Elbow - Audio Vertigo (2024)

Label: Polydor

1. Things I've Been Telling Myself for Years (3:33)
  2. Lovers' Leap (4:34)
  3. (Where Is It?) (0:26)
  4. Balu (3:52)
  5. Very Heaven (3:46)
  6. Her to the Earth (5:00)
  7. The Picture (3:31)
  8. Poker Face (1:42)
  9. Knife Fight (3:33)
  10. Embers of Day (0:38)
  11. Good Blood Mexico City (2:52)
  12. From the River (5:43)
  13. Lover's Leap [Live] * (4:37)

met BBC Concert Orchestra

14. We Have All the Time in the World [Live] * (3:16)

met BBC Concert Orchestra

avatar van Johnny Marr
Grizzly Bear schreef:

The Seldom Seen Kid schuift ook graag aan.

The Take Off and Landing of Everything ook

avatar van GaiusBertus
Allemaal goede albums maar Asleep in the Back blijft mijn favoriet met zijn duistere schoonheid.

avatar van Slowgaze
Johnny Marr schreef:
The Take Off and Landing of Everything ook

Nee, die niet.

avatar van Simon Smith
Simon Smith (crew)
Hoe lang gaan we nog door met zeuren over oude Elbow-albums die al dan niet geweldig waren?

avatar van Slowgaze
Simon Smith schreef:

Tot vrijdag.

avatar van Johnny Marr
Slowgaze schreef:

Nee, die niet.

Toch wel. Voor mij hun beste samen met LOTFW en TSSK. Kleven ook live-herinneringen aan. Laatste keer dat ik ze zag was 10 jaar geleden, op BKS 2014. Toen stond TTOaLoE centraal. Speelt ook mee.

Giants Of All Sizes en Flying Dream 1 waren anders ook niet misselijk. Scoren allebei 4,5* hier. Maar misschien ben ik gewoon wel fanboi much. Volgende week maar eens tickets proberen scoren voor hun concert in Brussel, samen met homeboi ArthurDZ. Benieuwd naar deze! Good Blood Mexico City klinkt alvast heerlijk.

avatar van Fathead
Waarom staat er bij Balu iemand op de achtergrond te stofzuigen?

avatar van Chromlech
Het lukt me niet naar Elbow te luisteren zonder het beeld van een aanstellerige Guy Garvey in mijn hoofd te krijgen. Alles aan die man is nep. Dat wijzen naar het publiek, dat opgeheven vingertje, dat glimlachen (als ie geen ernstig hoofd trekt), of - en dat is nog het meest irritante aan hem - dat ie een gitaar pakt, omhangt en zonder er op te hebben gespeeld weer terugzet. Tenenkrommend, en dat is jammer want muzikaal is het best wel in orde allemaal.

avatar van Chameleon Day
Chromlech schreef:

Euh…kijk dan NIET naar de beste man. Alles weer opgelost.

avatar van Juveniles
Aan de andere kant: ik weet weinig eerlijkere performers dan Guy Garvey, zijn teksten zijn recht uit zijn hart wat mij betreft. Hij heeft alleen een wat houterige motoriek (welke nog altijd een stuk weelderiger is dan de mijne) waar hij zijn eigen draai aan heeft gegeven met zijn uitgestrekte arm en vinger naar
Jou gericht. Daarnaast heeft hij zijn eigen unieke manier van gitaar spelen, heb hem er echter nog nooit op betrapt toneel te spelen.
Subjectief blijft het uiteraard.

avatar van Chromlech
Chameleon Day schreef:

Euh…kijk dan NIET naar de beste man. Alles weer opgelost.

Was het maar zo simpel. Kijken naar die man doe ik sowieso niet maar deze aandoening heb ik jaren geleden al opgelopen, na het bekijken van een Lowlands-compilatie dat op tv werd uitgezonden.

avatar van Chameleon Day
Chromlech schreef:

Ben je ervoor behandeld? (vrij naar Frank van Putten - sketch opgenomen 30m van mijn vorige woning)

avatar van JVT
JVT
Ik hoop wat tijd te vinden voor deze plaat vandaag.
Openingsnummer is in ieder geval prachtig

avatar van GaiusBertus
Groovy album met veel ruimte voor het experiment en een bass die wat meer aanwezig is dan we de laatste jaren gewend zijn van Elbow. De singles waren wel meteen de beste nummers.

avatar van Juul1998B
Wat een lekker energiek album zeg! Ik moet bekennen dat ik verder alleen the seldom seen kid ken en die zeer nice vind. Wordt snel meer albums luisteren van deze band!

avatar van Leptop
Een positieve eerste indruk. Dit album gaat hier vaker spelen.

avatar van Involution
Als reactie op 'Lovers Leap' las ik iemand reageren met 'Ben geen fan van het effect op de zang'.
Bewijst weer eens hoe strak de heren de zangpartijen kunnen krijgen door iemand te laten denken dat het een automatische harmonizer is.

De gitaarpartijen in Knife Fight zijn geweldig. Mark Potter (of ''Pot'', zoals Guy naar hem verwijst) speelt op links en rechts in het stereobeeld soms een verschillend akkoord - harmonisch verschillen ze één trap.
Dit geeft een erg mooi effect, omdat het nooit helemaal harmonisch 'landt'.

Tijdens een live uitvoering van het nummer 'Charge' (van Take Off And Landing...) liet Guy het woord 'fu*kers' weg uit zijn zang - mogelijk op verzoek van de nette venue?
Was dit woord nog wel op betreffende CD te horen, op het nieuwe album AUDIO VERTIGO is dit bij voorbaat al gedaan bij de openingstrack.
De hap uit de zang op 'Things I've been Telling Myself For Years' (bij 2'48) is namelijk geen productiefout, maar censurering van te sterke taal. Wie de lyrics er op naslaat weet meer.

Grappige constatering trouwens dat elbow in lower case wordt geschreven, terwijl de albumtitel AUDIO VERTIGO in hoofdletters schreeuwt.

Eerste indruk is erg positief. Was Elbow een beetje uit het oog verloren, maar ze hebben mijn aandacht weer helemaal. 4 sterren om te beginnen.

Elbow heb ik langzaam met de jaren verzameld tem The Take Off and Landing of Everything . Daarna niet meer gevolgd buiten Giants of All Sizes die wel goed was. Heb nu de singles van deze nieuwe plaat beluisterd en dit bevalt me wel. Klinkt zeer energiek en fris. In ieder geval hebben ze mij overtuigd om één van de volgende weken de cd te gaan halen

avatar van -marco-
Hoe meer en meer die opstaat, hoe beter die wordt. Geweldige plaat

avatar van Involution
Involution schreef:

Na beluistering van de fysieke CD blijkt dat het openingsnummer (gelukkig) niet gecensureerd is.
De censurering betreft dus alleen de versies via de digitale kanalen.

avatar van battersea
Veelbelovend plaatje hoor! Iets meer catchy, is steviger synth sounds, stem als vanouds als een klok, spannende arrangementen met wat bekend klinkende sounds uit de jaren 80 en 90 (Peter Gabriel, Tears for Fears)

Heul fijn!

avatar van koosknook
Eerste indruk is bij mij ook positief. De zang was, voor mij, altijd hét grote struikelblok bij het beluisteren van Elbow. Maar nu het meer organische vormen gaat aannemen, vind ik zijn stem juist wonderwel bij de sound passen (enigszins in vergelijking met idd Peter Gabriel). Na ruim een half uur gaat het wel weer wat tegen staan ("Kan die man niet éven zijn klep dicht houden"), maar da's in ieder geval beter (en overbrugbaar) dan al na 5 minuten...

avatar van Kaaasgaaf
Elbow is een band die al bijna een kwart eeuw weet te boeien, zonder zichzelf ooit radicaal opnieuw uit te hebben hoeven vinden; ze bleven trouw aan de unieke sfeer die ze vanaf hun debuut consistent hebben neergezet, maar door steeds nét genoeg subtiele veranderingen door te voeren wisten ze zich voor saaiheid te behoeden. Nou ja, tót hun vorige album Flying Dream 1 dan, want hoewel verre van slecht (en ook weer een paar ware prachtnummers bevattend) was dat over de gehele lijn toch wel een wat saaiig plaatje. Maar ik had er alle vertrouwen in dat dit op een volgend album helemaal zou worden rechtgezet (ook omdat eigenlijk alle albums sinds Build A Rocket Boys voor mij om-en-om zijn: The Take Off And Landing... vond ik magistraal, Little Fictions dan weer aanzienlijk minder, Giants Of All Sizes weer subliem, Flying Dream 1 dus hoogst wisselvallig; die tendens volgend zou Audio Vertigo dan weer een hoogvlieger moeten worden).

De singles bevestigden die aanname dubbel en dwars, maar deze plaat als geheel blijkt zelfs nog een stukje sterker dan ik had durven hopen. Ik vind het een opvallend fris album voor een band al zo lang bezig is en niks meer te bewijzen heeft; het is dat Garvey's stem en Potters productie zo hoogst vertrouwd voelen anders had dit haast iets van een debuut. Meest verrassend is wel hoe (zéker voor Elbow-begrippen toch wel) 'funky' deze plaat genoemd mag worden. En het is heus niet zo alsof er nooit eerder funky elementen in hun muziek zaten; zoals eerder geschreven doet deze band niet aan radicale veranderingen, eerder ligt de nadruk per album op weer andere elementen die altijd al in hun muziek zaten maar die dan verder worden uitgebouwd. Wat dat betreft is Audio Vertigo dus vooral vernieuwend met vertrouwde elementen, razendknap hoe de band dat doet. Ja, dit is het zoveelste (om precies te zijn: tiende) album waarop Elbow doet wat Elbow doet, de band blijft zichzelf met terechte trots omarmen, maar tegelijk staat deze plaat weer volstrekt op zichzelf, alsof we hiermee de band voor de zoveelste keer opnieuw mogen ontmoeten.

Het meest fascinerende blijft toch wel dat Garvey, met die hemelse stem om je benauwend dicht tegenaan te drukken, eigenlijk altijd doodleuk op dezelfde manier blijft zingen en die Stem gewoon bij elke stijl of sfeer blijkt te passen als een jas, nooit ontstaat er ook maar iets van een vreemd contrast terwijl je dat wel zou verwachten, en dit lijkt me een van de belangrijkste ingrediënten waarom wat ze ook doen het vanzelf zo volstrekt eigen, zo volstrekt Elbow, klinkt.

Zie er erg naar uit om dit in Carré mee te mogen maken. Heb Elbow erg vaak gezien, maar de laatste keer is inmiddels meer dan tien jaar geleden. Natuurlijk zal het op de eerste plaats een vertrouwd weerzien zijn, maar met de hernieuwde energie van dit album op zak verwacht ik ook dat het ook wel iets van een hernieuwde kennismaking zal hebben. En wat mij betreft kan deze band er dan weer probleemloos een eeuwigheidje tegenaan.

Waanzinnig album! Vergelijkbare impact als toen ik Seldom seen kid voor het eerst hoorde! Kaarten voor september gelijk veilig gesteld!

avatar van dreamtheater06
Kaaasgaaf schreef:
ik had er alle vertrouwen in dat dit op een volgend album helemaal zou worden rechtgezet (ook omdat eigenlijk alle albums sinds Build A Rocket Boys voor mij om-en-om zijn: The Take Off And Landing... vond ik magistraal, Little Fictions dan weer aanzienlijk minder, Giants Of All Sizes weer subliem, Flying Dream 1 dus hoogst wisselvallig; die tendens volgend zou Audio Vertigo dan weer een hoogvlieger moeten worden)..

Grappig, mijn vrouw en ik kwamen bij het vorige album tot dezelfde conclusie. Al ben ik zelf wat strenger en schaar ik Build a Rocket Boys ook bij de wat saaiige releases dus de reeks om en om is zelfs nog wat langer in dat geval.

Dit album klinkt inderdaad weer erg vol en fris. Her To the Earth klinkt als de dwarsdoorsnede van deze plaat; spannend en groovy maar toch ook fijn, mooi en kabbelend Elbow.

avatar van Grizzly Bear
Twee dagen oud en nu al een extended edition!

‎AUDIO VERTIGO (Extended Edition) - Album by Elbow - Apple Music - music.apple.com

Edit: deze lijst kwam ik net tegen, ook best boeiend om te zien waar Guy naar luisterde afgelopen tijd: Facebook

avatar van mr.oizo
Chromlech schreef:

Haha, zeer herkenbaar. Heb ze een paar keer op LL gezien, en erger me elke keer aan dat joviale gedrag van Guy. Voelde af en toe bijna als een parodie.
De albums t/m The seldom seen kid vind ik geweldig. Daarna zakt het toch een beetje in. Dit album smaakt echter naar meer. Het lijkt wat gevarieerder en gewaagder dan de voorgangers. Voorlopig een 3,5

avatar van Paalhaas
Kaartjes gekocht voor Carré, zij het vooral omdat mijn vriendin elbow leuk vindt. Dus ik dacht toch die nieuwe maar eens opzetten. Dat viel me niet mee helaas. Audio Vertigo bevat muziek waar ik maar moeilijk mijn aandacht bij kan houden, omdat het allemaal nogal zouteloze kost is zo op het eerste gehoor. Er sprong voor mij ook niets echt bovenuit ook. Beetje slaapverwekkend eigenlijk, het kabbelt voorbij en het grijpt me nergens bij de kladden.

avatar van rushanne
Ik heb wel een paar nummers die er voor mij uitspringen, maar als geheel overtuigt het (nog) niet. Openingsnummer en Very Heaven zijn wel erg goed