Stevie Wonder - Songs in the Key of Life (1976)

Soul / Funk
Label: Motown

1. Love's in Need of Love Today (7:05)
  2. Have a Talk with God (2:42)
  3. Village Ghetto Land (3:25)
  4. Contusion (3:46)
  5. Sir Duke (3:52)
  6. I Wish (4:12)
  7. Knocks Me Off My Feet (3:36)
  8. Pastime Paradise (3:27)
  9. Summer Soft (4:14)
  10. Ordinary Pain (6:16)
  11. Isn't She Lovely (6:34)
  12. Joy Inside My Tears (6:29)
  13. Black Man (8:29)
  14. Ngiculela - Es una Historia - I am Singing (3:48)
  15. If It's Magic (3:12)
  16. As (7:08)
  17. Another Star (8:08)
  18. Saturn * (4:53)
  19. Ebony Eyes * (4:11)
  20. All Day Sucker * (5:05)
  21. Easy Goin' Evening (My Mama's Call) * (3:56)
totale tijdsduur: 1:26:23 (1:44:28)
avatar van De buurman
Bij mij stond dat nummer Mistra Know It All wel op de cd.

Ishn't She Lovely is niet braak. Sterker, die mondharmonica solo vind ik tot de meest geweldige stukken muziek behoren die ik überhaupt ken. Teveel babygeluiden alleen.

avatar van DeWP
Walt valt hier nog over te zeggen? Stevie's beste werk allertijden....indeed "songs in the key of life!"

avatar van gaucho
Bij mij strijden dit album en Innervisions om die eer. Innervisions vind ik als enkele plaat het meest consistente album dat Stevie ooit uitbracht, maar de hoogtepunten op Songs in the key of life (ik noem I wish, Sir Duke, As en Pastime Paradise, maar er zijn er veel meer) stijgen hoger dan welk nummer op Innervisions dan ook.
Dat maakt het moeilijk vergelijken, ook al omdat dit een dubbelaar is. Natuurlijk is deze plaat evengoed monumentaal, maar toch zitten er wat smetjes aan. Sommige nummers duren me eenvoudigweg te lang, met name Black man en Another star, al vind ik beide nummers in aanleg prima. En ik vind de drie openingsnummers een wat stroeve indruk maken. Een lichte herschikking had wellicht een sterker begin opgeleverd.

Overigens vind ik dat je die vier resterende nummers hierbij niet als bonustrack kan aanmerken. Die zaten als afzonderlijke single bij mijn weten bij elke editie van het album. Ze horen er helemaal bij, al betrap ik me erop dat ik ze minder vaak draai dan de twee LP's...

EDIT: Ik lees net wat musician hierboven schrijft en vind daarvoor ook bewijs op Discogs. Ik vind dat eigenlijk een beetje heiligschennis, maar het zal wel met de productiekosten van goedkopere heruitgaven te maken hebben.

avatar van Zwaagje
gaucho schreef:

Klopt...de lp's vanavond weer eens opgezet en mijn stem verhoogd naar de maximale score en die "bonustrack single" heb ik al die jaren twee keer opgezet denk ik.

avatar van gigage
De songs waarop hij samen musiceert vind ik een stuk sterker dan degene waarop Stevie alles in zijn eentje fabriceert en inspeelt. Zo doet Michael Sembello wat gitaarpartijtjes (oa Sir Duke, scoorde later met Maniac van de Flashdance soundtrack zelf een dikke hit) en dat klinkt voor mij toch meer als een band in plaats van een studio project. Ik heb verder geen kijk op soul muziek maar sommige songs (in the key of life) zullen vast nog eens voorbij komen al was het maar om de geweldige productie.

avatar van mm65
Dit album blijft “mijn songs in the key of my life”. Mijn gehele leven draag ik dit album al bij me. Op musiccasettes, verschillende keren aangeschaft op vinyl, op CD, op mp3. Ik keer er altijd weer naar terug. Ik was 11 toen ik er kennis mee maakte.

mm65 schreef:
Mijn gehele leven draag ik dit album al bij me.

Hoe doe je dat als je gaat zwemmen of douchen?

avatar van Minneapolis
Stevie het haast onmogelijke gepresteerd heeft met zijn reeks:
Music of My Mind (1972), Talking Book (1972), Innervisions (1973), Fulfillingness' First Finale (1974), Songs in the Key of Life (deze dubbelaar uit 1976).
Ik ken geen andere artiest die een dergelijke reeks van absolute creatieve top heeft neergezet.

Minneapolis schreef:
Stevie het haast onmogelijke gepresteerd heeft met zijn reeks:

Tja, dan kom je natuurlijk op de lastige discussie van bands die vier of vijf creatieve meesterwerken op rij hebben afgeleverd. Dat hangt natuurlijk sterk van je persoonlijke smaak af, maar ik zou bands als The Beatles, The Rolling Stones, Supertramp, 10cc en heel misschien Elton John (allemaal vier stuks, dat dan weer wel) er wel voor in aanmerking willen laten komen.
Maar dan vijftal van Stevie is inderdaad wel van uitzonderlijke klasse, zeker in een zo korte tijd. Dat moest een keer ophouden natuurlijk, en dat deed het helaas ook. Alles wat erna kwam, haalde dit niveau in de verste verte niet...

avatar van Minneapolis
gaucho: genre smaak is inderdaad persoonlijk, maar ik denk dat we het eens zijn dat Stevie binnen de soul/ funk één van de belangrijkste artiesten is geweest (en misschien wel dé belangrijkste van zijn de jaren 70). Dat wat betreft de hoogte van zijn top.
Maar los daarvan is het dus sowieso weinigen gegeven om 3 platen echt te pieken.
Prince en Bowie misschien. Prince deed in de jaren 80 hetzelfde als Stevie, al heeft hij nooit meer het succes van Purple rain herhaald.

Hoe dan ook. Ik vind het een fascinerend gegeven. Je moet echt overlopen van creativiteit om zoiets te kunnen. En dan heb ik nog niet eens de veelzijdigheid (schrijven en meerdere instrumenten spelen) van Prince en Wonder benoemd.

avatar van De Siepel
Ik was 17 jaar in 1976 en in tegenstelling tot veel streekgenoten uit de Achterhoek, liefhebber van Motown. Songs in the key of Life is natuurlijk het absolute meesterwerk van Stevie Wonder. Is een klassiek album met tijdloze parels.

avatar van Funky Bookie
Heerlijk album. Vanwege de lengte van het album kon Stevie zijn creativiteit de vrije loop laten en dat bevalt mij uitstekend.
Standaard heb ik wel dat ik vooral fan ben van zijn funkwerk en minder van de ballads. Nmmet niet weg dat Stevie voor mij een icoon is in de muziek en dit album dus niet aan de collectie mag ontbreken.

Mooie plaat en 1 die regelmatig hier zijn rondjes draait. Er zit een rust in die heel prettig werkt . Hoogstaand songmateriaal met prachtige arrangementen . Stevie zat in deze periode en daarvoor op de top van zijn kunnen. Niet alles is even goed . Er zitten nummers bij die wel erg zoet zijn ,maar omdat de rest zo sterk is neem ik die voor lief. Isn't She Lovely heb ik nooit zo bijzonder gevonden overigens. 4 sterren

Zijn meesterwerk

Kos
De volgorde op mijn dubbel lp is compleet anders. Snap er niks van.

avatar van Poles Apart
Kos schreef:
De volgorde op mijn dubbel lp is compleet anders.

I Wonder why...

Uitstekend en informatief achtergrondstuk over dit album: Inside Stevie Wonder's Epic 'Songs in the Key of Life'. Heb zin gekregen om deze plaat te gaan beluisteren nu!

Poles Apart schreef:

I Wonder why...

nou?

avatar van Poles Apart
Hoe anders is de volgorde? Zelfde openingstrio? Andere afsluiters? Al eens op Discogs gekeken of je versie er op staat?

Kos schreef:

nou?

Herinner me dat dit een van de dubbelalbums was, waarbij op de achterkant van Side 1 niet Side 2 stond, maar Side 4 en op de achterkant van 2 stond 3, zodat je met een platenwisselaar - ja ja, zoals een Garrard de lp's kon draaien zoals het hoorde. Mensen met een gewone platenspeler, kregen dan als ze na beluistering kant 1 omdraaiden en verder gingen met luisteren Ngiculela - Es una Historia - I am Singing te horen en niet IWish. Kant 4 dus, de kant met het grootste risico voor het tandglazuur, so sweet it is.

Mijn exemplaar bevat ook nog de 7", met de 4 bonus-tracks

Mjuman schreef:

Mijn exemplaar bevat ook nog de 7", met de 4 bonus-tracks

Klopt, volgens mij hadden alle uitgaven van dit album uit de jaren zeventig dit. De eerste LP heeft kant A en D, en de tweede LP kant B en C. Hoort dus zo. Al zou dat voor de tracklist zoals hierboven gesteld verder niet uit mogen maken, aangenomen dat we de trackvolgorde van kant A t/m D aanhouden. Wel ben ik gewend geraakt aan die volgorde, dus dan voelt het soms een beetje raar als je de CD draait, die wel resp kant A en B, en kant C en D, over twee schijfjes verdeelt.

De nummers van die bonus-single zouden eigenlijk niet als bonustracks vermeld moeten worden, want die maken integraal deel uit van dit dubbelalbum. De single (33 toeren) hoort bij de plaat te zitten, ook al wordt-ie op de hoes aangemerkt als 'A something's extra bonus record'. Ik heb alleen wel eens een Spaanse uitgave gehad waar-ie niet bij zat (de hoes vermeldde alleen 2 LP's).

Kos
Ah, dank van deze onwetende. Dat verklaart idd een hoop