Coolio - Gangsta's Paradise (1995)

Label: Tommy Boy

1. That's How It Is (1:00)
  2. Geto Highlites (4:59)
  3. Gangsta's Paradise (4:00)

met L.V.

4. Too Hot (3:40)
  5. Crusin' (4:36)
  6. Exercise Yo' Game (5:20)
  7. 1, 2, 3, 4 (Sumpin' New) (3:33)
  8. Smilin' (4:09)
  9. Fucc Coolio (0:48)
  10. Kinda High, Kinda Drunk (3:44)
  11. For My Sistas (4:26)
  12. Is This Me? (4:23)
  13. A Thing Goin' On (4:21)
  14. Bright as the Sun (4:47)
  15. Recoup This (1:20)
  16. The Revolution (3:48)
  17. Get Up Get Down (5:31)
1,5
#4 klonk wel lekker, en nog educatief ook.

het album opzich valt wel mee, maar de klassieker Gangsta's Paradise zorgt ervoor dat deze cd 3* krijgt

avatar van andré
fiend schreef:

Ik ga er maar vanuit dat je op de hoogte bent dat het van Stevie Wonder is gejat (Pastime Paradise)...

Het is idd net zo veel van Coolio zelf als Too Hot.

Coolio Gangsta's paradise ***

Coolio , zeker een rapper naar mijn hart. Maar dit album is gewoon saai. De beste song is natuurlijk de tittelsong " gangsta's paradise" dat behoort tot één van de beste hiphoptracks : beat , melodie , textuele boodschap ... De rest van dit album is een hele stijlbreuk tov deze track. Qua lyrics is dit nochtans een vrij redelijk album : licht educatief. Too hot behoort tot één van de toppers , maar ook "smilin " ,over z'n baby, en revolution zijn erg aangenaam. De rest van het album bevat veel goed samplewerk maar ook veel duffe en saaie r and b. Toch zijn de lyrics en de stijl van coolio zeker niet slecht.

avatar van snoopy
coolio is terug ik heb zijn nieuwe liedje : I DONT WANNA DIE FEAT. KRAYZIE BONE

avatar van HiLL
1, 2, 3, 4 vind ik wel erg lekker zeg. Daar heb ik veel pogingen op gedaan om cool te dansen destijds.
Heb de cd zelfs gekocht destijds..
Too Hot vond ik ook erg lekker en Gangta's Paradise, ach ja ik ben de laatste om te zeggen dat ik het toendertijd niet goed vond.

edit: ik bedoel dus wel goed..

eazyfan
tjah moest die kerel kunnen rappen dan zat hij nu geen zielige artiesten te producen.

ben geen hip-hop fan, maar heb onlangs eens de clip van gansta's paradise gezien en het raakt me op een of andere manier wel.
(chris v/d durpel heeft eens een andere versie van dit deze song gemaakt:
normaal:

Been spending most our lives,
Living in a gansta's paradise

chris:

Sla boma's in elkaar op de Hasselaarse boulevard

Lost Highway
Die versie van Chris van den durpel + bijhorende clip is echt wel lachen. Het originele nummer vind ik ook zeker niet slecht, een klassieker in het genre.

avatar van Martinozzz
Ik vind Amisch Paradise nog vetter

Marcel²
Je ben geneigd dit album iets meer te geven dan zijn voorganger, waarom denk ik door de klassieker Gangsta's Paradise wat natuurlijk een knaller is. Het nummer 1,2,3,4 gaat ook nog wel, mar ook als je het hele album onder de loep neemt is het ook niet erg goed. Toch dan een halve ster meer dan zijn debuut. 2.5.

BB Gambini
snoopy schreef:
coolio is terug ik heb zijn nieuwe liedje : I DONT WANNA DIE FEAT. KRAYZIE BONE

ken dat nummer als grote bone fan de video kan je vinden op http://www.youtube.com/watch?v=QNJA9AvcZkg

avatar van luc011190
andré schreef:

Ik ben daarvan op de hoogte, maar blijf het een hele goede track vinden. Die verses zijn gewoon erg goed, en die sample is iig goed gekozen

Gansta's Paradise is zo'n lekker nummer!! =)
Heb het van de week weer een keer na een paar jaar gehoord op de radio, en meteen gedownload. Echt een lekker, zomers nummer!!

EVANSHEWSON
Met dank aan Stevie Wonder voor het leveren van de melodie van de titelsong; Pasttime Paradise, terug te vinden op het gewèldige Songs in The Key Of Life...

De rest ken ik niet, want zoals je al begreep; het is mijn genre niet echt...

Maar 'k zag nog geen halve opmerking over waar Coolio die gewèldige melodie vandaan had gehaald, dus dat moest maar eens gezegd worden...
Dank U STEVIE WONDER!

avatar van Psycholamp
Pak een oud (soul)nummer giet het in een hiphop/rap-malletje en zo kun je een cd vullen. Ik ben nooit echt fan geweest van Coolio. Deze cd staat ook al, letterlijk, jaren onaangeroerd in mijn kast. Te veel een trucje en meer van hetzelfde. De titelsong mag dan een klassiekertje zijn, maar de hele cd niet.

Rene1979
ben absoluut geen fan van Coolio maar Gangstas Paradise zo vaak gedraaid dat ik hem wel in de kast heb. Over het algemeen is het een aardig cdtje

avatar van Jorge-E
Van waar komt de sample uit Too Hot?
Het komt me bekend voor...

avatar van Psycholamp
Jorge-E schreef:
Van waar komt de sample uit Too Hot?
Het komt me bekend voor...

Kool & the gang.

Ligt lekker in het gehoor!

avatar van Kill_illuminati
Cooilio heeft een erg fijn stem geluid!

avatar van KILLERBEE99
Op Gangsta's Paradise na vind ik Geto Highlites ook super vet.

Verder leuke nummers: Too Hot, Sumpin' New, Kinda High Kinda Drunk en The Revolution...

De rest vind ik jammer genoeg niet zo mooi.

avatar van kingofmusic
beste hiphop album aller tijden.
toevallig is coolio niet zo populair als jay-z, eminem, kanye west etc. en ik denk dat dit de reden is: coolio rapt met hart en ziel en die andere denken aan money... en daarom word er voor hun meer reclame gemaakt en ja mensen blijven net als schapen.. echt jammer voor coolio

avatar van MJ_DA_MAN
Coolio denkt evenveel aan money, alleen is zijn loopbaan totaal geflopt en heeft hij uit wanhoop nog commercieele pogingen gedaan.

avatar van kingofmusic
coolio rapt met hart en ziel, de andere doen maar wat... maar omdat hun gezichten in de tijdschriften staan lijken ze beter etc. en de mensen blijven schapen.. ze volgen gewoon de tijdschriften

avatar van Kill_illuminati
Eminem rapt anders nooit over geld. Cleaning Out my Closet komt toch echt vanuit het binnenste van zijn ziel.

avatar van Silky & Smooth
@ kingofmusic: ik zou je als ik jou was toch iets meer verdiepen in wat meer (underground) hip-hop. Er zijn genoeg (!) hip-hop artiesten die het lang niet alleen voor het geld doen. Hun teksten gaan dan ook over hele andere onderwerpen als wat je hoort in de top-40 hip-hop. En inderdaad, Eminem heb ik eigenlijk nooit over geld horen rappen (of het moet geldtekort zijn...)

Ik wilde trouwens die album al lang een keer luisteren, was het alleen vergeten...

avatar van niels94
@ Kingofmusic: Ik denk dat je hip-hop nu iets negatiever ziet dan het eigenlijk is. Je hebt groot gelijk, teveel rappers, zeker de laatste tijd, rappen alleen over geld, vrouwen en drugs. Er zijn er echter een hele boel die dit niet doen, zoals dit album van Coolio, maar er zijn er nog veel meer. Probeer inderdaad eens wat meer underground spul zoals Jedi Mind Tricks of gewoon oudere hip-hop zoals Common of Dr. Dre.

avatar van MJ_DA_MAN
kingofmusic schreef:
Coolio wilde dat ook, maar heeft na zijn enige bekende nummer keihard gefaald en ook, zoals ik al zei, commercieele pogingen hebben hier niet tot nu geleid. Maar goed, het feit dat je niet op dat punt ingaat en je overige berichten op de site zeggen voor mij genoeg over je kennis van zaken.