Eyes Wide Shut (1999)

Score
Label: Warner Bros.

1. Dominic Harlan - Musica Ricercata, II (György Ligeti) (4:18)
  2. Royal Concertgebouw Orchestra - Waltz 2 from Jazz Suite (Dmitri Shostakovich) (3:41)
  3. Chris Isaak - Baby Did a Bad Bad Thing (2:54)
  4. The Victor Silvester Orchestra - When I Fall in Love (3:00)
  5. Oscar Peterson Trio - I Got It Bad (And That Ain't Good) (3:11)
  6. Jocelyn Pook - Naval Officer (4:52)
  7. Jocelyn Pook - The Dream (4:57)
  8. Jocelyn Pook - Masked Ball (3:43)
  9. Jocelyn Pook - Migrations (3:45)
  10. Roy Gerson - If I Had You (7:01)
  11. Peter Hughes Orchestra - Strangers in the Night (2:31)
  12. Brad Mehldau - Blame It on My Youth (6:17)
  13. Dominic Harlan - Grey Clouds (Franz Liszt) (3:19)
  14. Dominic Harlan - Musica Ricercata, II (György Ligeti) [Reprise] (4:17)
neo
Die score tracks van Pook moet ik hoognodig weer eens luisteren! Tot dan 3 sterren

neo
En dit is toch wel zeer intrigrerend. Pook ging overigens voordat specifieke scenes geschoten waren aan het werk, zoals meest belangrijke de orgy scene. ´Migration´ en ´Masked Ball´ maken daar onderdeel van uit. Migration lijkt in begin en eind haast identieke op Ligeti´s Musica Ricercata, incidenteel overigens. Masked Ball is dromerig van sfeer, zoals het bij voorbaat als moest worden, met achterstevoren zingende geluiden van een Romaanse priester. Om nog even terug te komen op Migration, daar was een probleem mee. Pook had dit stuk jaren terug al geschreven, maar in een andere vorm, waarbij stukken uit de Koran werden gebruikt. Er werd besloten om dit bestaande stuk te veranderen in iets meer sfeer en smaak iets anders gericht: improvisatie met Sanskrit teksten. Sanskrit teksten, heilig teksten uit de Bhagvad Gita, te horen tijdens een orgy! Dat is vragen om problemen bij voorbaat, of het nou de bedoeling was om iets of iemand te beledigen of niet. Maar Pook gebruikte de Vedict taal meer voor de sfeer die nodig was. Het woord ging rond en de voor de Britse kopieen werd een alternatief track eronder geplakt. Kubrick zelf had er totaal geen idee wat de teksten betekende.

Baby Did a Bad Bad Thing van Chris Isaak is een geweldig nummer!

avatar van T.O.
neo schreef:

Ik vond dit stuk altijd een meerwaarde hebben in de film. Lekker creepy

Staat hier ook het klassieke nummer op dat je hoort in het begin en bij de aftiteling...

neo
Dat is de Waltz van Shostakovich, track 2.

avatar van orbit
Die stukken van Pook zijn imposant, zeker masked ball!

Ik heb geen idee welke nummer en of het hier wel op staat het piano deuntje dat je vaker hoort in de film. Erg simpel, maar zeer krachtig.

neo
''Musica Ricercata, II''. Zoals je ziet opent deze cd ermee en eindigt met een reprise ervan.

neo schreef:
Zoals je ziet opent deze cd ermee en eindig met een reprise ervan.

De film opent met Waltz 2 from Jazz Suite
met Royal Concertgebouw Orchestra/ Dmitri Shostakovich.

neo
Ik zei dat dat stuk waar je naar vroeg de cd opent, niet dat het de film opent.

neo schreef:
Ik zei dat dat stuk waar je naar vroeg de cd opent,
Je zei het net alsof het logisch was dat het het 1e nummer was...

neo
Anders had ik het woord logisch wel gebruikt.

avatar van thomzi50
Vind Masked Ball werkelijk prachtig, zitten wel meer sterke momenten geloof ik op deze score. Helaas heb ik bij de opening van de cd, ''Musica Ricercata, II'', soms lichtelijk het idee dat er een jongetje van vijf dat net een piano voor zijn neus heeft op wat willekeurige tonen drukt. Natuurlijk is dit overdreven en vind ik het, ook omdat ik de film heb gezien, een stuk leuker dan een jongetje van vijf dat op een piano speelt, maar toch oogt het dus niet helemaal professioneel.

Ik vind Musica Ricercata, II juist heel sterk... heel onheilspellend, juist door het minimalisme. Het leek mij ook wat overdreven dat de performer zo specifiek is uitgekozen, zoals het cd-boekje aangaf, maar niettem het stuk dat wat mij betreft het sterkst met de film verbonden is (samen met het geweldige Baby Did a Bad Bad Thing
dan).

En ook de score is inderdaad geweldig, met name Naval Officer en The Dream. Totaal anders dan ik van Pook verwachtte, dat wel, maar in zeer positieve zin. Masked Ball is heerlijk sfeervol, vanaf haar contributies zak je steeds verder af in de bizarre sferen van Eyes Wide Shut.

score-freak schreef:
Totaal anders dan ik van Pook verwachtte, dat wel, maar in zeer positieve zin.

Wat verwachtte je dan?

avatar van HammerHead
Moeten de artiesten hier niet gewoon voor het nummer worden weergegeven ipv als samenwerkingen? Zo ziet het er nogal merkwaardig uit.

Zal het even aanpassen.

avatar van thomzi50
Wat een geluk. Probeer deze score al lange tijd te bemachtigen, had de strijd al min of meer opgegeven en dan ligt 'ie daar plotseling voor vijf euro. Meteen gekocht uiteraard.

Wellicht ten onrechte, maar heeft Pook leentje buur gespeeld bij Dead Can Dance??

Masked Ball heeft imo zijn basismelodie ontleend van de klanken uit minuut 1 tot en met 3 van het nummer Persephone!!!

Zou niet geheel toevallig zijn aangezien Pook en Dead can Dance nogal bijeen liggen voor wat betreft sfeer.
Check it out en laat maar horen.

neo
Zo verbazingwekkend is dat toch niet? Beiden zijn ook erg beinvloed door weer andere dingen zoals door liturgische muziek om maar 1 ding te noemen.

Nee verbazingwekkend niet, dat zeg ik ook niet. Ik vermoed dat de ontlening echter grenst aan wederrechtelijkheid: ik meen dat DCD een zaak zou hebben.

neo
En nabestaande van Ligeti Lisa Gerrard voor meerdere tracks gaan aanklagen en ook Pook voor Migrations? Een belachelijke zaak zou het maken.

check rechtspraak.nl is hoeveel 'belachelijke zaken' dan toch maar geschikt worden....

avatar van Leander1991
als ik the dream hoor, wordt ik daarin helemaal meegesleept. echt goed!

Arbeidsdeskundige
Dit is met name dankzij de composities van Jocelyn Pook een weergaloze score. Masked Ball gaat door merg en been.