voor dit loflied (toch?) over de stad.

In Ik Weet Wel Mijn Lief lijkt het alsof we ons bevinden aan het hof van een koning in de renaissance, qua sfeer. Een luit of een pianoforte zouden hier niet hebben misstaan, sterker nog je zou zweren dat je ze af en toe hoort. De dwarsfluit maakt de sfeer helemaal compleet.
Zjef zingt hier eigenlijk amper maar zegt de tekst op. Of is dat typisch 'kleinkunst' ?
Overigens is de tekst niet geheel duidelijk, gezien het laatste refrein. Duidelijk zijn in elk geval de angsten en onzekerheden over het voor altijd bij elkaar zullen (kunnen) blijven, kortom de hechtingsproblematiek en de bindings- en verlatingsangst. Dit soort liedjes en thema's passen Zjef als een jas.

Ook in Je Kunt Niet Zonder De Ander komt de hechtingsproblematiek op hartverscheurende wijze aan bod, het onvermogen tot en de teleurstellingen in het aangaan van diepere relaties en zelfs het risico op Weltschmerz ligt hier levensgroot op de loer getuige o.a.
"je kijkt naar al die koude gezichten
waarop je ziet wat de een voor de ander overheeft
of je luistert naar de wereld met haar moord en oorlogsberichten
dan vraag je je af
waarom je nu leeft"
Zjef wijst met klem op het meest basale liefdesprincipe: mensen hebben elkaar nodig, zo niet kan men vervallen in bitterheid en vooral totale leegte en grote eenzaamheid. Een waarschuwing dus.
Muzikaal gaat het nummer nogal van de hak op de tak, met o.a. wat jazzy vegertjes op de snaredrum en het dan weer bluesy en dan weer jazzy pianootje, heel mooi gevonden!
Zingen doet Zjef ook hier amper, hij zegt de teksten op, met wat accenten op sommige woorden in een zin.

In De Nacht vernemen wij op de valreep van het album zelfs iets over huiselijk geweld wanneer Zlef ons toevertrouwt: "Ook al is mijn stem soms te hard, Is mijn hand soms te snel [...] ".
Opnieuw een Middeleeuws aandoend getokkel op de gitaar ter eenvoudige ondersteuning van de zang.
Wonderschone tekstpassages als
"En dan komt de nacht plots met zilveren schreden
Dooft alle licht en breekt alle geluid
Spreidt zijn mantel uit dromen geweven
Alles wordt stil"

worden afgewisseld met mindere strofen waarin de zanger wat struikelt en verstrikt raakt in hoogdravende zinnen, en de soms onverwachte wendingen in het 'verhaal'. Niet altijd even duidelijk.

Mutatis mutandis ben ik nog lang niet uitgeluisterd waar het dit album betreft maar uit dank voor de ontdekking van de pareltjes op dit album voorlopig een dikke 4,5 sterren! (kan een 4 gaan worden, kan een 5 gaan worden, de tijd zal het uitwijzen).

avatar van Broem
3,5
Mooi dat een metalhead ook dit soort muziek weet te waarderen buizen Ik zit dan weliswaar wat meer richting de prog muziek maar heb ook een zwak voor dit soort muzikale kleinkunst. Bekend met Het Zesde Metaal - Ploegsteert (2012) ?

buizen
buizen schreef:

In De Nacht vernemen wij op de valreep van het album zelfs iets over huiselijk geweld


Rectificatie: weliswaar is De Nacht het laatste liedje in een gekozen lijst in Vlaamse Portretten, maar het is niet het laatste liedje op dit album. Dus van een valreep is geen sprake, wij vernemen de bekentenis halverwege het album.

buizen
Broem schreef:
Mooi dat een metalhead ook dit soort muziek weet te waarderen buizen Ik zit dan weliswaar wat meer richting de prog muziek maar heb ook een zwak voor dit soort muzikale kleinkunst. Bekend met Het Zesde Metaal - Ploegsteert (2012) ?


Je moet wel, Broem. Een mens kan geen hele dagen achtereen Slayer draaien, dan word je knettergek. Mijn voorliefde voor metal is eigenlijk vooral gebaseerd op de energie tijdens live-concerten, die honderden ervaringen hebben m'n smaak gevormd. Wel raar, als je beseft dat albums draaien (tegenwoordig) veel meer tijd neemt. Hoe vaak ga ik tegenwoordig nog naar concerten?
Progrock is voor mij ook een aantrekkelijk te ontdekken spectrum. Februari 2015 ga ik Wishbone Ash zien in De Pul.
En Nederlandstalige topartiesten (geen Jan Smit of Gerard Joling maar Vreeswijk, Ede Staal en ook Wilma Landkroon) horen ook m'n leven lang al bij de interesses. Ramses Shaffy en Lenny Kuhr kunnen me bij vlagen ook enorm bekoren.
Die Ploegsteert is een geweldige tip, thanx

buizen
In feite zou er iets moois georganiseerd moeten worden rond Zjef Vanuytsel. Wij missen nu teveel schoonheid. Een exclusief aantal optredens (twee ofzo) op een prachtlocatie, bijvoorbeeld het kasteel van Beersel, met mooie gekleurde indirecte lichteffecten, op een zwoele zomeravond.
In tegenstelling tot Ann Christy, Cornelis Vreeswijk en Ede Staal leeft Zjef immers nog, daar moeten wij echt iets mee doen, het bloed kruipt waar het niet gaan kan..
Ik wil dit wel mede initieren en organiseren.

avatar van dazzler
5,0
buizen schreef:
Ik wil dit wel mede initieren en organiseren.

Wie weet wil Zjef wel eens naar Nederland komen?

Zjef Vanuytsel - Bio - Backline Boekingen nv - liveconcerten.be

Deze zomer was hij wel weer op tournee, hoor.

Mooi om te zien dat ook deze kennismaking met Vlaanderen je kan bekoren, buizen.

buizen
dazzler schreef:

Wie weet wil Zjef wel eens naar Nederland komen?
Deze zomer was hij wel weer op tournee, hoor.



Ik zal eens wat informeren bij bepaalde uitspanningen die ik op 't oog heb, wellicht zijn zij geinteresseerd Zjef naar Nederland te halen. Mooi dat Zjef het podium nog niet schuwt.
Als ik het slim aanpak zijn hier best mensen warm te krijgen voor een optreden van deze zingende architect. Liefhebbers en kenners komen er op af. Hoop ik.

Vond op youtube nog een uitvoering van Zotte Morgen met rockende gitaar en strijkers 100 op 1 / Zjef Vanuytsel - De zotte morgen - YouTube (muziek begint op 2.46).

avatar van Supersid
4,5
Vandaag voor een eurootje uit de kringwinkel weggeplukt op vinyl. Vind ik toch wel "leuk"

Hele grote meneer die ons jammer genoeg woensdag 30/12/2015 op 70 -jarige leeftijd heeft verlaten.
Hij zal me altijd bijblijven als een icoon uit mijn jeugd, ontzettend mooie teksten had de man en ook zijn muzikaal talent staat op een eenzaam niveau. Hij deed ons nadenken over de dingens des levens, honderdduizend maal bedankt daarvoor Zjef. Je muziek zal overleven in onze harten, het ga je goed daarboven, RIP.

avatar van Bibendum
Heb deze plaat via mijn vader leren kennen. Een tijdloos juweeltje. Het ga je goed daarboven Zjef. Bedankt voor de vele fijne luistermomenten. Het bijtend sarcasme van 'High Society' (het kruim van het volk, de elite van de massa, het volk) zal me voor altijd bijblijven.

avatar van RockAround
4,5
Vlaamse feestdag 2011, een warme avond in de Mechelse binnenstad. We schuimen wat terrasjes af, maar dan blijkt er iets te doen te zijn op de Grote Markt, laat ons daar eens naar gaan kijken. Daar staat Zjef Vanuytsel te glunderen. Omringd door muzikanten en met veel liefde voor muziek brengt hij zijn mooiste liedjes op een fantastische manier.
Natuurlijk kende ik het nummer De Zotte Morgen, dat is een klassieker uit de hoogdagen van de kleinkunst die iedereen in Vlaanderen weleens voorbij heeft horen komen. Maar die avond was voor mij de gelegenheid om het stof nog eens van het album De Zotte Morgen te blazen. Want deze hele plaat staat als een huis. En nu, nu Zjef ons voorgoed verlaten heeft, laat ik mij nog maar eens meeslepen door zijn betoverende stem, die zich rond alle mogelijke onderwerpen kronkelt: de dorpsjongen die de zotte morgen meemaakt in de drukke stad, 's middags wakker wordt met een houten kop, kennismaakt met de high society en alle andere mensen die sociaal willen zijn en uiteindelijk de liefde vindt. De begeleidingsband, rijk aan instrumenten, mediteert en explodeert mee tot op het bot, nu eens stevig rockend, dan weer heerlijk bluesy en jazzy of wondermooi intiem op het barokke sonnet Ik weet wel mijn lief. En de teksten laveren tussen prachtige poëzie en scherpe satire, die nog lang niet gedateerd is (lees Sociaal zijn maar eens met het nieuws over de vluchtelingencrisis op de achtergrond). Zjef schonk ons deze plaat vol hart en ziel en wij zullen ze blijven beluisteren tot in de eeuwigheid, elke zotte morgen opnieuw.

avatar van EttaJamesBrown
4,0
buizen schreef:
(quote)


Ik zal eens wat informeren bij bepaalde uitspanningen die ik op 't oog heb, wellicht zijn zij geinteresseerd Zjef naar Nederland te halen. Mooi dat Zjef het podium nog niet schuwt.
Als ik het slim aanpak zijn hier best mensen warm te krijgen voor een optreden van deze zingende architect. Liefhebbers en kenners komen er op af. Hoop ik.

Vond op youtube nog een uitvoering van Zotte Morgen met rockende gitaar en strijkers 100 op 1 / Zjef Vanuytsel - De zotte morgen - YouTube (muziek begint op 2.46).


Heb je nog een uitspanning kunnen vinden? Boven de IJssel en I'm in.

buizen
EttaJamesBrown schreef:
(quote)


Heb je nog een uitspanning kunnen vinden? Boven de IJssel en I'm in.

Verdorie het had zo mooi geweest. Zjef is helemaal aan het einde van vorig jaar helaas overleden, EttaJamesBrown.
Zjef Vanuytsel overleden - De Standaard

avatar van EttaJamesBrown
4,0
Dat wist ik echt niet. Zjef kwam zojuist via shuffle play voorbij en toen kwam ik bij jouw bericht uit. Het had zo mooi kunnen zijn.

buizen
Tja, hij maakte zulke mooie muziek.
Deze zou niet misstaan op de Dag van de Arbeid:
Zjef Vanuytsel -- De Zotte Morgen - YouTube

avatar van popstranger
4,0
Soms doet het deugd om nog eens een Vlaamse klassieker boven te halen. Een universele plaat, hoewel door sommige zaken gedateerd toch nog tekstueel iets wat ook nu nog blijft gelden. Songs als De Zotte Morgen, Wie Zijn Ze en Je Kunt Niet Zonder De Anderen blijven sterk in hun eenvoud.

avatar van Film Pegasus
4,5
geplaatst:
Toch wel een belangrijke naam in de Vlaamse kleinkunst. In de jaren '60 was de Vlaamse kleinkunst hoofdzakelijk een verzameling van meezingbare volksliedjes, vlotte charmeliedjes en hier en daar een protestnummer. In de jaren '70 kwam er wat verandering in met Vlaamse zangers die meer te vertellen hadden in hun nummers. En het ook wat breder aankleden dan enkel zanger met gitaar. Eén van de grotere namen toen was Zjef Vanuytsel. Een kruising tussen Boudewijn de Groot en de Franse Chansons. Het album verkocht ook heel goed en was zeker geen niche.

Op het album staan enkele klassiekers. Muzikaal is het ondertussen misschien wat voorbijgestreefd, maar toch blijft het (met nostalgische insteek) vrij boeiend om naar te luisteren. Geen idee of het ook bij een nieuwe generatie in de smaak valt, maar bij zeer veel artiesten die in Vlaanderen Nederlandstalige luisterliedjes maken, zijn toch op één of andere manier door hem geïnspireerd.

avatar van Sater
geplaatst:
De zotte morgen in een prachtige versie van Amenra.

Gast
geplaatst: vandaag om 04:47 uur

geplaatst: vandaag om 04:47 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.