Can - Ege Bamyasi (1972)

6. I'm So Green (3:03)
  7. Spoon (3:03)
avatar van Tha)Sven
ricardo schreef:
Ik heb de nummers Spoon, Vitamin c en Mushroom even op youtube beluisterd, en ik vind Spoon dan nog wel aardig, het drumwerk klinkt inderdaad wel goed, tis alleen jammer dat steeds hetzelfde tempo en ritme steeds weer gebruikt word, nee dan vind ik de drums van Tool toch echt nog wel een stuk creatiever en origineler dan de drums van deze band, ik kan wel horen dat dit ook erg goed is, dat zeker, maar de drums van Tool zitten zo complex inelkaar, daar kan bijna geen band aan tippen volgens mij, als er al iemand in de buurt zou kunnen komen. Vitamin C is niet geheel mijn ding, en mijn smaak niet, daar ga ik verder ook niet over uitwijden hier. Mushroom ( overigens niet van dit album) vind ik nog wel een leuk nummer. dit zal ongetwijveld leuke muziek zijn voor bepaalde mensen, maar het is niet echt mijn ding volgens mij. muziek bestaat nu eenmaal ook uit meer dan alleen goede drums.

Ga jij maar eens Halleluwah, Peking O en Augmn luisteren, dan ontdek je pas echt drummen..

tangmaster
ricardo schreef:
Krautrock is dit dus, net als tangerine Dream, maar wat moet ik me bij deze muziek gaan voorstellen dan? veel synths, met goede vocalen en erg veel complexe en creatieve drumpartijen? of vergis ik mij nu, nee echt ik weet niet wat ik me hier bij moet voorstellen. Brandstapel? wat heeft dat met dit album van doen.

Laat het duidelijk zijn Ricardo, Krautrock is een term die door de Engelse muziek pers is verzonnen om de muziek die eind jaren zestig en begin jaren 70 in Duitsland zowel West als Oost ontsond. Toen hebben ze de hele mikmak er onder gepleurd zoals Kraftwerk, Tangerine Dream, Klaus Schulze, Amon Duul, Agitation Free, Faust, en ook deze band Can. Maar er zit zoveel verschil in de onderlinge bands zodat je eigenlijk zelf moet gaan luisteren om ze op de goede plaats te krijgen. De grote ellende is dat de Duitse WDR een jaartje terug of zo een serie docu's uitzondt over het ontstaan van de rock muziek van toen in Duitsland. En dat programma hete Kraut und Ruben. Overigens het rijtje namen is veel omvangrijker dan je denkt. Maar goed album beluisteren en voor je zelf plaatsen dat is de beste remedie.

Inderdaad. Dus niet een paar YouTube-clipjes luisteren. Da's leuk voor als je de muziek al kent, maar bij deze albums gaat het meer om het totaal dan om een paar losse deuntjes.

avatar van ricardo
Ok heb je ook gelijk aan, de YouTube clips hebben vaak een zeer matige kwaliteit en is eigenlijk ook geen eerlijke kans, ik zal eens zien of ik dit album kan pindakazen, en zien of het mij dan wel bevalt, ik kom er dan zeker nog op terug, want een vergelijking qua drums met Tool, en ook nog een band uit de jaren 70, dan zal het ook wel heel bijzonder zijn denk ik. met vriendelijke luistergroet, ricardo.

avatar van Tha)Sven
Op Lp lijkt Can me ook geweldig. Dan moet je ook echt de tijd nemen om ernaar te luisteren en kun je ook geen nummers skippen. Dan pas werkt het album volledig op je in.

luijsterburg
Weet momenteel niet goed wat ik met deze plaat moet doen , net een 2e keer door de speakers gehaald maar alles ontgaat me. Hier en daar wat interessante geluidjes maar al snel is mijn aandacht al weer ergens anders. Denk maar niet dat ik het hierbij laat. Ben wel ontzettend nieuwsgierig naar de kracht die achter deze band schuilgaat.

avatar van kaztor
ricardo schreef:

Ik zie de vergelijking met Tool niet zo...
Verschillende genres. Danny Carey ontzeg ik absoluut niet van z'n kwaliteiten, maar niemand legt die grooves zo neer als Jaki Liebezeit! Door hem is deze band uit duizenden herkenbaar!

Wat betekenen die titels Tago Mago en Ege Bamyasi nou eigenlijk?

avatar van fatima
@kaztor Wat betekenen die titels Tago Mago en Ege Bamyasi nou eigenlijk?

Ege bamyasi is Turks voor 'Griekse okra', als je me nog kan volgen. De leden van Can troffen dit blik in een Turks restaurant in Duitsland, en vonden het natuurlijk wel grappig dat er CAN opstond. Het is echter een merknaam, can (spreek uit: djan) is het turkse woord voor ziel of leven. Het heeft dus niets te maken met het Engelse woord can. Maar op de cover wordt het opeens de bandnaam. Een grappige verwarring, wat uiteraard de bedoeling was.
Het refereert ook aan de opkomende interesse van de can-leden voor muziek uit niet-westerse culturen.

avatar van fatima
.. en o ja, Isla Tago Mago is een eilandje (rotspunt) voor de noordkust van Ibiza.

Berichten verplaatst naar Muziek > Toplijsten en favorieten > Goeie drummers

Interessante weetjes trouwens. Wat de titels betekenen was me wel bekend, maar het can-grapje was nieuw voor me.

avatar van Paap_Floyd
Verhoog je deze ook even, Graveyardscene?

avatar van ricardo
Dit album ben ik nog nooit tegengekomen, zowel in de winkel niet als bij de div downloadsites niet. Zowat iedereen heeft het over het magistrale drumwerk van Jaki Liebezeit van Can. Wie weet nog winkels waar je evt deze of een ander goed album van Can nog kunt kopen. Ik ben er nu toch echt wel heel erg benieuwd naar. You Tube is geen eerlijke kans vind ik, maar downloads zijn ook erg moeilijk aan te komen, dan maar org, als er maar aan te komen is. Zelfs bij Plato ben ik nog nooit een album van Can tegengekomen.

avatar van Paap_Floyd
Dat is erg opmerkelijk Ricardo. Bij de Plato in Utrecht staan er een hele boel. Sowieso is Can in de betere platenzaak prima te vinden. Concerto Amsterdam heeft ze ook. En online is ook veel te vinden hoor. Anders ben ik nog wel bereid om wat voor je te uploaden.

avatar van ricardo
Bij ons in het noorden in Assen zit ook nog een erg goede speciaalzaak waar ik nog niet geweest ben. Misschien heeft die nog wel wat van Can liggen. Bij Plato in Groningen ben ik nog niets tegengekomen, of het moet in een speciale hoek liggen. Het ligt wel onder populair (bij pop) toch? of moet ik in een andere hoek kijken?

avatar van fatima
Zorg er wel voor dat je de SACD koopt, die klinkt echt heel veel beter dan de oorspronkelijke uitgave. Dat geldt ook voor de andere cd's uit begin jaren 70. Ze zijn overigens erg duur, CAN heeft een eigen label en doet niet aan ramsj. Downloaden is geen probleem: beetje geduld hebben.

Ik heb de remaster via eBay bij Sound City Internet gekocht voor plusminus 13 euro (inclusief verzendkosten).

Ik heb trouwens ook nog nooit een CD van Can in de winkel zien liggen. Plato Leiden had (heeft?) wel een hoekje krautrock, maar dat was maar 1 schap ofzo. Zelfde voor Neu! overigens. Dat zat er ook niet tussen.

avatar van fatima
Ze zijn nog wel gewoon bestelbaar, en ik ken een aantal winkels die er een paar in voorraad hebben, al zijn het inderdaad geen rijen. Fame (in asd.) bijvoorbeeld.

fatima schreef:
Als deze er is in SACD dan gaat die er komen, bedankt voor de tip overigens want daar had ik nog niet eens bij nagedacht, ik hoop dat ik hem dan ook in Assen kan vinden Maandag, want ik ben er wel enorm nieuwschierig naar nu. Het album hiervoor word nog iets hoger beoordeeld zou die nog beter zijn dan deze om mee te beginnen, en wat is het verschil tussen deze en de voorganger (Tago Mago)? Alvast bedankt voor de hulp en tips. Met luistergroet ricardo.

avatar van fatima
Het maakt niet zo heel veel uit, Tago Mago, Ege Bamyasi of Future days. Alle drie geweldige albums. Tago Mago is alleen een dubbelaar (veel duurder waarschijnlijk). Maar als je er eentje hebt beluisterd, wil je ze alle drie, let maar op.

Ik denk wel dat Tago Mago wat zware kost is om mee te beginnen. Is toch wel een stuk experimenteler dan wat Ricardo nu in zijn top 10 heeft staan.

avatar van fatima
Ja, dat is misschien wel zo...
Ege Bamyasi of Future days zijn waarschijnlijk betere 'starters'.

avatar van ricardo
Ik heb vandaag geprobeert hem org te krijgen, maar dan moet hij besteld worden. De SACD versie kost maar liefst 32 euro. Ik heb 4 nummers van dit album gedownload, de rest kan ik niet krijgen dus die nummers moet ik later nog maar eens proberen te downloaden. Ik heb Tago Mago gelukkig wel in zijn geheel gedownload kunnen krijgen.

avatar van Paap_Floyd
De SACD-versie móét goedkoper te vinden zijn hoor. Maximaal 20 euro moet toch wel te doen zijn.

avatar van MartinoBasso
Ik denk dat Ege Bam Yasi de beste starter is, die laat zien dat Can toegankelijk kan zijn en serieus experimenteel. Tago Mago is toch heel wat ontoegankelijker en Future Days is misschien wat te chill. Ege Bam Yasi is the best of both world (maar toch mijn minst favoriete album van de 3! ).

Ik heb de SACD versies voor 14.95 € het stuk. Tago Mago mag dan wel een dubbelaar op vinyl zijn, op cd is het gewoon één schijfje en kost evenveel als de andere Can albums.

avatar van Paap_Floyd
Waar heb je ze voor die prijs vandaan?

avatar van MartinoBasso
Ik heb ze gehaald bij Gigaswing in Hasselt, wel even moeten bestellen en 2 dagen moeten wachten want die albums waren niet in stok.

avatar van LucM
Can kende ik allang, ik heb onlangs verschillende nummers via YouTube beluisterd en het weet mij wel te boeien. Dit album en voorganger "Tago Mago" zal ik volgend jaar eens bestellen, het zijn toch de meest relevante albums van Can, en bovendien bezit ik van die periode (1971-1972) te weinig reguliere albums. Al zal het moeilijk zijn om een album in handen te krijgen, ik heb nog geen Can-album in de platenrekken gezien.

Probeer Future Days ook.

avatar van Omsk
herman schreef:

Bij de Waaghals in Nijmegen zag ik een stuk of acht Can-CD's liggen a vijftien euro .

avatar van Paap_Floyd
Ik moet nog 3 SACD's om mijn collectie te completeren.