Gil Scott-Heron - Pieces of a Man (1971)

Soul / Jazz
Label: Flying Dutchman

1. The Revolution Will Not Be Televised (3:09)
  2. Save the Children (4:28)
  3. Lady Day and John Coltrane (3:37)
  4. Home Is Where the Hatred Is (3:22)
  5. When You Are Who You Are (3:23)
  6. I Think I'll Call It Morning (3:31)
  7. Pieces of a Man (4:55)
  8. A Sign of the Ages (4:03)
  9. Or Down You Fall (3:14)
  10. The Needle's Eye (4:51)
  11. The Prisoner (9:25)
Snowman
Home is where the hatred is een van mijn favoriete nummers. Gil Scott is zoiezo Geweldig

tondeman
Inderdaad, erg fijne muziek.

tondeman
Wat trouwens wel eens vergeten wordt is dat dit eigenlijk ook een fenomenale zanger is.

voorloper op de hiphop. de hiphop heeft het niveau van scott-heron zelden of nooit weten te evenaren. scherpe teksten en creatieve muziek die lekker klinkt

Pieces of a Man

Het eerste nummer dat ik dankzij de Soul KO had ontdekt. En sindsdien luister ik hem regelmatig. Heb deze cd al een tijdje op mn PC staan. Ik heb een aantal keer geprobeerd om hem te luisteren, maar spoelde steeds door naar nummer 7 en luisterde dat nummer keer op keer. Wordt tijd dat ik dit album eens ga luisteren.

Social_Mask
Prachtige stem, gepaard met 1 van de beste teksten die ik in de Soul genre heb gehoord. Leuke 'beats'. De voorloper op HipHop, maar zijn niveau is heus wel geëvenaard.

Over dit album zelf. Intro is echt mooi. Duidelijke message. Daarna komt ook een mooi nummer en dan het leuke nummer over John Coltrane (met zn saxofoon ). Maar de échte uitschieters zijn Home Is Where The Hatred Is(tekst= ), Pieces of a Man(zo mooi gezongen, heerlijke sfeer en tekst ook top ).

Echt een geweldig album, waar, voor het eerste keer, de teksten veel mooier zijn dan de zang van de artiest.

Hier een mooie 4,5* voor. Ik zal dit album regelmatig opzetten.

Improvision
Zeer relaxte sfeer over het grootste deel van het album. Er ligt meer nadruk op de tekst dan bij het gemiddelde Soul album. Elk nummer heeft wel iets; steeds een andere sfeer, hoewel je toch de stijl van Gill-Scott Heron in elke track hoort. Daarboven is hij ook nog eens een goede zanger. 4,5*

Improvision
Verhoogt naar 5* en een plaats in mijn top 10.

eazyfan
Fan-tas-ti-sche Cd!!! Wordt miss nog eventjes wennen op paar vlakken, maar over het algemeen erg geslaagde Cd, dit gaat alvast richting 4,5* uit, mooie teksten, leuke beats Allemaal goede tracks, paar keer echt ongelooflijk goede momenten.
Improvision Bedankt voor de tip!

eazyfan
Fantastische Cd!
Gil Scott-Heron vind ik vooral een fantastische Soul-zanger door de interessante teksten dan door de stem, alhoewel zijn stem wel lekker vloeiend is en mooi zuiver klinkt. Allemaal aardige tracks eigenlijk, The Revolution Will Not Be Televised is gewoon de beste 'Spoken Word' ooit, legendarisch . Home Is Where The Hatred Is en The Prisoner kies ik ook nog als favo's erbij, Pieces of a Man and Lady Day & John Coltrane zijn ook fantastische track. Vooral Lady Day & John Coltrane vind ik vet als grote Coltrane-fan, alleen was Coltrane te dood om nog van die track te kunnen genieten. De rest van dit album past mooi in het plaatje en kent ook zo zijn erg goede momenten. Improvision Erg bedankt voor de aanrader!

4,5* (met latere kans op verhoging, hier vrees ik wel van niet meteen).

Social_Mask
Idd, een erg goede album. Het enige minpunt vind ik dat Gil-Scott Heron bijna op elke nummer dezelfde stijl van zingen hanteert. Bijvoorbeeld hoe hij het woord I'm on my way hooommeee zingt in het nummer Home is where the hatred is. Het wordt na een tijdje wel wat storend. Maar daartegen staat wel dat de man geniale teksten heeft:

Close your eyes to watch me die..

Improvision
Hij heeft ook een zeer unieke zangstijl. Het lijkt namelijk of hij gewoon praat met intonatie, of hij al sprekend zingt. Zeer aangename stem.
Ik ontdekte dit album samen met het album Curtis van Curtis Mayfield. Ik vind dit veel beter. Instrumentaal en elk instrument apart zitten de nummers van Curtis Mayfield natuurlijk fantastisch in elkaar, misschien wel beter dan hier. Maar ik vind Curtis Mayfield niet zo aangenaam om naar te luisteren als GSH. Het totaalplaatje bij GSH klopt ook beter. Elk nummer klinkt zeer uitgebalanceerd.

Het album Reflections ken ik ook, maar dat klikt wat te 'glad'. Heeft deze man nog een album dat qua stijl meer aanleunt bij deze?

avatar van Reijersen
Improvision schreef:

Je kan deze eens proberen.

Improvision
Je kan deze eens proberen.

Bedankt, check ik meteen.

avatar van Osiris Apis
Weinig stemmen trouwens voor dit album. Toch wel te beschouwen als een klassieker, toch?

raffael77
Vette cd heb hem net binnen. Ben aan het verzamelen voor FUNKTOWN.

bladwijzer
Geweldige plat en alleen op het einde naarm Pieces of a man zakt hij wat in. Geweldige teksten zo als eerder genoemt maar ook Gil zang is van grote klasse hij wordt ondersteunt daar wat leuke achtergrond muziek en dat is het geen Gitaargeweld of Piano deuntjes waar hij zich achter kan verschuilen om een "spoken-word"classic te maken moet echt wat kunnen. Mensen vallen gauw af bij dit soort albums omdat het saai wordt, hier niet verschillende klanken, boeiende zang en geweldige teksten.

avatar van Sjaakspeare
''The revolution will nog be televised, the revolution is here!"
Dit zegt Common op The 6th Sense... Waar zou ie het toch van hebben ?

avatar van Reijersen
Legendarisch album! Gil Scott-Heron, de man met de aparte maar o zo interessante manier van zingen. De man met de teksten die écht nog ergens over gaan, zoals vroeger bij de soul weleens vaker de stok in het hoenderhok werd gegooid. De man die een inspiratiebron is voor artiesten over alle genres. De man die met dit album een album van wereldformaat heeft gemaakt. De man die met dit album steeds in of tegen mijn top10 aanstaat. Fantastisch!

avatar van funkdoc
beste plaat van Scott-Heron. Jammer dat zo weinig mensen deze fantastische artiest kennen, heeft een zeer speciale stem, maar zingt met meer gevoel dat eender wie. Ik denk ook dat mensen die graag totaal andere genres horen, zoals Bob Dylan enz. deze plaat top zullen vinden. Vraag me niet waarom, maar deze plaat is zo veel meer dan nog een soulplaat van nog een zwarte. Dit is blues-soul-jazz-rock-hiphop-spoken word en nog zoveel meer.

Check trouwens ook winter in america

avatar van Rhythm & Poetry
Wat een ge-wel-dig album! Gil Scott-Heron heeft een fantastische stem en dan heeft hij ook nog teksten die mij erg aanspreken. De instrumentale begeleiding is ook al ijzersterk en geeft het vaak een heerlijke jazzy-sfeer mee. De sfeer is sowieso een van de vele sterke punten die deze cd heeft. Ik ga hem direct origineel aanschaffen . Dit is een meesterwerk en krijgt van mij alle sterren die het kan krijgen.

RedLightCityBoy
When You Are Who You Are

avatar van kemm
Pff, ik moet toch telkens weer bekomen na het beluisteren van deze plaat. Pure genius van begin tot eind. Hij vindt op deze plaat het perfecte evenwicht tussen de maatschappijkritische-Gil en de meer persoonlijke-Gil. Eigenlijk is zijn hele oeuvre aan te raden, maar deze toch in het bijzonder. Al twijfel ik nog welke zijn allerbeste is, deze of Winter in America.

avatar van funkdoc
heb hetzelfde probleem

Social_Mask
Toch een ster omlaag. De teksen zijn erg sterk van de beste man, maar helaas begin ik me toch te ergeren aan zijn typische zangstijl. Erg jammer.. Maar Home Is Where the Hatred Is en het titelnummer blijf ik nog steeds draaien, twee van de beste soulnummers die ik ken.

Improvision
En ga dan nu je mond spoelen en nadenken over wat je hier zonet gezegd hebt!

avatar van Rhythm & Poetry
Gil Scott-Heron is voor mij een zeer belangrijke artiest, ik draai erg graag zijn muziek en bovendien is hij een belangrijke factor in het genre spokenword. Een bron van inspiratie voor de rappers die zouden volgen. Daarnaast is het gewoon een geniale soulzanger in mijn opinie. Gil heeft de muziekwereld veel moois geschonken: Pieces Of A Man is daarvan mijn favoriete album.

Dat komt omdat Gil echt iets heeft te melden én dat kan ik eigenlijk altijd wel waarderen (zeker als de onderwerpen mij ook aanspreken). The Revolution Will Not Be Televised is daar het beste voorbeeld van, het is dan ook een van mijn favoriete nummers aller tijden. Na deze sterke opening laat Gil horen hoe goed hij kan zingen.

Ik vind zijn stem helemaal geweldig, het werk hypnotiserend; ik kan er maar geen genoeg van krijgen. Belangrijk bij een soulzanger is dat ik hem voel en dat is bij deze meneer het geval. Hij zingt zuiver, helder en met de nodige emotie. Dit houdt hij heel het album vol, ik kan geen minpunt ontdekken. Wel heb ik favoriete momenten: Home Is Where The Hatred Is vind ik daar een goed voorbeeld van, met name de manier waarop hij woorden uitrekt vind ik geweldig.

Naast de sterke zangprestatie van Gil is er ook nog zoiets als instrumentatie. Zelf neemt dit multitalent ook de gitaat en piano voor zijn rekening en gezegd moet worden: dit kan hij net zo goed als zingen. Ook de begeleiding van blazers (Hubert Laws) en drums (Pretty Purdie) dragen bij aan een heerlijk ouderwets soulsfeertje.

Het is duidelijk Pieces Of A Man vind ik een meesterwerk. Ik kan nog heel wat meer over dit album vertellen, beter zet ik het album nogmaals op en zwijg ik (terwijl ik geniet van Pieces Of A Man).

avatar van ewalk
Goede plaat. Een artiest die veel betekend heeft voor het zwart bewustzijn en politiek activisme. ook veel gesampled overigens!

"The revolution will not be televised, will not be televised, will not be televised" overigens een uitspraak van Malcolm X.

avatar van Sir Spamalot
Na het lezen van de review van Rhythm & Poetry heb ik me ook al eens een paar keren hieraan gewaagd. Ik ken niets van soulmuziek, behalve natuurlijk her en der die ene superklassieker. Met mijn achtergrond (metal en hardrock) zou dit een hele opgave moeten zijn, maar ik ben heel aangenaam verrast door dit album. Over de achtergronden van Gil Scott-Heron en dit album werd hier al het een en het achter gezegd, ik kan enkel toevoegen dat ik flink genoten heb van zijn prachtige stem en het sublieme samenspel van de heren muzikanten. Het eerste nummer zet je misschien op het verkeerde been (spoken word) maar is heel goed. Wat volgt is aangename klassse muziek. Lap, nog werk erbij om soulmuziek verder te ontdekken.

avatar van judgepaddy
Mijn eerste (bewuste) kennismaking met Scott-Heron.
De Bass en de Drums vind ik geweldig.