Neil Young - Comes a Time (1978)

Canada
Rock / Country
Label: Reprise

1. Goin' Back (4:41)
  2. Comes a Time (3:06)
  3. Look Out for My Love (4:05)

met Crazy Horse

4. Lotta Love (2:38)

met Crazy Horse

5. Peace of Mind (4:10)
  6. Human Highway (3:10)
  7. Already One (4:54)
  8. Field of Opportunity (3:09)
  9. Motorcycle Mama (3:11)
  10. Four Strong Winds (4:05)
avatar van harm1985
Dat Sound of the Westcoast, dat staat ook op mijn verlanglijstje. Nu ben ik gelukkig binnenkort jarig Vind de boekjes van Leo Blokhuis over het algemeen wel leuk om te lezen, niets verheffends, maar gewoon goed onderzoek. Zijn stukjes voor de top2000 a gogo zijn wel leuk, maakt veel goed.

Hopelijk komt de concept versie van dit album, als deel van the Archives, Oceanside/Countryside spoedig uit!

Stijn_Slayer
Waag je maar niet te veel aan Larsson. Geweldige zangeres, maar haar solowerk wordt ontsierd door een rampzalige productie.

Hendrik68
Voor zover ik het werk van Neil Young ken vind ik dit de beste, samen met Harvest Moon. De rockende Neil Young vind ik nooit geweldig. Dat komt te geforceerd over en dat heeft alles te maken met die stem van hem. Waardeloos eigenlijk. Hij maakt zulke goede muziek, maar die stem verpest het keer op keer (voor mij dan he). Op de ingetogen albums vind ik het nog het minst storen. Op dit album komt alles op zijn plek voor mij. Als ik hem zou waarderen zou ik op 5 sterren komen, vanwege de stem echter 1 volle ster aftrek.

avatar van kort0235
Dat ben ik met Hendrik eens, zijn stem is zeer geschikt voor de langzame ballads en dan is zijn stem overigens wel mooi !
Harvest Moon ken ik nog niet, evenals On the Beach. Zijn de songs op deze albums langzaam en ingetogen, want de rocknummers hoef ik evenmin !?

avatar van kort0235
Stijn_Slayer schreef:

Lotta love door haar gezongen is prima in orde! De rest van haar solowerk ken ik niet.
Heeft ze maar één solo-album gemaakt, nl Nicoletta ??

avatar van harm1985
Nee, er ontbreken er hier een paar, schat ik zo. Naast Lotta Love heeft Larson ook een ander Neil Young nummer opgenomen, Barefoor Floors, op het album Sleep Baby Sleep staat dat. Is een outtake van Homegrown. De moeite waard om eens achteraan te gaan: Sleep, Baby, Sleep - Nicolette Larson | AllMusic

kort0235 schreef:

Heeft ze maar één solo-album gemaakt, nl Nicoletta ??

Nee, meerdere, maar als haar albums van voor 1980 al zo gelikt klinken vrees ik het ergste voor de platen uit de jaren 80. Jammer dat zulke veelbelovende rasartiesten er toch steeds voor gezwicht zijn.

Hier op de site zijn ook niet echt fans die dit kunnen bevestigen of ontkrachten. Ik denk dat ik daarom binnenkort Sleep, Baby, Sleep uit 1994 eens ga proberen te vinden.

avatar van LucM
Prachtig ingetogen country-album van Neil Young, het luistert lekker weg, heeft een relaxte sfeer en dit genre ligt Neil Young duidelijk goed. De zang van Nicolette Larson voegt nog wat extra toe bij de songs die over de hele linie sterk zijn met gepaste arrangementen. Het werd ook zijn grootste verkoopsucces sinds Harvest, wellicht omdat dit album stilistisch daarvan weg heeft.
Eigenlijk kun je alle Neil Young-albums van de jaren '70 blindelings aanschaffen.

avatar van Hans Brouwer
LucM schreef:
Helemaal mee eens. Wat mij betreft is "Comes a Time (1978)" van alle Neil Young-albums het album dat het meest aanspreekt. Met andere woorden: een beter N.Y album is er naar mijn beleving niet te vinden.... 5*****

avatar van steven
aardig album van de meester, doch wel met stars & bars zn minste uit de jaren 70. Komt natuurlijk ook omdat dat niveau van Young toen zo achterlijk hoog lag. Beetje gezapig soms.
Kant A is aanmerkelijk beter dan Kant B. Toppers vind ik hier Lotta Love ( nog eens bizar gecoverd door dinosaur jr , was Young zeer tevreden over schijnt.) Going Back, Comes A time.

toch wel 4 * , opvolger Rust never Sleeps vind ik beter vanwege meer echt geweldige nummers als powderfinger , thrasher en pocahontas

avatar van henk01
O ja, een heerlijke cd, met voor mij als hoogtepunten de nrs 1-3-6

Mooi stuk Harm !

Weet jij toevallig waar ik het concert van 18/02/2008 (ik was daar) kan downloaden ?

(ik haal deze vraag zo weg)

avatar van Madjack71
Een gemoedelijke plaat met een warm akoestisch geluid en een aantal pakkende liedjes...Comes a Time/Look Out for My Love/Already One of het wat 'dwarse' Motorcycle Mama. Gezapig heeft nog nooit zo lekker geklonken. De ingetogenheid vindt wel wat aansluiting bij zijn latere reflectieve Prairie Wind m.i.

avatar van Poeha
Hier begint mijn muzikale verkenningstocht langs/door het oeuvre van de heer N. Young dan.
Gezien het feit dat ik Rockin' in the Free World een gewelige track vind, was deze kennismaking er eentje van...oeps even wat anders. Maar met het al bekende en geweldige Comes a Time als startpunt...toch een bijzonder prettige ervaring.
Voorlopig even 3,5 sterren, met het titelnummer, Lotta Love, Already One en Motorcycle Mama als favorieten. Deze heeft gewoon nog even wat meer draaibeurten nodig.

Ulfat-e-Zulmat
Slowgaze schreef:
Nee, ik vind het allemaal veel te zoetjes. Niet glad als productie, maar meer glad als dat ik Niel hier een gladjakkert vind die wel heel gemakzuchtig aftast naar het hart van de luisteraar.
(Nou, van mijn borstkas blijft ie maar mooi af!)

So if you are out there waitin'
I hope you show up soon,
'Cause my heart needs relatin'
not solitude.

Gladjakkert, zegt ie..

avatar van Slowgaze
En dat zegt-ie. Leer er mee leven of zo.

avatar van Rarara
als t glazuur op mijn tanden niet brak bij 'Already one' had ik dit klassieke album 5 sterren gegeven

avatar van pmac
Nicolette Larson heeft een prachtig e stem die goed matcht met die van Neil Young. Voor sommige zal de plaat te soft klinken maar ik vind het een heerlijke zomerse plaat. Vooral kant 1(voor de vinylliefhebbers) staan louter topnummers. Kant 2 is iets minder maar nog altijd dik voldoende.

avatar van Tony
Ik vind het misschien wel zijn sterkste countrygerichte album. Doet wat mij betreft echt niet onder voor Harvest of zelfs After the Gold Rush, die ik ook maar even onder de "country" subcategorie van zijn oeuvre schaar. Hooguit is de sfeer nog wat rustiger, gemoedelijker. Hier speelt een tevreden man op zijn akoestische gitaar. Op de 2 Crazy Horse nummers na uiteraard.

Ik kan me dan ook helemaal niet vinden in de kwalificaties soft of glad geproduceerd. Een van de betere albums van ome Neil in mijn platenkast.

avatar van pmac
De plaat is wel wat gepolijster dan Harvest maar dat stoort me nergens. Ik vind wel de nummers van kant 1 beduidend beter dan kant 2.

Ik vind deze plaat minder maar nog goed voor 3.5 sterren

avatar van Sandokan-veld
Prima plaat inderdaad, die wel een beetje last heeft van de remmende voorsprong. De eerste drie nummers, met name, zijn zo goed dat de rest daar een tikkie bleekjes tegen afsteekt.

Stijn_Slayer
'Lotta Love', 'Human Highway' en 'Four Strong Winds' toch niet?

avatar van Sandokan-veld
'Lotta Love' en 'Human Highway' vind ik wel goed, maar toch niet van het niveau van de eerste drie nummers. 'Four Strong Winds' wel, dat is dan wel weer een cover maar dat boeit verder ook niet natuurlijk.

Ik heb ook niet beweerd dat de rest van de plaat waardeloos is he? De eerste drie nummers vind ik er alleen zo ver bovenuit steken dat ik bij de rest van de plaat vaak een licht gevoel van anticlimax ervaar.

avatar van devel-hunt
Ik vind Neil Young op zijn grootst als hij acoustisch is, zonder de herrie en bombast van Crazy Horse waar zijn iele stemgeluid nauwelijks bovenuit komt. Young is geen stoere rocker, veel overtuigender in het kleine. Comes a time is het vredelievende hippie gevoel, typisch Neil Young. Ik heb het altijd een meesterwerk gevonden.
Alleen Motorcycle Mama vind ik een vreemde eend.
De enige plaat van Young die ik nog beter vind is After the goldrush.

devel-hunt schreef:
Alleen Motorcycle Mama vind ik een vreemde eend.
De enige plaat van Young die ik nog beter vind is After the goldrush.

Ik vind WELD echt een wereldplaat met een uitsekende Neil!!!

avatar van devel-hunt
IK zeg niet dat Neil niet kan rocken, dat kan hij. Oh yeah. Keep on rockin in the free wold. Maar als ik moet kiezen, hoor ik hem lever klein en een beetje zielig zingen darling.

avatar van Rarara
Vaak afgespeeld en nog steeds krijg ik kippenvel van het gitaar werk op Goin' back. dit overschaduwd de zwakke noten human High way en allready one. half sterretje er bij

devel-hunt schreef:

Kan ik inkomen. Acoustic Live in Paris is een wereld album!!

avatar van frolunda
Mooie,voor het grootste gedeelte ingetogen country plaat van Neil Young.Misschien niet zijn meest sterke uit de jaren zeventig maar vervelen doet ie nog steeds niet.Kant 1 met onder meer goin' back,Lotta love en het titelnummer is het best.

Stijn_Slayer
Ben er eigenlijk al wel een tijdje achter dat 'Goin' Back' is toegetreden tot mijn rijtje favoriete nummers van Neil Young. Een select gezelschap met 'For the Turnstiles', 'Look Out for My Love', 'Soldier' en misschien nog 'On the Way Home'.

De twaalfsnarige gitaar (zijn Taylor waarschijnlijk) hoog in de mix klinkt fantastisch. Jammer dat hij die zo weinig gebruikt. Als beginnende folkie heeft hij ook een tijdje solo akoestisch op een 12-string gespeeld in koffiehuizen. Op Rust Never Sleeps is 'ie ook van toegevoegde waarde, maar kennelijk is er van echte liefde geen sprake.

Bovendien heeft Neil heeft zelden zo'n mooie melodie gezongen. Suck it, Paul McCartney!

En dan ook Larson er nog bij. Dan heb je CSN eigenlijk niet eens meer nodig, maar daar was hij rond deze tijd al wel achter.

Wel een beetje lullig dat 'Human Highway' nu een sterretje minder heeft.