Coolio - Gangsta's Paradise (1995)

Label: Tommy Boy

1. That's How It Is (1:00)
  2. Geto Highlites (4:59)
  3. Gangsta's Paradise (4:00)

met L.V.

4. Too Hot (3:40)
  5. Crusin' (4:36)
  6. Exercise Yo' Game (5:20)
  7. 1, 2, 3, 4 (Sumpin' New) (3:33)
  8. Smilin' (4:09)
  9. Fucc Coolio (0:48)
  10. Kinda High, Kinda Drunk (3:44)
  11. For My Sistas (4:26)
  12. Is This Me? (4:23)
  13. A Thing Goin' On (4:21)
  14. Bright as the Sun (4:47)
  15. Recoup This (1:20)
  16. The Revolution (3:48)
  17. Get Up Get Down (5:31)
avatar van Psycholamp
Msschien naar NL top 40 maatstaven, maar Fantastic Voyage heeft nog een award gewonnen als beste hiphopsong toentertijd en Too Hot was ook nog een bescheiden hit evanals When you get there en dat Space Jam liedje. Het was misschien geen lange carriere in de hitlijsten hier, maar geen eendagsvlieg...

avatar van Shelter
gangsta's paradise, 1..2..3...4, see you when you get there, too hot, hit em high waren de hits volgens mij. Dus geen eendagsvlieg, maar zeker geen groots artiest.

avatar van Shelter
ik moet zeggen dat 4 jaar na dato, ik deze toch een stuk beter vind dan ik dacht.

avatar van Perpetual
Erg apart dat deze cd amper de 5,5 haalt, wat zou moeten wijzen op een alles behalve goeie cd. Nou behaalt Coolio misschien niet het niveau van de legendarische Westcoast rappers, maar hij staat er mijns inziens niet ver vandaan met deze toch wel klassieke plaat.
Wellicht dat ik er ooit de tijd voor neem om het een serieuze luisterbeurt te geven. Vind dat deze cd tussen de 3,5 en 4 sterren als gemiddelde verdient.

avatar van KILLERBEE99
Perpetual schreef:

Ik snap het even niet, je zegt dat je dit album nog nooit geluisterd hebt maar noemt het volgens wel een klassieke plaat en dat het een 3,5 of 4 verdient.

KILLERBEE99 schreef:

Klopt helemaal niks van, je hebt duidelijk mijn bericht niet goed begrepen. Ik heb nergens gezegd dit album nooit geluisterd te hebben. Ook heb ik niet gezegd dat ik[/i ]dit album 3,5 of 4 sterren zou geven. Daarnaast is het irrelevant of ik het persoonlijk een klassieker vind, het [i]is een klassieker. Niet een die erg gerespecteerd werd in die tijd, maar hij heeft een Grammy Award gewonnen voor zijn hit en 3x platinum in Amerika.
Heb de cd altijd plezierig gevonden, maar kan pas een review schrijven als ik er serieus voor ga zitten en luisteren.

avatar van KILLERBEE99

Aaah oke mijn fout, verkeerd begrepen, maar

het is geen klassieker wanneer het een Grammy Award heeft of een paar miljoen keer over de toonbank is gegaan maar:
Een klassieker is iets dat een alomtegenwoordig en uniek symbool is van een vergane tijd, hoofdzakelijk vanwege inherente kwaliteit of representatieve status, vaak beschouwd met gevoel van nostalgie.

Klassieker - Wikipedia - nl.wikipedia.org

Perpetual schreef:
Ook heb ik niet gezegd dat ik dit album 3,5 of 4 sterren zou geven.

Dat heb ik dan weer nooit gezegd

KILLERBEE99 schreef:

Aaah oke mijn fout, verkeerd begrepen, maar

Klassieker - Wikipedia - nl.wikipedia.org

Dat heb ik dan weer nooit gezegd

Je definitie van Wikipedia bevestigd alleen maar wat ik zeg.

5 Classic West Coast Rap Albums Turning 20 in 2015 | L.A. Weekly - laweekly.com
Coolio's 'Gangsta's Paradise': The Oral History of the Pop-Rap Smash - Rolling Stone - rollingstone.com

Voor dat laatste bied ik mijn excuses. Ik dacht dat je bedoelde dat ik zelf de cd dat cijfer zou geven. Niet goed gelezen (blijkbaar ook niet goed naar de opmaak gekeken aangezien een hele stuk in cursief staat, haha).

Een vergeten parel uit de toptijd van de hiphop. Wat zit dit goed in elkaar zeg! Catchy, groovy, goede teksten.

Zag hem liggen bij de kringloop voor 1,- en dacht waarom ook niet. Geen spijt van. Zeer goed album.

Rene1979
Heerlijke west coast vibes, tuurlijk staan er hits op en is het geen Chronic, Doggystyle of zelfs Regulate.. Maar ik moet zeggen na 20 jaar er niet naar geluisterd te hebben dat ik er weer helemaal in zit. Heb dot album onderschat, het heeft de tand des tijds doorstaan. Misschien voor de wat negatievere mensen onder ons gewoon nog eens luisteren.

avatar van Shelter
Eens met Renee, zoals ik al eerder zei viel mij dit album positief op. Dacht altijd dat het enorm pop hiphop was maar valt enorm mee.

avatar van Stephaen
In '95 wel geluisterd in de platenzaak maar niet gekocht. Geconcludeerd dat de single voldoende was om te hebben en Coolio verder links laten liggen. Terecht? Opener "Ghetto Highlights" trekt de lijn door van zijn vorige album en is gelijk het hoogtepunt. "Gangsta paradise" vond ik toen echt wel tof, maar is nu niet meer dan een aardig liedje. "Too hot" is nog best leuk, maar bij het volgende nummer begint de formule met een refreintje en samples uit dezelfde soulklassiekers behoorlijk de keel uit te hangen. " Excercise yo game" heeft een leuk Bay Area sfeertje, maar dit komt vooral op conto van de gastbijdragen. "1,2,3,4" is een niemendalletje van het niveau van MC Hammer en soortgelijken. We zijn inmiddels halverwege het album en hebben alle hits en leukere nummer gehad. Daarna wordt de formule verder doorgezet met veel inwisselbare beats, slappe refreintjes en matige raps. De ziel en het positieve westcoast sfeertje van zijn debuut album zijn hier grotendeels verdwenen. Daarmee is het onvoldoende voor een geslaagd album. Ik houd het bij "It takes a thief", ook geen klassieker maar veel leuker, meer in balans en nog een echt hiphop album.