R.E.M. - Chronic Town (1982)

Label: I.R.S.

1. Wolves, Lower (4:10)
  2. Gardening at Night (3:29)
  3. Carnival of Sorts (Box Cars) (3:54)
  4. 1,000,000 (3:06)
  5. Stumble (5:40)
avatar van otherfool
Het eerste plaatje van REM, en meteen spat de genialiteit er vanaf. 'Wolves, Lower' en 'Gardening at Night' behoren nog altijd tot mijn favoriete REM-songs aller tijden. Maar ook het refrein van Box Cars schreeuw ik altijd mee, en Stumble is muzikaal een hoogstandje. Alleen 1,000,000 ligt me dus wat minder, maar wat geeft het.

Prachtige, onbegrijpelijke teksten en en eersteklas in het gehoor liggende riffjes en melodietjes, REM toont meteen aan een klasse band te zijn.

4 ster.

avatar van timhardt
Nog steeds te koop bij Dead Letter Office, zeker een van de beste CD's van REM. 4,5*

avatar van SirNoodle
knappe debuut-ep... enkel 1.000.000 valt wat uit de toon, maar de andere 4 songs zijn echte pareltjes.

Veelbelovend, maar staat niet in verhouding tot het latere werk.

avatar van Kaaasgaaf
Kende de nummers al lang van Dead Letter Office, maar heb hem van de week pas op vinyl aangeschaft. Daarop komt-ie pas compleet tot z'n recht! (zoals eigenlijk alles van jaren '80-re.m.) Ik vind dat deze debuut-e.p. echt wel tot de artistieke hoogtepunten van de band gerekend mag worden. Dat het niet in verhouding zou staan met later werk ben ik dus compleet niet mee eens. Ook ben ik erg blij dat R.E.M. tegenwoordig nummers van deze plaat op concerten speelt.
Wat deze e.p. zo bijzonder en perfect maakt? Het is zo intens mooi en bijzonder als de jaren '60 in de jaren '80 maar konden zijn. Ongekende energie, prachtig gespeeld, groot gevoel voor pop en mystiek. Kan ik érg vaak achter elkaar blijven draaien!

Pieter Paal
Later zijn deze e.p.tracks op die 'Dead letter office'-compilatie terechtgekomen. Ik kan nu nog steeds genieten van '1.000.000' en 'Gardening at night'.

avatar van thetinderstick
Prachtige debuut EP. Mooie sfeer in deze nummers, die over het algemeen wat sneller zijn dan die op Murmur. Met name 'Wolves Lower' en 'Carnival of Sorts' zijn geweldig.

EVANSHEWSON
Ik steun bij deze thetinderstick. Inderdaad mooi epeetje.

avatar van Twinpeaks
Heerlijke E.P. Dat "gepingel" van Buck verveelt nooit en ook de soms ontsporende drums van Berry zijn niet te versmaden.Voeg hierbij de heerlijk "neuzelende"Stipe en je hebt een dijk van een E.P.
Om het geheel te binden afmaken met een prima stuwende bas van Mills alsmede zijn heerlijke lijzige backingvocals.Deze E.P gaf al aan dat we met een bijzondere band te maken hadden.

avatar van rkdev
otherfool schreef:

4 ster.

Had het niet beter kunnen zeggen !

avatar van wouter8
Chronic Town is het debuut van R.E.M. En een verdomd veelbelovend debuut!

Ik heb de EP gekocht in een box waarin het samen met 'Murmur' en 'Reckoning' als een cd in een lp verpakking was gegoten. Eigenlijk kocht ik de box voor de andere twee 'platen', maar deze blijkt ook best goed te zijn.
Het geluid is natuurlijk heel anders dan op AFTP, maar we schrijven dan ook over een beginnend bandje tien jaar daarvoor.
De opener geeft het geluid van R.E.M. in vroege jaren perfect weer. Krachtig en direct. Het nummer zelf vind ik helaas nogal een beetje kaal en nietszeggend. Het kom in ieder geval niet direct op me over.
Stumble daarentegen weet wel meteen mijn aandacht te trekken. De eerste vormen van wat R.E.M. later zou worden, zijn hier al duidelijk op te vinden. Helaas wordt het geheel niet genoeg uitgewerkt naar mijn mening en blijft het een beetje hangen in de middenmoot. Het nummer komt later wel nog een beetje van de grond, maar weet dit niet vast te houden. Een kort intermezzo met gesproken woord doet het bij mij erg goed, maar het is vervolgens weer jammer dat dan het motiefje weer gewoon terug komt en er mijns inziens te weinig mee wordt gedaan.
Wolves, Lower begint ook weer veelbelovend. De riff is erg leuk en de zang weet me ook meteen te boeien. Het is dat typische jaren '80 R.E.M. geluid. En dat bevalt me wel. Ze hebben het uitgewerkt en zeker verbeterd op de latere platen, maar hier is het allemaal begonnen, en dat maakt het geheel toch wel speciaal. Ook hier is namelijk weer het probleem de uitwerking.
Maar dat hier een ware R.E.M.-klassieker op staat, zegt eigenlijk toch al genoeg. Gardening at Night kreeg op latere albums een opener en toegankelijkere sound. De stem van Michael Stipe, heeft zich in de loop der jaren ontwikkeld. En dat hoor wanneer je opnames naast elkaar legt. Hier is echter al duidelijk dat het om een wel érg goed nummer gaat. Het grijpt je bij de strot en laat je niet meer los.
Hierna zakt het met Carnival Of Sorts weer iets in, hoewel het niveau wel hoog blijft. Hoger dan de eerste drie nummers. Het is dan ook niet verwonderlijk dat deze nummers nog steeds (of weer, who cares?) live worden gespeeld. Het heeft namelijk gewoon klasse.

Al met al dus geen slecht album, maar ook niet geweldig goed. Het laat vooral een band zien die enorme potentie had, maar die zichzelf nog aan het ontwikkelen was. Heel erg lang heeft dat niet geduurd, want zelf vind ik Murmur al een erg goed album. Maar ook Lifes Rich Pageant werd maar 4 jaar later gemaakt en dat kan toch wel gezien worden als een ware parel. Chronic Town is een mooi begin, waar de heren wat mij betreft trots op kunnen zijn.

avatar van Arrie
R.E.M. is één van de beste bands van de jaren 80 als je het mij vraagt. Vervolgens zouden ze ook nog één van de grootste worden in de jaren 90 met nog steeds erg goede muziek. Tegenwoordig weet het allemaal niet zoveel meer te boeien, maar dit is wel een grote naam in de muziekwereld. En elk succesverhaal moet ergens beginnen. Bij R.E.M. begon het hier, met de EP Chronic Town. Vijf geweldige nummers op rij, veelbelovend debuut dus.

Het begint al meteen met dat geweldige jengelende gitaargeluid, wat zo typerend is voor de R.E.M. uit die tijd. Wat een heerlijk gitaarspel toch. Vervolgens de eveneens zeer typerende zang van Michael Stipe, erg fijn. Het is allemaal erg catchy, en meezingbaar (meeneuriebaar, zo je wil), maar toch is het niet te simpel. De samenzang van de bandleden maakt het helemaal af. Invloeden van The Byrds zijn te horen. Ook de mysterieuze teksten zijn typerend. Geweldige jaren 60-muziek uit de jaren 80!

In Gardening At Night begint het gemompel (murmur) waar Stipe ook bekend om staat. Erg fijn, sfeervol nummer. Ik kan de sfeer niet precies vaststellen, maar het raakt me wel. In de coupletten waan je je bijna echt in de nacht.

Het refrein van Carnival of Sorts is een refrein dat regelmatig uit het niets in m'n hoofd op komt doemen. Heerlijk refrein ook, ook om uit volle borst mee te blèren. Begeleid door het geweldige gitaarspel van Peter Buck maakt het het nummer tot het hoogtepunt van het album.

Maar nu ik 1,000,000 weer hoor, begin ik toch te twijfelen of dát niet het hoogtepunt is. In de coupletten zit een erg fijne drive en de refreinen zijn weer erg fijn, evenals het gitaarspel. Maar toch had het meer kunnen zijn. Er zit net iets te weinig power in. Maar qua compositie ijzersterk.

Ook het refrein van Stumble zit regelmatig in m'n hoofd. Wat erg positief is. Echter zijn de coupletten een stuk minder interessant. De drums zijn in dit nummer wel aardig omdat die zo af en toe benadrukt worden. Het praatgedeelte is echter geweldig, zeer sfeervol met (dieren?)geluiden erdoorheen. Ineens een stukje spannende muziek.

Al met al een geweldige debuut-EP met weliswaar wat kleine minpuntjes, maar daar luister ik zo overheen. Ik kan dit EP'tje echt blijven luisteren en het blijft zo ontzettend fris klinken. Heerlijke muziek.

avatar van steven
prachtige debuut EP waarvan de beste liedjes ( gardening , carnival of sorts) zich kunnen meten met het beste van murmur en reckoning

avatar van ArthurDZ
Hoe veel geweldige nummers de boys van R.E.M. in de jaren die volgden nog op de wereld los zouden laten, eigenlijk is Carnival Of Sorts altijd bij hun topsongs blijven behoren vind ik, wat een geweldig nummer blijft dat toch! Gardening At Night is ook al zo'n pareltje, de andere drie nummers beklijven net iets minder wat mij betreft.

avatar van BoyOnHeavenHill
De stevig doorwerkende drums en de strakke slaggitaar deden mij vroeger nog wel eens aan het debuut van de Cure denken (bijvoorbeeld bij het begin van Carnival of sorts), maar al na de tweede of derde draaibeurt ging deze plaat een geheel eigen (en uniek) leven leiden, met de onbestemde teksten die soms ook wel dreigend zijn (de optocht van goederenwagons) en de mompelzang van Michael Stipe, de heerlijke jangle-gitaar van Peter Buck en de mysterieuze sfeer die uit de produktie (en de intrigerende hoes) spreekt. Weinig solo's (maar dat valt nauwelijks op met al die jangles), veel herhalingen in de nummers maar zodanig dat dat eerder hypnotiserend werkt dan dat het saai wordt, en het heerlijke gitaargeluid en de manier waarop dat de nummers structureert houdt mijn aandacht sowieso de volle 20 minuten vast. Ik ken dit mini-album nu bijna 40 jaar, en het gaat nog steeds niet vervelen. Bij Gardening at night kan ik de tegen het duister van de nacht afstekende contouren van de in zijn donkere tuin rondscharrelende man bijna zien.

avatar van johan de witt
Fantastisch en uniek debuut inderdaad

avatar van luigifort
Wel aardig, ben er niet heel erg kapot van

Jammer.

Ze hebben betere

Dooddoener der dooddoeners…
Misschien hou je gewoon niet van jangle

avatar van luigifort
Ik zou niet de enige zijn hier

Hier begon het...

avatar van luigifort
R.E.M. - Chronic Town (1982)

R.E.M. verscheen ten tonele met hun single Radio Free Europe, nog steeds een banger wat mij betreft. Voor hun volgende effort had hun manager een EP in gedachten, een volledige LP zou voorlopig nog even teveel van het goede zijn. Deze EP zou geproduceerd worden door Mitch Easter, die ook Radio Free Europe voor zijn rekening had genomen. Band en manager hadden twijfels, maar Mitch wist die op een of andere manier weg te nemen.

Chronic Town begint meteen met de beste track wat mij betreft: Wolves, Lower. Jangly as hell door Peter's gitaarwerk, een briljante chorus, maar ook iets nachtelijk duisters oa door de ritmesectie en Michael's zang. Waar jangle meestal erg vrolijk is geeft het hun eigen twist, iets wat niet gebruikelijk was in die tijd. Maar dat maakt het natuurlijk tot hun eigen stem Wat een briljante drive ook, voetjes van de vloer op de dansvloer en dat nog wel op janglepop
Gardening at Night is duidelijk het eerste bekende voorbeeld van de onbegrijpelijkheid en het niet kunnen verstaan van Michael's lyrics. Is dat een probleem? Voor mij niet, zat andere zangers die ik niet kan verstaan of begrijpen. Peter Buck heeft duidelijk geluisterd naar Chris Stamey & The dB's - (I Thought) You Wanted To Know voor zijn descending scales in het intro, bijna een 1 op 1 kopie, maar wat geeft dat Hier ook dat heerlijk jangly gitaarwerk dat de song voortstuwt. Lieflijker dan de vorige track, maar net zo mooi.
Carnival of Sorts (Box Cars) begint met een circusdeuntje, maar volgt al snel met een heerlijk ritme dat aan The Cure in hun begindagen doet denken (van hun debuut ws). Hier ook weer de typisch heerlijke versnelling in het refrein, nee ze laten er duidelijk geen gras over groeien
Fijne track weer. Hier wordt de titel van de EP ook bezongen.
1,000,000 doet me om een of andere reden denken aan Texarkana. Ms omdat Mike daar over 40,000 zingt Hier klinkt Buck's gitaar weer net ff anders, doet een beetje aan Australische bands in die tijd denken. Michael is hier flink snedig op dreef, heerlijk! Kan me voorstellen dat IRS ze voor deze EP wegkaapten op basis van de kwaliteit van de songs.
Stumble is redelijk rechttoe rechtaan, maar is niet minder fijn. Buck klinkt hier zoals The Edge in zijn beginjaren, zelfs Bill doet een beetje aan Larry Mullen Jr. denken hier.
Heerlijk hoe die gitaar doorjanglet in het refrein.
Een mooi debuut van deze heren. Eigenlijk had Ages of You hier nog op gemoeten, maar dat vonden de heren van de platenmaatschappij niet zo'n sterk nummer. I beg to differ

4,5 *

avatar van johan de witt
Wolves, Lower ook mijn favoriet, gevolgd door tuinieren in de nacht

avatar van luigifort
Deze dropped een halve mic bij nader inzien. Ik moet nog speling hebben voor wat komen gaat

4* ruim
Oftewel een 8,5 in schooltaal, 4,25 * dus

avatar van Sandokan-veld
Lollig weetje over deze (vind ik zelf dan): het is niet helemaal zeker of 'Wolves, Lower' inderdaad als de opener van de plaat bedoeld is. De oorspronkelijke EP had namelijk geen A en B-kant, maar een 'Chronic Town'-kant (die begon met 'Wolves, Lower') en een 'Poster Torn'-kant (die begon met '1,000,000').

Misschien logischerwijs begint de tracklisting hierboven met de 'Chronic Town'-nummers (net als op het verzamelalbum Dead Letter Office), maar op de oorspronkelijke EP-hoes staan wel degelijk de nummers van 'Poster Torn' bovenaan (zie hier) en zou de EP dus beginnen met '1,000,000'. R.E.M. haalde destijds wel vaker van dat soort vreemde fratsen uit.

avatar van luigifort
Ik zie daar ook de Chronic Town nummers bovenaan staan of ligt dat aan mij?

avatar van Arrie
Ligt aan jou. Je moet even op het hoesje klikken en dan een naar rechts. Dan zie je de back art.

avatar van Funky Bookie
Veelbelovende EP van de heren. Kwaliteit klinkt er al in door en het is een mooie belofte voor dat wat komen gaat.

avatar van rkdev
Deze EP komt dit najaar op opnieuw uit in verband met het 40 jarig bestaan ervan.
Voor het eerst als stand-alone CD en ook op vinyl picturedisc en cassette.