Stevie Wonder - Songs in the Key of Life (1976)

Soul / Funk
Label: Motown

1. Love's in Need of Love Today (7:05)
  2. Have a Talk with God (2:42)
  3. Village Ghetto Land (3:25)
  4. Contusion (3:46)
  5. Sir Duke (3:52)
  6. I Wish (4:12)
  7. Knocks Me Off My Feet (3:36)
  8. Pastime Paradise (3:27)
  9. Summer Soft (4:14)
  10. Ordinary Pain (6:16)
  11. Isn't She Lovely (6:34)
  12. Joy Inside My Tears (6:29)
  13. Black Man (8:29)
  14. Ngiculela - Es una Historia - I am Singing (3:48)
  15. If It's Magic (3:12)
  16. As (7:08)
  17. Another Star (8:08)
  18. Saturn * (4:53)
  19. Ebony Eyes * (4:11)
  20. All Day Sucker * (5:05)
  21. Easy Goin' Evening (My Mama's Call) * (3:56)
totale tijdsduur: 1:26:23 (1:44:28)
avatar van De buurman
Bij mij stond dat nummer Mistra Know It All wel op de cd.

Ishn't She Lovely is niet braak. Sterker, die mondharmonica solo vind ik tot de meest geweldige stukken muziek behoren die ik überhaupt ken. Teveel babygeluiden alleen.

avatar van DeWP
Walt valt hier nog over te zeggen? Stevie's beste werk allertijden....indeed "songs in the key of life!"

avatar van gaucho
Bij mij strijden dit album en Innervisions om die eer. Innervisions vind ik als enkele plaat het meest consistente album dat Stevie ooit uitbracht, maar de hoogtepunten op Songs in the key of life (ik noem I wish, Sir Duke, As en Pastime Paradise, maar er zijn er veel meer) stijgen hoger dan welk nummer op Innervisions dan ook.
Dat maakt het moeilijk vergelijken, ook al omdat dit een dubbelaar is. Natuurlijk is deze plaat evengoed monumentaal, maar toch zitten er wat smetjes aan. Sommige nummers duren me eenvoudigweg te lang, met name Black man en Another star, al vind ik beide nummers in aanleg prima. En ik vind de drie openingsnummers een wat stroeve indruk maken. Een lichte herschikking had wellicht een sterker begin opgeleverd.

Overigens vind ik dat je die vier resterende nummers hierbij niet als bonustrack kan aanmerken. Die zaten als afzonderlijke single bij mijn weten bij elke editie van het album. Ze horen er helemaal bij, al betrap ik me erop dat ik ze minder vaak draai dan de twee LP's...

EDIT: Ik lees net wat musician hierboven schrijft en vind daarvoor ook bewijs op Discogs. Ik vind dat eigenlijk een beetje heiligschennis, maar het zal wel met de productiekosten van goedkopere heruitgaven te maken hebben.

avatar van Zwaagje
gaucho schreef:

Klopt...de lp's vanavond weer eens opgezet en mijn stem verhoogd naar de maximale score en die "bonustrack single" heb ik al die jaren twee keer opgezet denk ik.

avatar van gigage
De songs waarop hij samen musiceert vind ik een stuk sterker dan degene waarop Stevie alles in zijn eentje fabriceert en inspeelt. Zo doet Michael Sembello wat gitaarpartijtjes (oa Sir Duke, scoorde later met Maniac van de Flashdance soundtrack zelf een dikke hit) en dat klinkt voor mij toch meer als een band in plaats van een studio project. Ik heb verder geen kijk op soul muziek maar sommige songs (in the key of life) zullen vast nog eens voorbij komen al was het maar om de geweldige productie.