Radiohead - In Rainbows (2007)

Label: XL

1. 15 Step (3:57)
  2. Bodysnatchers (4:02)
  3. Nude (4:15)
  4. Weird Fishes / Arpeggi (5:18)
  5. All I Need (3:48)
  6. Faust Arp (2:09)
  7. Reckoner (4:50)
  8. House of Cards (5:28)
  9. Jigsaw Falling into Place (4:08)
  10. Videotape (4:39)
  11. Mk 1 * (1:04)
  12. Down Is the New Up * (4:59)
  13. Go Slowly * (3:48)
  14. Mk 2 * (0:53)
  15. Last Flowers * (4:27)
  16. Up on the Ladder * (4:17)
  17. Bangers + Mash * (3:20)
  18. 4 Minute Warning * (4:06)
Deze wordt duidelijk gezien als juist een toegankelijkere Radiohead.
Ik vind 'm eigenlijk niet moeilijker dan Ok Computer.
Nee dan Kid A en Hail To The Thief. Die zijn een stuk lastiger te doorgronden.
Eenmaal het kwartje gevallen, ook prachtig.

avatar van TornadoEF5
Ok Computer doet dan toch een pak meer met me. Ik vind dit ook iets te rustig voor me. Het is nergens echt slecht, maar het doet ook niets met me. Het windt me niet echt op. Maar goed, als ik dan toch meer Radiohead zal luisteren zal ik dat dan dus op hun vroegere discografie moeten doen.

avatar van iHateDolphins
Gregiohead schreef:
Keer op keer tranen in de ogen bij dit album. Hoe hard kan muziek je raken? Absolute *****

Ik kom vandaag eens terug op de pagina op MuMe voor dit album om te lezen of ik niet de enige ben
Kwam vandaag eigenlijk toevallig in m'n playlist naar voren en realiseerde me nog maar eens hoe absurd dit album me weet te raken. Kippenvel bij praktisch elk nummer. Eigenlijk bij geen elk ander album heb ik dit als bij deze. Ook mooie herinneringen dit album, dat helpt ook Staat verder niet voor niks op 1 in mijn lijstje en de luisterbeurt van vandaag bevestigde nog maar eens dat hij nog steeds op het juiste plekje staat.

avatar van Thekillers87327
0,5
Voor mij persoonlijk inspiratieloze muziek. Album geluisterd en niks voor mij. Grijs is een woord wat bij mij opkomt.

Geen bombast, diepe teksten en geen mooie stem. 1ster voor de moeite

avatar van Mausie
Thekillers87327 schreef:

Geen bombast, diepe teksten en geen mooie stem. 1ster voor de moeite

Geen bombast = slechte muziek?
De stem van Thom Yorke is hate or love it denk ik, dus daar kan ik wel inkomen (al ben ik het niet met je eens ).
Geen diepe teksten? En The Killers wel? Dat lijkt mij toch erg subjectief.

Persoonlijk vind ik dit dit 't best album wat ze post OK Computer hebben uitgebracht.

Allemaal zeer sterke nummers, ook al valt Faust Arp een kleine beetje tegen.

Nummers zoals Bodysnatchers, Nude, Weird Fishes en All I Need zijn prachtige composities.
Ook hangt er weer een atmosfeer op dit album zoals alleen Radiohead die kan creëren.
Een combi van rust, schoonheid en melancholie ... Maar met een soort urgente/donkere onderlaag.

Heerlijk album! Dikke 4,5*

avatar van Daan92
Hier heeft Radiohead een (nieuw) hoogtepunt bereikt. Nooit is de band zo toegankelijk geweest en toch zo dicht bij hun vervreemdende eerdere albums.
Bij '15 Step' denk je heel even te worden herhaald met de HTTT sound. Maar het tegenovergestelde is waar. Het energieke, de drums die tekeer gaan en de melodische noten grijpen je door het hele nummer.
'Bodysnatchers' is een typische groeier. Waar het bij de eerste paar luisterbeurten liever wordt overgeslagen, is dit een geweldig hoogtepunt geworden. Het geeft een bom energie die op ieder van hun albums wel een plekje had gevonden.
De videoclip van 'Nude' zag ik toen ik net Radiohead leerde kennen, en die straalde uit wat ik toen net aan beeldvorming bij de band had. Diepgaand, melancholisch en boven alles mooi. "Mooi" is een woord dat bij mij blijft opkomen als ik dit album luister. Het is muziek dat meesleept en tegelijkertijd kalmeert, precies zo bij 'Weird Fishes'.
Een nummer over het verwachten en krijgen van iemand die je vervult, in alles wat je nodig hebt, is 'All I Need' een prachtig nummer, maar bij lange na niet 1 van de echte hoogtepunten van het album. Het kwakkelt een beetje door met 'Faust Arp' . Een nummer die bij zoals zoveel albums van Radiohead een tussendoortje is die nooit bij de luisteraar blijft hangen als je over het album nadenkt.
'Reckoner' daarentegen is één van de meest pure, heerlijke nummers die in het repertoire van Radiohead te horen is. Het 'House Of Cards' is op z'n eigen manier ook zo een hoogtepunt. Met simpele structuur gecombineerd met doordringende tekst zweept het mee in de flow van het album.
'Jigsaw Falling Into Place' is het absolute hoogtepunt. Als insteek dat je iemand tegenkomt bij het uitgaan, het verhaal van het nummer, op dusdanige manier opzwepend brengt. Dat is pure klasse. Energiek, krachtig toewerken tot de climax. Alles klopt.
En dan afsluiten met een tegengestelde kracht, 'Videotape, die nog even lekker langzaam doortrekt.
De samenstelling qua nummers, de kwaliteit, de vele hoogtepunten maakt dit album bij nagenoeg perfect.