Modern English - After the Snow (1982)

Label: 4AD

1. Someone's Calling (4:04)
  2. Life in the Gladhouse (5:57)
  3. Face of Wood (5:58)
  4. Dawn Chorus (4:45)
  5. I Melt with You (3:53)
  6. After the Snow (3:54)
  7. Carry Me Down (5:28)
  8. Tables Turning (4:33)
  9. Someone's Calling * (3:46)
  10. Life in the Gladhouse * (5:00)
  11. I Melt with You [7" Mix] * (3:50)
  12. The Prize * (3:32)
  13. Life in the Gladhouse * (5:55)
  14. The Choicest View * (11:40)
avatar van Premonition
Voor mij de mooiste van Modern English. Sfeervolle wave.
Niet zo ongemakkelijk hoekig als Mesh and Lace, hoewel daar wel pareltjes op staan.
Helder en dynamisch geproduceerd door Hugh Jones (The Cure " Faith" en Echo & the Bunnymen "Heaven Up Here")

avatar van orbit
Klinkt goed Premo! Ook dit album wil ik wel aan een luistertoets onderwerpen

avatar van the viking
Mag ik aansluiten

avatar van orbit
Ook deze heb ik aangeschaft, tesamen met hun debuut. Ben hem nu aan het beluisteren na Mesh and Lace... heel ander koekje! Veel toegankelijker en eigenlijk bijna radiovriendelijke rock, maar in het geheel niet slecht. Ik moet het nog zeker wat vaker draaien, maar het bevalt me aanvankelijk een stukje beter dan hun debuut. Ik hoop dat het niet een kwestie is van sneller vervelen, terwijl het debuut misschien een groeier blijkt. Ik zal het evenals The Comsat Angels de tijd geven.

avatar van orbit
Ik vind deze eigenlijk even goed als het debuut, maar om heel andere redenen. Het debuut is donker en puntig, experimenteel. Dit is eigenlijk een heel vergelijkbare plaat met Echo & The Bunnymen bijvoorbeeld. Lekkere opbeurende (alternatieve) rock met goede arrangementen! Eigenlijk heel erg weinig op aan te merken. Gewoon goed en enkele prima uitschieters die je niet zo snel zat bent. Aanrader voor iedere muziekliefhebber eigenlijk. Geen monument, maar ook beslist geen verspilling!! Een dik verdiende 4****

avatar van orbit
En maar eens opgehoogd met een halfje! Wat een heerlijke plaat! Geen zwak nummer op eigenlijk, en prima composities! Dit past zo in het rijtje Chameleons en Echo & Bunnymen. Onderschatte plaat.

Feeder
Alle kutjes nog aan toe !

Diegenen die vol lof waren over Mesh & lace maar deze cd de grond inboorden zouden er goed aan doen om hun gehoorgangen eens te laten uitkuisen. Er moet wel heel veel smerigheid in jouw kop zitten als je dit slecht vindt

Ook al is het iets geheel anders dan Mesh & Lace, het is allesbehalve slechter ! Laten we het er wel over eens zijn dat deze cd gemakkelijker in het gehoor ligt. Het grootste verschil ligt voor mij eigenlijk bij de zang, Robbie Grey zingt hier niet zo eentonig meer als op hun debuutplaat.

New-wave met een licht rockgehalte, zo zou ik het omschrijven. Klinkt misschien niet spannend maar het is wel subliem uitgevoerd. Eigenlijk is After the snow alles wat hun debuutplaat niet is en omgekeerd.

Laat het echter duidelijk zijn, After the snow en Mesh & lace hebben wel 2 overeenkomsten. Het zijn allebei wereldalbums, die jammer genoeg te weinig waardering krijgen.

Met andere woorden, Jantje is volledig in de ban van Modern english en hij is Orbit heel dankbaar voor het gouden advies

avatar van orbit
Prachtig gezegd Janneman! Vooral dat oren uitkuisen Zouden meer mensen mogen doen op deze site, dan zou Modern English nog wel eens de aandacht kunnen krijgen die ze verdienen, want dit is gewoon een verrukkelijke rockplaat (eigenlijk geen stricte wave meer) die gewoon gebeiteld in elkaar zit. Verdiend bijvoorbeeld alle prèses die een bandje als Afghan Wigs oid wel krijgt hier.
Zelfs de 60s psychedelica wordt niet geschuwd op een nummer als Carry Me Down (formidabel nummer overigens!).
Ik had al verhoogd naar 4,5* trouwens

Feeder
Hopsakee ! Daar gaat de 4.5* !

Hoe het komt weet ik niet maar deze cd wordt na iedere luisterbeurt beter en beter. Someone's calling is 1 van de betere openers die ik al gehoord heb, schitterend nummer. Life in a Gladhouse klonk al de eerste keer heel vertrouwd waardoor de song ondertussen al een héél klein beetje aan pracht heeft moeten inboeten maar begrijp me niet verkeerd : het is een geweldige song.
Face of Wood is nog steeds m'n favoriete song van deze new-wave/rock parel. De intro, die verschrikkelijk mooie gitaar, schitterende tekst... *zucht*
Ongelofelijk, écht ongelofelijk dat deze band zo weinig succes gekend heeft.
Dawn Chorus is een song om bij weg te dromen, deze cd ademt een heerlijke sfeer uit, om van te snoepen. Nu wil ik het over de laatste vier songs hebben en zeggen dat die stuk voor stuk prachtig zijn maar dan bedenk ik me opeens dat ik dat al over iedere song op deze cd gezegd heb. Klasse, pure klasse.
I melt with you is zó mooi, zó ongelofelijk mooi dat het bijna pijn doet als de song gedaan is maar voor ik het goed en wel besef word ik nogmaals getrakteerd en krijg ik 'after the snow' voorgeschoteld. Samen met Face of Wood het sterkste van deze cd, ik loop hier al dagen (wat zeg ik? WEKEN ! ) dit nummer te zingen dat het een lieve lust is. Wat een sfeer, wat een tekst. We vallen weer eens in herhaling. Carry me down en Tables Turning tenslotte zijn wederom 2 kunstwerken om U tegen te zeggen.

Fantastische muziek, fantastische teksten en een méér dan fantastische sfeer. Kortom, alle ingrediënten zijn aanwezig om ervoor te zorgen dat Jantje nogmaar eens overgelukkig is en verwarrende berichten met veel herhalingen begint te posten.

avatar van orbit
De goede muziek en de hitte zijn u naar den bol gestegen, maar dat is u met dit oordeel uiteraard onmiddelijk vergeven! Eén van de meest onderschatte bands/ platen die ik momenteel ken ja.

avatar van reptile71
Na Mesh and Lace heb ik ooit wel eens een nummer van deze gehoord, maar het was zo anders, zo 'poppy' ineens, dat ik het al snel opgaf. Ik vond die vage donkere underground sfeer die Mesh and Lace draagt juist zo heerlijk. Punt is dat ik naar dit album anders moet luisteren, er de tijd voor moet nemen, en daarna pas moet oordelen. Na bovenstaande enthousiaste reacties ben ik bereid dat te gaan proberen.

avatar van orbit
Lijkt me een erg verstandig besluit reptile De schoonheid openbaart zich na een aantal luisterbeurten, laat vooral alle wave referentiekaders los en luister deze plaat voor wat hij is, een briljante rockplaat die op zichzelf staat!

avatar van reptile71
Ja precies, ik was op zoek naar het wave gehalte van Mesh and Lace, maar dit is gewoon een heel ander soort plaat. Een aantal nummers kende ik al maar ik zal hem eens in zijn geheel meerdere keren gaan draaien. Hoewel ik nog zoveel wil luisteren dat ik gewoon niet meer weet waar te beginnen.

avatar van divart
Niet te vergelijken met Mesh and Lace maar ik vind dit nog altijd wel erg New Wave (in de goede zin des woords). Ijzersterk qua songs en, niet onbelangrijk, qua sfeer. Maar toch behoorlijk toegangkelijk, zeker in vgl met zijn voorganger. In ieder geval zeker geen album wat je moet ontdekken. Je vind hem mooi, en later misschien nog veel mooier, of je vind het niets. Maar na tig keer luisteren vind je het dan volgens mij nog steeds niets. Je moet er van houden. En al 25 jaar lang is dit één van mijn zeer gekoesterde favorieten. Tijd voor een jubileum en wat extra draaibeurten. De winter komt er weer aan dus dat is geen enkel probleem.

avatar van blunnie
Prima plaat uit begin jaren 80.Heb al eerder geschreven dat dit een goeie periode was en mooie dingen heeft opgeleverd waaronder deze.Met als hoogte punt I melt with you

jean maurice
probeer ook Mesh & Lace eens van Modern English, vind ik persoonlijk nog beter

avatar van freddze
Ik vind ze dus allebei steengoed, maar vind After the Snow dan weer net iets beter dan Mesh & Lace, alhoewel ze heel dicht bij mekaar liggen qua score. M&L geef ik 84 ten 100 en AtS 88 ten 100 wat zich hier vertaald in 4,5* voor AtS en 4* voor M&L

Ik heb het trouwens meer voor een nummer als Life in the Glashouse dan voor het door blunnie aangehaalde Melt with You, alhowel dat laatste natuurlijk nog altijd een lekker nummer is

divart schreef:
De winter komt er weer aan dus dat is geen enkel probleem.

Ik vind dit zelfs meer een lenteplaat.. Melt With You is eigenlijk zo'n archetypische wave popsong zoals later The Cure en The Smiths begonnen te maken, maar Modern English was hier dus wel iets eerder mee.

avatar van reptile71
Ik vind dit album niet te vergelijken met Mesh & Lace. Dat is zoiets als Wild Mood Swings vergelijken met Pornography i.m.o. qua sfeer bedoel ik dus, niet dat dit album net zo slecht zou zijn als Wild Mood Swings.

Maar omdat ik Mesh & Lace als eerste kende en dat zo heerlijk vind door de donkere sfeer heb ik nogal moeite met dit album te waarderen. Heb het eerlijk gezegd nog geen enkele keer helemaal goed beluisterd, maar het staat op mijn things-to-do lijstje.

avatar van Lin
Lin
dat things-to-do/listen lijstje is wel aardig lang aan t worden hier he

misschien eens een weekje ingesneeuwd raken, dan komen we er aan toe

avatar van orbit
Ik heb hem laatst dus weer geluisterd en het is niets minder dan een parel! Geen slecht nummer te bekennen en een mooie melancholische lijn van vederlicht tot een beetje herfstig.. echt donker wordt deze plaat nooit, maar dat hoeft ook niet met zulke fraaie nummers. Mesh & Lace is natuurlijk wel een dijk van een plaat, maar die bevat ook enkele stacato punkerige zaagnummers met wat rare gesproken teksten e.d. waar ik niet altijd van gecharmeerd ben. Over de hele linie een zwakkere plaat als deze dus.

avatar van reptile71
Heb even de tijd genomen om dit album wat beter te luisteren. Toch best een leuk creatief gevarieerd prettig in het gehoorliggend album. Klinkt gewoon een stuk frisser dan Mesh & Lace. Ik heb dus even een andere bril op moeten zetten. Conclusie is dat hij mij wel 3,5* waard is.

avatar van reptile71
Laat Lin deze nu gisteren voor me meegenomen hebben op vynil en man man man... geen idee hoe het komt maar hij is ineens weer beter geworden. Het lijkt erop dat reptile vynil gaat herontdekken en zo nu en dan wel weer eens een echte plaat zal gaan kopen. Een extra motivatie hierbij is mijn dochter van 22 maanden die ik liet zien hoe die plaat draait en sindsdien constant roept: 'Draaien... draaien... plaat' Ze vindt het prachtig en ik ook. Logisch eigenlijk. Wat is er te zien aan een mp3 die je draait? Geen hol! Dat mechanische systeem dat er 20 jaar geleden uitgegooid is maakt het toch heel anders allemaal. Na 20 minuten de plaat omdraaien creëert toch een bepaalde band met zo'n album... Zo lekker tastbaar allemaal. Heb Modern Eon - Fiction Tales ook al op vynil. Die gaat er nu op. Modern English bedankt, ik stop je nu even in je grote mooie hoesje.

Met stip naar 4****

skyline
Mag ik wat anders vinden? Ik vond Mesh and Lace een slechte poging tot gedweep met Joy Division (een soort Faith dus) en toen dat niet genoeg verkocht ging men in de uitverkoop met After the Snow. En dat werkte ook niet.

Voor de duidelijkheid maar even, dit is geen poging om iemand zijn bandje onderuit te schoppen of aan te vallen op smaak of weet ikveelwat, maar in het genre is dit voor mij smaak noch kraak. Zielloos.

Hoef toch niet bij elke plaat alleen maar goeds te melden? Of moet ik nu weer onderduiken, verdammt noch mal.

perfume
skyline schreef:
een slechte poging tot gedweep met Joy Division (een soort Faith dus)

Even de feitjes en dan mag je van mij vinden wat je wil skyline, zelfs met dat zware Engelse accent(hahaha) The Cure was er eerder dan Joy Division dus van nu af geen godslastering meer aub?

Nein du brauchst dich um Gottes willen nicht zu verstecken fur deine meinung. Ik ben het op sommige punten wel met je eens wat deze plaat van Modern English betreft.
Dit is zeker niet slecht te noemen en ook veel beter dan zijn opvolger maar ook weer geen echte hoogvlieger. Er staan wel leuke nummers op vind ik. Ook deze band blijft een beetje ondergewaardeerd.

avatar van Chameleon Day
Ook zo'n band die al jaren op mijn lijstje staat, maar waarbij het er nog niet van is gekomen. Gezien de reacties hier toch maar eens gaan proberen. Klinkt allemaal wel erg goed.

Mordor
I melt with you kende ik al. De rest van het album is ook erg degelijk. Soms iets te degelijk naar mijn mening (lekker in het gehoor liggend, maar weinig experimenteel of scherp) en daarom een ruime voldoende en geen hoogvlieger.

Toch nog eens aanschaffen; klinkt toch wel goed.

avatar van Mjuman
Pollens - dat dit album over de hele linie beter scoort dan zijn voorganger. Bij mij heeft de gedachte post gevat dat dit album juist heel poppy is en een beetje soft-wave, getuige ook de kanten outfit van de boys destijds op het podium.

Dit album is veel minder hoekig en puntig dan het vorige ("Mesh and Lace") en de opvolger vind ik nog veel minder een typische 4AD-plaat.

"Melt with You" and "Life in the Glad House" waren toen de singles ('hitjes" in het circuit), maar na deze twee albums verkaste de band naar de USA - en werd het geluid navenant, nog gladder.
Ik zal ze nog eens een 'spin' geven en daarna een cijfer - ik heb al wel een idee.

Besteld.