Stevie Wonder - Songs in the Key of Life (1976)

Soul / Funk
Label: Tamla

1. Love's in Need of Love Today (7:05)
  2. Have a Talk with God (2:42)
  3. Village Ghetto Land (3:25)
  4. Contusion (3:46)
  5. Sir Duke (3:52)
  6. I Wish (4:12)
  7. Knocks Me Off My Feet (3:36)
  8. Pastime Paradise (3:27)
  9. Summer Soft (4:14)
  10. Ordinary Pain (6:16)
  11. Isn't She Lovely (6:34)
  12. Joy Inside My Tears (6:29)
  13. Black Man (8:29)
  14. Ngiculela - Es una Historia - I am Singing (3:48)
  15. If It's Magic (3:12)
  16. As (7:08)
  17. Another Star (8:08)
  18. Saturn * (4:53)
  19. Ebony Eyes * (4:11)
  20. All Day Sucker * (5:05)
  21. Easy Goin' Evening (My Mama's Call) * (3:56)
totale tijdsduur: 1:26:23 (1:44:28)
eazyfan
Briljante plaat: Dat al te melden na 2 luisterbeurten, wel jammer van die paar instrumentele tracks (zoals die laatste) maar die zijn zeker niet slecht, ofwel heb ik verkeerde versie. Maar alles klopt aan dit album! Paar ongelooflijk prachtige tracks gewoon, kippenvel op alle vlakken, Stevie's stem is mooi maar niet altijd zo geniaal, op instrumentaal vlak zo geweldig, tekstueel en qua onderwerpen subtiel en geniaal gekozen. Dit gaat zo richting 5* en top10-plaats denk ik, eerst wat veel meer luisteren.

KSPR
eazyfan schreef:

avatar van LeRoi
Beste Motown-plaat die ik ken/heb. Stevie kende begin jaren '70 zijn beste jaren (Talking Book, Innervisions kun je ook blind aanschaffen) maar deze is toch echt een TOPPER!

eazyfan
Hoe beschrijf je het best dit album?? Uiterst geniaal en erg compleet
Dit album is gewoon perfectie, het enige dubbel-album dat ik ken waar echt alles aan klopt van begin tot einde: geweldige teksten, geweldige producties, geweldige sfeer, allemaal goede tracks. Stevie heeft een goede stem maar vooral hoe die gebruikt wordt vind ik voortreffend geniaal, elke track heeft wat wat ik eraan goed vindt, gebeurt al niet veel met gewone albums laat staan bij dubbel-albums. Het leukste is dat dit genoeg varieëert en toch erg compleet aan voelt. Dit album kent geen fillers vind ik, zelfs die 2 instrumentele liedjes vind ik geslaagd en leuk. Dit is Soul/Funk op z'n best en voor nu m'n favoriete Cd op dat vlak.

Ik kan niet anders dan 5* geven en plaats in m'n top10, voor nu #7 want heb nog maar 3 echt goede luisterbeurten achter de rug, binnekort deze plaat aanschaffen en véél luisteren. Ben erg benieuwd hoe dit gaat groeien de komende maand...

avatar van LeRoi
Van Soul wil ik Stevie wel betichten (Otis, die helaas inderdaad Dood is, was en is The Greatest: Luister gerust eens naar Live In Europe, Paris '67) maar Funk, da's something else Bro!
Sly and his Family, Larry Graham (& His Central Station), Parlaiment, Funkadelic (George Clinton) en zelfs James Brown (nr. 2 Greatest Soul, omdat ie wat later dood is gegaan) zijn toch effe wat duidelijker FONK! maar ook Bar-keys zonder Otis (begeleiders van Otis) en The Meters wisten een feesie te bouwen..............
Wat later kwam, kwam inderdaad 'later': The Peppers en UDS (beetje chauvinisme mag toch als rechtgeaarde kaaskop) snapten in ieder geval waar het bij FONK om draait!
No. 1 Funk voor mij: Stand! met het weergaloze 'I Want To Take You Higher'............Man, om dat Live mee te maken!
N.b. Het 2de Album van Sly & His Family, 'Dance To The Music' ken je ook zo blind kopuh: heb je meteen een alleraardigste versie van Otis' "Can't Turn You Loose'!
N.b.2: Leuke Jazz in je lijst, mis alleen Charles Mingus (Ah Um, over Soul & Funk gesproken).....

DonDijk
Vanmiddag op plaat gekocht voor 1 eurie!

avatar van Marco dB
LeRoi schreef:

Superstition, Higher Ground (en Black Man van deze) zijn anders wel een stukje meta-funk van de bovenste plank.

uilenei
2,5 * en niet meer. Had hoge verwachtingen, maar het klinkt mij allemaal wat te braaf en te soft in de oren. Paar goede songs, maar vooral veel saaie.
Ik ben het wat dat betreft met LeRoi eens; Sly en zijn family, Betty Davis en James Brown hakken er bij mij veel harder in.

LocoHermano
Stevie kon op ragfijne wijze pendelen tussen soul en funk, een absolute grootheid en dat bewijst hij ook op deze knoert. Moet wel zeggen dat ik wat vaker een draai aan Innervisions en Talking Book geef. Ik twijfel tussen 4 en 4,5e ster.

DonDijk
Persoonlijk vind ik dit veel meer aan te horen dan een Innervisions die ik wat té mat vind af en toe. Zat te twijfelen of ik dan wel hier aan moest gaan beginnen, maar gisteravond was het dan wel zover. Op mijn zolder was ik in mn eentje aan het chillen (mn vriendin was een avond weg) en zwaar te genieten van deze plaat. Ligt het trouwens aan mij, aan de toestand waarin ik verkeerde of is ''Joy Inside My Tears'' echt zó mooi als ik dacht?
I Wish is ook fantastisch maar zo kan ik nog wel ff doorgaan. Vanavond maar eens in een nuchter buitje luisteren. 4,5

Nicci
inderdaad een brilliant mooi liedje (joy inside . . ). ik kan me voorstellen dat als je een beetje in zo'n gevoelige, melancholieke stemming bent, het er helemaal inslaat.

Nicci schreef:
Een van m'n favorieten hier ook Eigenlijk meer om die reden.

avatar van ewalk
Meesterwerk!

Social_Mask
Village Ghetto Land Is toch wel mijn grote favoriet. Dat nummer is echt zo mooi. Prachitg gewoon.

eazyfan
The A Something's Extra 7" EP was included with the special edition version of the original LP. These tracks are also on most CD versions of the album, either split between both discs, or appended to the end of the second disc
Wikipedia,

Dus de 4 laatste tracks horen niet bij het origineel? Ik moet dit nog eens herluisteren, de originele LP zoals ik al mijn Cd's oordeel had dus 17 tracks? Miss dat dit hierdoor miss stijgt in me top10.

Achteraf gezien vind ik het toch erg jammer dat die 4 laatste tracks er niet bij horen, ik vind ze erg geslaagd, vooral Ebona Eyes en All Day Sucker, Black Man en Ngiculela-Es Una Historia-I Am Singing vind ik 2 minder interessante tracks, die 2 hadden ze wat mij betreft met elkaar van plaats verandert hebben, maar ik zie wel hoe dit nog groeit...

avatar van PUbu
Zeker een meesterwerk, ik luister al 20 jaar naar, en het boeit me nog steeds. Ook een beetje nostalgie natuurlijk.

avatar van orbit
EVANSHEWSON schreef:
Dit is zo een plaat die in geen enkele zichzelf respecterende "muziekfan"'s collectie zou mogen ontbreken, tenzij je absoluut niet van soul houdt maar dan nog...

Ik ben zeker niet dol op soul, maar heb deze plaat al geruime tijd in mijn bezit Zeker een musthave voor iedereen die iets met muziek heeft. Soul, maar dan wel de meest uiteenlopende en catchy variant, soms vette funk en rythm, dan weer erg balladachtig.. soms komt Toets Tielemans even voorbij en waan je je op een hooizolder, dan weer gebruikt Stevie een harp of orgel.. volgens mij de meest veelzijdige soulmuzikant (van de bekende namen dan) en ook de meest talentvolle die ik ken. Het kiezen van een supernummer hier zal niet meevallen, want er staan er veel op die daaraan voldoen. Tevens moet ik toch zeggen dat er wat mindere nummers op staan en sommige nummers moet ik echt even uitzitten (het zijn er misschien 4 à 5, maar toch..). Maargoed, dat is een euvel wat wel vaker optreed als een artiest een dubbelaar meent te moeten uitbrengen.. er staan zulke geniale composities op dat je daar amper om kunt malen. As, Another Star, Village Ghetto Land, Pastime Paradise, Joy Inside My Tears, I Wish(!), Sir Duke(!!)... stuk voor stuk meesterwerkjes!

eazyfan
As en Joy Inside My Tears blijven 2 wondermooie tracks, mijn 2 grote favorieten hier! Sir Duke is natuurlijk ook een classic van formaat, dit album blijft een van de beste albums die ik ken, alle tracks zijn erg goed en dit album verveelt geen enkele seconde: compleet en perfectie, tekstueel erg goed en variërend en muziekaal erg lekker op instrumenteel vlak. Mijn favo Soul-album samen met Marvin Gaye - What's Going On.

Geen woorden voor deze plaat gewoon

avatar van LeRoi
....ik sluit mij aan bij Devro: met deze plaat is door Stevie idd een meesterlijk werk afgeleverd. Jammer, dat het later eigenlijk steeds maar minder werd... Maar, heb eens ingezoomd op de cat. 'Singer/songwriters' en dan scoort deze plaat toch eigenlijk het hoogst. Andere 'Grote' namen: Luka Bloom(Riverside), Tim Buckley, Tom Waits(Closing Time), Bob Dylan(Blonde On Blonde), James Taylor, Nick Drake(Five Leaves Left), John Hiat(Bring The Family), Neil Young(Harvest) en Tony Joe White om het lijstje van tien voor mij voor dit moment compleet te maken.......

eazyfan
Dit is toch wel mijn favoriete Non-Jazz-plaat ooit, lange tijd was dat Wu-Tang Clan - Enter The Wu, toen was dit ook nog niet mijn favo Soul-album (was toen What's Going On), ik vind ze nog allebei erg gewaagd aan elkaar. Maar ik merk dat dit album gewoon muziekaal echt perfectie is, behoort tot zeker en vast een van de 10 beste platen die ik ken en verdient mijn titel als favo Non-Jazz-plaat (die titel omdat Jazz nu mijn favo genre en main-genre is). Lyrisch op Soul-vlak precies zoals in het wil, genoeg gevariëerd en alles word perfect gebracht. Het leukste vocale-album dat ik ken op Instrumentaal-vlak, zo tot in het uiterste punten mooi uitgewerkt dat het genieten is. Die ene instrumentele track (Confusion) vind ik wel minder maar zeker en vast niet slecht, kent wel zijn leuk moment.

Sir Duke blijft de uiterste topper hier, muziek over muziek vind ik altijd leuk maar die track is werkelijk geniaal. 2de favoriet is hier eigenlijk een vaste: Joy Inside My Tears. 3de favo: As, was vroeger mijn favo maar toch wat gemindert. 4de favoriet verandert veel, momenteel ga ik toch voor Ordinary Pain.

17 Geniale tracks.

*****

avatar van Timo710
Deze platenhoes herriner ik me van mijn vaders platenstapel, eens een keertje inpikken dan !

Social_Mask
Zeker doen! Alleen... er is wel een verschil tussen de 2 cd's. In de eerste wordt er meer gezongen, maar in de tweede heb je meer muzikale stukjes. Niet dat ík het erg vind, maar gwn even ter informatie.

Maarten||
Ik blijf zoals vele mensen hier in de herhaling vallen; Dit is muziek voor verwende oortjes en bovengemiddelde luisteraars die open staan voor de zuiverste vorm van muziek.

beaster1256
dit is moeilijk om hier 4 nummers uit te puren , dit is een totaal mesterwerk , ben zelf benieuwd waarom hij niet in mijn persoonlijke top 10 staat , zal mezelf er eens over kontakteren

zowel tekstueel , muzikaal als instrumentaal een dikke 10 op 10

Imagine.
Een erg mooi album van Stevie Wonder en ook meteen het eerste album wat ik van hem heb aangeschaft. Eigenlijk wist ik helemaal niet wat ik hier van moest verwachten maar het album is gewoon erg aangenaam. Hier en daar herkende ik een nummer waarvan ik niet eens wist dat ze van Stevie Wonder waren (slecht hè) en mede daardoor vind ik het ook zo aangenaam. De lengte van het album staat me wel een beetje tegen, daarom draai ik meestal alleen CD1 of alleen CD2. Een kleine 4 sterren kan ik toch zeker wel geven op dit moment!

Sinds mijn 6e jaar hoorde ik deze plaat, grijsgedraaid door mijn ouders. 30 jaar later vind ik het nog steeds het meest geniale album ooit gemaakt. Mijn absolute favoriet is Love's in need of love today, gevolgd door Joy inside my tears en Ngiculela. Ik vind Stevie Wonder een genie, qua stem, qua songwriting en qua mens. Ik kan als ik het over hem heb, alleen maar praten in superlatieven. Absoluut de beste plaat ooit, van begin tot eind.

avatar van LucM
Zowat de mijlpaal in de soul, vergelijkbaar met wat de dubbele witte van the Beatles betekende voor de rock.
Hier staat Stevie Wonder op het hoogtepunt van zijn creativiteit, getuige de 21 ijzersterke, originele en zeer afwisselende songs. "Sir Duke" "I Wish", "Pastime Paradise", "As" en "Another Star" zijn zonder meer fantastisch.
Tijdloze klasse van een groot artiest!

avatar van Reijersen
Het is echt ongelooflijk lastig om de nummer 1 van je top10 te voorzien van commentaar, want vaak genoeg krijg ik niet onder woorden wat zo fantastisch is.

Bij het beluisteren van Songs in the Key of Life ervaar je een onuitputtelijk geniale stroom aan muzikale perfectie en ongehoorde creativiteit die je van je kruin tot aan je de nagel van je kleinste teen kietelt met absolute wereldsongs dat je kippenvel over het lijf krijgt. Een waar luistergenot, een streling van het hoornvlies en 1 uur 44 minuten en 53 seconden lang een niet te onderdrukken glimlach op je gezicht. Genialiteit en muzikaliteit zijn nog nooit zo goed samen gevangen als op deze twee wonderbaarlijke schijfjes. Een luisterervaring die je alleen maar meer en meer wilt beleven, en nog een keer en nog keer en nog keer..... etc.

Stevie Wonder, niet de meeste geniale vocalist, maar wel een man die het uiterste uit de mogelijkheden van zijn vocalen haalt neemt je op Songs in the Key of Life bij de hand om je zijn absolute meesterwerk te tonen. Een meesterwerk waardoor je de wereld voor altijd anders zal zien, een meesterwerk die de wereld sowieso veranderd heeft.

Wonderful goed, exceptioneel uitgesproken en pure muzikaliteit gevangen in 21 non-stop hoogtepunten.

Dat za het zo ongeveer wel zijn met mijn beschrijving. Stevie laat je alles horen. Hij neemt je mee in de prachtigste soulballads, laat je grooven op de tofste funky-soulsongs en gooit er ook eens een totaal muzikaal nummer tegenaan. Simpelweg vocaal perfect, zoals Stevie weet wat zijn stem kan. Muzikaal geniaal, zoals Stevie zijn hele creatieve hebben en houden in deze plaat heeft gegooid. Tekstueel aangrijpend en genietend.

5 sterren en jammer dat ik er niet meer kan geven.

avatar van indana
Ik geloof dat ik niet meer kan toevoegen aan alle lofwoorden die dit album al ten deel zijn gevallen. Recht uit het leven gegrepen.