The Beatles - 1962-1966 (1973)

Alternatieve titel: The Red Album

Rock / Pop
Label: Apple

1. Love Me Do (2:26)
  2. Please Please Me (2:05)
  3. From Me to You (1:59)
  4. She Loves You (2:24)
  5. I Want to Hold Your Hand (2:29)
  6. All My Loving (2:11)
  7. Can't Buy Me Love (2:16)
  8. A Hard Day's Night (2:36)
  9. And I Love Her (2:33)
  10. Eight Days a Week (2:47)
  11. I Feel Fine (2:22)
  12. Ticket to Ride (3:13)
  13. Yesterday (2:37)
  14. Help! (2:22)
  15. You've Got to Hide Your Love Away (2:13)
  16. We Can Work It Out (2:18)
  17. Day Tripper (2:52)
  18. Drive My Car (2:30)
  19. Norwegian Wood (2:07)
  20. Nowhere Man (2:46)
  21. Michelle (2:44)
  22. In My Life (2:29)
  23. Girl (2:33)
  24. Paperback Writer (2:21)
  25. Eleanor Rigby (2:10)
  26. Yellow Submarine (2:36)
avatar van Stijn_Slayer
Dat klopt, maar dan ridiculiseer je de boel. Het komt erop neer dat het alle individuele albums integraal in de juiste volgorde bevat. Op die albums kun je al stemmen. Juist met nuance i.p.v. lomp op alles tegelijk.

Op de volgorde en selectie kun je niets aanmerken (zoals hier wel zou kunnen). Wat heeft het dan voor nut om zo'n box op de site te zetten? Dat zou naar stemmen om 't stemmen rieken.

Alles wat je zou kunnen zeggen bij de boxset kun je specifieker en gerichter bij de individuele albums doen.

avatar van Rogyros
Of op de discussiepagina van The Beatles zelf. Daar kun je het ook prachtig over die boxset hebben. Ik zou het ook onzin vinden als die box hier op MuMe als apart album zou staan vermeld. Het lijkt mij zinledig om als het ware twee keer op de Beatles platen te stemmen. Het zou dan een soort oevre stem worden. Daar lijkt mij deze site niet voor bedoeld.

avatar van goldendream
Ik vind het alleen spijtig dat een bijkomend nut van MuMe hierdoor voorbijgeschoten wordt, nl. als een soort overzichtssite dienen waarop je dan uit alle mogelijke albums een keuze kan maken. Gewoon via MuMe ontdekken wat er allemaal bestaat. Dit is natuurlijk niet het hoofdoel, maar zou een meerwaarde zijn.

Net zoals de officiële dvd's een meerwaarde zouden kunnen zijn. Neem nu de Anthology-dvd-box. Je zou die mooi kunnen vergelijken met bv The Long and Winding Road-dvd-box. Als je één van de twee wil kopen, zou je veel reacties kunnen lezen om dan de goede keuze te maken.

Maar laat ons niet in de zinloze discussie hervallen. Avatars kunnen, andere dingen niet. Mijn probleem dat ik het één veel belangrijker vind dan het ander, niet dat van iemand anders.

goldendream schreef:

Ik wil er toch nog iets over opmerken. MuMe is toch al een soort overzichssite? Per artiest/band kun je al hun reguliere albums vinden en al hun live en verzamelalbums? Je kunt dan juist ontdekken wat er allemaal is uitgebracht door de desbetreffende band of artiest. Dat de verschillende boxen, waarin meerdere al uitgebrachte albums zijn gebundeld, staat er gelukkig niet op. Want het zijn er nogal wat. Van Mark Knofler heb ik eens twee albums in een hoesje gekocht, van Springsteen drie in een boxje. Van Simon & Garfunkel alle vijf in een box. Om dat allemaal ook op de site te vermelden, krijg je juist (in mjin ogen) een onoverzichtelijke site. Want dan staat er veel meer op dan dat de band of artiest feitelijk heeft uitgebracht.

Maar goed, ieder zijn opvattingen natuurlijk.

avatar van Stijn_Slayer
Er is wel wat te zeggen voor een overzichtssite, maar de paradox is inderdaad dat je dan ook snel het overzicht verliest.

avatar van Arrie
Musicmeter is niet bedoeld als overzichtssite. Natuurlijk is het wel een deel van MuMe, maar er wordt niet getracht om het ultieme overzicht te laten zien, daar heb je immers al een site als Discogs voor. Als je een perfect overzicht wil, moet je naar een andere site, MuMe is daar niet voor bedoeld.

Nouja, het is wel om in 1 oogopslag te zien welke studio-albums een groep heeft gemaakt. De rest is bonus. De toegevoegde waarde van zo'n box snap ik ook niet, je kunt dat toch bij de desbetreffende albums over de remasters praten? Dat wordt ook al gedaan.

avatar van goldendream
Vraagje: staan alle nummers hier chronologisch?
Of anders gezegd: had je eerst de singles 'From Me to You', 'She Loves You' en 'I Want to Hold Your Hand' en dan pas het album 'With the Beatles'?

avatar van devel-hunt
goldendream schreef:
Vraagje: staan alle nummers hier chronologisch?

Klopt, alle nummers staan in chronologische volgorde . Over het algemeen dan.
With the Beatles kwam bijv. in dezelfde week uit als I wanne hold your hand.
Doordat zowel 1962-1966 en 1967-1970 chronologisch zijn ontstaat er een mooie beeld van hun ontwikkeling.

avatar van Rogyros
En zo zijn de rode en de blauwe samen een schitterende inkijk in hun oeuvre!

avatar van tnf
tnf
Deze zet ik iets minder vaak op dan de blauwe (zie die cd voor meer commentaar). Hoe het komt weet ik niet, is gewoon een gevoel. Maar Day tripper is er eentje die ik er behoorlijk uit vind springen, met dat gitaartje.

Ik heb verder het idee dat die zogenaamd 'simpele' liedjes die hierop staan, lang niet zo simpel zijn als dat ze oppervlakkig gezien líjken.

avatar van musician
Ik ben bang dat je nu in aanmerking komt voor het understatement van het jaar.....

avatar van tnf
tnf
Tja, het wordt over zowel de eerste als de laatste track op deze cd zo vaak gezegd (niet specifiek hier, ik bedoel het in z'n algemeenheid), evenals over She loves you, 'wat een lullige, simpele liedjes'.

Alsof het maar één treetje hoger staat dan K3 of Kus of zo.

Nou, ik denk dat er maar weinig mensen zijn die zulke liedjes uit hun pen kunnen krijgen.

Die 3,5 sterren lijkt dan wel laag, maar ik stem gewoon vrij streng.

avatar van paulmccuytney
Mijn geboortejaar is 1954, dus ben ik van jongs af aan opgegroeid met de Fab Four. Ik heb hun muziek dan ook altijd geweldig gevonden en dat geldt ook voor de "blauwe" cd.
Puur tijdloze muziek ondanks de vele korte nummers op deze (rode) cd. Slechts 1 nummer is langer dan 3 minuten (Ticket to ride). Het beste nummer van dit compilatiealbum vind ik toch wel "You've got to hide your love away" wat eigenlijk helaas nooit op single is uitgebracht. Maar zelfs een kinderliedje als "Yellow submarine" heeft zo zijn charme, hoewel ik de B-kant "Eleanor rigby" stukken beter vind.
Hij krijgt van mij dan ook terecht 4 stemmen.

avatar van Rogyros
Yellow Submarine vind ik een van de weinige skip nummers. De enige zelfs. Dat nummer is niet aan mij besteed. Verder is dit een fantastische verzamelaar wat mij betreft!

Rogyros schreef:

Helemaal met je eens. Dit nummer kan ik ook echt niet meer horen.

avatar van devel-hunt
Het had Harrison als songwriter meer recht gedaan als hier minimaal If I needed someone en Taxman op hadden gestaan. Nu komt hij er wel heel bekaaid vanaf, alsof hij pas vanaf 1968 songs voor de groep schreef die er toe deden.

avatar van Rogyros
Ben ik wel met je eens devel-hunt. Qua ruimte was het ook mogelijk geweest zonder andere nummers weg te strepen.

avatar van paulmccuytney
Wat ik wel ontzettend jammer vind is het feit dat er op deze uitstekende verzamelaar (en dat geldt ook voor zijn blauwe broertje) alleen maar eigen composities staan en geen covers. Zo vind ik hun versies van bijv. Twist and shout, Roll over Beethoven en Rock 'n roll music eveneens subliem. Volgens mij is hun "Anthology"-compilatie de enige, die wat dat betreft een stuk completer is. Maar dan moet je wel 3 boxen met zo'n 60 tracks per box aanschaffen en dat lijkt me een beetje teveel van het goede. Dus verder niet zeuren, McCuytney.

WPE
gewoon heerlijke nummers, nostalgie ten top (alhoewel ik pas 6 was in 1966....)
Ik heb uiteindelijk de (dubbel cd) aangeschaft. Dit hebben ze, om de nostalgie te laten hoogtijvieren, niet voor niets gedaan, want zo zat ook de dubbellp in elkaar. Resultaat: 2 cd's met ongeveer 30 minuten speeltijd per cd. Maar wel grappig.

avatar van bawimeko
Eind deze maand komt de vinyl-versie uit, geremastered vanaf de originele album-mastertapes (dus niet de digitale uit 2009). De nep-stereo-tracks (She Loves You, bijvoorbeeld) worden vervangen door de mono-versies en ikzelf hoop op de versie van "I Feel Fine" met het gemompel net voor de gitaar-feedback!

avatar van Robertus
Ik vind Revolver op deze verzamelaar wat ondervertegenwoordigd ten opzichte van Rubber Soul. Maar twee nummers, waarvan één Yellow Submarine.....

Waar zijn Tomorrow Never Knows, Good Day Sunshine, om er maar eens een paar te noemen?
Overigens vind ik 100% terecht dat er zes nummers van Rubber Soul opstaan, maar dan zou ik ook ongeveer hetzelfde aantal pakken van het minstens even sterke Revolver.

Verder prima compilatie die lekker wegluistert, maar meestal luister ik gewoon naar de reguliere albums...

avatar van Funky Bookie
Het is wel absurd de hoeveelheid ontzettend goede nummers de heren hebben gemaakt.
Dit is echt een must have voor elke popliefhebber.

avatar van Kronos
De beste nummers uit deze periode bij elkaar is toch redelijk onweerstaanbaar. De eerste helft is nogal luchtig, vanaf Yesterday komt er ook ruimte voor fijngevoeliger emoties. Jammer dat het afsluit met Yellow Submarine, het enige slechte nummer op deze verzamelaar. Liever Taxman of Tomorrow Never Knows.

87/100