Roy Orbison and Friends - A Black and White Night Live (1989)

Alternatieve titel: Black & White Night

Label: Virgin

1. Only the Lonely (2:43)
  2. In Dreams (3:10)
  3. Dream Baby (3:50)
  4. Leah (2:59)
  5. Move on Down the Line * (5:13)
  6. Crying (3:08)
  7. Mean Woman Blues (3:07)
  8. Running Scared (2:31)
  9. Blue Bayou (3:11)
  10. Candy Man (3:33)
  11. Uptown (3:20)
  12. Ooby Dooby (4:11)
  13. The Comedians (3:37)
  14. (All I Can Do Is) Dream You (3:26)
  15. It's Over (3:15)
  16. Oh, Pretty Woman (6:11)
  17. Go! Go! Go! (Down the Line) * (5:28)
  18. Claudette * (3:01)
  19. Blue Angel * (3:05)
  20. Oh, Pretty Woman [Alternate Version] * (2:52)
  21. (All I Can Do Is) Dream You [Alternate Version] *
  22. The Comedians [Alternate Version] *
  23. Candy Man [Alternate Version] *
  24. Claudette [Alternate Version] *
  25. Uptown [Alternate Version] *
EVANSHEWSON
Roy Orbison's Black & White Night is schitterend. Het is één geweldige best-of show. En Roy krijgt steun van vele meesters; Bruce Springsteen, Tom Waits, Elvis Costello, Jackson Browne om meteen de gekendsten te noemen, die allen zichtbaar genieten van de emotionele stem van Roy.
Roy is mijn absolute favoriete zanger. Hij zal je altijd ontroeren, die stem gaat door merg en been. Heeft een leven vol tegenslagen geleefd maar is altijd waardig rechtop gebleven.
Jammerlijk véél te vroeg gestorven ook.
Deze show toont een rasartiest op zijn allerbest, gesteund door groten uit de rockhistorie die genieten van hun meester...
Maar je moet die show eigenlijk zien, dus ga voor de DVD versie van deze geweldig leuke show.
Tien op tien, dus hier 5 sterren dus maar !
Onvergetelijk mooie show is dit !

EVANSHEWSON
Het aantal fans van Roy Kelton Orbison, is hier op de site blijkbaar erg beperkt. Jammer, want voor mij is dit de mens die me nog steeds het meest kan ontroeren.
Wàt een stem, wàt een concert was dit, zeg!
En ik bekijk de dvd hiervan nog regelmatig, nog méér de moeite dan het album, want : sound + vision is méér!

Wonderschoon en uiteraard van een tijdloze klasse. Ik heb het ten koste van Spinvis maar in mijn top tien opgenomen, want hier blijf ik bij wegdromen, zo ontzettend mooi, Roy Orbison blijft de beste zanger allertijden!

avatar van musicfriek
Zo beperkt is het niet hoor, kijk maar eens bij Mystery Girl, dat album wordt goed gewaardeerd hier. Het oudere werk ben ik ook nog niet helemaal bekend mee, maar dat gaat zeker nog wel gebeuren

beaster1256
een must voor iedereen , verplichtte kost , machtig mooie nummers en een resem aan grote artiesten die ook een rolletje wilden ,

superfantastisch gewoon , kan er niet genoeg van krijgen , wat een stem en wat een sterke nummers

klassieker !!!! , ook de video - dvd is zeer goed , een document !

Toen Orbison stierf was ik een jaar of 14 en ik kende de naam vaag, mijn ouders hadden geen lp met zijn werk en leeftijdsgenoten hadden het ook nooit over hem. Ik weet wel dat er overal gezegd werd hoe fantastisch hij was, en de verhalen en reportages van de ondertussen ook gestorven Boudewijn Büch bevestigden dat eveneens.
Af en toe hoorde ik in de jaren daarna wel een nummer waarvan ik geen moeite hoefde te doen om toe te geven dat het prachtige muziek was, en de jaarlijkse top 2000 heeft ook altijd een flinke portie Big O.
Toch stond ik, toen ik onlangs de live-registratie zag van dit concert, helemaal paf van zijn liedjesschrijf- en zangkwaliteiten. Fantastische beelden waarin van elke musicmeter-bivakkeerder wel een lievelingsartiest aanwezig is: Tom Waits, Bonnie Raitt, Bruce Springsteen, kd lang, Elvis Costello, etc, maar het absolute middelpunt is de stralende doch mysterieuze onyx Orbison.
Een absolute aanrader.

beaster1256
ik heb me waarschijnlijk vergist met het album a black and white night , waarvoor excuses , maar t'zijn toch de zelfde nummers , en fin ik ken er maar één , wist niet dat er 2 waren , even thuis nakijken !

avatar van LucM
Fantastische live-registratie van het legendarische concert van Roy Orbison met een aantal grootheden zoals Bruce Springsteen en Elvis Costello.
Roy Orbison vind ik één van de mooiste stemmen ooit hebben en alle songs hier vind ik prachtig.

avatar van Von Helsing
Mooie registratie van de man met de mooiste stem ooit. Hoewel ik wel een betere tracklist kan bedenken is dit wel een must-have voor elke muziekliefhebber.

Bruce Springsteen, Tom Waits, Elvis Costello, Jackson Browne, Bonnie Raitt hebben gelukkig niet de overhand anders wordt het vaak zo'n ouwe jongens krentebrood met zulke gelegenheden.

Niemand kan The Big 'O evenaren.

Prima plaat, unieke stijl. Een feel good plaat in de goede zin van het woord.

Wat een fantastische stem heeft die man toch, geweldig!

Father McKenzie
Dit document, zoals mijn maatje beaster1256 al kwam te vertellen, zou iedere echte muziekliefhebber in huis moeten hebben.
Als het effe kan ook nog de dvd, want de zwart-wit beelden zijn schitterend, de klank is super, het concert is overweldigend mooi.
Wàt verdomde jammer dat kort nadien... plots magere Hein afspraak had met deze mens met het mooiste en helderste stemgeluid aller tijden....

En kijk eens welke "groten" der aarde allemaal in dienst staan van de meester op dit album.....

avatar van Sandokan-veld
Is dit het concert dat wordt omschreven in De Helaasheid Der Dingen van Dimitri Verhulst?

Father McKenzie
Volgens mij wel, Sandokan-veld, want ook in de verfilming van die prachtroman waren duidelijk beelden uit dit historisch concert te zien. De regisseur zal wel aanwijzingen van de auteur hebben gekregen, ik weet dat er een samenwerking was tussen heb.

avatar van Sandokan-veld
Dacht ik al

Wist niet eens dat het ook op cd was verschenen, die komt op het verlanglijstje! (En dan een nietsvermoedend Iraans gezinnetje opzoeken om tijdens het luisteren hun huis op stelten te zetten )

avatar van papsie
Roy Orbison is altijd een grote artiest geweest maar hier groeit hij toch boven zichzelf uit mede door toedoen van zijn " friends " van The Coconut Grove Band. Ook het grote orkest en het prachtige achtergrondkoor maken dat het geheel nog veel grootser overkomt en de nummers, die op zich al geweldig waren, nog meer klankvolume krijgen

LucM schreef:

Niets aan toe te voegen, punt.
(deze zijn voor Roy orbison hoor, niet voor LucM... )

Stijn_Slayer
Ik heb bij deze voor de dvd gekozen, en ondanks dat het door montages meer als videoclip overkomt dan als een concert ben ik daar blij mee. Ik had hoge verwachtingen van de gastartiesten, maar ze vormen eigenlijk alleen een sterke begeleidingsband. Helemaal niet erg, want Roy Orbison schittert. Wát was de man hier in vorm zeg, wat mij betreft was hij in deze periode op zijn hoogtepunt.

Mooie, rustige nummers afgewisseld met pakkende rock 'n' roll. Vooral de rustige nummers worden tot een hemelse dimensie gebracht dankzij Roy's magnifieke stem.

Stijn_Slayer
Zoals ik hier al schreef, Roy Orbison - Black & White Night (1999) :

Het mooie is dat zijn begeleidingsband, die samen ook wel een paar honderd miljoen platen hebben verkocht, geheel in dienst van Orbison speelt. Dit had een probleem kunnen zijn, maar gelukkig allemaal even het ego opzij en werken aan een van de beste live cd's ooit,

avatar van De Luisteraar
Goede wijn behoeft geen krans. En van deze wijn is er maar één fles gebotteld. Wees er zuinig op. Drink hem elke keer leeg, hij vult zich weer van zelf. Laaf je aan hem, loof hem.

avatar van harm1985
Gisteren was het Roy Orbison night op BBC4, met eerste een docu, daarna dit concert en later op de avond het concert dat hij in Nederland gaf, in 1965.

Blijft zonde dat een man, die net bezig was aan zijn come-back, ineens overleed. Dit concert bewijst maar weer eens hoe ontzettend goed hij was. Het feit dat een keur aan top artiesten (o.a. Springsteen, Costello, k.d. lang) meespeelden als begeleidingsband zegt eigenlijk genoeg.

Roy Orbison is echt een klasbak, misschien wel de beste zanger ooit. Mijn favoriete nummer is misschien wel Running Scared, iets meer dan twee minuten perfectie, langzaam toe bouwen naar die climax, die je elke keer weer raakt!

avatar van henk01
Wat is het verschil met de 1999 variant ?

avatar van heartofsoul
Heel veel livealbums stellen mij een beetje teleur: leuk misschien als jer erbij bent geweest, maar verder toch niet zo interessant om te beluisteren. Maar dit album vormt daar een uitzondering op: Roy is hier in bloedvorm, zijn muzikale vrienden (waaronder T-Bone Burnette, Bruce Springsteen en Elvis Costello) excelleren eveneens, inclusief het geweldige koortje. Een plaat waar ik altijd heel erg door wordt opgekikkerd, en die weer een paar maal de speler in ging deze week (hij staat op dit moment in mijn rotatielijst).

avatar van Twinpeaks
Dit blijft toch magistraal. De stem van Orbison is prachtig natuurlijk . En waar ik al snel de oubolligheid bij nummers van generatiegenoten van Roy Orbison voel ,heb ik dat bij hem dus juist niet . Er zit een soort herkenbaarheid in die ik ook bij Creedence heb. Voor de rest totaal niet te vergelijken ,maar die overeenkomst viel me op. De band bestaande uit flinke namen ,ondersteunen "the big o" waardig.
Nergens ego trips maar gewoon in dienst van de grote meester . De volle mep voor dit document.

avatar van teus
henk01 schreef:
Wat is het verschil met de 1999 variant ?

Na het lezen van het laatste bericht hier , kwam ik ook bij dit oude bericht van henk terecht
die nooit antwoord kreeg
die vraag van henk kun je ook bij die zgn 1999 variant van dit album vinden, ook geen antwoord
Mss vragen naar de bekende weg?
maar ik vraag het me ook af??
Tracklist en speelduur exact hetzelfde
Dus...nogmaals dan......???

avatar van teus
Ik heb toch indirect antw gekregen op de vraag van henk01 en mijzelf
Want las zojuist bij verwijderde Releases....
Roy Orbison - Black & White Night (1999) is verwijderd, het betreft namelijk een heruitgave van A Black and White Night Live (1989)

Waar ik al een beetje vermoeden van had ,... maar hoeft natuurlijk niet altijd zo te zijn

avatar van gigage
De heruitgave van 2017 (30 jaar editie) bevat 19 songs. Heerlijke live registratie die ik ook wel als bluray in huis wil gaan halen. De trackvolgorde is anders dan hierboven vermeld.

Arbeidsdeskundige
Dit is een meesterlijk album van één van mijn aller grootste helden. Only the Lonely, In Dreams, Crying en It's Over zijn mijn favorieten. Laatst genoemde nummer vind ik er met afstand bovenuit steken. Ik kan hier keer op keer naar luisteren. Het is een dekbed van melancholie waar ik zo lang mogelijk onder wil kruipen.

avatar van nlkink
Gisteren met mijn jongste zoon mijn vinylcollectie doorgenomen of er nog wat voor hem bij was. Sinds Koningsdag is meneer in bezit van een draaitafel, versterker en speakers. Dit album kwamen we ook tegen. Ik was eigenlijk vergeten dat ik 'm had, terwijl ik wel weer weet hoe vaak ik 'm heb gedraaid. Deze hoefde hij niet mee. Zal 'm eerdaags eens opleggen. Mooie hoes ook.

avatar van Manfield
Roy was gezegend met een prachtige stem met een overtuigend vocaal bereik tussen bariton en tenor. Hij etaleert dat op zeer sterke wijze op dit live-album. Wat was hij hier goed bij stem! Het song materiaal zit natuurlijk ook aardig mee. Wat een understatement: het is FANTASTISCH natuurlijk!

Zonder beeldmateriaal al een feest om te beluisteren. Maar als je dan de live-registratie er bij pakt wordt het pas helemaal genieten. Kijk, zonder beeldmateriaal is het ook voor iedereen wel duidelijk dat er goed gezongen wordt, dat er een zeer verdienstelijk bandje staat - met zeker niet de minste namen....... , maar met beeldmateriaal zie je het plezier, het gemak, de totale controle. Vakmensen! En dat is me een partij genieten. Eigenlijk is het me een raadsel dat iemand live zo gemakkelijk, goed en overtuigend kan zingen.

Het allerbest vind ik Roy in de prachtige ballads die hij vertolkt heeft. Maar alleen maar ballads had niet gewerkt. Het is een geschenk dat er ook af en toe up-tempo bluesy nummertjes tussen zitten. Een zeer geschikte combinatie! En nu ik dit tik, twijfel ik eigenlijk of ik daadwerkelijk vind dat de ballads zijn mooiste vertolkingen zijn. Ach op dit album is het allemaal goud. Oké, afgezien van Claudette dan. Die is zilver.

Dit album is in korte tijd uitgegroeid tot een absoluut favoriet. En na zo'n lofzang kan ik niet anders dan verhogen naar 5*