Bohren & Der Club of Gore - Sunset Mission (2000)

Duitsland
Jazz
Label: Wonder

1. Prowler (5:04)
  2. On Demon Wings (7:02)
  3. Midnight Walker (7:18)
  4. Street Tattoo (9:51)
  5. Painless Steel (5:47)
  6. Darkstalker (5:43)
  7. Nightwolf (16:32)
  8. Black City Skyline (5:51)
  9. Dead End Angels (10:26)
djeffibrelich
mijn god wat een plaat!
sfeermuziek van de bovenste plank.
is het elektro-jazz? is het een soort noir ambient?
who cares wat voor sticker je erop plakt.
het is f#$%ing goed, dat is wat het is.
er kon ook geen betere hoes uitgezocht worden.

4 en een halve ster, 1 luisterbeurt, niet overdreven.

Wat mij betreft de beste plaat van Bohren & der Club of Gore. Misschien niet hun donkerste, maar naar mijn mening wel de meest sfeervolle.

avatar van Nakur
Ik heb de illustere naam van dit viertal al vaak horen vallen en ik liet me vandaag verleiden om een cdtje van ze te luisteren in de winkel. het was deze Sunset Mission en het is geen cd om de volle aandacht bij te houden, maar om te onspannen. En dat doet het goed

avatar van Nakur
Broeierig warm in mijn kamer, de zon net achter de horizon en niemand thuis.

jeko
Vrij hoog Twin Peaks gehalte!

Kosinski
Suffe pseudojazz uit Duitsland

Ach, best wel lekker voor in de auto als het donker is en de weg verlaten. Alleen niet in slaap vallen natuurlijk.

P.S. Zet ook de repeatknop uit.

avatar van musicfriek
Aurum schreef:

Perfecte nachtmuziek. 4*

Vergelijkbaar met Black Earth?

musicfriek schreef:
Vergelijkbaar met Black Earth?

Ja ik vind ze wel vergelijkbaar. Het is alweer een tijd geleden dat ik Black Earth gehoord heb (Sunset Mission is ook alweer even geleden trouwens), maar kwalitatief scheelt het inderdaad niet heel veel. Deze twee zijn wat mij betreft dan ook hun beste albums (van de vier die ik ken).

Sunset Mission vond ik destijds dus wat sfeervoller, maar bij beide druipt de sfeer ervan af (Black Earth is wellicht iets zwaarder/donkerder).

Voor mij beviel deze gewoon het beste, maar bij velen slaat Black Earth volgens mij net het beste aan (het blijft een kwestie van smaak). Ik zal ze binnenkort eens herbeluisteren, dan kan ik je misschien nog een wat zinvoller antwoord geven (want teruglezend weet ik niet of je hier nu veel aan hebt).

avatar van bas
bas
Bijzonder ontspannend. En Musicmeter heeft meer genre aanduidingen nodig, want ik raak hier regelmatig van in de war (Rock/Jazz....)

pretfrit
Het is idd noch rock, noch jazz.. De huidige genre-omschrijving heeft mij iig op het verkeerde been gezet

Pop/ambient met jazzromantiek lijkt mij een juiste omschrijving...pop/jazz

avatar van HammerHead
Ik zou eerder de aanduiding jazz gewoon weglaten. Met pop heeft het iig helemaal niets te maken.

avatar van Paalhaas
Suffe pseudojazz uit Duitsland

Ach kom, dit is helemaal niet suf, en het is ook geen pseudojazz, want de heren pretenderen helemaal geen jazz te maken. Jazzy is het bij vlagen wel natuurlijk. Bovendien heeft Bohren & der Club of Gore een zeer uitgesproken signatuur, hun muziek staat behoorlijk los van de rest van de muziekwereld. Je hoeft het niet goed te vinden natuurlijk, maar dit soort onterechte kwalificaties zijn ook weer niet nodig.

pretfrit
nou ja... IK vind het zeer suf, en noem het pseudojazz omdat het gebruikt maakt van een jazzy sfeer en terwijl het totaal geen jazz is.

Uniek of niet, ik vind het behoorlijke zeikmuziek.

edit: dit is toch een soort van jazz-ambient?

Een jazzy sfeer terwijl het geen jazz is.... Je spreekt hier e.e.a. tegen

Maar who cares wat het is... Goed is het!

Ik heb de heren laatst aan het werk gezien in Utrecht (theater de Kikker), en was erg onder de indruk.
Zeer minimale show, met boven elk bandlid slechts een klein lampje, en natuurlijk aardig wat rook. Dat de toetsenist zijn kale knikker af en toe op zijn keyboard legde werkte enigzins op de lachspieren (alsof de maan scheen op het podium).
Maar het was genieten geblazen, mede door de soms erg melige anecdotes van 1 van de bandleden (Diz zong is about angels deztroying evryzing... it's called "Destroying Angels")

boomkat
pretfrit schreef:

Uniek of niet, ik vind het behoorlijke zeikmuziek.

edit: dit is toch een soort van jazz-ambient?

Lynch-jazz.

boomkat
Die sax in Painless Steel .

yorgos.dalman
Mooie ontdekking. Een kameraad raadde (ried?) me deze muziek aan. Het album Black earth is misschien net iets te loom, maar deze Sunset mission raakt de juiste snaren.
Je waant je al dolend, ergens diep in de broeierige avond, langs neonverlichte winkelpuien, voorbij een enkele regenplas op het trottoir.
Jazz-noir is een mooie typering, ambient-lounge ook wel.
Het maakt niet uit. De vrouw daar, op de hoek van de straat, slaat even haar ogen naar je op, om dan weer snel door te lopen. De stad torent meters hoog boven je uit. Vanuit een steegje een diepe ademzucht. De geur van rook en whisky, als het achtergelaten spoor van een moordenaar.

Snel verder, de duisternis nadert...

avatar van Heester
Wat een sfeer. O mijn god wat een sfeer, ik wil gewoon me jas aantrekken en de nacht ingaan.

Mr.Bungle
Lekker in de winter s'avonds naar buiten gaan,mp3 spelertje opgeladen, 2 platvinkjes goede single-malt en vooral maar genieten op een mooi plekje waar je niet wordt gestoord.
Echt een geniale cd,muziek die idd niet in een genre in te delen is,op verschillende engelstalige sites wordt het funeral-jazz genoemd.
Het maakt me niet uit,het is beregoed,sowieso de beste van Bohren.

avatar van Nakur
Verleden week binnen gekomen op vinyl. De heruitgave is goed gemasterd en klinkt heerlijk!

avatar van Leeds
Nakur schreef:

Inderdaad. Ze hebben goed werk geleverd! Absoluut. En eindelijk dus op vinyl. Veel te lang geduurd.

avatar van Manfield
Bohren & Der Club of Gore heeft voor dit album al twee albums uitgebracht. Op de eerste plaat waren ze naar mijn idee zoekende naar een eigen geluid. Dat geluid wordt al aardig benaderd op hun tweede plaat. Al moet ik eigenlijk zeggen sfeer in plaats van geluid. Die plaat is toch meer post-rock achtig en wordt er gebruik gemaakt van drones. Die plaat geeft in ieder geval al de donkere, duistere, nachtelijke sfeer waar Bohren & Der Club of Gore bij mij om bekend staat. En precies wat ik in deze band wil zoeken. Deze plaat is de perfectie van die sfeer.

Geen rockinvloeden meer op deze plaat. Pure dark jazz met dark ambient invloeden op deze plaat. Slome trage Jazz muziek waar je regelrecht uit een film noir lijkt te komen zetten. Deze muziek zit tevens vol met sombere dissonanten. Het is al vaker gezegd maar ik waan me ergens in het decor van de albumhoes. Prachtige keuze!

Wellicht een bijzondere vergelijking, maar wel één die vaak bij mij naar boven komt. Deze plaat moet de sfeer omschrijven ten tijde van de drooglegging in Amerikaanse steden als New York en Chicago. Althans zo beeld ik me dat in. De overheid die probeert het rumoer te beperken, bij voorkeur geen nachtelijke (illegale) activiteiten op straat en in het openbare leven. Voor geheelonthouding. Maar stiekem werd juist het illegale circuit levendiger en werd er volop gezopen. Voor mij staat de tenor saxofoon, bespeeld door Christoph Clöser, voor die levendigheid en illegaliteit. En uiteraard explorerende seksualiteit, het geluid van die tenor saxofoon is soms bijzonder erotisch te noemen.

Fantastisch melancholisch, urban, nachtelijk en sfeervol album! Mijn absolute favoriet in het dark jazz genre.

avatar van Kos
Kos
Ik vind dit zo'n geweldige bandnaam dus daarom gechekct maar helaas is het niks voor mij. Veel te veel gepriegel op de vierkante centimeter.

avatar van itchy
Kos schreef:

Gepriegel? De gemiddelde noot duurt op deze plaat zes seconden, hoe weids wil je het hebben.

avatar van aerobag
een unieke jazz release heb ik dit altijd gevonden, sfeer druipt er vanaf. Zo verrukkelijk ‘moody’, een ambiance van kalmte maar ook een onheilspellende dreiging. De duistere kracht van de saxofoon in zijn volle glorie.

avatar van Johnny Marr
aerobag schreef:
De duistere kracht van de saxofoon in zijn volle glorie.

Bohren & Der Club of Gore is very saxy.

avatar van EttaJamesBrown
Een fijne plaat hoor. Ook voor de zondagochtend in de tuin. Ritselende bladeren en passerende auto’s maken het geluidspalet vandaag af.

avatar van Juul1998B
Alsof je savonds laat in de donkere straten ergens in londen loopt, man wat sferisch zeg.
Echt typische muziek die de verbeelding doet spreken.