Stevie Wonder - Songs in the Key of Life (1976)

Soul / Funk
Label: Tamla

1. Love's in Need of Love Today (7:05)
  2. Have a Talk with God (2:42)
  3. Village Ghetto Land (3:25)
  4. Contusion (3:46)
  5. Sir Duke (3:52)
  6. I Wish (4:12)
  7. Knocks Me Off My Feet (3:36)
  8. Pastime Paradise (3:27)
  9. Summer Soft (4:14)
  10. Ordinary Pain (6:16)
  11. Isn't She Lovely (6:34)
  12. Joy Inside My Tears (6:29)
  13. Black Man (8:29)
  14. Ngiculela - Es una Historia - I am Singing (3:48)
  15. If It's Magic (3:12)
  16. As (7:08)
  17. Another Star (8:08)
  18. Saturn * (4:53)
  19. Ebony Eyes * (4:11)
  20. All Day Sucker * (5:05)
  21. Easy Goin' Evening (My Mama's Call) * (3:56)
totale tijdsduur: 1:26:23 (1:44:28)
avatar van Kronos
Laten we dan even de persoonlijke smaak uitbreiden naar de gemiddelde waardering op MusicMeter. Dan doen Porcupine Tree met zes albums en Iron Maiden met zeven albums al beter. Nick Cave & The Bad Seeds, acht albums op rij. Opeth ook acht. Otis Redding, negen albums. En er zijn er ongetwijfeld nog veel meer. De uitspraak geen andere artiest te kennen dan Stevie Wonder met zo'n reeks topalbums zegt alleen iets over individuele voorkeur en/of muziekkennis.

avatar van Minneapolis
Zal mijn beperkte muziekkennis wel zijn..

avatar van gaucho
…en bij mij ongetwijfeld mijn individuele voorkeur.

De waarderingen op MusicMeter zijn natuurlijk eveneens aanvechtbare criteria, maar op deze site vind ik ze nog wel een bruikbaar uitgangspunt.

In een heel ander genre vind ik trouwens dat Iron Maiden zeker in dat rijtje thuishoort. Maar verder wou ik maar niet teveel off-topic gaan met deze discussie.

Terugkerend naar Stevie - het is wel erg jammer dat hij na die prachtige reeks zijn kruit goeddeels verschoten leek te hebben. Was Hotter than July nog best acceptabel, daarna daalde het peil van zijn output wel heel drastisch.

Stijn_Slayer
gaucho schreef:

Stephen Stills heeft als solist vijf topplaten achter elkaar afgeleverd? Daar kan ik me weinig bij voorstellen. De eerste twee zijn uitstekend, zijn titelloze album uit '75 is een groeiplaat, maar wel zeer behoorlijk. Maar daarna wordt het een pak minder. Als je de eerste Manassas-plaat meerekent, kom je enigszins in de buurt, maar dan nog...

Van enkele anderen die je noemt, ken ik te weinig om het te kunnen beoordelen. Bij Joni geef ik je gelijk. GG vind ik een twijfelgeval en Neil heeft bij mijn weten ook geen vijf tamelijk briljante platen achtereen afgeleverd. Wel in totaal natuurlijk, ruimschoots zelfs, maar ik vermoed dat Minneapolis hier echt doelt op een reeks platen die achtereenvolgend zijn uitgebracht. En ook dan ben ik geneigd Stevies prestatie buitengewoon te vinden, al zal hij zeker niet de enige zijn. En uiteindelijk blijft het natuurlijk ook allemaal een kwestie van individuele smaak en voorkeur. Ik heb dit bericht dan ook maar gemarkeerd als mijn persoonlijke mening...

Stills vanaf de 1e Springfield t/m Stills Live. Niet allemaal solo, maar hij was tussen 1966 en 1974 wel echt happening. Scoorde een boel gouden platen ook. Bij Young worden EKTIN t/m Rust Never Sleeps toch redelijk alom beschouwd als een iconische run van een decennium. De scores hier op MuMe liegen er ook niet om.

Zoals Kronos ook aangeeft, zijn er volop artiesten te vinden die het ene na her andere hoog gewaardeerde album achter elkaar afleveren. Nogmaals, niet om afbreuk aan Stevie Wonder te doen.

avatar van gaucho
Oké, daarin kan ik je goed volgen waar het Stephen Stills betreft. Vanaf Buffalo Springfield was hij wel een aantal jaren ‘on a roll’. Wat Neil Young betreft heb ik wat moeite met American Stars ‘n’ Bars, terwijl ik Tonight’s the night ook niet zie als het meesterwerk waarvoor het vrij algemeen gehouden wordt. Maar daar zeg ik het al: algemeen erkend, dus die krijg je van mij.

Je zou er bijna een algemeen topic over starten, maar ik vermoed dat iedereen dan toch met zijn eigen favorieten komt aanzetten…

avatar van Kronos
Met MusicMeter als graadmeter moet Tom Waits zeker nog genoemd worden. Maar liefst twaalf albums op rij met een hoog stemgemiddelde.

Bij Stevie Wonder gaat het na die creatieve piek inderdaad ineens wel erg bergaf.

avatar van Nr.4
Eigenlijk onbegonnen werk om hier mijn favoriete nummers te kiezen, maar de favorieten van vandaag maar aangevinkt. Meesterwerk in alle opzichten voor mij. Zojuist lekker lamme zondagmiddag invulling door naar de BBC Classic Albums aflevering van deze te kijken, zeer vermakelijk.

Een vrij sterk album maar de absolute klassieker status die dit album wordt toegeschreven, vind ik toch wat overdreven. Er staan namelijk ook wat te zoete en voortkabbelende nummers op. 4 sterren

avatar van Robje1968
Dit is het enige album wat ik ken van Stevie Wonder. Ooit gekocht vanwege de bekendheid van het album en omdat hij in schappen lag voor een leuke aanbieding.

Af en toe word ik vrolijk van deze muziek en kan het mij zeer bekoren. Maar ik haak af wanneer het mierzoet wordt.
Voor mij beslist geen topalbum, zoals velen hier vinden, maar ook zeker geen slecht album.