Radiohead - In Rainbows (2007)

Label: XL

1. 15 Step (3:57)
  2. Bodysnatchers (4:02)
  3. Nude (4:15)
  4. Weird Fishes / Arpeggi (5:18)
  5. All I Need (3:48)
  6. Faust Arp (2:09)
  7. Reckoner (4:50)
  8. House of Cards (5:28)
  9. Jigsaw Falling into Place (4:08)
  10. Videotape (4:39)
  11. Mk 1 * (1:04)
  12. Down Is the New Up * (4:59)
  13. Go Slowly * (3:48)
  14. Mk 2 * (0:53)
  15. Last Flowers * (4:27)
  16. Up on the Ladder * (4:17)
  17. Bangers + Mash * (3:20)
  18. 4 Minute Warning * (4:06)
Deze wordt duidelijk gezien als juist een toegankelijkere Radiohead.
Ik vind 'm eigenlijk niet moeilijker dan Ok Computer.
Nee dan Kid A en Hail To The Thief. Die zijn een stuk lastiger te doorgronden.
Eenmaal het kwartje gevallen, ook prachtig.

avatar van TornadoEF5
Ok Computer doet dan toch een pak meer met me. Ik vind dit ook iets te rustig voor me. Het is nergens echt slecht, maar het doet ook niets met me. Het windt me niet echt op. Maar goed, als ik dan toch meer Radiohead zal luisteren zal ik dat dan dus op hun vroegere discografie moeten doen.

avatar van iHateDolphins
Gregiohead schreef:
Keer op keer tranen in de ogen bij dit album. Hoe hard kan muziek je raken? Absolute *****

Ik kom vandaag eens terug op de pagina op MuMe voor dit album om te lezen of ik niet de enige ben
Kwam vandaag eigenlijk toevallig in m'n playlist naar voren en realiseerde me nog maar eens hoe absurd dit album me weet te raken. Kippenvel bij praktisch elk nummer. Eigenlijk bij geen elk ander album heb ik dit als bij deze. Ook mooie herinneringen dit album, dat helpt ook Staat verder niet voor niks op 1 in mijn lijstje en de luisterbeurt van vandaag bevestigde nog maar eens dat hij nog steeds op het juiste plekje staat.

avatar van Thekillers87327
0,5
Voor mij persoonlijk inspiratieloze muziek. Album geluisterd en niks voor mij. Grijs is een woord wat bij mij opkomt.

Geen bombast, diepe teksten en geen mooie stem. 1ster voor de moeite

avatar van Mausie
Thekillers87327 schreef:

Geen bombast, diepe teksten en geen mooie stem. 1ster voor de moeite

Geen bombast = slechte muziek?
De stem van Thom Yorke is hate or love it denk ik, dus daar kan ik wel inkomen (al ben ik het niet met je eens ).
Geen diepe teksten? En The Killers wel? Dat lijkt mij toch erg subjectief.

Persoonlijk vind ik dit dit 't best album wat ze post OK Computer hebben uitgebracht.

Allemaal zeer sterke nummers, ook al valt Faust Arp een kleine beetje tegen.

Nummers zoals Bodysnatchers, Nude, Weird Fishes en All I Need zijn prachtige composities.
Ook hangt er weer een atmosfeer op dit album zoals alleen Radiohead die kan creëren.
Een combi van rust, schoonheid en melancholie ... Maar met een soort urgente/donkere onderlaag.

Heerlijk album! Dikke 4,5*

avatar van Daan92
Hier heeft Radiohead een (nieuw) hoogtepunt bereikt. Nooit is de band zo toegankelijk geweest en toch zo dicht bij hun vervreemdende eerdere albums.
Bij '15 Step' denk je heel even te worden herhaald met de HTTT sound. Maar het tegenovergestelde is waar. Het energieke, de drums die tekeer gaan en de melodische noten grijpen je door het hele nummer.
'Bodysnatchers' is een typische groeier. Waar het bij de eerste paar luisterbeurten liever wordt overgeslagen, is dit een geweldig hoogtepunt geworden. Het geeft een bom energie die op ieder van hun albums wel een plekje had gevonden.
De videoclip van 'Nude' zag ik toen ik net Radiohead leerde kennen, en die straalde uit wat ik toen net aan beeldvorming bij de band had. Diepgaand, melancholisch en boven alles mooi. "Mooi" is een woord dat bij mij blijft opkomen als ik dit album luister. Het is muziek dat meesleept en tegelijkertijd kalmeert, precies zo bij 'Weird Fishes'.
Een nummer over het verwachten en krijgen van iemand die je vervult, in alles wat je nodig hebt, is 'All I Need' een prachtig nummer, maar bij lange na niet 1 van de echte hoogtepunten van het album. Het kwakkelt een beetje door met 'Faust Arp' . Een nummer die bij zoals zoveel albums van Radiohead een tussendoortje is die nooit bij de luisteraar blijft hangen als je over het album nadenkt.
'Reckoner' daarentegen is één van de meest pure, heerlijke nummers die in het repertoire van Radiohead te horen is. Het 'House Of Cards' is op z'n eigen manier ook zo een hoogtepunt. Met simpele structuur gecombineerd met doordringende tekst zweept het mee in de flow van het album.
'Jigsaw Falling Into Place' is het absolute hoogtepunt. Als insteek dat je iemand tegenkomt bij het uitgaan, het verhaal van het nummer, op dusdanige manier opzwepend brengt. Dat is pure klasse. Energiek, krachtig toewerken tot de climax. Alles klopt.
En dan afsluiten met een tegengestelde kracht, 'Videotape, die nog even lekker langzaam doortrekt.
De samenstelling qua nummers, de kwaliteit, de vele hoogtepunten maakt dit album bij nagenoeg perfect.

Sippenhaft
Momenteel de nummer 3 hier in de Top 250.

Er staan wel 3 a 4 plesante nummers op, maar het merendeel lijdt te veel aan het balanceren op een dun koord van het experiment; de balans is (te) vaak moeilijk te behouden. Eerlijk is eerlijk, er wordt nergens van het koord gevallen, maar het beklijft mij te weinig. Dat is het risico van experimenten, zeker als je het op plaat zet.

Gelukkig leidde al het experiment tot de parel A Moon Shaped Pool!

avatar van TornadoEF5
Een tweede luisterbeurt pakt toch al een pak beter uit. Bij OK Computer is het kwartje al gevallen, en bij Kid A vind ik eigenlijk ook wel mooi. The Bends ben ik ook al meer beginnen waarderen, maar daar heb ik het idee dat ik het nog een paar keer moet beluisteren minstens, en dat er iets is wat mij ervan weerhoudt om het echt geweldig te vinden. De tweede luisterbeurt van In Rainbows pakt al beter uit. Voor één of andere reden had ik heel veel moeite om de stem van Thom Yorke te tolereren, terwijl ik het nu juist één van de sterkste punten vind. Een zwak punt aan dit album is dat ik het te rustig vind, maar het melodische of het instrumentele vind ik dan wel weer een sterk punt.15 Step en All I Need vind ik de beste nummers op dit album, met All I Need als hoogtepunt. De laatste drie nummers zijn ook goed. Maar het middenstuk is misschien nog steeds iets te rustig.

avatar van Darkzone
Een album waarbij ik alle lof en hoge waarderingen totaal niet snap. Er staan irritante nummers op (15 steps en Jigsaw, notabene een song met de meeste stemmen die van mij zelfs achterwege had mogen blijven), maar ook wel een paar toffe nummers. Maar als geheel heb ik er geen warm gevoel bij.
Bij HTTT en AMSP heb ik dit weer wel.

TornadoEF5 schreef:
Een zwak punt aan dit album is dat ik het te rustig vind

Grappig dat dit het gevoel is dat je overhoudt aan het album. Terwijl er met 15 Step, Bodysnatchers en Jigsaw Falling Into Place echt een paar knallers worden neergezet. Waarbij mijn mening is dat de wat meer rustige nummers, juist goed worden afgewisseld met zojuist genoemde liedjes, die keihard het tempo omhoog schroeven.

Enige wat ik kan zeggen is blijf luisteren en hoop dat het voor jou net zo goed valt als voor mij!

Darkzone schreef:

Ik had dit gevoel ook in het begin. Met name bij Bodysnatchers, maar ook bij 15 steps. Maar bij meerdere luisterbeurten hebben juist die nummers mij ook gepakt! Dus blijf het een kans geven

Ik kan niet eens onder woorden brengen hoe goed ik dit album vindt. Bodysnatchers, Jigsaw en Weird fishes als uitschieters op een album dat geen zwakke broeders kent

McCready
Deze mooie recensie uit 2007 van Herman haal ik hier naar voren, omdat hij de nummers beschrijft op een manier waarin ik mijn kan vinden......

herman schreef:
Ook maar ´s mijn impressies op een rijtje zetten:

1. 13 Steps
Klinkt heerlijk ontspannen en ik ben om zodra de bas- en gitaar invallen. Wat een warmte meteen. In eerste instantie vond ik het drumpatroon wel apart (Autechre-achtig), maar nu klinkt het heel logisch. Leuk is ook de speelsheid. baslijntje hier, extra gitaarlijntje daar en die kinderkoortjes: "Yeah!". Deze mag bijgeschreven worden in de Annalen der Klassieke Radiohead-songs.

2. Bodysnatchers
Lekker gitaarnummer, dat me een beetje aan hun begintijd (de My Iron Lung EP vooral) doet denken. Beetje tegendraads gitaargeluid hier en daar. Heerlijk nummer. Yorke zingt op een gegeven moment wel: "I have no idea what I'm talking about" en daarin moet ik hem ondersteunen: ik heb ook geen flauw idee waar hij over zingt (terwijl ik dit album nu wel vaak genoeg gehoord heb). De break hier is weer helemaal fantastisch. Klinkt als het Radiohead waar ik in 1995 (lang geleden alweer) voor viel. Dit zal het wel goed doen op de festivals, komende zomer.

3. Nude
Nude doet me dan weer helemaal niets. De eerste keer was ik erg onder de indruk van dit nummer, maar inmiddels is het een achtergronddeuntje geworden. Het verbaast me dat dit op 1 staat bij de favoriete tracks... Misschien doen Radiohead's ballads me gewoon niet zoveel meer... Ik had het ook al bij hun vorige paar platen.

4. Weird Fishes/Arpeggi
Zo rond 4:00 hoor je wat mensen meemommen. Al met al een nieuw hoogtepunt op deze plaat. Doet me een beetje denken aan sommige gitaarbands uit het midden van de jaren '90 (bv. Swell, al waren die minder climactisch ingesteld). Heel fijn nummer dit.

5. All I Need
Lekker zompige baslijn en fijn pianospel, maar al met al weet dit nummer ook niet echt te beklijven hier. Beetje geforceerde climax en te plotseling einde, als je het mij vraagt.

6. Faust Arp
Beetje een niemendalletje. Als mensen dit op basis van de eerste tekstregels afdoen als K3 kan ik ze niet eens heel erg ongelijk geven. Vind hier maar weinig aan.

7. Reckoner
Dit is dan weer heel andere koek! Lekker melancholisch (hoe krijgen ze dat toch telkens weer voor elkaar) en meneer Selway mept lekker op de bekkens (klinkt goed in combinatie met de tamboerijn).

8. House of Cards
Hiermee heb ik een beetje hetzelfde als met Nude. Achtergrondmuziek... op de een of andere manier spreekt er voor mij weinig urgentie uit dit soort liedjes. Het zal vast heel mooi zijn, maar het raakt me echt voor geen meter.

9. Jigsaw Falling Into Place
Ook met dit nummer krijg ik geen echte connectie. Het is wel beter dan de andere 'ballads', maar het eureka-gevoel blijft achterwege. De laatste - grofweg - minuut waarin Yorke even los gaat met de zang is wel mooi.

10. Videotape
Deze vind ik dan wel weer heel erg mooi. Minimalistisch pianospel en unheimische geluiden. Had nog wel een paar minuten langer mogen duren eigenlijk!

Een album met enorme pieken (Videotape, Reckoner, Weird Fishes en de eerste twee nummers) en dalen (de rest eigenlijk) voor mij. Ik blijf hem voorlopig wel veel draaien, ben benieuwd of bepaalde dalen alsnog pieken blijken te zijn!

Thanks Herman!

P.S. Ik schat In Rainbows op 5 sterren. Komt omdat ik dit album in het verleden met te weinig geduld heb proberen te beluisteren.

avatar van HansVon
Huhhhh... begrijp Herman (4.5) en jou, McCready (5) totaal niet.
Als ik de recensie hier boven lees dan kom ik op 5 nummers die NIET goed beoordeeld worden (3, 5, 6, 8 en 9) !!!
Vind het prima dat jullie zo meewerken aan de imo terechte hoge score hoor, maar erg vreemd

avatar van GrafGantz
HansVon schreef:

Wie zegt dat Herman anno 2019 die 5 nummers nog steeds niet goed vindt? Kan een hoop gebeuren in 12 jaar tijd hoor. Hij heeft dit album zelfs ooit op 5* gehad dus zo erg vindt hij die 5 nummers vast niet meer.

avatar van HansVon
Je hebt gelijk hoor. Is een beetje een nadeel als je snel een review neerlegd. En zeker met zo'n zekerheid.
Tja. Ach, ook weer leuk om te zien dat zo'n muziekkenner van laag naar hoog kan schieten.
Ik heb best ook wel eens schommelingen en wacht daarom een hele tijd met beoordelen.

avatar van GrafGantz
HansVon schreef:

Je weet dat je op elk moment je stem gewoon aan kunt passen hier?

avatar van HansVon
Haha, jaja maar je ziet dan wat er gebeurd - en de MM site is verder perfect wmb - een niet al te beste review heeft dan een goede waardering terwijl die op het moment van aanmaak dus een stuk slechter zal hebben gescoord
Maar even over dit album, wat is House of Cards toch een lekker nummer! Mijn ega overdrijft wel, want als ik bij haar in de auto stap staat ie altijd in de playlist.

avatar van Wrathchild1
HansVon schreef:
........wat is House of Cards toch een lekker nummer! Mijn ega overdrijft wel, want als ik bij haar in de auto stap staat ie altijd in de playlist.
House Of Cars .