Burial - Untrue (2007)

2. Archangel (3:59)
  3. Near Dark (3:53)
  4. Ghost Hardware (4:54)
  5. Endorphin (2:57)
  6. Etched Headplate (6:00)
  7. In Mcdonalds (2:09)
  13. Raver (4:58)
  14. Shutta * (5:02)
  15. Exit Woundz * (5:49)
avatar van IllumSphere
Wat verstaat men onder s'avonds ? Het moment dat de zon onder gaat of wanneer het effectief ook donker is ? s'Avonds is allesbehalve het ideale moment om deze plaat te beluisteren, dit moet s'nachts zijn. Tussen twaalf en zes uur s'ochtends. Wanneer de hele aardkloot, of toch het stuk die in dezelfde tijdzone ligt, ligt te slapen.
Ik heb nachten met deze plaat op mijn iPod lopen te dwalen. Ik wachtte totdat mijn moeder naar boven ging en ik nam mijn jas en de huissleutels. Ik vertrok, zonder dat iemand het door had. En ik wist nooit naar waar ik naartoe ging. Soms op verlaten terreinen waar licht schaars was waardoor de maan mijn redder in nood was. Maar ook soms langs felle, door neon lichten, belichte straten. En toen de zon een halve cm opkwam, dat was meestal rond een uur of zes, rende ik zo hard omdat ik wist dat moederlief vroeg moest beginnen werken. Maar nooit had iemand door dat ik weg was, wat ik altijd raar vond want het scheelde altijd weinig of ik stond oog in oog met moederlief.

bennerd schreef:
Dat laatste is geen aanrader. Mijn koptelefoon ging kapot toen ik er met de auto overheen reed.

Ik had je intelligenter aangeslagen dan je tekst nu laat blijken

Ik begrijp dat je een nevenschikkend syntactisch verband ziet, waar de inhoud al weergeeft dat zulks uitermate onwaarschijnlijk is. Daarom even de aangepast versie:

Andere bijzondere belevingsmomenten, met een sterk Verfremdungseffect:
1. Een snelle, nachtelijke autorit door de (Flevo)polder met Burial is ook een bijzondere belevenis
2. anders op de koptelefoon, met weinig licht in de woonkamer en een een goed glas erbij.

BTW: lukt het een beetje wegwijs te worden in electronic? Tobin of Zomby al gehoord bijv?

avatar van IllumSphere
The Machinist, een film over iemand die niet kan slapen en daardoor langzaam gek wordt, kon best dit album gebruiken als soundtrack. Grappig hoe zoiets bij elkaar past.

avatar van jellecomicgek72
IllumSphere schreef:

LOL, dus je gaat s'nachts naar buiten om alleen deze plaat te beluisteren? Moet wel interessante muziek zijn dan dit. Maar eens beluisteren.

avatar van IllumSphere
Niet enkel deze plaat en ik heb een lange tijd last gehad van insomnia waardoor ik gek werd in mijn bed en ik dus er op uit trok. En de nacht heeft een charme waardoor donkere platen een extra dimensie krijgen.

avatar van perrospicados
Na rijp beraad ervoor gekozen om de vinyl versie toch maar aan te schaffen (in fact het was een enorme impulsaankoop). Burial is gemaakt voor vinyl

avatar van Bardt1980
Kan mij iemand uitleggen wat deze plaat zo geniaal maakt gezien de hoge score?
De samples zijn inderdaad heerlijk duister en onheilspellend. Maar naar mijn mening zit er in de beats erg weinig variatie, en hou ik het na een nummertje of 5 weer voor gezien. Of zie/hoor ik iets over het hoofd?

Waarom geef je dan zo'n hoog cijfer?
Verder kun je natuurlijk de berichten hiervoor lezen...

avatar van Bardt1980
Vind jij 3,5 zo'n hoge score dan?? Ik vind 3,5 ster een schappelijk cijfer hoor. Zoals ik al aangaf vind ik de samples heerlijk en de beats mogen er ook zeker zijn, er had alleen wat meer variatie in mogen zitten.
En wat ik tot nu toe heb gelezen over dit album gaat ook puur over de samples, sfeer etc.

Ja en natuurlijk lees ik de eerdere berichten. Maar wat ik eruit kan opmaken wordt er voornamelijk gesproken dat het gaat om de sfeer over het geheel, een totaalervaring. Dat vind ik te makkelijk.

panjoe (moderator)
Blijkbaar hoeft het voor anderen niet ingewikkelder te zijn. Mijn beoordeling is in ieder geval gebaseerd op de luisterervaring, niet op een zo sterk mogelijk onderbouwde mening.

avatar van woutorrmusic
Ik bedacht me net dat Burial op een tornado lijkt; niet het oog van de tornado, of de kern van de muziek, is waar 'het' gebeurt en wat een indruk achterlaat, maar dat wat om de kern heen zit is dat wat een verwoestende indruk achterlaat.

avatar van jellecomicgek72
IllumSphere schreef:

Heb zelf ook vaak insomnia (de laatste tijd wel stukken minder gelukkig) Maar van naar buiten gaan s'nachts val ik natuurlijk niet sneller in slaap eh

panjoe (moderator)
Ik heb Untrue sinds ik er via deze site in aanraking mee kwam (dat zal in 2009 zijn geweest) geregeld geluisterd, en hoewel ik het zeker kon waarderen vond ik alle lof een beetje overdreven. Een tijd geleden ben ik een beetje opgehouden met proberen, en dat blijkt maar weer eens een prima manier te zijn om een andere waardering voor muziek te krijgen.

Het afgelopen jaar, pak 'em beet, heb ik een nieuwe waardering gekregen voor elektronische muziek en dance. Via het MusicMeter forum kwam ik in aanraking met Four Tet, en via zijn geweldige UK garagemix ben ik me wat verder gaan verdiepen in een kant van dance die ik niet kende. Vorige week besloot ik naar aanleiding van die verdieping weer eens Untrue op mijn telefoon te pleuren, en die keuze pakte verrassend goed uit: hoewel ik het album al een tijd lang niet meer gehoord had, herkende ik ieder nummer, en, nog belangrijker, ik genoot met volle teugen. Ik vond het zelfs zo heerlijk, dat ik het in loop van de afgelopen week met een hele ster heb verhoogd - van 3,5* naar 4,5*. Dansen, kusjes geven en Satan in je hart laten!

IJsbergsla
Draai deze eens midden in de nacht, op een verlaten snelweg, in je auto met een vaartje van slechts 90km/ph, de regen is net opgehouden, je hoofd is leeg, je voelt je goed, de lichten trekken langzaam voorbij, het duister zuigt je naar binnen en Burial doet de rest.

avatar van De-noir
Vandaag alweer 5 jaar oud deze Untrue. Tijd voor een intense luistersessie

avatar van woutorrmusic
IJsbergsla schreef:

Persoonlijk heb ik dat niet zo met dit album. Ik zet bijvoorbeeld liever Rounds van Four Tet op. Als ik dit album 's nachts op zet dan blijft het effect uit. Als ik dit op een, ik noem maar iets, warme zomerdag draai, dan krijg door de overmatige hoeveelheid sfeer van dit album een klap in mijn gezicht, wat tijdens een herfstige nacht minder het geval is...

avatar van perrospicados
Als Burial aanspreekt luister dan eens naar:

Andy Stott - Luxury Problems (2012)

geen dubstep maar wel (dezelfde?) donkere sfeer

avatar van IllumSphere
Niet geheel hetzelfde, maar toch heeft het wel wat weg van wat Burial met deze plaat wou bereiken. Namelijk het ten gehore brengen van die zogenaamde ‘release hallucinations’ die je meestal hebt na een avondje stappen in een discotheek of op een andere locatie waar de endorfine gemakkelijker kan vrijkomen. Ik kan daarom Luxury Problems ook aanbevelen, het is zowat één van de betere techno platen die dit jaar uitgebracht geweest zijn.

(verwijderd)
Edit: Chet Faker laat even zien hoe je het volgens de MuMe-community niet een cover maakt Archangel: YouTube - Chet Faker - Archangel (Live)

avatar van Mjuman
Ieder zijn ding, de andere kant uit - van Feist (No Limit to Your Love) naar James Blake - vond ik wél werken, dit beduidend minder. Imo verwordt een sublieme track toch een alternatief en kantenklaar liedje van een spijkerbroekenruitjeshemdenjongensindiebandje - veel te sentimenteel en standaard gedoe.

Dit is veel meer geconcretiseerd (ingevuld voor rechtstreeks begrip) dan de meer abstrakte, veel minder interpretationsfähige uitvoering van Burial.

avatar van IllumSphere
Het zijn ook niet alleen de nummers die de plaat maken, maar ook de onderliggende sfeer die de elektronische geluiden hebben. En zoiets kun je onmogelijk 1:1 coveren, het valt niet eens te coveren. Ook mocht hij die hipster attitude achterwege houden, want dit is verre van hipster muziek. Het is een neoklassiek stuk.

Wat een vreselijke versie zeg. Inderdaad al het gevoel eruit geslagen door het er ironisch genoeg zo dik bovenop te leggen.

bennerd
herman schreef:
Wat een vreselijke versie zeg. .

Dat kan niet genoeg herhaald worden.

panjoe (moderator)
Sodeju, ik gebruik het woord niet graag, maar dit is toch haast godslastering.

avatar van FlyLo
bennerd schreef:

Dat kan niet genoeg herhaald worden.

(verwijderd)
Buiten kijf staat dat het origineel inderdaad vele malen beter is en een totaal andere sfeer uitdraagt en emotionele lading bevat. Toch vind ik het aardig hoe deze gasten het nummer hebben weten om(ver/te)bouwen naar een wat mij betreft prettig luisternummer. Maja zo zie je maar weer, niets zo subjectief als de ervaring van muziek.

Het staat inmiddels wel 6 -1

Maar goed, d'r zijn meerderen hier ongetwijfeld welwillend om je te helpen je smaak te 'trainen'

avatar van trebremmit
Die man is de baard niet waard.

(verwijderd)
Muzikale training niet echt nodig Mjuman Nooit gestemd op dit album zie ik nu maar wel een van de meest gedraaide albums op vinyl hier.. Daarnaast een door mij veel aangeraden album in de shop waar ik werk (en nee niet bij iedereen..)

joramhoogink schreef:
Muzikale training niet echt nodig Mjuman.. Nooit gestemd op dit album zie ik nu maar wel een van de meest gedraaide albums op vinyl hier.. Daarnaast een door mij veel aangeraden album in de shop waar ik werk (en nee niet bij iedereen..)
Maar ach als jij graag de meester speelt.

Ik hoop voor je dat je geen schoenmaat 48 hebt, en ook dat je geen humor of ironie in je werk nodig hebt - dat lijkt een manco van velen hier die wel kunnen/willen posten, maar moeite hebben een bericht te decoderen. Wellicht had er smiley geholpen, om aan te geven 'humor inside'.

Overigens is het herkennen van een Burial-track als onderdeel van bijv een mix van Four Tet (FabricLive) echt a piece of cake.