Pete Rock & C.L. Smooth - The Main Ingredient (1994)

Label: Elektra

1. In the House (5:27)
  2. Carmel City (3:52)
  3. I Get Physical (5:04)
  4. Sun Won't Come Out (4:20)
  5. I Got a Love (5:11)
  6. Escape (5:17)
  7. The Main Ingredient (5:08)
  8. Worldwide (3:03)

met Rob-O

9. All the Places (5:40)
  10. Tell Me (4:30)
  11. Take You There (4:50)
  12. Searching (5:00)
  13. Check It Out (3:57)
  14. In the Flesh (5:49)

met Rob-O en Deda

15. It's on You (5:12)
  16. Get on the Mic (3:49)

met Grap Luva

avatar van ill_ mad
elke zomer haal ik dit parel uit de kast, puur genieten met als toppunt " i get physical"

avatar van Reijersen
Net iets minder goed als de voorganger uit '92, maar evengoed veel beter als veel andere hiphop. Vooral de gehele vibe die de plaat uitstraalt vind ik erg cool. Hou deze op 4 sterren,

Social_Mask
Ben nu over de helft, en vind het tot nu toe zelfs iets beter dan Mecca .. Deze ...swingt net wat meer. Heerlijk!

avatar van P Jay
Slechte keuze, Social. Dit album moet je nu niet luisteren als het de pannen van het dak vriest. Dit album moet je luisteren en kan je pas appreciëren in hartje zomer... Let op mijn woorden

Social_Mask
Okej, dan wacht ik wel op de zomer. Maar I Got Love ga ik wel gewoon draaien.

Maarten||
Ik heb deze plaat nu een half jaar, waarbij het opvalt dat ik het album bij wat voor soort omstandigheden het nog steeds geweldig vind. Of het nou als achtergrondmuziek word beluisterd of lekker luid, of wanneer het hartje zomer is of het vriest; het lijdt niet onder het plezier wanneer ik de plaat draai. Een geweldige flow van C.L. Smooth onder de lekkere lounge-beats van Pete Rock maken mijn dag weer altijd goed. Dan denk ik; waarom geen 5 sterren. Achja, ik ga hem weer eens beluisteren .

avatar van Statiegeld
P Jay, ik heb het je ooit eerder horen zeggen en je hebt echt helemaal gelijk. The Main Ingredient is dé zomerplaat en Mecca and the Soul Brother is dé winterplaat. All The Places, zo'n nummer kun je toch alleen maar de zomer luisteren?

avatar van P Jay
Misschien was '94 klimatologisch een warmer jaar dan '92 met meer zon

EPMD
ik heb dit album vandaag beluisterd tijdens het popcorn bakken in de bios waar ik werk... klonk wel heerlijk ook al is het weer zo fuckin koud...

avatar van MurryMusic
vind dit egt een super goed album! wow die beats ook...groeide echt op me. was niet egt super fan van dit soort hiphop, maar tis egt top!

avatar van jelmer19
Dit is en blijft het beste hip-hop album ooit gemaakt voor mij.
Heerlijke beats en CL Smooth die hier meesterlijk op los rapt.
Gewoon geen 1 slecht nummer en een dik uur puur genieten
Prachtige plaat.

KSPR
Dit is dopee!

All The Places is echt een geniaal nummer, vooral bij lekker weer.

Gekkenhuis
In The House is de laatste tijd een van me favoriete tracks. Heerlijk zomers gevoel geeft het me en daar bovenop komt ook nog een geweldige verse van Pete Rock. Hij overtreft op dat nummer CL.

avatar van jelmer19
Wat een combinatie was dat toch
Pete & CL : Legendarisch !!

Gekkenhuis
Schitterende plaat. Het zomergevoel dat dit album oproept is buitenaards.

avatar van J.M.
Ik kan niet wachten tot het mooi weer is, om dan te kijken of deze een halfje verhoogd kan worden aangezien dit volgens velen een mooi weer cd is

P-DawG
Ik heb het nu 2 keer geluisterd. Mijn favoriete nummers zijn tot nu toe het prachtige It's On You en I Get Physical. De andere nummers zijn ook allemaal goed maar deze schieten er tot nu toe bovenuit. Dit album zou wel eens in mijn top 10 kunnen belanden. 4,5*

avatar van jelmer19
Heb em maar weer eens opgezet en ben nu bijna bij het einde van de cd. En dan heb ik deze cd voor de zoveelste keer zonder te skippen weer 1 uur 16 minuten en 9 seconden uitgezeten
En nog steeds elke minuut met vol genot voor het oor. Want wat is dit een meesterlijke plaat zeg. De beats zijn van een ongekend hoog niveau en CL Smooth zijn flow is ook zo ongelovelijk fijn en mooi om naar te luisteren.
Voor een poosje was deze plaat even een paar plaatsjes gezakt in mijn top. Maar na deze luisterbeurt schiet hij weer omhoog naar de plek waar het behoord. Nummer 1.
Dit is voor mij gewoon het heerlijkste hiphop album ooit gemaakt en ik denk ook niet dat dit ooit wordt geevenaard.

Relax
Gewoon een goed en lekker album, maar je bent er zo doorheen en er zijn zelfs nummers die je niet eens opvallen, dat vind ik wel wat jammer.
C.L. Smooth heeft zich hier wel erg aangepast met zijn stem en flow zeg, op het debuut klinkt hij als een Del Tha Funkee Homosapien

avatar van Statiegeld
Nou, ik heb hem weer te voorschijn gehaald hoor. Met mooi weer is dit echt een van de meest chille albums die ik ken.

avatar van MJ_DA_MAN
Stop het album nu dan maar terug in de kast .

avatar van Statiegeld
Nu kan hij toch definitief uit de kast worden gehaald

Meestal skip ik deze van I Get Physical, naar I Got A Love en daarna speel ik alles af omdat alle nummers daarna geweldig zijn. Perfect album voor de zomer, ik heb maar in mijn top 10 gezet.

avatar van MurryMusic
wat wat waaaaaat I get physical skippen..nooh. geloof ik niet

avatar van nega
the main ingredient pfff

avatar van Rhythm & Poetry
Nieuwe nummer 1 in de hiphop toplijst (wat dat ook moge zeggen). Maar ik vind het terecht. Wat een producties hier van Pete Rock zeg. Heerlijk zomerse cd. Raps van C.L. passen perfect bij de producties. Heerlijke rapper is dat toch ook. En hij mag op dit album toch op zijn minst in de schaduw van Pete staan. Zelfs de album hoes is dope en ademt al sfeer.

MurryMusic schreef:
wat wat waaaaaat I get physical skippen..nooh. geloof ik niet

Ik begin bij I Get Physical. Die twee daarvoor skip ik altijd, had ik misschien wat beter kunnen uitleggen. I Get Physical is samen met I Got A Love het beste nummer van dit album.

avatar van Rhythm & Poetry
Ik heb bij dit album nog vier remixes zitten:

-Take You There (remix)
-Take You There (9th Wonder remix)
-Get on The Mic (remix)
-I Got a Love (remix)

Heeft iemand anders ook deze nummers op zijn album, ze zijn iig erg dope en zeker een toegevoegde waarde.

avatar van Shelter
mmm die nummers heb ik er niet opzitten ...helaas

Rhythm & Poetry schreef:

Versie van jou is gedownload neem ik aan?!?

avatar van Sjaakspeare
Ik vind de beats magnifiek, maar of dat dit nu 'terecht' het beste hiphopalbum maakt volgens MusicMeter? Nee, daar moeten meerdere redenen voor zijn. Ik zie ze echter niet. Ook ik vind dit een goed album, maar ongekend goed? Nee. C.L. Smooth rapt op excentrieke wijze, wat in essentie een goede zaak is, behalve wanneer je bedenkt dat hij vooral origineel klinkt, doordat hij graag de grenzen van rijmschema's opzoekt, waardoor het nooit samen een prachtig ritmisch geheel vormt. Niet dat C.L. een matige MC is, ik kan hem gewoon met geen mogelijkheid een absolute top-MC noemen. De teksten stralen op het eerste gehoor in verscheidenheid wat niveau betreft. Soms zijn ze diepzinnig en virtuoos, dan weer ronduit banaal of dwaas. Tot nu toe zou dit album, door de geweldige beats, die samen echt een fantastische sfeer neer weten te zetten, 4,5 sterren van mij krijgen. Ware het niet dat ik de refreintjes op dit album vaak niets minder dan vervelend vind. Óf ze stellen muzikaal niet veel voor (Tell Me), óf ze zijn mij te zeikerig, te zwoel, zoals bij singles het geval is, óf ze zijn niets meer dan een uitbouw van de beat. Gelukkig zijn er ook een paar refreintjes die er wel doorkunnen bij mij, wat grotendeels komt doordat de laatste optie die ik in de vorige zin gaf, natuurlijk ook heel plezierig uit kan komen. Maar dat mag ook wel, op 16 tracks.

Al met al; 4 sterren.