Roy Orbison - Mystery Girl (1989)

Label: Virgin

1. You Got It (3:31)
  2. In the Real World (3:44)
  3. (All I Can Do Is) Dream You (3:40)
  4. A Love So Beautiful (3:33)
  5. California Blue (3:58)
  6. She's a Mystery to Me (4:17)
  7. The Comedians (3:26)
  8. The Only One (3:55)
  9. Windsurfer (4:02)
  10. Careless Heart (4:09)
  11. The Way Is Love * (4:11)
  12. She's a Mystery to Me [Studio Demo] * (4:50)
  13. (All I Can Do Is) Dream You [Studio Demo] * (4:33)
  14. The Only One [Studio Demo] * (5:10)
  15. The Comedians [Studio Demo] * (3:22)
  16. In the Real World [Studio Demo] * (3:35)
  17. California Blue [Studio Demo] * (4:39)
  18. Windsurfer [Work Tape Demo] * (3:46)
  19. You Are My Love [Work Tape Demo] * (2:35)
avatar van edje1969
de stem, de strijkers, puurheid van de drums en gitaar....meeslepend zoals hij zingt in Comedians, zomers in California Blue en kippevel in mijn lievelingsnummer van dit album She's A Mystery To Me. A Love So Beautiful...zeker voor dit album

avatar van Julian McArthur
Een van mijn favoriete albums aller tijden. De Jeff Lynne sound is misschien wat te aanwezig maar verder bevat dit album voor mij uitsluitend fillers. Een topplaat van een topartiest op de piek van zijn kunnen.

Julian McArthur schreef:
Een van mijn favoriete albums aller tijden........ maar verder bevat dit album voor mij uitsluitend fillers. Een topplaat van een topartiest op de piek van zijn kunnen.

Die snap ik effe niet.. fillers? Maar toch een topplaat?

avatar van Julian McArthur
lennon schreef:

Die snap ik effe niet.. fillers? Maar toch een topplaat?

Haha je hebt gelijk. Verkeerde woordkeuze. Uitsluitend TOPPERS. Dat lijkt er beter op

^Ah, dat staat logischer inderdaad

Ik ga toch verlagen naar 3.

Mister girl en you got it zijn de prijs nummers. De rest van de Jeff Lynne sound klinkt me toch echt te oubollig. De fantastische stem van Orbison kan dit niet wegwerken.

Op Cloud Nine van George Harrison vind ik dit nog net goed te accepteren, op deze plaat irriteert het me toch net iets teveel. Dat is jammer , want het song materiaal is over het algemeen echt ok.
De sound van Lynne is zeer herkenbaar en daarmee ook snel eentonig, want het lijkt allemaal wat op elkaar. Dat gegeven doet voor mij bij deze plaat de das om.

In zekere zin met je eens lennon.
Lynne's manier van produceren is overbekend en het nadeel kan zijn dat het nogal meer van het zelfde gaat klinken en de overhand krijgt.
Bij Tom Petty's Full Moon Fever pakt het mij beter, misschien omdat zijn lome stem er voor gemaakt lijkt.

Toch een mooie come-back van The Big O.
De stem is net zo hemels als in zijn succesvolle periode en nobel van diezelfde Jeff Lynne om dit initatief te verzorgen, ook op composorisch vlak.
Het werd nog succesvol ook.
Jammer dat legend Roy er weinig meer van heeft kunnen genieten.
Mooi album, al pakt mij ook niet alles.
Net even te belegen sommige songs, maar met name You Got It, She's A Mystery To Me en afsluiter Careless Heart zijn immer fraai.

avatar van Deranged
Tja, prachtplaat.

avatar van PEN15
Dit jaar is het drie decennia geleden dat Roy Orbison overleed. Eigenlijk pas in december, maar omdat ik zag dat sinds enige tijd je favoriete artiesten kon invullen vond ik dat the Big O erin mÓest staan en heb ik even Mystery Girl erbij gepakt.

Destijds kwam het verdrietige nieuws best hard aan bij ons thuis. Mijn moeder was fan van Roy en had op al zijn oude hits nog gedanst. Daarnaast is het wel erg ongelukkig dat hij nooit van zijn late succes had kunnen genieten. Wat mij nou nog het meest verbaast is dat California Blue in NL nooit een single was en dat het in andere landen vrij laag in de hitlijsten stond. Samen met a Love so Beautiful vind ik dat de prachtigste nummers die hij ooit gezongen heeft. You got it & She's a Mystery to Me zijn al heel erg goed, absoluut! Toch vind ik juist dat hij in California Blue en a Love so Beautiful het allersterkst zingt en alles gaf wat hij in zich had. Dat doet echt wat met me, die stem van hem, daar kun je je niet voor verschuilen die vindt jou en gaat overal doorheen.

A love so beautiful
We let it slip away

There is Only One Roy Orbison.

avatar van Axeqlusive
Ik was zes jaar toen Orbison overleed. Toch hadden zowel mijn vader als mijn oma dit album bij de release direct in huis. Toen was er die clip You Got It, de enige performance van nummer en alles bij elkaar maakte het allemaal best een soort van indruk. Natuurlijk had ik toen nog geen verdere kennis van zijn werk, maar toch.

She's A Mystery To Me kwam geregeld voorbij in mijn erg actieve U2-jaren, toen Bono en The Edge het nummer weleens akoestisch ten gehore brachten. Het album nooit vergeten, maar ook totaal geen urgentie mij er eens in te verdiepen, totdat... ik het album op vinyl in mint condition tegenkwam op de Platen en CD Beurs gisteren voor het schamele bedrag van 5 euro.

Wat een prachtige stem had the Big O toch. Een erg album en misschien moet ik mij eens verder in zijn muziek verdiepen. Ik ga sowieso de Blu-ray van A Black and White Night eens opsnorren.

avatar van Rumour
Darkness falls and she will take me by the hand
Take me to some twilight land

Tijdens je leven gaan een aantal albums iets voor je betekenen vanwege een bepaalde gebeurtenis. Voor mij is dit er een van. Ik was 11 jaar toen Roy Orbison overleed op de verjaardag van mijn oma, gisteren 30 jaar geleden. Zij was zelf twee maanden eerder overleden. Ik kende Orbison nog niet zo lang. Ik leerde hem kennen door de Traveling Wilburys, waar ook George Harrison in zat die ik kende van Got My Mind Set on You (dat hij eerder ook in een ander aardig bandje had gezeten leerde ik even later van mijn vader). Het album van de Traveling Wilburys vond ik geweldig, en vervolgens ook You Got It van Orbison. Zijn naam stond in de krant tussen de beroemde overledenen van 1988, die heb ik uitgeknipt en in het hoesje van mijn originele cassette van Mystery Girl gedaan, waar die nog steeds in zit. Inmiddels heb ik deze uiteraard ook op cd, met de demo's. Prachtplaat mede dankzij Lynne, Bono en Costello, voor altijd verbonden met mijn 11-jarige ik. Bedankt Roy, doe de groeten aan oma daarboven.

avatar van Lau1986
Wat een prachtig album is dit zeg. Vooral de stem van Roy is fantastisch. Genieten en snel maar opzoek naar meer werk van de beste man.

avatar van Arbeidsdeskundige
Lau1986 schreef:
Wat een prachtig album is dit zeg. Vooral de stem van Roy is fantastisch.
Zijn stem gaat door merg en been. Ik haal heel veel troost uit het luisteren naar dit fenomenale album van Der König der Weltschmerz.

Goeie plaat , al heb ik inderdaad ook moeite met de wollige productie . Daardoor komt niet alles lekker binnen bij me . Lynne zijn productie is ietwat te uitbundig . Bij meer soberheid had het album meer voor mij gedaan, Evengoed toch een ruime voldoende voor de zwanenzang van de Big "O". 3 en halve ster.

avatar van Snakeskin
Windsurfer doet wat sullig aan en vind ik geen track die echt geschikt voor Orbison is, dat had meer iets voor Beach Boys geweest. Het schitterende "she's a mystery to me" trekt het geheel omhoog. Zelf ben ik iets zuinig geweest in mijn beoordeling. Ik doe er een vol punt bij.

avatar van Deranged
Hele puike plaat, wel vind ik opvolger King of Hearts nog een tikkeltje beter.

Impact voller.

Maar neemt natuurlijk niet weg dat hier ook zeker monumentale tracks op staan zoals het bloedstollend mooie titelnummer of het hemeltergend schitterende A Love So Beautiful allen ondergedompeld in het zeer karakteristieke productie sausje van Chef Lynne die ook hier zijn unieke kruidenmengsel over de gitaar akkoorden mocht uitstrooien.