Jay-Z - The Blueprint (2001)

Label: Roc-a-Fella

1. The Ruler's Back (3:49)
  2. Takeover (5:13)
  3. Izzo (H.O.V.A.) (4:00)
  4. Girls, Girls, Girls (4:35)

met Q-Tip, Slick Rick en Biz Markie

5. Jigga That Nigga (3:24)
  6. U Don't Know (3:19)
  7. Hola' Hovito (4:33)
  8. Heart of the City (Ain't No Love) (3:43)
  9. Never Change (3:58)

met Kanye West

10. Song Cry (5:03)
  11. All I Need (4:28)
  12. Renegade (5:37)

met Eminem

13. Blueprint (Momma Loves Me) / Breathe Easy (Lyrical Exercise) / Girls, Girls, Girls (Part 2) (12:08)
avatar van Game
Het beste Jay-Z album wat ik tot nu toe heb geluisterd. Just Blaze en vooral Kanye West (Heart Of The City ) hebben geweldige producties hierop. Jammer van Jigga That Nigga en Hola Hovito, die zeer zwak zijn (door de productie). Het is gelukkig vooral Jay-Z die hier de show steelt. Sterke punchlines op Takeover (Ether vind ik toch harder maar goed) en U Don't Know. Gevoelige, diepe teksten op Song Cry en Blueprint. Er is eigenlijk geen moment waarop hij vervelend word. Wel moet ik zeggen dat hij er volledig wordt uitgerapt door Eminem op Renegade maar dat komt ook doordat hij in die track niet in z'n element is (door de productie).

avatar van gweah
In vergelijking met Reasonable Doubt en The Black Album:

Vind ik dat Jay hier wat meer zijn eigen stijl heeft t.o.v. zijn debuut, met dit album was hij meer trendsetter, met Reasonable Doubt meer trendvolger (Nas, B.I.G., Raekwon, AZ etc).

Vind ik dat op The Black Album hij nog een betere MC is, zijn verschillende flows daar op elke track zijn voor mij het hoogtepunt in zijn carriere als MC. Maar The Black Album gaat een beetje alle kanten op, zoveel verschillende producers en stijlen, hier en daar tracks die de plank (enigszins) misslaan.

The Blueprint heeft toch meer één stijl, ondanks de club tracks die halverwege opduiken (Jigga That Nigga en Hola Hovito had wat mij betreft ook achterwege mogen laten). De producties van Bink, Kanye en Just Blaze geven dit album een majestueuze sound.
En ook qua topics vind ik dit Jay's beste. Op The Black Album blijft hij teveel doorgaan over hoe mensen wel zullen inzien dat hij de beste is als hij er niet meer is (en dan een paar jaar later doodleuk weer terugkomen). Op Reasonable Doubt gaan zijn lyrics nog wat dieper met double entrendres en prachtige bespiegelingen over de twijfels en morele vraagstukken waarmee de crimineel worstelt, maar hier is hij meer echt zichzelf, en geeft hij zich iets meer persoonlijk bloot. Vooral de serie tracks 8-9-10 maken dit album tot de classic die ik het vind.

Ik herinner me echt nog goed toen dit album uitkwam, dat ik hem zag liggen bij Fame, en dacht, hee, weer een nieuwe Jay-Z, even kijken. Weinig features, alleen Em, eens luisteren. Bij track 2: wow, hij gaat opeens echt met naam en toenaam de competitie zeggen waar het op staat! En al halverwege de eerste luisterbeurt daar in de winkel: damn deze shit is sick! Ik vond het gelijk zijn beste album sinds jaren. En het blijft een van mijn favoriete albums van het decennium 2000-2010.

avatar van RebelINS
Deze schijf blijft voor mij Jay-Z's beste werk. Schitterende producties met lekker veel soul. Zeer sterke raps van Jay-Z en bovendien ook nog eens sterke teksten. The Takeover bijvoorbeeld is één van de hardste disstracks ooit. Verdere favorieten zijn de vier opeenvolgende songs Heart of the City, Never Change, Song Cry en All I Need, ook Blueprint doet het goed bij mij. Maar goed eigenlijk is het over zijn geheel genomen gewoon een hele goede plaat. Jammer dat hij de laatste jaren steeds meer voor de commercie is gezwicht.

avatar van Film Pegasus
Ik was nooit echt fan van Jay-Z, maar deze plaat kom me toch al beter overtuigen. Hij klinkt al wat volwassener en met de juiste mensen om zich heen is dit een sterk hiphopalbum geworden. Heerlijke samples ook en goeie rap. Hij klinkt zelfzeker met een mooi sound. Zowel up tempo als momenten van ademruimte.

avatar van Niek
Goeie plaat met helaas 1 echte mispeer - Jigga That Nigga, echt heel matig - en ook het nietszeggende All I Need is een smetje. Verder stuk voor stuk goede tracks met enkele echte toppers zoals Heart of the City en U Don’t Know. De iets mindere toppers zijn vooral wat minder omdat de refreinen minder sterk zijn, de producties doen nauwelijks voor elkaar onder. Ik denk dan aan Hola Hovito en Girls Girls Girls. Ik hoor in Renegate niet de klassieker die anderen erin horen. Productioneel minder interessant dan het gros op deze plaat en raps zijn sterk maar ook weer niet weergaloos ofso. Em kan nog stuk beter.