The Beatles - 1962-1966 (1973)

Alternatieve titel: The Red Album

Rock / Pop
Label: Apple

1. Love Me Do (2:26)
  2. Please Please Me (2:05)
  3. I Saw Her Standing There * (2:53)
  4. Twist and Shout * (2:35)
  5. From Me to You (1:59)
  6. She Loves You (2:24)
  7. I Want to Hold Your Hand (2:29)
  8. This Boy * (2:19)
  9. All My Loving (2:11)
  10. Roll Over Beethoven * (2:46)
  11. You Really Got a Hold on Me * (3:02)
  12. Can't Buy Me Love (2:16)
  13. You Can’t Do That * (2:33)
  14. A Hard Day's Night (2:36)
  15. And I Love Her (2:33)
  16. Eight Days a Week (2:47)
  17. I Feel Fine (2:22)
  18. Ticket to Ride (3:13)
  19. Yesterday (2:37)
  20. Help! (2:22)
  21. You've Got to Hide Your Love Away (2:13)
  22. We Can Work It Out (2:18)
  23. Day Tripper (2:52)
  24. Drive My Car (2:30)
  25. Norwegian Wood (This Bird Has Flown) (2:07)
  26. Nowhere Man (2:46)
  27. Michelle (2:44)
  28. In My Life (2:29)
  29. If I Needed Someone * (2:24)
  30. Girl (2:33)
  31. Paperback Writer (2:21)
  32. Eleanor Rigby (2:10)
  33. Yellow Submarine (2:36)
  34. Taxman * (2:38)
  35. Got to Get You Into My Life * (2:27)
  36. I’m Only Sleeping * (2:59)
  37. Here, There and Everywhere * (2:24)
  38. Tomorrow Never Knows * (2:58)
totale tijdsduur: 1:03:59 (1:35:57)
Lacoste
Ja gewoon 4** voor mij, het verbaast mij soms hoeveel nummers ik ken (als NIET fan) Nooit bij stil gestaan dat het dan nummers van The Beatles waren of ik kende de titels niet!

De Red & Blue Album krijgen van mij allebei 4***
Soms is het me allemaal iets te vrolijk de deuntjes enzo maar goed het is toch top muziek, die helaas niet meer gemaakt wordt!

Ik heb aan deze 2 albums (Red & Blue) genoeg van The Beatles, heb daarmee alles wat ik wil hebben van deze band!

4****

avatar van kaztor
EVANSHEWSON schreef:
Mijn opmerking voor zowel het red album als het blue album is dezelfde;

Geldklopperij, want deze platen zijn overal nog veel te duur;

Als ceedee-uitgave had men er best enkele extra tracks mogen bijvoegen, deze band heeft prima materiaal in overvloed.

Niets bonus dus, je kan net zo goed de elpee terug bovenhalen...

Ik vind de heruitgave van deze verzamelaars schandalig. In 1993 had er of een enkele dubbel-cd moeten verschijnen met beide verzamelaars erop of 2 flink uitgebreide dubbel-cd's, rode en blauwe, met alle relevante Beatles-nummers erop en misschien enkele directe post-Beatles solonummers om het in een mooi perspectief te plaatsen. Dat was een uitstekend idee geweest.

avatar van platedraaier
Ach ja , EMI de grootste hufter$ in platenland. Nu las ik dat ze de "limited" mono box ook weer bij gaan maken.

Music & Me
The Beatles - 1962-1966

Erg mooie cd, via deze en de blauwe meer van The Beatles te weten gekomen. De rode is toch wel mijn favoriet. Heb persoonlijk veel meer met pop dan rock. En deze cd bevat toch iets meer pop muziek dan de blauwe. Deze cd vind ik ook bijna in zijn geheel goed en dat in tegenstelling tot de blauwe.

Deze cd krijgt van mij 4,5*** omdat niet alle nummers mij aanspreken. Zo skip ik altijd de nummers Drive my Car, Norwegian Wood, Nowhere Man, In My Life & Yellow Submarine. Niet omdat ik de nummers slecht vind, maar de nummers spreken mij persoonlijk niet of minder aan.

Dus The Beatles - 1962-1966 krijgt van mij 4,5**

MrGuitar240
Aha je skipt wel de "Rubber soul" nummers!:p. Ach ja. Sommigen begijpen ook niet dat ik Revolver niet zo goed vind als de anderen.

avatar van VanDeGriend
Onnodige qoute verwijderd.

avatar van avdj
Music & Me schreef:
The Beatles - 1962-1966

Dus The Beatles - 1962-1966 krijgt van mij 4,5**

In My Life skippen?!?
We zijn allemaal verschillende mensen.

Overigens vindt ik 30 euro per CD belachelijk.
Wie weet is er binnenkort bovendien een remaster versie.
Beide albums behoren trouwens tot de best verkochte Beatles albums in de VS.

avatar van devel-hunt
Een essentiele Beatles verzamelaar, net als de blauwe. En de fantastische hoes. De jonge Beatles ten tijde van Please please me en de 'oude' Beatles rond de periode Abbey Road op dezelfde locatie genomen. Oorspronkelijk was de foto bedoelt voor de in 1970 te verschijnen LP Get Back, die er dus nooit is gekomen.
Wel jammer dat er op deze plaat niet één Harrison nummer is toegevoegd. Taxman, If I needed someone en Do you want to know a secret hadden hier niet misstaan.

avatar van Ducoz
Beetje simpele nummers, zo voor die tijd misschien helemaal top, ik ga toch liever voor The Blue album

avatar van Sandokan-veld
De blauwe en de rode zijn goede verzamelaars, zeker voor mensen die gewoon een cd'tje willen kopen met al die leuke liedjes die je op de radio hoort.

Als muzikaal overzicht vind ik de blauwe zeker minder geslaagd: een béétje Beatlesverzamelaar was natuurlijk niet begonnen met Love Me Do, maar met I Saw Her Standing There. En van het almachtige Revolver zijn slechts twee (twee!) nummers opgenomen: Eleanor Rigby (valt niets op af te dingen) en het geinige kinderliedje Yellow Submarine. Onbegrijpelijk dat vooral Tomorrow Never Knows het niet gehaald heeft, hoort natuurlijk op een fatsoenlijke Beatles-best of.
Ook zou ik willen pleiten dat er ruimte wordt gemaakt voor in ieder geval Twist And Shout, She's A Woman, Things We Said Today, No Reply, I've Just Seen A Face en vooral Rain.

Wel bizar natuurlijk, dat een band die zeven jaar heeft opgenomen 4 lp's/cd's nodig heeft voor zijn best of, en dat dan de voornaamste klacht nog steeds is dat bepaalde dingen er níét opstaan. Wat wel is meegenomen, is namelijk niet mis. Al hun oude A-kantjes, waarvan de meeste niet stuk te draaien zijn hoe popie jopie ze ook klinken. Hun eerste probeersels met serieuze onderwerpen en gekke muziek, en een ruim assortiment aan albumtracks, waarbij vooral Rubber Soul uitvoerig aan bod komt (maar slechts twee! van Revolver dus).

Leuk voor de oppervlakkige Beatlefans dus, maar de beginnende Beatlesfanaat moet zijn gewaarschuwd dat hij beter meteen de reguliere albums en de Past Masters verzamelaars in huis haalt. Zo heb je alles wat op de rode en blauwe staat, en meteen ook alle andere juweeltjes.

Een stem geven aan dit album is in mijn geval overbodig.

avatar van musician
Cd verzamelaar waar weinig discussie hoeft te worden gevoerd inzake aantal sterren, lijkt mij.

Maar bij wijze van vaststelling wil ik nog wel opgemerkt hebben dat mijn eerste favoriete nummer (van 6) track 11 betreft, I feel fine. De Beatles krijgen van mij niet zoveel waardering over hun eerste hitjaren, 1962 en 1963. Pas in 1964 komen ze beter uit de verf.

Misschien had er een driedubbele LP over de jaren 1962-1966 kunnen verschijnen, er ontbreken ook nogal wat nummers.

Maar de samenstellers hebben wat mij betreft prima werk verricht. Hier onderscheidt men het kaf van het koren en worden de vele covers als Roll over Beethoven volkomen terecht weggelaten.

Door deze wijze van compileren blijft 1962-1966 ook een buitengewoon luisterbaar geheel, waarbij wat mij betreft een prachtig overzicht wordt gegeven van start tot hoogtepunt van The Beatles.

avatar van TEQUILA SUNRISE
Inderdaad wat mij betreft geen discussie over het aantal sterren wat deze plaat krijgt: de volle mep dus.
26 kanjers van nummers de een nog mooier dan de andere, en dat terwijl de eerste nummers verschenen terwijl ik nog niet eens op deze aardkloot rondliep.
Allemaal fabuleuze onverslijtbare catchy songs van gemiddeld ca 2.5 minuut bij elkaar op een grandioze compilatie.

In een Beatlesboek heb ik eens gelezen dat de rode en de blauwe uitgebracht zijn, omdat rond die tijd ook bootleggers bezig waren met van dit soort compilaties uit te brengen, toen ze er lucht van kregen dat The Beatles niet meer terug zouden komen als band.
Als kid vond ik beide dubbelaars nogal prijzig. Sommige platenwinkels verkochten ze zelfs voor bedragen tussen de 30 en 35 gulden, terwijl het allemaal al eerder uitgebracht materiaal is.
Er staan natuurlijk een aantal songs op die niet op de reguliere albums staan of in iets andere versies (als voorbeeld de single versies van Get Back en Let it Be op de blauwe).
Eind jaren 70 werd er een blauwe LP/MC box uitgebracht met alle reguliere Beatles-albums met als bonus de compilatie-LP met non-album single/e.p. kantjes + Across the Universe (de versie van een goed doel LP). En toch had je toen ook nog de rode en de blauwe nodig, omdat daar ook nog een aantal op stonden.
De samensteller heeft op beide dubbelaars zijn best gedaan een representatief overzicht van The Fab Four door de jaren heen te geven. En dat de rode gemakkelijk op 1 CD past is natuurlijk waar.
Er staan nummers op die ik al teveel gehoord heb, maar Ticket to Ride, You've Got to Hide Your Love Away, Norwegian Wood en In My Life zijn mij nog nooit gaan vervelen.
Het verbaasde mij wel dat deze 2 compilaties pas veel later op CD verschenen zijn. De echte fan had in het CD-tijdperk alle reguliere albums en de 2 delen van Past Masters al als Cd's in huis gehaald.
Als ik een Marsmannetje/vrouwtje zou tegenkomen die mij zou vragen wie The Beatles waren (bliep!), dan zou ik hem of haar beide dubbelaars + een platenspeler/CD-speler geven om ze te beluisteren.

beaster1256
en toch zijn het 2 fantastische platen , als muziekliefhebbertje van rond de 12, 13 jaar zou ik deze aanprijzen , de wervelkolom van de popmuziek !

avatar van lennon
beaster1256 schreef:
de wervelkolom van de popmuziek !

Da's mooi symbolisch gesproken!

Stanley Koekblik schreef:

De samensteller is niemand minder dan George Martin. Naar het schijnt in samenspraak met John, Paul, George en Ringo die in die periode weer goed met elkaar om gingen, maar dat laatste is een gerucht en nooit bevestigd. Wel is het een feit dat de rode en de blauwe beide een geheel nieuw publiek kennis liet maken met The Beatles als groep en beide dubbel lp's tot hun best verkochte platen horen.

JSF-815
Erg fijne verzamelaar, in tegenstelling tot sommige Die-Hard Beatles fans die ik ken heb ik niet zoveel moeite met de Hamburg periode. Erg vrolijke muziek die mij persoonlijk geen moment verveelt.

Natuurlijk mis ik wat nummers (op welke verzamelaar niet eigenlijk) vooral omdat de speelduur van deze dubbelaar 60 minuten is. Zo hadden wat mij betreft bijvoorbeeld:
'I Should Have Known Better', 'If I Fell' en 'Any Time at All' bijvoorbeeld er ook wel opgekund. Misschien zelfs wel de voor mij geweldige cover 'Twist and Shout'. Al begrijp ik dat ze die er niet opgezet hebben.

Maar goed, we beoordelen de muziek die er wel op staat, en die nummers zijn gewoon de volle mep waard. Er staat wat mij betreft geen enkele zwakke broeder op.

avatar van LeRoi
Vandaag via de ruilside Mail My Disk binnen gekregen.
Alle 26 dus gewoon goed. Vanaf '66 heb ik alle (reguliere) albums en voor de periode '62-'66 is dit dus een perfect overzicht met, door de bank genomen, ECHT het beste wat ze in die periode hebben gemaakt. HEERLIJK & TIJDLOOS.

Ezechiël²
The Beatles - 1962-1966 (Red Album) (1973)

Perfect samengesteld verzamelalbum, samen met de Blue Album toch wel de beste Beatles verzamelaars die er te krijgen zijn, in ieder geval de meest complete.
Wat mij betreft hadden ze wel wat meer nummers op het album mogen gooien, er ontbreken toch wel wat nummers en er is nu nog ruim 65 minuten over op het album, dus de ruimte was er.

Zes favorieten uitkiezen is ook nog een behoorlijke opgave zeg. Ik hou het maar bij From Me to You, All My Loving, A Hard Day's Night, And I Love Her, In My Life en Eleanor Rigby maar eigenlijk doe je dan nog twintig nummers tekort. Het nummer She Loves You heb ik al een tijdje als beltoon erg grappig als mijn vrouw belt, en toepasselijk. (althans in mijn geval)

Mooi overzicht al is cd 2 bij mij makkelijk favoriet.
De eerste schijf bevat iets te veel soetsappige liedjes.
toch een 4,5

avatar van kobe bryant fan
Wat een heerlijke verzamelaar, normaal ben ik niet zo voor verzamelaars maar deze klopt gewoon. 26 nummers en geen een mindere song zoiets kunnen alleen The Beatles.

The Beatles - The Red Album

Nieuwsgierig kom ik thuis met mijn dubbele vinylplaat, snel Bon Iver uit mijn vinylsppeler halen en The Beatles erin de naald erop. Ik druk op play en BAM het feest begint.

26 sterke nummers, de opener is misschien een raar nummer om mee te beginnen maar het is wel een lekker nummer. Natuurlijk missen er nog een paar songs hier en daar. Maar de fans kennen natuurlijk al hun platen, maar voor de fan en voor de hitliefhebber is dit een zeer sterke verzamelaar.

Soms ben ik een plaat al moe na 1 uur en 4 minuten maar deze beluisterde ik in één keer zonder pauze en ik vond het jammer dat het al gedaan was. Jammer dat geen één song de 3 minuten haalt. The Beatles brengen gewoon heerlijke vrolijke muziek. Classics als Help of Drive My Car zijn tijdloos.

Ook de refreinen zijn heerlijk, ook al mag je 6 favorieten kiezen toch zou je ze allemaal willen aanvinken. Zelfs een trager nummer zoals: Norwegian Wood is een heerlijk rustpuntje.
De laatste track: Yellow Submarine is misschien wel een van mijn favoriete Beatles nummers uit 1962 tot 1966.

Conclusie: deze verzamelaar zullen vele mensen die alleen de bekendere nummers kennen waarderen maar ook fans zullen deze verzamelaar kunnen waarderen.
Als je snel wat oudere nummers van The Beatles wilt horen kun je snel deze eens opleggen.
Want wie houdt er nu niet van nummers als: Help!, A Hard Day's Night of Drive My Car?

4.5*

avatar van Arrie
kobe bryant fan schreef:
de opener is misschien een raar nummer om mee te beginnen

Hoezo?

avatar van Rogyros
Ja, dat begrijp ik ook niet. Love Me Do was de allereerste single van The Fab Four, dus dat lijkt mij de perfecte opener.

avatar van kobe bryant fan
Ik had gewoon de plaat met een iets snellere song laten beginnen. Maar het is wel een mooie song.

kobe bryant fan schreef:
De perfecte openaar was I saw her standing there geweest. Het openingsnummer van hun debuut LP Please please me.

avatar van goldendream
Toch onbegrijpelijk dat de mooie box met de appel op niet op MuMe mag!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

avatar van goldendream
Ik kom er nog even op terug. Het is zo jammer dat de mooie remasterde box hier niet op mag. Het is zo'n essentiële box, veel belangrijker dan de talloze zinloze verzamelaars die er wel op staan. De man van een collega van me, een echte Beatleskenner, introduceerde ik tot MuMe en dit was zijn eerste bedenking. De ultieme box ontbreekt!
Het komt dus hierop neer: als ze 1 nummer in een andere volgorde hadden gezet, mocht de box erop? Of als ze 1 extra iets hadden toegevoegd (opgenomen windje van Lennon bv), mocht de box erop?