Wilco - A Ghost Is Born (2004)

Label: Nonesuch

1. At Least That's What You Said (5:36)
  2. Hell Is Chrome (4:42)
  3. Spiders (Kidsmoke) (10:50)
  4. Muzzle of Bees (5:00)
  5. Hummingbird (3:16)
  6. Handshake Drugs (6:11)
  7. Wishful Thinking (4:46)
  8. Company in My Back (3:50)
  9. I'm a Wheel (2:42)
  10. Theologians (3:41)
  11. Less Than You Think (15:06)
  12. The Late Greats (2:31)
Wanneer ligt deze langverwachte in de platenbakken? Was dat niet deze maand? (ze staan op Werchter...)

avatar van Zachary Glass
"Normaal" (wat is dat eigenlijk? ) gezien zou ik hem volgende week in m'n bezit moeten hebben.

Kijk verschrikkelijk uit naar deze release!

Haaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa! Ik heb 'em

Toch een klein vreugdedansje gepleegd

avatar van SilverGun
Ik heb 'm al wel via Wilcoworld beluisterd, maar ik vind 'm tot zover nergens in de buurt komen van Yankee Hotel Foxtrot eigenlijk. Yankee was als geheel "warmer" en gevarieerder en had simpelweg sterkere songs. Ghost draaft ook iets te ver door qua experiment.

Silvergun schreef

Ghost draaft ook iets te ver door qua experiment.

Slechts één keer naar geluisterd momenteel - maar om nu te zeggen dat hij experimenteel klinkt, vind ik niet echt. Hij lijkt me eerder terug te keren naar de roots van Wilco: beetje rafelig gitaarwerk, en dat begin van Hell is chrome doet me erg straf denken aan The Night they drove Old Dixie Down van The Band.

Dat ie-niet lijkt op Yankee Hotel Foxtrot vind ik een goede zaak, want ik had namelijk al een Yankee ... in m'n rek

Verder lijkt het me (OK - 't is voorbarig na een eerste luisterbeurt) een cd die een paar draaibeurten zal nodig hebben voor 't kwartje valt.

Goede zaak - cd's die meteen hun geheimen prijsgeven aan de muziekgeile verwende tweeling (= de oren ), zijn lichtekooien van cd's

Zachary Glass schreef:

Ja klopt, maar er is ook het meer dan tien minuten durende Spiders. Nummers die lang duren zijn natuurlijk niet per definitie slecht, maar Spiders doet niets met z'n lengte. Een nummer als I Am Trying to Break Your Heart vult de vrij lange speelduur echter met een zorgvuldige opbouw en subtiele wisselingen in ritme.

Dan is er nog het vreselijke geluid waarmee Less Than You Think wordt beëindigd. Er zal vast een artistieke bedoeling aan ten grondslag liggen, het blijft voor de luisteraar simpelweg niet om aan te horen.

Ik heb slechts beweerd dat ie IMO niet in de buurt van Yankee komt wat kwaliteit betreft

Helemaal mee eens.

oke, jullie maken me erg nieuwsgierig. Ligt deze cd nu al bij de platenboer of niet?

Ja, hij is al te koop.

SilverGun schreef:

Ja, hij is al te koop.

oke. cool. las dit weekend een fantastische recensie in de humo. de persoonlijke verwachtingen stijgen alsmaar.

Favoriet van de cd: Muzzle of Bees. wow, wat een gitaar. En Spiders is ook lichtelijk geniaal. 5*

Het derde hoogtepunt van Werchter volgens de krant De Morgen. Had ik het niet gedacht. (voor de volledigheid, een was Franz F en twee was Placebo). Ik heb het concert van hen live op mijn computer gevolgd en het was fantastisch. Ik had echt het gevoel dat ik op eerste rij stond .

Voor mij de plaat van het jaar tot nu toe, het is echt wel een groeiplaat vind ik wel, heel anders dan YHF, experimenteel, maar toch toegankelijk, met die balans tussen melodie en noise.
De piano vervult ook een mooie rol op deze plaat.

Company in my back is het mooiste nummer dat dit jaar geschreven is,en Spiders is zo'n nummer dat je in het begin niets doet, maar na enkele luisterbeurten zit hij echt in je hoofd te spoken. Wilco heeft zichzelf weer heruitgevonden, en bewijst dat het een groepje is om in het oog te houden.

avatar van Zachary Glass
Ik ga proberen met mezelf in het reine te komen wat betreft deze cd

Sja - ik sta er nogal ambivalent tegenover. Waarschijnlijk komt dat ik in het verleden nogal verwend werd door Tweedy & de zijnen. Van de rafelige countryroots van A.M. en de organisch uitgekiende mix van rock & roots op Being There , over de "popplaat zoals ze niet meer maken vandaag, meneer" (te weten: het uit '99 stammende Summerteeth ) tot aan het met experiment en weltschmerz goochelende Yankee Hotel Foxtrot - geen enkele plaat van Wilco slaagde erin mij te teleurstellen.

Deze ook niet, maar ze lijkt tussen twee stoelen te vallen. Tuurlijk zijn er prachtige popmomenten te beleven: de splijtende gitaar in At Least That's What You Said , de zweverige pop van Hummingbird (al luisterende raak je bijna van de grond - zo heerlijk lichtvoetig is dat nummer), het dwingende, haast demente (wat ben ik nu? Pop of vehikel van een soort avant-garde?) nummer Spiders (Kidsmoke) - en niet te vergeten, mijn ultiem nummer van het jaar: Company in My Back . Het soort nummer dat je gaat meeneuriën zelfs nadat je zopas je auto total-loss reed

Waar zit mijn reserve dan? Die laatste vier nummers, daar zit het probleem. Ik weet nu goed wat ik er moet met aanvangen: I'm a Wheel lijkt me een té goedkoop cynisch nummer. De andere drie nummer beloven me een grandioze popmaaltijd te bezorgen, maar het fornuis blijkt stuk te zijn. De ideeën zijn er, maar de uitwerking blijft zo'n beetje in nevelen gehuld.

Maar hey - wie weet, misschien valt het kwartje later wel.

Voor Wilco heb ik altijd wat meer geduld

ElMeroMero
Zachary Glass schreef:

Je spreekt toch niet uit directe ervaring, hoop ik ?

ElMeroMero schreef:

Je spreekt toch niet uit directe ervaring, hoop ik ?

Bij wijze van spreken - bedoelde ik, EMM

Zachary Glass schreef:
Waar zit mijn reserve dan?

En Muzzle of Bees dan? Het mooiste nummer van de plaat ...

Ik hoorde de plaat een paar dagen geleden voor het eerst. Ik heb er nog geen uiteindelijk oordeel over, maar de solo van Hell is Chrome vind ik een van de mooisten die ik ooit gehoord heb. Technisch gezien simpel, maar ontzettend effectief. Hij gaat door merg en been.

Het gitaarstukje bij At least that´s what you said. Hakt er ook in. We zaten hier in een groep bij elkaar en op de achtergrond stond de cd op. Niemand besteedde echt aandacht aan de muziek, maar toen dat stuk begon viel het even stil en zei de persoon die naast me zat: "Cool!"

Ik heb de plaat nog niet echt aandachtig beluisterd, enkel op de achtergrond. Een uiteindelijk oordeel moet ik nog vellen. Ik verwacht echter dat het een groeibriljantje is.

avatar van mathias
ik ken het album ook niet zo goed... maar 'at least thats what you've said' is idd een ongelofelijk mooi nummer!!!

wat is dit nou??? er is toch geen discussie over mogelijk, spiders is absoluut, zonder bij na te denken het hoogte punt van de cd en misschien ook wel van Wilco in z'n algemeen...

Oké, wilco komt naar nederland, 12 september in paradiso!!! gaan er nog mensen naar het concert van hun toe??

-renemeijer- schreef:

Dat meende niet???? Ongeloofelijk heb ze iedere keer gemist als ze in NL waren. Tuurlijk ga ik!!! Voorverkoop al begonnen? Ik ben toch nog niet te laat he?

Ik zag in de aankondingmail van Oor magazine dat ze een album van Wilco recenseren. Wanneer komen ze met een nieuwe?

dit is verschenen in de wilco newsletter van 12/06/05

'Otherwise, we'll spend the summer finishing up the DVD/Live CD (release scheduled for this autumn) as the band begin work on their next studio album.'

maar op het web kan ik er nog niet veel over vinden

Juist! een nieuw album! dat komt heel goed uit... hopen dat ze (wanneer ze in nederland zijn) er al wat van kunnen spelen...

Was er iemand op het concert in Paradiso twee weken geleden? Behalve ik?

Bloompje schreef:
Was er iemand op het concert in Paradiso twee weken geleden? Behalve ik?

Ik kon er niet bij zijn. Baalde ik wel van.
hoe was het concert?
speelde ze nieuwe nummers?

Ik was er! Het was echt geweldig! Ze speelden en paar nieuwe nummers die zeer goed in het gehoor lagen. Mijn favoriet van de avond is het nummer spiders (kidsmoke), dat nummer is al op de plaat heel goed, en live zelfs beter!

van http://www.motelmagnolia.nl

'Op 1 november zal "Kicking television - Live in Chicago" in de winkels liggen. Het betreft een live-dubbelaar die is opgenomen in het Vic Theatre in Chicago alwaar de band een groot gedeelte van hun catalogus te gehore bracht. Een mooi verzamelstukje dus!

tracklist:

Heavy Metal Drummer
Poor Places
Spiders (Kidsmoke)
Comment'

En ik las ook iets over een dvd eind dit jaar

avatar van HiLL
En HiLL ontdekt weer wat nieuws. (Dank je Ace)
Dit is dus een kopertje voor HiLL! Man man wat een pracht van een cd. Heerlijke muziek. Verdomd lekkere gitaarriffs (oja daar kickt ie op!) hier en daar verdomd lekker experimenteel. Lekkere stem, mooie piano, mooie baslijntjes...zucht.

Jordy/Yak kun je mij bannen? Dit gaat teveel geld kosten!

teutoon
Gaat het goed met Wilco en zn eitje?