Stevie Wonder - Songs in the Key of Life (1976)

Soul / Funk
Label: Tamla

1. Love's in Need of Love Today (7:05)
  2. Have a Talk with God (2:42)
  3. Village Ghetto Land (3:25)
  4. Contusion (3:46)
  5. Sir Duke (3:52)
  6. I Wish (4:12)
  7. Knocks Me Off My Feet (3:36)
  8. Pastime Paradise (3:27)
  9. Summer Soft (4:14)
  10. Ordinary Pain (6:16)
  11. Isn't She Lovely (6:34)
  12. Joy Inside My Tears (6:29)
  13. Black Man (8:29)
  14. Ngiculela - Es una Historia - I am Singing (3:48)
  15. If It's Magic (3:12)
  16. As (7:08)
  17. Another Star (8:08)
  18. Saturn * (4:53)
  19. Ebony Eyes * (4:11)
  20. All Day Sucker * (5:05)
  21. Easy Goin' Evening (My Mama's Call) * (3:56)
totale tijdsduur: 1:26:23 (1:44:28)
avatar van Kronos
Laten we dan even de persoonlijke smaak uitbreiden naar de gemiddelde waardering op MusicMeter. Dan doen Porcupine Tree met zes albums en Iron Maiden met zeven albums al beter. Nick Cave & The Bad Seeds, acht albums op rij. Opeth ook acht. Otis Redding, negen albums. En er zijn er ongetwijfeld nog veel meer. De uitspraak geen andere artiest te kennen dan Stevie Wonder met zo'n reeks topalbums zegt alleen iets over individuele voorkeur en/of muziekkennis.

avatar van Minneapolis
Zal mijn beperkte muziekkennis wel zijn..

avatar van gaucho
…en bij mij ongetwijfeld mijn individuele voorkeur.

De waarderingen op MusicMeter zijn natuurlijk eveneens aanvechtbare criteria, maar op deze site vind ik ze nog wel een bruikbaar uitgangspunt.

In een heel ander genre vind ik trouwens dat Iron Maiden zeker in dat rijtje thuishoort. Maar verder wou ik maar niet teveel off-topic gaan met deze discussie.

Terugkerend naar Stevie - het is wel erg jammer dat hij na die prachtige reeks zijn kruit goeddeels verschoten leek te hebben. Was Hotter than July nog best acceptabel, daarna daalde het peil van zijn output wel heel drastisch.

Stijn_Slayer
gaucho schreef:

Stephen Stills heeft als solist vijf topplaten achter elkaar afgeleverd? Daar kan ik me weinig bij voorstellen. De eerste twee zijn uitstekend, zijn titelloze album uit '75 is een groeiplaat, maar wel zeer behoorlijk. Maar daarna wordt het een pak minder. Als je de eerste Manassas-plaat meerekent, kom je enigszins in de buurt, maar dan nog...

Van enkele anderen die je noemt, ken ik te weinig om het te kunnen beoordelen. Bij Joni geef ik je gelijk. GG vind ik een twijfelgeval en Neil heeft bij mijn weten ook geen vijf tamelijk briljante platen achtereen afgeleverd. Wel in totaal natuurlijk, ruimschoots zelfs, maar ik vermoed dat Minneapolis hier echt doelt op een reeks platen die achtereenvolgend zijn uitgebracht. En ook dan ben ik geneigd Stevies prestatie buitengewoon te vinden, al zal hij zeker niet de enige zijn. En uiteindelijk blijft het natuurlijk ook allemaal een kwestie van individuele smaak en voorkeur. Ik heb dit bericht dan ook maar gemarkeerd als mijn persoonlijke mening...

Stills vanaf de 1e Springfield t/m Stills Live. Niet allemaal solo, maar hij was tussen 1966 en 1974 wel echt happening. Scoorde een boel gouden platen ook. Bij Young worden EKTIN t/m Rust Never Sleeps toch redelijk alom beschouwd als een iconische run van een decennium. De scores hier op MuMe liegen er ook niet om.

Zoals Kronos ook aangeeft, zijn er volop artiesten te vinden die het ene na her andere hoog gewaardeerde album achter elkaar afleveren. Nogmaals, niet om afbreuk aan Stevie Wonder te doen.

avatar van gaucho
Oké, daarin kan ik je goed volgen waar het Stephen Stills betreft. Vanaf Buffalo Springfield was hij wel een aantal jaren ‘on a roll’. Wat Neil Young betreft heb ik wat moeite met American Stars ‘n’ Bars, terwijl ik Tonight’s the night ook niet zie als het meesterwerk waarvoor het vrij algemeen gehouden wordt. Maar daar zeg ik het al: algemeen erkend, dus die krijg je van mij.

Je zou er bijna een algemeen topic over starten, maar ik vermoed dat iedereen dan toch met zijn eigen favorieten komt aanzetten…

avatar van Kronos
Met MusicMeter als graadmeter moet Tom Waits zeker nog genoemd worden. Maar liefst twaalf albums op rij met een hoog stemgemiddelde.

Bij Stevie Wonder gaat het na die creatieve piek inderdaad ineens wel erg bergaf.

avatar van Nr.4
Eigenlijk onbegonnen werk om hier mijn favoriete nummers te kiezen, maar de favorieten van vandaag maar aangevinkt. Meesterwerk in alle opzichten voor mij. Zojuist lekker lamme zondagmiddag invulling door naar de BBC Classic Albums aflevering van deze te kijken, zeer vermakelijk.

Een vrij sterk album maar de absolute klassieker status die dit album wordt toegeschreven, vind ik toch wat overdreven. Er staan namelijk ook wat te zoete en voortkabbelende nummers op. 4 sterren

avatar van Robje1968
Dit is het enige album wat ik ken van Stevie Wonder. Ooit gekocht vanwege de bekendheid van het album en omdat hij in schappen lag voor een leuke aanbieding.

Af en toe word ik vrolijk van deze muziek en kan het mij zeer bekoren. Maar ik haak af wanneer het mierzoet wordt.
Voor mij beslist geen topalbum, zoals velen hier vinden, maar ook zeker geen slecht album.

avatar van Gele Stift
Ik kan me voorstellen dat er muziekliefhebbers zijn die vinden dat er betere albums zijn dan deze Songs in the Key of Life. Ik kan me ook voorstellen dat er mensen zijn die een persoonlijkere band met andere muziek dan deze. Ik kan me zelfs voorstellen dat mensen zijn die vinden dat er op andere albums meer klassiekers staan. Maar als je als fatsoenlijke muziekliefhebber niet houdt van dit album, dan zal het ervoor zorgen dat ik onmiddellijk elke mening die je had over alles en nog wat, ooit absoluut wantrouw. En er is geen ander album waar ik dat over kan zeggen.

Robje1968 schreef:

Waar vind je het "mierzoet" worden? Dat is een term die ik zal gebruiken voor smakeloze Disney achtig nummertjes waar sommige artiesten zich in de jaren 90 mee bezig gingen houden. Eventueel kun je Knocks Me Off My Feet of Summer soft zoet noemen, maar dan wel op een goede smaakvolle manier met een jaren 70 soul sound.

avatar van Roxy6
Gele Stift schreef:

Nou nou nou, ik vind dit nogal een heftige uitspraak zeg!
Ik ken veel me sen die dit album totaal niet aan spreekt, daar heb ik dan persoonlijk geen moeite mee. Maar ik kan mij voorstellen dat als je geen fan bent van Stevie's stem of de muzieksoort (veel electronisch orgel en percussie) niet de jouw is dan is dat toch helemaal niet erg? Zoveel mensen zoveel smaken....

Zelf vind ik dat er heel mooie nummers op staan; As, Village Ghetto Land, Sir Duke etc.
Daarbij hou ik ook veel van 60er jaren soul muziek (Aretha Franklin, Motown: D. Ross, M. Gaye, O. Redding etc). Maar wanneer een ander daar niets om geeft neem ik dat ter kennisgeving aan en zal ik niet zijn/haar mening over de favoriete muziekkeuze torpederen.

avatar van Roxy6
En....er zijn heel veel albums die ik hemel schreiend mooi vind en waarbij ik mij niet kan voorstellen dat een ander het 'niets' vindt...

avatar van Mjuman
Minneapolis schreef:

Isn't She Lovely doet een goeie gooi - maar er staat voldoende compensatie - power songs zoals Black Man - op dit album. Tekens als ik George Michael As hoor(de) zingen, vond ik dat een heel fijne song.

Mjuman schreef:

Goed punt. Isn't she lovely zoekt de grens op inderdaad. Maar dat is dan ook de enige wat mij betreft.

avatar van Gele Stift
Roxy6 schreef:

Precies, dit album is zo'n beetje de uitzondering die de regel bevestigd. Op dit album staat voor iedereen wat wils, voor alle leeftijden, ongeacht wie je bent, waar je vandaan komt of hoe je in je vel zit. Zowel serieuze thema's komen aan bod, evenals thema's waar eenieder mee te maken krijgt in zijn leven (ja toegegeven, Isn't she lovely is wat zoetzappig). Dit album is simpelweg een algehele viering van het leven in al haar vormen. En daarom is zo universeel goed.

avatar van Ignaas1965
Ja, ja … Songs in the Key of life. Gekocht op mn elfde en na drie vinyl exemplaren nog steeds voor mij, het mooiste, meest complete en muzikale album. Voor mij geen misser op, zelfs Isn’t she lovely vind ik heerlijk.

avatar van erwinz
Recensie op de krenten uit de pop:
De krenten uit de pop: Stevie Wonder - Songs In The Key Of Life (1976) - dekrentenuitdepop.blogspot.com

Stevie Wonder - Songs In The Key Of Life (1976)
Stevie Wonder timmert al vanaf het begin van de jaren 60 aan de weg, maar maakte zijn beste albums in de jaren 70, met het indrukwekkende dubbelalbum Songs In The Key Of Life uit 1976 als onbetwist hoogtepunt

Songs In The Key Of Life van Stevie Wonder wordt gerekend tot de kroonjuwelen van de popmuziek en daar valt niets op af te dingen. De Amerikaanse muzikant maakte in de jaren 70 meerdere uitstekende albums, maar op het in 1976 verschenen album komt alles samen. Stevie Wonder vermengt op Songs In The Key Of Life meerdere stijlen en kleurt zijn songs prachtig in met een flinke stapel instrumenten. Ook in vocaal opzicht maakt de Amerikaanse muzikant makkelijk indruk en dat doet hij ook met de combinatie van grote hits en wat dieper gravende songs. Songs In The Key Of Life is zo’n zeldzaam album waarop alles klopt en dat doet het 48 jaar na de release nog steeds.

Ergens aan het begin van de jaren 80 besloot ik om mijn muzieksmaak wat te verbreden en kocht ik in de ramsj op goed geluk twee albums van Stevie Wonder. Journey Through The Secret Life Of Plants kon ik als liefhebber van elektronische muziek en symfonische rock bij vlagen wel enigszins waarderen, maar met Songs In The Key Of Life had ik destijds echt helemaal niets.

Inmiddels zijn de rollen omgedraaid. Journey Through The Secret Life Of Plants uit 1979 blijft een bijzonder album en een zeer moedig album (ook bekeken vanuit het perspectief van de platenmaatschappij), maar ik kan van het overgrote deel van de songs op het album toch geen chocolade maken. Songs In The Key Of Life uit 1976 daarentegen reken ook ik inmiddels tot de onbetwiste klassiekers uit de geschiedenis van de popmuziek.

Het een uur en drie kwartier durende album laat het veelzijdige talent van Stevie Wonder horen, die met Songs In The Key Of Life overigens al zijn achttiende album afleverde. Op het dubbelalbum Songs In The Key Of Life staan invloeden uit de soul centraal, maar Stevie Wonder sleept er ook invloeden uit de funk, jazz en pop bij. Het album werd gemaakt met een waslijst aan uitstekende muzikanten en een nog langere lijst met achtergrondzangers en zangeressen.

Ik heb vaak wel wat moeite met de stem van Stevie Wonder, zeker wanneer hij er flink wat stembuigingen tegenaan gooit, maar op de zang op Songs In The Key Of Life heb ik niets aan te merken. Stevie Wonder zingt op Songs In The Key Of Life heerlijk soulvol en laat zich prachtig ondersteunen door flink wat achtergrondvocalisten, onder wie de nodige zangeressen, die zorgen voor een prachtig vol geluid.

In muzikaal en productioneel opzicht is het album nog wat indrukwekkender. Songs In The Key Of Life staat vol met lekker in het gehoor liggende songs, die zijn ingekleurd met stapels instrumenten. Stevie Wonder produceerde het album zelf en is er in geslaagd om al die instrumenten, waarvan hij zelf het merendeel bespeelde, te integreren in een geluid dat is blijven ademen. Zeker de synths op het album doen inmiddels misschien wat ouderwets aan, maar voorzien Songs In The Key Of Life wel van een herkenbaar eigen geluid.

Het album bevat met onder andere Sir Duke, I Wish, As, Another Star en Isn’t She Lovely een aantal hele grote hits, maar de minder bekende songs op het album zijn minstens net zo interessant. Ook in tekstueel opzicht is het afwisselend maatschappelijk en persoonlijk betrokken Songs In The Key Of Life overigens een interessant album.

Ik heb na de min of meer toevallige aanschaf van Songs In The Key Of Life heel lang niet meer naar de muziek van Stevie Wonder geluisterd en ben daar eigenlijk vorig jaar pas weer mee begonnen en het bevalt me uitstekend. Songs In The Key Of Life is overigens ook een album dat enorm veel invloed gehad moet hebben op Prince, zeker wanneer het gaat om de veelheid aan invloeden, waaronder invloeden uit de jazz en de funk, en het oog voor detail in de instrumentatie en productie, maar ook de zang heeft een jonge Prince duidelijk geïnspireerd.

Stevie Wonder heeft sinds het nog heel behoorlijke Hotter Than July uit 1980 helaas niet veel bijzonders meer gemaakt, maar met name zijn albums uit de jaren 70 zijn van een hoog niveau met wat mij betreft Talking Book uit 1972, Innervisions uit 1973 en vooral het geweldige Songs In The Key Of Life uit 1976 als uitschieters. Erwin Zijleman

Ignaas1965 schreef:
Inderdaad beter wordt het niet.