Stevie Wonder - Songs in the Key of Life (1976)

Soul / Funk
Label: Tamla

1. Love's in Need of Love Today (7:05)
  2. Have a Talk with God (2:42)
  3. Village Ghetto Land (3:25)
  4. Contusion (3:46)
  5. Sir Duke (3:52)
  6. I Wish (4:12)
  7. Knocks Me Off My Feet (3:36)
  8. Pastime Paradise (3:27)
  9. Summer Soft (4:14)
  10. Ordinary Pain (6:16)
  11. Isn't She Lovely (6:34)
  12. Joy Inside My Tears (6:29)
  13. Black Man (8:29)
  14. Ngiculela - Es una Historia - I am Singing (3:48)
  15. If It's Magic (3:12)
  16. As (7:08)
  17. Another Star (8:08)
  18. Saturn * (4:53)
  19. Ebony Eyes * (4:11)
  20. All Day Sucker * (5:05)
  21. Easy Goin' Evening (My Mama's Call) * (3:56)
totale tijdsduur: 1:26:23 (1:44:28)
Zeg mijnheer Rudi S: lees jij de berichten van anderen niet...?

west schreef:
Zeg mijnheer Rudi S: lees jij de berichten van anderen niet...?

Ja, maar zo is mijn LP versie, ik heb geen A,B,C,D, maar one, two three, Four.
Is de muziek ook anders

Ja, die is in het Engels.

avatar van Rudi S
Hm, alles moet maar in het Engels, fatsoenlijk Nederlands kom je haast niet meer tegen.

avatar van namsaap
west schreef:

Als je 2 platenspelers had, dan legde je kant B vast klaar en kon je na kant A direct door met de plaat. De nummers lopen ook in elkaar over: zo hield je het tempo erin. Op de James Brown live plaat die ik pas kocht en waar dat ook zo is, heet dat: "suit to facilitate continuous play".

Dan zou het logisch zijn dat kant 1 en 3 op een plaat staan en 2 en 4.

Deze logica is voor een platenwisselaar bedoeld. Daarbij leg je de platen op elkaar en draai je eerst van de platen de ene kant, draait de hele stapel om en daarna van alle platen de andere kant.

Een platenwisselaar: precies!

avatar van iggy
Via Grooveshark heb ik deze nu een keer of drie voorbij laten komen. Ik kende de meeste nummers nog wel. Helaas moet ik concluderen dat Wonder het niet gaat worden voor mij. Veel nummers zijn mij net wat te zoet. En dat gaat me op een gegeven moment behoorlijk op mijn nerven werken.
Muzikaal zit het welliswaar erg mooi inelkaar. En ook met zijn stem is niks mis. Maar jammer genoeg zitten er geen rauwe randen aan het geheel. Voor mij een MUST bij soul.

avatar van Johnny Marr
Een uur en drie kwartier aan bijna alleen maar topmuziek van het allerhoogste niveau, dat kon ik natuurlijk niet blijven negeren. Ik zou en moest hier iets bij schrijven. Zou het ooit nog iemand anders lukken om dit kunstje van Stevie na te doen? Ik denk het niet, eerlijk gezegd. De beste man leefde tijdens de opnames van Songs in the Key of Life voor de muziek. Letterlijk. Op een dag (of eigenlijk twee dagen?) zat hij eens 48 uur aan één stuk door in de studio, dat is toch onvoorstelbaar in deze tijden?

Hoewel dit een goudmijn, een schatkist, een vloedgolf van prachtige geluiden is kan ik er toch wel zonder redelijk veel moeite één ultieme favoriet uit kiezen: het werkelijk waar adembenemende Knocks Me Off My Feet. "I don't want to bore you with it", zingt hij. Wel, dat doe je allesbehalve, Stevie. Oeeehhh, Songs In The Key of Life, i love you, i love you, i loooove you...

Neen, met alle respect, maar een album als dit gaan we nooit meer krijgen denk ik, van niemand. Dit is meer dan een klassieker, bijna alles uit de moderne R&B is gejat van dit album, onvoorstelbaar.

Daarom zal ik maar eindigen met de bizarre en onvatbare vaststelling dat dit dan nog niet eens het allerbeste Motown-album is. 'What's Going On' overtreft ie net niet in mijn ogen, maar daar valt mijn mond toch wel van open. Wat-een-label, dat Motown, en vooral: WAT-EEN-PLAAT!

avatar van Darkzone
west schreef:

Ik heb de dubbel-lp nu ook en ik zette hem ook nietsvermoedend op en draaide hem gewoon om. Tot ik plaat 2 opzette en mij dit opviel.
Heb meerdere lp's waarbij dit is, ook 3-lp sets als Disney's Fantasia en Porgy and Bess (1-6, 2-5, 3-4). Ergens gelezen dat dit voor lp-wisselaars als een jukebox is gedaan. Handig? Nee, niet echt als je maar 1 speler hebt.

Back to basics. Als iemand die maar een handvol singles van Stevie Wonder kent, en het matige album Characters (vanwege duet met MJ), was dit een lp die ik meteen meegritste vorige week uit een grote partij bij een particulier. En het is een heel goed album kwam ik al snel achter.

Ziegler
Wonder zal altijd last blijven houden van zijn 'i just say i love you' periode.
Goed dat je dat album meepikte!

avatar van Mjuman
Onderstaande link aanklikken geeft inzicht op de werking van zo'n platenwisselaar. NB: not for the faint-hearted. Heb zelf een vergelijkbare Garrard gehad. Soms kom je singles of lp's tegen met stukjes pleister op het label - die werden dus in zo'n speler gedraaid; met die pleisterstukjes voorkwam je 'slippen' der schijven.

Deze dubbel-lp bevatte tevens een 7" single - al ontbreekt die meestal als je de dubbel-lp vindt - met de 4 songs die hier als bonus-tracks worden aangemerkt.

avatar van musician
Latere, goedkoper geproduceerde dubbelalbums hadden zelfs nieuw het singletje al niet meer.

Het is, om meerdere redenen, vanuit technisch/productionele kant een geweldig album. En dan nog maar gezwegen over de inhoud!

kippenhok

@lennon, west

Het is voor volautomatische platenwisselaars die je toen vaak in de States tegenkwam. Het komt er op neer dat de er een stapeltje (stack) elpees op legt en die worden dan een voor een afgespeeld. Ongveer zoals een cd wisselaar.

Dit werkt slechts voor een kant per elpee. Dus voor elpees de volgende oplossing: kant 1 op elpee en kant 2 op elpee 2 gaan automatisch achter elkaar. Dan het stapeltje omdraaien, en kant 3 en 4 spelen ook automatisch achter elkaar.

Een platenwisselaar: precies!

We hadden het hierboven er al over. Toch bedankt kippenhok!

bas1966
weer eens gedraaid...na tea for the tillerman van Cat Stevens. Beide topalbums.
I am singinggggggg

avatar van TEQUILA SUNRISE
Ben absoluut geen Soul/Funk liefhebben maar zag dit album van de week liggen voor een schijntje.
En dan blijkt Music Meter toch wel een belangrijke invloed bij mij te hebben want mede door de hoge score van dit album heb ik toch besloten om het album aan te schaffen.
Is het niks dan vind ik er wel een liefhebber voor.

avatar van TEQUILA SUNRISE
Krappe voldoende, maar ik kan in ieder geval zeggen dat ik het heb geprobeerd .
Nummers als Sir Duke, I Wish , As, Knocks Me Off My Feet,Isn"t She Lovely & Joy Inside My Tears zijn zelfs goed tot uitstekend.
Daarentegen vind ik Another Star veeeeel te langdradig en met een nummer als Black Man kan ik helemaal niets.
Ik heb de uitvoering met bonus tracks in huis en de gehele plaat luisteren kost me toch wel enige moeite en is de conclusie gerechtvaardigd dat er met mij geen groot Soul liefhebber verloren is gegaan.

avatar van Johnny Marr
Blijkbaar, want dit is zeker en vast één van de top 3 soulplaten allertijden wat mij betreft.

avatar van Mjuman
Johnny Marr schreef:

Dan wordt het tijd dat je eens goed om je heen luistert. Dit is een goed album, maar het bevat toch wel een zwalperd hier en daar. Het supertrio ervoor had als geheel een hoger niveau dan deze - die hier en daar gewoon een stukske bioscooppauzemuziek bevat.

Curtis, Isaac, James, Otis, Donny, Aretha ...

avatar van Tony
Sam Dees - Second to None mag in het rijtje absolute soul toppers niet ontbreken, ajhmv...

avatar van Harderwiek
Wat een geweldig album is dit toch. Helaas net iets te lang, behalve Isn't She Lovely en As kan CD2 mij eigenlijk niet echt meer boeien, simpelweg omdat al het voorgaande al zo briljant is. Jammer, anders had dit voor mij tegen een ultiem album aan gezeten.

avatar van teus
Harderwiek net iets te lang,dat gevoel heb ik soms ook bij het beluisteren van dit toch voor een groot deel sterk album

avatar van Harderwiek

boeien mij in het geheel meer
Ga ik doe ook maar eens beluisteren!

avatar van hrmnbstr
Geen slechte plaat, maar ik denk niet dat deze muziek aan mij is besteed.
Het Motownsausje lag er wat mij betreft iets te dik bovenop. (Die koortjes, dat perfecte et cetera)
En inderdaad, zoals iggy hierboven al naar mijn mening terecht opmerkt, het is allemaal zo zoet... Ook bij mij werkte het behoorlijk op de zenuwen. De hele tijd dat oneindige zoete.
Verder vond ik veel outro's ook veel te lang duren. Dat vond ik ook zeer storend na een tijd. Hetzelfde deuntje wordt dan aldoor herhaald (en zo interessant zijn die melodieën vaak niet, vind ik) dus mij verveelde het mateloos op een gegeven moment.

Pluspunten zijn voor mij de zang van Wonder (want hij heeft een mooie stem) en veel liedjes waren wel aardig, maar verschillende dingen verpestten het voor mij.

Het was allemaal ook wat té perfect naar mijn mening. Muziek moet niet zo gepolijst zijn, vind ik. Het mag menselijk klinken. Queen neigt soms ook naar perfectheid, maar Queen's muziek zit zó goed in elkaar dat dat mij niet stoort. Niet dat Stevie Wonders muziek niet goed in elkaar zit, maar goed...

Ik zit te twijfelen tussen een 3,0 en een 3,5. Ik kies dan toch voor de 3,0.

avatar van Cor
Cor
Zag de hommage in DWDD afgelopen maandag (daar mag iedereen van denken wat 'ie wil), maar was voor mij wel aanleiding om 'm er nog eens bij te pakken. Blijft toch wel een hele mooie, gevarieerde en passionele staalkaart van Wonder's kunnen. Op een gegeven moment denk je echt: "Dit gaat maar door, weer een mooie vondst". Kippenvel en opzwepende opwinding wisselen elkaar voortdurend af. Lees ook de Sunday Classic Album Review op Pitchfork van een paar weken geleden.

avatar van Cannabooze
Het in de winter vergaarde stof is weer van de plaat. Deze klassieker heeft zijn rondjes weer mogen draaien.
Songs In The Key Of Life blijft een meesterwerk dat het met een (lente)zon goed doet. Toch gaat er een halfje van af dit jaar. Waar ik 'if its magic' vroeger nog prima kon hebben, vindt ik het nu een enorm zeiknummer.

avatar van PUbu
Het is bekend dat Stevie Wonder een perfectionist is. (Paar jaar later was hij een van de eersten met een digitaal opgenomen album...secret life of....kostte toen nog een vermogen) Met dit album wilde hij ook het grote (blanke) publiek bereiken. Alles klinkt perfect en in een juiste balans maar de rauwe kantjes zijn er idd vanaf.
Wat over blijft zijn vele pareltjes, en dit album sloeg inderdaad aan bij de grote massa.
Maar ik kan nog steeds genieten van dit album, wellicht vanwege de herinneringen aan '76 en '77 waarin ik me ook bekeerde tot de rauwere punk.

avatar van teus

boeien mij in het geheel meer

Bijna 2 jaar verder en herzie mijn mening van hierboven ....betreft...
Talking Book een halfje* minder en Innervisions blijft op de volle 5* staan

En dit destijds op Lp uigebrachte dubbelalbum ,dus met een ruimere speelduur krijgt van mij al een poosje een halfje* meer... want het album boeit me na weer vele malen herbeluisteren...betreft totaalplaatje ..veel meer ,maar ik wil blijven vermelden! Innervisions ...voor mij bijna op gelijke voet

Songs In The Key Of Life ....mss wel het grootste en sterkste SoulMeesterwerk aller tijden
Sinds kort weer binnen mijn pers Top10 !

Favoriete tracks ....Alles!
Opperfavoriet ..blijvend.....ruim 7 min....As

Opperfavoriet ..blijvend.....ruim 7 min....As

Dito

bas1966
mijn favoriete stevie nummer (he's misstra know it all) staat niet op dit album.
maar dit album bevat mainstream nummers genoeg (as, another star, isn't she lovely (braak !!)), tezamen met vele absolute juweeltjes, zoals:
knocks me off my feet, hier laat stevie echt zien wat voor gevoel hij in songs kan leggen
if it's magic (cannabooze: dit is less is more !!); de harp is magisch.
love's in need of love today: prima opener want de rest leunt hierop