Elbow - Audio Vertigo (2024)

Label: Polydor

1. Things I've Been Telling Myself for Years (3:33)
  2. Lovers' Leap (4:34)
  3. (Where Is It?) (0:26)
  4. Balu (3:52)
  5. Very Heaven (3:46)
  6. Her to the Earth (5:00)
  7. The Picture (3:31)
  8. Poker Face (1:42)
  9. Knife Fight (3:33)
  10. Embers of Day (0:38)
  11. Good Blood Mexico City (2:52)
  12. From the River (5:43)
  13. Lover's Leap [Live] * (4:37)

met BBC Concert Orchestra

14. We Have All the Time in the World [Live] * (3:16)

met BBC Concert Orchestra

avatar van Juveniles
Het is Tubanti gelukt dit album toe te voegen, godzijdank (ik worstelde nl aanzienlijk zonder resultaat).
De albumhoes staat evenals de vooruitgeschoven single Lover’s Leap haaks op het voorgaande album (en alles daarvoor).
Het nieuwe nr is verfrissend anders, niet per definitie beter of geweldig, maar het maakt wel erg nieuwsgierig naar dit album van 1 van mijn favoriete bandjes.

avatar van Mausie
Mausie (crew)
Lovers’ Leap is een 13 in een dozijn nummertje

Op het eerste gehoor vind ik het niet bepaald een sterk nummer, maar het heeft wel een totaal andere sound dan wat ik gewend ben van Elbow. 13 in een dozijn zou dan ook niet mijn beschrijving zijn, weet niet waar dat precies op is gebaseerd?

avatar van Kaaasgaaf
Wát een verrassing, dit nummer zeg! Het vorige album was mij - een enkel nummertje daargelaten - veel te gezapig. Natuurlijk was dat ook wel een beetje bedoeld als 'kabbelend corona-intermezzo', maar ik denk dat er evengoed zoveel meer in had gezeten. Maar ach, een band die nooit iets fout kan doen, mag ook wel eens een minder plaatje afleveren. Alleen werd ik wel even bang, ook omdat er zo duidelijk verwezen werd naar eerder werk, dat er een eindfase was ingezet. De spanning en vitaliteit van dit nummer bewijzen het tegendeel en deze song alleen al maakt wat mij betreft alles goed. Kan niet wachten op de rest!

Lovers’ Leap is een 13 in een dozijn nummertje

Doe mij maar zo'n dozijn dan!

avatar van gaucho
En de titel moet in hoofdletters omdat...? ...het ergens een afkorting van is ofzo? Of omdat ze op de hoes uitsluitend hoofdletters gebruiken (wat natuurlijk op honderden albums het geval is)? Als je consequent bent, zou je dan elbow uitsluitend in underscore moeten schrijven. Maar snel aanpassen (die hoofdletters dus).

avatar van TEQUILA SUNRISE
Gedurfde koerswijziging maar op basis van Lovers Leap weet ik nog niet wat ik er van moet vinden.

avatar van Mausie
Mausie (crew)
Lovers' Leap begint wel binnen te komen, doet mij sowieso een stuk meer dan de slappe voorganger.

avatar van Mr.Domestica
Ik heb weinig met Elbow. Het zijn voornamelijk de singles van vorige albums die ik ken. De stem van Guy Garvey staat me zeker aan, maar ik vind het vaak wat te veel hetzelfde. Deze eerste single valt me dan weer positief op. Als de rest in het verlengde ligt zal ik het zeker een kans geven.

gaucho schreef:

Hier ben ik het wel mee eens. Er zijn uitzonderingen denkbaar, zoals de band dEUS die van begin af aan consequent hun bandnaam zo schrijft, maar verder is zo'n titel op zo'n hoes overduidelijk een typografische keuzes die niet blind overgenomen hoeft te worden. (Nu ik het over dEUS heb, herinner ik me opeens dat ik Elbow ooit in hun voorprogramma zag. Moet je je voorstellen.)

Mr.Domestica schreef:

Dit volg ik niet helemaal. Als het voornamelijk de singles zijn die je kent, hoe weet je dan dat het veel van hetzelfde is? Over het algemeen zijn de single-keuzes van bands toch nummers die makkelijk in het gehoor liggen en enigszins aansluiten op wat het publiek verwacht? Niet dat ik Elbow nou de meest veelzijdige band is die ik ken, dat bepaald niet. Maar ik vind het wel een echte albumband en hun singles zijn daarmee niet per se zo representatief.

avatar van Mr.Domestica
Kaaasgaaf schreef:

Begrijp ik. Wat je zegt klopt waarschijnlijk ook. Maar aangezien ik de singles vooral ken en die wel redelijk gelijkend zijn, gaat mijn opmerking uiteraard wel op. Ik zal me eens moeten verdiepen in de volledige albums.

Lovers Leap is wat een eigenaardig nummer. Best goed verteerbaar. Maar ligt het aan mij of stond de volume knop net iets te veel naar rechts ?

avatar van YouWillNeverWorkInTelevision
Lovers Leap begint z’n werk te doen bij mij na meerdere luisterbeurten, en Balu klinkt als een pop versie van Myxomatosis (Radiohead) in een jaren 80 sausje. Echt een lekkere rif

avatar van Kaaasgaaf
Soms mis ik wel de tijd waarin het mij lukte om van albums waar ik naar uitzag de voorproefjes beleefd af te slaan. Ach, had ik nog maar zo'n sterke geest. Lovers Leap had mijn vertrouwen in deze band al volledig hersteld, Balu bevestigt dit alleen maar dubbel en dwars. En ach, wat ben ik nu hongerig naar de rest!

Mooi mooi zeg
Een verfrissende Elbow hoor ik hier !

avatar van Juveniles
Kaaasgaaf schreef:

Je bent niet de enige in hongersnood Kaasschaaf, ik snak ook in toenemende mate naar dit nieuwe Elbow album. Vond hún vorige verstilde album errrug mooi maar deze 2 vooruitgeschoven nrs laten een herboren Elbow horen. Geweldig hoe een band zich na jaren staat van dienst opnieuw kan uitvinden. Ik hoor vooral een soort van ska invloeden met het opzwepende ritme en blazers….Elbow en ska

avatar van coldwarkids
Ik hoop toch stiekem dat er een 'Magnificent (She Says), My Sad Captains, Not A Job of Lippy Kids' op staat.

coldwarkids schreef:

Ze beloofden een hoop variatie bij dit album; dus wellicht is er wel plaats voor minimaal één dromerige ballade op z'n Elbows.

Ik moet overigens zeggen dat ik de richting die ik tot nu toe hoor wel lekker spannend is. Zo spannend heb ik Elbow niet meer gehoord sinds Seldom Seen Kid (een paar uitzonderingen daar gelaten).

Grappig ook dat ze met zo'n gruizig materiaal dan weer een podium als Carré aandoen in Nederland; dat heeft toch meer de associatie met rustige luistermuziek voor mijn gevoel.

Good blood Mexico city klinkt toch redelijk stevig voor Elbow begrippen

avatar van YouWillNeverWorkInTelevision
Tickets voor Carré zijn binnen, benieuwd waar ze volgende week mee gaan komen. De singles zijn belovend.

YouWillNeverWorkInTelevision schreef:

Was het voor jou wel makkelijk te verkrijgen? Mijn vrouw en ik zaten allebei ruim van tevoren klaar maar met de pre sale eerder vandaag visten we al achter het net door de ticketmaster website en vandaag was het eveneens een drama. Konden alleen nog maar uitwijken naar Brussel; maakt als Limburger toch niet veel uit qua reistijd gelukkig.

avatar van rushanne
#metoo

Dankzij de presale gisteren ook 2 kaartjes kunnen kopen voor de 10e!

avatar van peterjames777
De drie singles zijn allemaal raak. Elbow met pit is mijn favoriet en de blazers en percussie zijn om te smullen. Zou leuk zijn, weer een album op het niveau van The Seldom Seen Kid of The Take Off and Landing of Everything.

avatar van GaiusBertus
peterjames777 schreef:

Hear hear, alhoewel ik ook al zou tekenen voor een vervolg op a Giant of All Sizes. Helaas zullen ze hun debuut wel nooit meer evenaren.

avatar van Slowgaze
GaiusBertus schreef:
Helaas zullen ze hun debuut wel nooit meer evenaren.

Cast of Thousands wil even met je praten.

Slowgaze schreef:

Cast of Thousands wil even met je praten.

en Leaders of the Free World ook

avatar van Grizzly Bear
dreamtheater06 schreef:

en Leaders of the Free World ook

The Seldom Seen Kid schuift ook graag aan.