Alicia Keys - As I Am (2007)

Soul / R&B
Label: J

1. As I Am (Intro) (1:52)
  2. Go Ahead (4:35)
  3. Superwoman (4:34)
  4. No One (4:13)
  5. Like You'll Never See Me Again (5:15)
  6. Lesson Learned (4:13)

met John Mayer

7. Wreckless Love (3:52)
  8. The Thing About Love (3:49)
  9. Teenage Love Affair (3:10)
  10. I Need You (5:09)
  11. Where Do We Go from Here (4:10)
  12. Prelude to a Kiss (2:07)
  13. Tell You Something [Nana's Reprise] (4:28)
  14. Sure Looks Good to Me (4:31)
  15. Waiting for Your Love * (3:45)
  16. Hurt So Bad * (2:56)
  17. Another Way to Die * (4:24)

met Jack White

18. Doncha Know (Sky Is Blue) * (4:24)
  19. Saviour * (3:22)
  20. No One [Curtis Lynch Reggae Remix] * (3:57)
avatar van Reijersen
Het album van Alicia heeft wederom, zoals ik van haar gewend ben een geweldige intro. Daarna komt er zoals altijd een uptempo nummer en dat is met 'Go Ahead' wederom zo. Een lekker banger.
'Superwoman' is meer een soulsong. Prachtig gezongen en het doet oude tijden herleven.
'No One' is natuurlijk de fantastische eerste single. Een nummer dat gewoon lekker in je hoofd blijft hangen. 'Like You'll Never See Me Again' is een vrij standaard R&B ballad. Wel mooi einde.
'Lesson Learned' is, mede door de vocale en instrumentale inbreng van John Mayer, een blues-achtig nummer geworden. Erg fijn nummer met hitpotentieel.
'Wreckless Love' heeft een erg lekkere hitsige drum. Persoonlijk vind ik het één van de beste nummers van het album. Kan best nog een clubbanger worden. Prachtige tempowisselingen en past goed bij Alicia’s stem. Aan dit nummer hangt ook een topproductie.
‘The Thing About Love’ is een powerballad, vooral in de bridge. Een nummer waarin Alicia haar stem laat gelden. Prachtig nummer om snoeihard door je speakers te laten knallen. Dit is echt zo’n nummer waar ik van hou bij Miss Keys.
En dan ‘Teenage Love Affair’. Een nummer dat ook de benadering zoekt naar de oude soul. Lekker sfeervol nummer. Goed refrein en wederom goed gezongen door Alicia.
Op de site van Alicia zijn filmpjes te zien over de totstandkoming van dit album. In één van die filmpjes zie je een drummer helemaal los gaan. Hetgeen wat hij speelt is het drumwerk dat je hoort in de banger ‘I Need You’. Goed nummer, niet heel erg origineel of verheffend, maar luistert wel goed weg en zeer dansbaar.
Rauwe drums in een echte Alicia Keys song. Dat is wat ‘Where Do We Go From’ is. Een refrein dat goed in je hoofd blijft hangen en best weer genieten blazen. Toch mooi dat in de R&B ook dit soort nummers gemaakt worden.
‘Prelude to a Kiss’ is een korte ballad die perfect bij Alicia’s stem past. Prachtig nummer.
‘Tell You Something’ is één van de beste nummers van deze cd. Erg sfeervolle ballad die Alicia de gelegenheid geeft om haar stem opperbest te gebruiken. De productie heeft wel iets weg van R. Kelly’s ‘The World’s Greatest’, maar dat kan ook aan mij liggen. En die achtergrondzanger ga ik ook even opzoeken, mooie stem heeft die man.
En dan nog het laatste nummer, ‘Sure Looks Good to Me’, om dit wederom prachtige album af te sluiten. Het is wederom een ballad, een erg soulvolle ballad. Een nummer dat je echt aan Alicia kan relateren.

Ik geef dit album 4,5 sterren. Het is echt weer een Alicia Keys album zoals we dat van haar mogen verwachten. Hoog vocaal niveau, minimale gastartiesten en toffe producties. Ze weet weer een cd lang te boeien.

(maar misschien ben ik wel gewoon een Alicia Keys crack )

avatar van Angelo
In meerdere opzichten is dit denk ik het beste album van Alicia Keys. De soul is meer aanwezig dan ooit, de teksten zijn mooier dan ooit, en instrumentaal steken de producties beter in elkaar dan ooit. Er staan veel nummers op ‘As I am’ die genoeg potentie hadden om uitgebracht te worden als singles.
De nummers die daadwerkelijk als single verschenen, behoren tot de hedendaagse pareltjes in het R&B-genre. ‘No one’ is naar mijn idee het mooiste nummer, maar ‘Teenage love affair’ (met een sample van The Temprees) en ‘Like you’ll never see me again’ zijn ook geweldige liedjes. De door Linda Perry geschreven bijdragen op deze plaat zijn ook ijzersterk; de single ‘Superwoman’, ‘The thing about love’ en ‘Sure looks good to me’ zijn ook ge-wel-dig! Naast R&B en soul wordt een ander genre verweven en ten gehore gebracht in het duet met John Mayer, ‘Lessons learned’ heeft een bluesachtige sfeer. Productioneel is ‘Wreckless love’ misschien wel het mooiste, het eenvoudige doch volle geluid dat het album uitademt is uitstekend. De zomerse klanken komen ook voor op deze plaat, namelijk in de vorm van ‘I need you’ dat voorzien is van één van de meest stevige beats op dit album. Dan is er nog een interessant nummer te vinden, en dat is ‘Where do we go from here’. Op subtiele wijze wordt een stukje gesampled van een nummer van Wendy Rene (een onbekende soulzangeres van het Stax-label). Al die nummers behoren tot de beste nummers op dit album.
Maar ook de nummers die ik niet noem stellen niet teleur. Dit album is ongetwijfeld één van de beste onvervalste R&B-albums van de afgelopen jaren. Behalve Alicia Keys zelf, heb ik ook veel lof voor de man die het album grotendeels produceerde: Kerry “Krucial” Brothers. Op ‘As I am’ wordt het allerbeste in Alicia Keys naar boven gehaald, de titel die dit album draagt kan ook niet meer van toepassing zijn.

avatar van Film Pegasus
Alicia Keys komt met As I am overtuigend binnen en laat horen dat ze meer kan dan enkel wat populaire R&B. Het wordt met momenten even intieme met zang en piano, aangevuld hier en daar natuurlijk met de nodige beats. Hierdoor komt de nadruk wat meer te liggen op haar stem, terwijl ik mee eerder focus op haar pianospel. Maar de goeie pianostukken worden niet meteen op single uitgebracht, dat zijn eerder de populaire deuntjes. De nummers die Alicia alleen maakte (As I am en Prelude to a kiss) zijn voor mij dan ook de mooiste nummers. Het ware talent is Keys zelf, de rest helpt haar muziek verkopen.