R.E.M. - Dead Letter Office (1987)

Label: I.R.S.

1. Crazy (3:05)
  2. There She Goes Again (2:52)
  3. Burning Down (4:15)
  4. Voice of Harold (4:27)
  5. Burning Hell (3:51)
  6. White Tornado (1:58)
  7. Toys in the Attic (2:32)
  8. Windout (2:02)
  9. Ages of You (4:00)
  10. Pale Blue Eyes (2:56)
  11. Rotary Ten (2:02)
  12. Bandwagon (2:19)
  13. Femme Fatale (2:52)
  14. Walter's Theme (1:33)
  15. King of the Road (3:18)
  16. Wolves, Lower * (4:18)
  17. Gardening at Night * (3:35)
  18. Carnival of Sorts (Box Cars) * (3:59)
  19. 1,000,000 * (3:10)
  20. Stumble * (5:42)
  21. Gardening at Night [Acoustic] * (3:54)
  22. All the Right Friends * (3:53)
avatar van otherfool
1,5
Een hoop ongein op deze REM plaat vol extraatjes, b-kantjes en covertjes, aangevuld met de EP Chronic Town, zij het in iets andere volgorde.

Die EP zit natuurlijk prima in elkaar en is een must voor elke zichzelf respecterende REM fan (met name Gardening at Night is bloedstollend mooi), maar voor de rest is er nog al wat 'skippable'. Dat geld dan niet voor opener 'Crazy', het catchy 'Bandwagon' en het dronkenmanslied 'King of the Road', maar daar blijft het dan ook wel bij. Een hoop onzin, dus.

Omdat de EP afzonderlijk te beoordelen is, laat ik het hier bij een score voor de eerste 15 nummers. U begrijpt, die is niet zo hoog.

1,5 sterren.

Toys in the Attic is nota bene een Aerosmiths-cover.

There She Goes Again vond ik altijd wel mooi. Ik kende deze versie ook eerder dan het origineel van Velvet Underground. Uiteindelijk is het origineel natuurlijk wel stukken beter.

Een van de leukste cd's van R.E.M! En je krijgt Chronic Town er gewoon bij. Ook wegwerpnummers van REM waren in die tijd zeker nog honderd keer beter dan wat er toen in de hitparade stond.

avatar van c-moon
Leuke release.... zitten erg goede dingen bij... Dit is het soort verzamelaars die ik nog het liefst heb: niet gewoon alle singles en reeds honderd keer al uitgebrachte en makkelijk verkrijgbare singles op een hoopje, nee: b-kantjes, probeersels, covers, halve songs.. en het leuke is dat bij REM - in hun IRS jaren - ook die b-kantjes, halve songs, etc. van enorm hoog niveau zijn...

Top!

Ik snap dat het de neutrale luisteraar niet kan boeien, maar voor fans is dit gewoon een hebbeding, het geeft een goed beeld van de band in de oefenruimte. Het is allemaal pretentieloos en luistert lekker weg, daarom zit-ie nog regelmatig in mijn cd-speler. En wat is er trouwens mis met een Aersmith-cover?
(als ik me nu even richt op Chronic Town: goede songs en zeer intens gespeeld)

avatar van thetinderstick
Vooral doordat de EP 'Cronic Town' bij deze plaat is inbegrepen, krijgt hij van mij 4 sterren. Verder een hele leuke plaat, met een paar mooie outtakes/b-kantjes/covers. 'Crazy' is ook een prachtig nummer.

avatar van Florsi Florsa
Rotary Ten en Walter's Theme zijn chill.

avatar van dj maus
Ook hier steelt White Tornado weer de show.
Verder vooral gekocht voor de Chronic Town EP, die hier integraal als CD-bonus op staat.

avatar van Florsi Florsa
Inderdaad is White Tornado ook een heerlijk nummer. Het zijn met name de instrumentale nummers op dit album die het hem doen.

Lekker no nonsense albumpje van R.E.M. waarbij blijkt dat zelfs b-kant materiaal wel erg goed is.Tuurlijk staan er ook een paar missers op,maar die ontbreken ook niet op de reguliere studioalbums.De toegevoegde waarde zit em in het bijvoegen van Chronic Town.Deze hele E.P. alsmede Crazy,White Tornado en Ages of You zijn van prima kwaliteit.King of the Road is door het dronkenmans gelal ook best aandoenlijk.de Velvet underground covers verbleken bij de orginele versies maar de speelse Aeromsmith cover Toys in the Attic is wel weer erg leuk gedaan.
Al met al een fijn plaatje.

avatar van musicfriek
Voor mij voeren hier de rustige songs de boventoon. Ages of You, Pale Blue Eyes en King of the Road vind ik zalige toppers van deze band. Destijds veel gedraaid, maar ligt inmiddels wat stof te happen, hoog tijd weer dus om te draaien. Ik zal hoe dan ook altijd een zwak voor R.E.M. blijven houden.. (Ondanks het mindere Accelerate)

Hjalmar schreef:

Eens.

avatar van EttaJamesBrown
Dit pareltje heeft mij door mijn studententijd gesleept. Niet dat daar veel voor nodig was. De achteloosheid en pretentieloosheid verdienen alle lof. En niet het minste: door dit plaatje ben ik bij the VU beland.

Als een van de weinige hier vind ik deze liflaf echt niet heel erg boeiend.

Op een aantal songs na, is het echt teveel nikszeggende songs, en niet boeiend.

avatar van Marty McFly
lennon schreef:
Als een van de weinige hier vind ik deze liflaf echt niet heel erg boeiend.

Op een aantal songs na, is het echt teveel nikszeggende songs, en niet boeiend.

Heb je wel de versie met "Chronic Town"?

Marty McFly schreef:

Heb je wel de versie met "Chronic Town"?

nee

avatar van rkdev
Aha, dat verklaart heel veel (heb je de vinyl versie?), want de Chronic Town EP is het geweldige debuut van R.E.M.

De overige nummers zijn inderdaad van wisselende kwaliteit en duidelijk B-kantjes en covers. 'There She Goes Again' en 'Bandwagon' zijn overigens wel erg mooi.

avatar van EttaJamesBrown
EttaJamesBrown schreef:

Ha luigifort,

Ook ik.

avatar van SirNoodle
Even de loftrompet steken over 'Voice of Harold', geweldig hoe Michael Stipe hier even een andere tekst op het nummer 7 Chinese Bros. zingt... voor meer details, zie ook het fantastische forumtopic van Johan & Luigi (REM Top 200 met dit schitterende nummer op 182.

avatar van harm1985
Leuke verzameling met b-kantjes, outtakes én Chronic Town. Hoogtepunten zijn voor mij de VU covers, Voice of Harold, King of the Road en All the Right Friends.