R.E.M. - Chronic Town (1982)

Label: I.R.S.

1. Wolves, Lower (4:10)
  2. Gardening at Night (3:29)
  3. Carnival of Sorts (Box Cars) (3:54)
  4. 1,000,000 (3:06)
  5. Stumble (5:40)
avatar van otherfool
Het eerste plaatje van REM, en meteen spat de genialiteit er vanaf. 'Wolves, Lower' en 'Gardening at Night' behoren nog altijd tot mijn favoriete REM-songs aller tijden. Maar ook het refrein van Box Cars schreeuw ik altijd mee, en Stumble is muzikaal een hoogstandje. Alleen 1,000,000 ligt me dus wat minder, maar wat geeft het.

Prachtige, onbegrijpelijke teksten en en eersteklas in het gehoor liggende riffjes en melodietjes, REM toont meteen aan een klasse band te zijn.

4 ster.

avatar van timhardt
Nog steeds te koop bij Dead Letter Office, zeker een van de beste CD's van REM. 4,5*

avatar van SirNoodle
knappe debuut-ep... enkel 1.000.000 valt wat uit de toon, maar de andere 4 songs zijn echte pareltjes.

Veelbelovend, maar staat niet in verhouding tot het latere werk.

avatar van Kaaasgaaf
Kende de nummers al lang van Dead Letter Office, maar heb hem van de week pas op vinyl aangeschaft. Daarop komt-ie pas compleet tot z'n recht! (zoals eigenlijk alles van jaren '80-re.m.) Ik vind dat deze debuut-e.p. echt wel tot de artistieke hoogtepunten van de band gerekend mag worden. Dat het niet in verhouding zou staan met later werk ben ik dus compleet niet mee eens. Ook ben ik erg blij dat R.E.M. tegenwoordig nummers van deze plaat op concerten speelt.
Wat deze e.p. zo bijzonder en perfect maakt? Het is zo intens mooi en bijzonder als de jaren '60 in de jaren '80 maar konden zijn. Ongekende energie, prachtig gespeeld, groot gevoel voor pop en mystiek. Kan ik érg vaak achter elkaar blijven draaien!

Pieter Paal
Later zijn deze e.p.tracks op die 'Dead letter office'-compilatie terechtgekomen. Ik kan nu nog steeds genieten van '1.000.000' en 'Gardening at night'.

avatar van thetinderstick
Prachtige debuut EP. Mooie sfeer in deze nummers, die over het algemeen wat sneller zijn dan die op Murmur. Met name 'Wolves Lower' en 'Carnival of Sorts' zijn geweldig.

EVANSHEWSON
Ik steun bij deze thetinderstick. Inderdaad mooi epeetje.

Heerlijke E.P. Dat "gepingel" van Buck verveelt nooit en ook de soms ontsporende drums van Berry zijn niet te versmaden.Voeg hierbij de heerlijk "neuzelende"Stipe en je hebt een dijk van een E.P.
Om het geheel te binden afmaken met een prima stuwende bas van Mills alsmede zijn heerlijke lijzige backingvocals.Deze E.P gaf al aan dat we met een bijzondere band te maken hadden.

avatar van rkdev
otherfool schreef:

4 ster.

Had het niet beter kunnen zeggen !

avatar van wouter8
Chronic Town is het debuut van R.E.M. En een verdomd veelbelovend debuut!

Ik heb de EP gekocht in een box waarin het samen met 'Murmur' en 'Reckoning' als een cd in een lp verpakking was gegoten. Eigenlijk kocht ik de box voor de andere twee 'platen', maar deze blijkt ook best goed te zijn.
Het geluid is natuurlijk heel anders dan op AFTP, maar we schrijven dan ook over een beginnend bandje tien jaar daarvoor.
De opener geeft het geluid van R.E.M. in vroege jaren perfect weer. Krachtig en direct. Het nummer zelf vind ik helaas nogal een beetje kaal en nietszeggend. Het kom in ieder geval niet direct op me over.
Stumble daarentegen weet wel meteen mijn aandacht te trekken. De eerste vormen van wat R.E.M. later zou worden, zijn hier al duidelijk op te vinden. Helaas wordt het geheel niet genoeg uitgewerkt naar mijn mening en blijft het een beetje hangen in de middenmoot. Het nummer komt later wel nog een beetje van de grond, maar weet dit niet vast te houden. Een kort intermezzo met gesproken woord doet het bij mij erg goed, maar het is vervolgens weer jammer dat dan het motiefje weer gewoon terug komt en er mijns inziens te weinig mee wordt gedaan.
Wolves, Lower begint ook weer veelbelovend. De riff is erg leuk en de zang weet me ook meteen te boeien. Het is dat typische jaren '80 R.E.M. geluid. En dat bevalt me wel. Ze hebben het uitgewerkt en zeker verbeterd op de latere platen, maar hier is het allemaal begonnen, en dat maakt het geheel toch wel speciaal. Ook hier is namelijk weer het probleem de uitwerking.
Maar dat hier een ware R.E.M.-klassieker op staat, zegt eigenlijk toch al genoeg. Gardening at Night kreeg op latere albums een opener en toegankelijkere sound. De stem van Michael Stipe, heeft zich in de loop der jaren ontwikkeld. En dat hoor wanneer je opnames naast elkaar legt. Hier is echter al duidelijk dat het om een wel érg goed nummer gaat. Het grijpt je bij de strot en laat je niet meer los.
Hierna zakt het met Carnival Of Sorts weer iets in, hoewel het niveau wel hoog blijft. Hoger dan de eerste drie nummers. Het is dan ook niet verwonderlijk dat deze nummers nog steeds (of weer, who cares?) live worden gespeeld. Het heeft namelijk gewoon klasse.

Al met al dus geen slecht album, maar ook niet geweldig goed. Het laat vooral een band zien die enorme potentie had, maar die zichzelf nog aan het ontwikkelen was. Heel erg lang heeft dat niet geduurd, want zelf vind ik Murmur al een erg goed album. Maar ook Lifes Rich Pageant werd maar 4 jaar later gemaakt en dat kan toch wel gezien worden als een ware parel. Chronic Town is een mooi begin, waar de heren wat mij betreft trots op kunnen zijn.

avatar van Arrie
R.E.M. is één van de beste bands van de jaren 80 als je het mij vraagt. Vervolgens zouden ze ook nog één van de grootste worden in de jaren 90 met nog steeds erg goede muziek. Tegenwoordig weet het allemaal niet zoveel meer te boeien, maar dit is wel een grote naam in de muziekwereld. En elk succesverhaal moet ergens beginnen. Bij R.E.M. begon het hier, met de EP Chronic Town. Vijf geweldige nummers op rij, veelbelovend debuut dus.

Het begint al meteen met dat geweldige jengelende gitaargeluid, wat zo typerend is voor de R.E.M. uit die tijd. Wat een heerlijk gitaarspel toch. Vervolgens de eveneens zeer typerende zang van Michael Stipe, erg fijn. Het is allemaal erg catchy, en meezingbaar (meeneuriebaar, zo je wil), maar toch is het niet te simpel. De samenzang van de bandleden maakt het helemaal af. Invloeden van The Byrds zijn te horen. Ook de mysterieuze teksten zijn typerend. Geweldige jaren 60-muziek uit de jaren 80!

In Gardening At Night begint het gemompel (murmur) waar Stipe ook bekend om staat. Erg fijn, sfeervol nummer. Ik kan de sfeer niet precies vaststellen, maar het raakt me wel. In de coupletten waan je je bijna echt in de nacht.

Het refrein van Carnival of Sorts is een refrein dat regelmatig uit het niets in m'n hoofd op komt doemen. Heerlijk refrein ook, ook om uit volle borst mee te blèren. Begeleid door het geweldige gitaarspel van Peter Buck maakt het het nummer tot het hoogtepunt van het album.

Maar nu ik 1,000,000 weer hoor, begin ik toch te twijfelen of dát niet het hoogtepunt is. In de coupletten zit een erg fijne drive en de refreinen zijn weer erg fijn, evenals het gitaarspel. Maar toch had het meer kunnen zijn. Er zit net iets te weinig power in. Maar qua compositie ijzersterk.

Ook het refrein van Stumble zit regelmatig in m'n hoofd. Wat erg positief is. Echter zijn de coupletten een stuk minder interessant. De drums zijn in dit nummer wel aardig omdat die zo af en toe benadrukt worden. Het praatgedeelte is echter geweldig, zeer sfeervol met (dieren?)geluiden erdoorheen. Ineens een stukje spannende muziek.

Al met al een geweldige debuut-EP met weliswaar wat kleine minpuntjes, maar daar luister ik zo overheen. Ik kan dit EP'tje echt blijven luisteren en het blijft zo ontzettend fris klinken. Heerlijke muziek.

avatar van steven
prachtige debuut EP waarvan de beste liedjes ( gardening , carnival of sorts) zich kunnen meten met het beste van murmur en reckoning