Gorky - Gorky (1992)

Belgiƫ
Label: Virgin

1. Soms Vraagt een Mens Zich Af (3:51)
  2. Wacht Niet Te Lang (3:00)
  3. Nooit Meer Winter (3:00)
  4. Arme Jongen (De Redding Is Nabij) (2:10)
  5. Mia (5:30)
  6. Lieve Kleine Piranha (3:10)
  7. Boze Wolven (4:37)
  8. De Hond Is Dood (2:35)
  9. Hollywood (2:18)
  10. Eisen van de Romantiek (3:39)
  11. Anja (3:05)
  12. De Redder (3:02)
  13. Engel Red Mij (2:45)
  14. Geef Al Je Geld aan de Arme Kinderen (5:16)
Een Nederlandstalige klassieker op Vlaamse wijze gebracht door Luc De Vos, zal nu terecht een cultstatus genieten. De tristesse in zijn stem komt nu (bijna luguber) heel oprecht naar boven.

avatar van LucM
Momenteel alle albums van Gorki aan het beluisteren en dit blijf ik de beste vinden hoewel Gorki meer prima albums heeft uitgebracht. De songs spreken mij allemaal erg aan, vooral Mia en Lieve Kleine Piranha. Het album klinkt oprecht en emotioneel maar de grootste troef zijn de teksten. Soms melancholiek, soms grappig maar altijd raak.

avatar van RockAround
Soms vraagt een mens zich af
Hoe het in godsnaam overleven
De nacht vol boze dromen
En de wekker om halfzeven

De heldentocht in de file
De heldentocht naar de discotheek
Om punten te verdienen
En vannacht niet alleen te zijn.

Luc De Vos zal voor altijd herinnerd worden voor de nummers op dit album. De rest van zijn werk komt niet uit de schaduw van deze magistrale cd. De gitaren scheuren en beuken heerlijk, de melodiën krijg je nooit meer uit je hoofd, maar het zijn de teksten die van deze liedjes parels maken. De Vos bezat de gave om melancholisch te zijn, maar niet zielig, emotioneel, maar niet sentimenteel, grappig, maar niet flauw. Alles baadt in een weemoedige sfeer: je bent de twintig voorbij, je leeftijdsgenoten maken carrière, vinden de liefde en gaan ermee samenwonen. Maar jij kan maar geen afstand nemen van je herinneringen aan onbereikbare liefdes in zwembaden in slaperige zomers, nog niet zo heel lang geleden. Voorlopig ga je nog even door, op het lichtend pad, het verkeerde spoor. Ik begrijp die situatie volledig. En mensen als ik vind je overal, daar ben ik van overtuigd, op de arbeidsmarkt, in dit tranendal. Dat geeft die weemoed in de teksten iets heel warms: het is allemaal niet erg, niemand gaat verloren.

avatar van rushanne
RIP Luc, met deze plaat heb je me geraakt. En nog. Ik zet hem nog maar weer eens op.

Soms vraagt een mens zich af......................................

avatar van Vinck
Prachtig geformuleerd RockAround, ik had het niet beter kunnen verwoorden

avatar van Mat_
Al ben ik het niet eens met de bewering dat de rest van Gorki minder zou zijn dan dit debuut

avatar van Bert Wasbeer
Ik was (ben) behoorlijk geschokt door het overlijden van Luc de Vos. Om hem een jeugdheld van me te noemen gaat te ver maar zijn persoon en zijn liedjes zijn me wel altijd bijgebleven en ik snap dat hij in België een status als volksheld heeft kunnen verwerven. In NL heeft hij niet zo'n status en kreeg hij altijd weinig airplay. Bij de eerste kennismaking met zijn muziek (Jaap Boots draaide ergens midden in de nacht op VPRO-radio nummers van Ik ben aanwezig) vond ik het geheel ook maar vaag: de zang vond ik niet mooi en ik begreep geen snars van de teksten. Maar toch raakte ik geïntrigeerd en wilde ik meer horen en kennen. Het gevoel dat er achter die liederen en teksten lag raakte mij klaarblijkelijk ergens op een wat diepere laag in mijn hersenschors die ik niet goed onder woorden kan brengen. Naderhand leerde ik onder meer dit debuut kennen en kreeg ik wat meer vat op het volslagen unieke karakter van de persoon die die liederen bracht. En dan merk je dat niemand anders diezelfde liederen beter kan zingen als hij.
Rust in vrede Luc de Vos, we gaan je missen.

avatar van ddutch
''Soms Vraagt een Mens Zich Af'' en ''Mia'' behoren voor mij tot de beste Nederlandstalige popliedjes ooit gemaakt. Tekstueel en muzikaal volkomen in balans en dat geeft ze een soort vanzelfsprekendheid, die bij de recentere nummers van Gorki soms ontbreekt.
Ik sluit me aan bij de scherpe analyse van RockAround, prachtig verwoord!
Luc de Vos was ''echt'' en in zijn teksten geeft hij in een unieke stijl de ruimte aan zijn gevoelens en observaties.

avatar van Theunis
Op YouTube staat een geweldige documentaire van de VPRO uit 2000 over Luc de Vos, waar heel mooi zijn echtheid naar voren komt.

Deze plaat heb ik bezit en ik vind het de beste plaat van de band. Alle teksten zijn raak en de muziek maakt het compleet. Melancholie klinkt ook in het Nederlands mooi.

Ik ben nu ook op zoek om de andere cd's in de collectie te krijgen, maar ze zijn uiterst zeldzaam en prijzig..

avatar van thgryda
Rust in vrede Luc, ik ben als hiphopper niet iemand die jouw muziek op regelmatige basis beluisterde maar dit album zal door mijn pa en zijn cassettejes op weg naar vakantie voor mij altijd de hymne van mijn jeugd zijn. De oprechtheid, de sterke teksten, de uitstekende muzikale begeleiding,... ondanks dat ik het album hooguit zelf 5 keer heb opgezet, ken ik de helft van de nummers van begin tot eind vanbuiten.

Toen ik het bericht ovrr het overlijden van Luc De Vos op Facebook zag (in een post van Milow), moest ik gelijk denken aan begin jaren 90 toen ik opijn studentenkamertje regelmatig naar Studio Brussel luisterde en regelmatig Soms vraagt een mens zich af en Mia voorbij hoorde komen. Ik begreep ze toen nog niey zo denk ik, maar de zin die me altijd bijgebleven is " ik zag je voor het eerst bij het zwembad met je moeder". Ik wilde die liedjes weer horen en dus heb ik de afgelopen weken alles wat op Spotify te vinden was van Gorki geluisterd en ik overdrijf niet als ik zeg dat er letterlijk een wereld voor me open gegaan is. Wat een pure eerlijke teksten, wat een humor ook en wat een geweldig mooie stem had Luc De Vos. Dit album spreekt me denk ik ook het meeste aan van alle albiums, maar dat komt denk ik omdat deze het meest toegankelijk is. Mia vind ik zo mooi nu, maat dat komt denk ik ook omdat het in Vlaanderen de afgelopen weken zo verbonden is geweest met een hoop eerbetonen aan Luc De Vos. Ik heb ook de VPRO docimentaire op You Tube gekeken en wat was ik onder de indruk! Luc De Vos was een heel echt en bijzonder persoon. Wat triest dat hij zo vroeg is overleden en wat erg dat ik hem pas zo laat heb ontdekt

avatar van Vinck
Weet iemand vanwaar de hoes precies gehaald is, of wat het precies moet voorstellen?

avatar van ArthurDZ
Beste Luc De Vos,

Vandaag is het alweer een jaar geleden dat je ons ontnomen werd. Met jou hield ook Gorky op. Terecht natuurlijk. Jij was een onvervangbare frontman van het kaliber Ian Curtis en Jim Morrison. Maar in tegenstelling tot die twee helden, was jij wel helemaal van ons, meneer De Vos. En ook al zijn wij er nooit helemaal in geslaagd jou te doorgronden, jij begreep ons wel. Jij schreef liedjes over ons allemaal en veranderde onze namen dan schalks naar ‘Bartje’ of ‘Anja’ of zo. Want ja, als er iemand doorhad dat we er vanbinnen toch allemaal ongeveer hetzelfde uitzien, was jij het wel. Je kon ons groots laten voelen in onze kleinheid, dat was jouw grootste kracht. En alles klonk beter wanneer het uit jouw mond kwam. Je bereikte bijna de perfectie met je eerstgeboren album. Tijd om die nog eens onder de loep te nemen.

Luisteren naar het debuut van Gorki (toen nog Gorky) is een beetje als ’s avonds laat helemaal alleen door een straat lopen waar geen enkele bewoner de gordijnen van zijn huis heeft dichtgedaan. Achter elke gevel speelt zich een verhaal af waar je heel even een glimp van opvangt alvorens verder te lopen. Tekstueel is deze plaat zowel ontzettend intiem als zeer afstandelijk. Een mooie paradox.

In Wacht Niet Te Lang zien we Eddy moederziel alleen in zijn keuken zitten, luisterend naar Betty op de radio. Hij drinkt het ene biertje na het andere, het moment waarop hij zijn leven eindelijk in eigen handen zal nemen maar weer eens voor onbepaalde duur uitstellend.

In een ander huis zitten een man en vrouw doodstil naast elkaar op de bank tv te kijken. Alle leven is uit hun gezicht weggetrokken. Ze zijn gevloerd door alle Eisen Van De Romantiek, en hebben zich daar angstvallig bij neergelegd.

Bij Mia staan er meer voyeurs door het venster te loeren. Zij is de populairste bewoner van de straat in allertijdenlijstjes, en is nu eenmaal de moederfiguur waar iedereen dol op is. Ze laat iedereen binnen zolang ze maar niet zelf moet afwassen. Ook zij heeft geen antwoorden op jouw vragen, maar ze biedt wel haar luisterend oor. Soms is dat alles wat een mens nodig heeft.

En zo gaat dat maar door en door. De oude vrijster Anja, de getrouwde vrouw en de kleine loeder in Soms Vraagt Een Mens Zich Af, de stinkende rijke maar doodeenzame man in Geef Al Je Geld Aan De Arme Kinderen, Luc heeft telkens maar een paar zinnetjes nodig om ze tot leven te wekken. Maar ook muzikaal blijft deze plaat boeien. Van die hemels aanzwellende violen in Boze Wolven, dat uit het niets-komende maar oh zo lekkere orgeltje op Lieve Kleine Piranha, het coda van Geef Al Je Geld Aan De Arme Kinderen, ook op dat vlak mooie momenten te over hier.

Perfectie bestaat niet, maar Gorky kwam in de buurt op haar debuutalbum.

Beste Luc, bij leven zagen we je vooral als de eeuwige underdog. Velen van ons, waaronder ikzelf, hadden niet door hoe uniek je was. Ondertussen sta je bekend als een held van het vaderland en dat is al correcter. Jammer dat het postuum moest gebeuren, maar het is nu eenmaal niet anders. Uiteindelijk draait het om de muziek, en ik vermoed dat we daar met zijn allen nog vele decennia plezier en troost aan zullen beleven.

(Dit bericht komt van mijn gloednieuwe muziekblog The Irresistibles. Het is zeker niet de bedoeling dat al mijn blogposts op musicmeter terechtkomen, dus wie benieuwd is naar meer mag altijd de facebook-pagina liken. Bedankt!

Machtig mooi bericht ArthurDZ, schitterend eerbetoon.

avatar van Gretz
Hulde ArthurDZ, prachtige recensie en hommage aan Luc de Vos.

avatar van adri1982
Vandaag voor het eerst een liedje beluisterd van deze band, rondom Luc DeVos (1962-2014), genaamd: 'Mia'. Prachtige song met prachtige tekst (misschien wel het mooiste Nederlandstalige liedje dat ik tot nu toe heb gehoord), maar lijkt qua melodie een beetje op 'Walking in Memphis' van Mark Cohn.
Ook de zin: 'Sterren komen, sterren gaan. Alleen Elvis blijft bestaan' - Walking in Memphis gaat over Elvis Presley.

avatar van davevr
adri1982 schreef:

Eerst was Mia nogal een wild punkrocknummer, de producer heeft alle moeite gehad om hen te overtuigen om er dit rustig nummer van te maken.

avatar van XtReM3 SkILLz
De verwijzing naar Betty op de radio is dat een verwijzing naar Bettie serveert? Dat vraag ik mij altijd af en ongeacht het antwoord in mijn ideale wereld verwijst hij daarnaar

avatar van dazzler
XtReM3 SkILLz schreef:

Helaas verwijst hij naar Betty Mellaerts, legendarische Belgische radiostem.
Betty Mellaerts - Wikipedia - nl.wikipedia.org

Je zal het moeten hebben meegemaakt, dat scheelt denk ik. Want als ik nu naar deze plaat luister hoor ik een paar heel aardige nummers, maar ook een paar mindere songs. Hoor ik soms aardige teksten, soms best tenenkrommende. De instrumentatie vind ik vaak goed, het doet me denken aan Italiaanse rockmuziek. Alleen daarvan vind ik de teksten en ook vaak de songs (stukken) beter. Een gemiddelde van boven de 4*: wow.

avatar van pdonidvie
west schreef:
Je zal het moeten hebben meegemaakt

Daar zeg je wat. Veel Vlaamser dan Gorki wordt het niet, denk ik. De man bezong de gedachten van de Vlaamse jong-volwassenen als geen ander. Hij werd wereldberoemd in ons kleine Vlaanderen en werd in elk jeugdhuis onthaald als rockgod. Luc had iets tragisch over hem, dat plattelandse, dat volkse. Hij was gewoon heel relateerbaar.

Mooi verwoord pdonidvie

De kracht van het debuut van Gorky is volgens mij grotendeels gebaseerd op het verslag van iemands leven.
Een paar hoogtepunten, maar vooral ook dieptepunten.
Waar we liever niet aan herinnerd willen worden.
Privézaken die we liever ver weg stoppen.
Maar ook vragen waarop geen antwoord gegeven kan worden.
We maakten kennis met Luc de Vos; een persoon die meteen al zijn kwetsbaarheid aan de wereld laat zien.
En gelijk omarmen we deze jongen.
Drinken een biertje met hem in de kroeg, wetend dat hij geen geld op zak heeft.
Het geeft niet, dan maar een extra rondje, zodat je langer van zijn verhalen kunt genieten.
Voor iedereen herkenbaar, maar eigenlijk wil niemand met zichzelf geconfronteerd worden.
Dan maar middernacht eenzaam naar huis lopen, huilend naar de maan.
Luc was een held en loser in een.

Arbeidsdeskundige
Dit is een heerlijk album dat me heel diep raakt. Het is pathos in optima forma.

marleone
Deze plaat kwam uit toen ik 6 was.
Tegen dat we zestien waren kenden mijn vrienden en ik alle teksten. Omdat ze in het Vlaams waren, maar ook omdat ze op één of andere manier zichzelf overstegen. Het werden onbedoelde hymnes. Hoe dit komt is een raadsel - moest ik het weten ik zou er zelf schrijven- maar terwijl de betekenis nooit helemaal helder was, de beeldspraak dikwijls droog en lichtjes absurd, tegelijk was het onmiskenbaar eerlijk en grappig en volks en pretentieloos. Het ging over iets, maar niemand wist precies over wat. Een combinatie van smartlap en rock 'n roll en Vlaamse humor
Zalig zijn de avonden op café in mijn stad, Gent, waarop Vos herdacht wordt.

avatar van johan de witt
niemand kent de ware pijn
van Zola Budd in de rechte lijn

De thematiek ontsteeg zeker het Vlaamse

avatar van luigifort
Is deze beter dan Eindelijk Vakantie!?

avatar van johan de witt
Gorky > Gorki

avatar van spoiler
luigifort schreef:
Is deze beter dan Eindelijk Vakantie!?

Puur persoonlijk........ik vind Eindelijk Vakantie beter dan dit debuut.

Maar daar zullen er velen niet mee eens zijn

avatar van DjFrankie
DjFrankie (moderator)
De Belgische Trockener Kecks op het 1ste gehoor, maar daar zou je dit debuut veel te kort doen.
Maar wat een heerlijke Sound!!