Pete Rock & C.L. Smooth - The Main Ingredient (1994)

Label: Elektra

1. In the House (5:27)
  2. Carmel City (3:52)
  3. I Get Physical (5:04)
  4. Sun Won't Come Out (4:20)
  5. I Got a Love (5:11)
  6. Escape (5:17)
  7. The Main Ingredient (5:08)
  8. Worldwide (3:03)

met Rob-O

9. All the Places (5:40)
  10. Tell Me (4:30)
  11. Take You There (4:50)
  12. Searching (5:00)
  13. Check It Out (3:57)
  14. In the Flesh (5:49)

met Rob-O en Deda

15. It's on You (5:12)
  16. Get on the Mic (3:49)

met Grap Luva

avatar van Niek
Ik vind dit juist te gelikt. Meer volgens het handboek in plaats van op gevoel. Tis dat er geen feater van een R Kelly ofzo opstaat anders had ik hem zelfs commercieel kunnen noemen. Wellicht groeit de plaat nog als ik hem eenmaal aangeschaft heb. Was met Mecca ook zo ten slotte. Toch kan ik wel met zekerheid stellen dat ie niet boven Mecca uit zal stijgen. Vooralsnog snap ik the fuss about dit album niet zo goed. Beatjes zijn wat te licht en vind idd de raps niet geweldig.

RedLightCityBoy
Eerst voelde ik Mecca ook meer. Alleen The Main Ingredient bleek voor mij een groeiplaat, dus hopelijk ook voor jou. De keuze: Mecca of Ingredient was voor mij net als de keuze: The Low End Theory of Midnight Marauders (erg moeilijk)...En tja, zo gladjes vind ik het nou ook weer niet. Een beat als: I Get Physical vind ik alles behalve glad, dat is echt een rauw nummer (maar toch smooth).

Niek schreef:

Voor mij is het het gevoel wat deze plaat uitstraalt en de luisteraar (mij dan toch) geeft, dé reden om dit 5 sterren te geven, grijs te draaien, en als de zon schijnt grijs in het kwadraat. Er bestaat voor mij geen plaat, zeker geen hiphopplaat, die het hangmat-biertje-in-de-zon- gevoel beter uitdraagt. En omdat ik daarom deze muziek vaak draai op mooie momenten in mijn leven, lees vakanties, herinnert het album me ook aan die momenten, en wil ik het album alleen maar meer luisteren. Een soort oneindige cirkel van The Main Ingredient dus. Over de kwaliteit van de raps kan ik weinig zeggen, behalve dat ik ze ondergeschikt vind aan de sfeer op dit album. Natuurlijk is dit allemaal vrij persoonlijk en verklaart het niet waarom de plaat zo'n hoog gemiddelde heeft, maar misschien voelen meer mensen op mijn manier?

*voelen meer mensen 'dit album' op mijn manier. Moet die laatste zin zijn.

avatar van Boris91
Ik zou echt geen keuze kunnen maken tussen deze en Mecca. Mecca is Pete Rock op zijn hoogtepunt en is wat producties betreft een 5* plaat maar ik vind CL hier wat beter. Dit is gewoon de ultieme relax plaat.

avatar van WeztSide
Had vorig jaar een paar van deze nummers gecheckt en vond het niks.
Een jaar later check ik ze weer uit (nadat ik Mecca and The Soul Brother had herontdekt tot één van de beste hiphopalbums ooit).
Nu vind ik het allemaal weer zo vet.
Pete Rock en CL Smooth zijn al sowieso het beste duo ooit. Ze zijn gemaakt voor elkaar, man.

avatar van j.b.b.l
Wat een geweldig album.De warme soulbeats van Pete Rock en de flow van C.L Smooth,die zijn naam hier waarmaakt,passen perfect bij elkaar.Dit album blijft constant op een hoog niveau hangen.Bij nummers als I Get Physical en In the Flesh vind ik het zelfs boven het hoge niveau uitsteken.Vooral hoe C.L Smooth op dat nummer komt is geweldig.

Introducing funk from the yard, collecting strictly knockouts
The brothers I sparred, which only means the man got nothing to prove
On a power move made by the cl smooth.

Dit album is in een korte tijd een van mijn favorieten hip hop album geworden en krijgt van mij dus ook een 4,5.

weet iemand waar je deze classic kan bestellen?

avatar van nopro
Hij is in ieder geval te bestellen op Amazon.com. Daar heb ik de mijne toe ook vandaan.

Super Elmo
Als het weer wat beter is dan beluister ik dit album erg vaak. Dit is ook een van mijn eerste hiphopalbums, heb het een aantal jaar tussen mijn collectie zitten en voorlopig kan ik er nog geen genoeg van krijgen. Pete Rock is een van de beste producers uit de jaren '90 en C.L. Smooth past perfect bij hem.

avatar van MJ_DA_MAN
Outblasty schreef:
Onderschat? 4,30 na 100 stemmen, dat doen niet veel hiphopplaten hem na.
Haha inderdaad, deze plaat stond zelfs eventjes op nummer 1 in de hiphop-toplijst hier op de site .

avatar van Statiegeld
LeidseHoodie schreef:
[Over de kwaliteit van de raps kan ik weinig zeggen, behalve dat ik ze ondergeschikt vind aan de sfeer op dit album. Natuurlijk is dit allemaal vrij persoonlijk en verklaart het niet waarom de plaat zo'n hoog gemiddelde heeft, maar misschien voelen meer mensen deze plaat op mijn manier?

Ik denk dat ik hem ook wel zo voel. In het begin had ik alleen wat met de nummers die er echt uitspringen (I Got A Love en I Get Physical). De rest van de nummers heeft geen exceptioneel hoog niveau, raps zijn zeker niet altijd boeiend, maar het kabbelt lekker voort. Met een zonnetje erbij is dit een heerlijk album. Als je al die intro van Searching ofzo hebt. Dat is toch relax.

avatar van nega
Vandaag weer eens helemaal gedraaid onderweg naar antwerpen samen met mijn pa, hij is echt geen hiphopliefhebber, alleen bij I Got A love ging het volume iets hoger. Terugweg heb ik hem niet meer lastig gevallen . Maar dit blijft gewoon een tijdloos classic. Take you there is mijn Favo, daarna, Sun wont come out, all the places en check it out. Take you there is mijn lievelingsbeat ook.

In een interview met Pete zegt ie dat hij de beat van In the Flesh, helemaal langs Notorious BIG heeft gemaakt. Biggie vroeg hem hoe hij een beat maakte.

avatar van Outblasty
Op de een of andere manier weet dit album mij nog steeds niet te pakken. Het zijn eigenlijk stuk voor stuk geen slechte nummers maar ik vind het altijd maar een lange zit. All the places en Take you there zijn dan weer twee uitschieters die ik wel vaker beluister maar voor het geheel kan ik niet meer dan 3,5* geven. Ik denk dat als dit een album van 50minuten geweest was ik het ook een stuk beter had gevonden.

Daily Operator
MWAP dit is echt mijn type beats, heerlijk album tot nu toe!
Pete Rock is echt heel goed bezig

avatar van BZN
BZN
on the smooth tip.. heerlijk voor op de fiets, thuis, of in de car

avatar van MAS
MAS
Geweldig album! Op een of andere manier vind ik deze wel ietsje minder dan zijn voorganger maar dat komt misschien omdat ik die eerder kon.

avatar van Outblasty
Het zonnetje schijnt, het waait niet en het temperatuurtje is aangenaam. Oftoewel, het is weer eens tijd om dit album een draai te geven .

P-DawG
Goed idee man haha

avatar van principal2000
Pete Rock & C.L. doen het weer. Dit keer een stuk meer Smooth dan jazzy, maar het zij hen vergeven. Deze jongens zijn nooit types geweest van "met mijn hoodie op banken overvallen" of "mijn crew is tougher dan die van jou, dus kom maar op". Gewoon lekker rappen over relaxte en zeer goede beats. Dit album is waarschijnlijk wat breder toegankelijker dan Mecca And The Soul Brother vanwege de sound en toch ook wel het onderwerp van de meeste nummers. Dat mensen dit een "groeier" noemen, vind ik dus lichtjes vreemd. Het is juist een album wat er al gelijk staat (voor mij althans). Ik geef nu 4,5*, maar 5* had ook zomaar gekund. Het is meer dat ik het verschil tussen deze en Mecca... wil aangeven.

avatar van Booyo
Zeer relaxed album voor een zomers dagje op het dakterras! Vrolijk en chille hip-hop, en voor mij een van mijn favorieten in haar genre. Minpunt vind ik dat het na ongeveer een uur voor mij wel een beetje genoeg is.. Net iets te lang, en te weinig gevarieerd.

avatar van kobe bryant fan
Die sample van "A Tribe Called Quest" op "In The House" is erg leuk gedaan, maar ik ben even vergeten hoe die track heet.

avatar van MJ_DA_MAN
Verses from the Abstract .

avatar van kobe bryant fan
A, bedankt om te zeggen, ga denk ik straks 'The Low End Theory' nog eens opzetten.
Dat boekje daarin is wel grappig vooral die zin: 'No Respect: to who didn't buy the first album,those who said Phife couldn't do it,Vanilla Ice: fuck you." .

avatar van WeztSide
Het wordt weer lente en dus tijd voor Pete Rock producties uit 1994! The Main Ingredient, Center of Attention, The Original Baby Pa, allemaal klinken ze zoveel beter met de zon op je knaker!

avatar van kobe bryant fan
Ja redelijk goed album, de producties klinken lekker zomers en zelfs als het winter is zijn ze goed om de zomer in je oren te laten komen, maar C.L Smooth rapt gewoon te eentonig om 1 uur en 16 minuten te kunnen boeien.

avatar van Illmaticly Ill
Mecca and the Soul Brother kon ik helaas nergens vinden... maar deze dan weer wel! Heb 'm vanavond eens voor het eerst beluisterd. Klinkt lekker. Chille beats van Pete en C.L. rapt op zich wel nice, ik kan niet echt een nummer voor me halen dat ik niet relaxed vond klinken. Dus deze ga ik ook even volop draaien!

avatar van Ernie
Vanavond voor het eerst beluisterd en dit klinkt echt wel goed! zitten veel goede beats in en ik hou wel van de manier waarop hier gerapt wordt. Hij kon mij wel nog geen volle tijdsduur boeien omdat sommige nummers/beats wat op elkaar lijken. I get psychical en I take you there springen er nu al uit Heel mooie songs

avatar van Jar0on
Blijft een heerlijk album, misschien een van de enige albums die ik 1 uur en een kwartier kan luisteren zonder me te storen.
Me twijfel bij welk nou beter is deze of Mecca and the Soul Brother is er al heel lang, maar ik denk toch dat ik dan toch voor deze zou gaan doordat de beats op deze iets meer mijn ding zijn. Wel beide 4,5* voor mij
Het enige wat voor mij dit album "slechter" maakt zijn de featurings, wat die tracks toch minder maakt.
Het valt me wel op dat 3/4 van mijn favoriete tracks onderaan hierzo staan: Escape, It's On You en Get On The Mic
Kan niet wachten tot t weer zomer is zodat ik nog meer van deze kan genieten!

avatar van Holla
Damn wat een albums hebben deze mannen gedropt. Ik wacht nog altijd op een derde, maar deze is toch echt een hele waardige opvolger van Mecca and the Soul Brother. Waar het eerste album de grootste hit heeft, vind ik op deze toch de beats net iets lekkerder dan die van album 1. Een foutje waar ik me aan irriteerde ietwat op album 1 was dat het heel eentonig wordt uiteindelijk, erg veel van hetzelfde. Dan moest ik mezelf echt flink concentreren, met name omdat het erg hypnotiserend werkt. De featerings waar ik op zat te wachten kwamen pas op het einde, dus de weg daarnaartoe voelde soms wel erg lang. Hier is dit ook wel een beetje, maar die Rob-O in het midden maakt al erg veel goed. CL rapt hier net als op album 1 wederom op een goed niveau, en zijn teksten krijgen kracht van de fenomenale beats van Pete Rock. Ik denk dat ik 1 beter vind, maar dat komt met name door T.R.O.Y., de enige reden . 4.5 ook voor deze

avatar van leatherhead123
Mecca and the Soul Brother vond ik al top, maar deze vind ik zelfs nog beter, heerlijk chill album dit. Waar het in MatSB vooral de wat swingendere beats waren, zijn de producties hierop vooral heel rustig en laid-back, wat mij persoonlijk dus nog wat beter ligt. Ook CL Smooth vind ik om een of andere reden een stuk sterker op dit album, ook al weet ik nog steeds niet precies waarom . Misschien dat ik z'n stem gewoon beter bij dit soort beats vind passen ofzo. Favorieten zijn Take You There, It's On You, All The Places en I Got A Love.

avatar van zaaf
Godkanonne wat is dit een sterk album! En wat jammer dat dit alweer de zwanenzang is van dit elkaar geweldig aanvullende duo.
Old school, in de overgang naar new school. Jazzy en funky, een hele muziekgeschiedenis komt voorbij. Met eerbied en authentiek. En waar Mecca natuurlijk een hoogtepunt is, gooien ze er losjes nog een climax overheen.